Visa fullständig version : Deff problem
Tjenare!
Jag har problem att gå ner i vikt, jag har läst king grubs deff guide och det funkar riktigt bra för mig tidigare. Nu så tränar jag ca 9 pass i veckan, löpning och thaiboxning så lixom jag borde ju inte ha något problem med att gå ner i vikt men sen jag kom hem från träningen i thailand för en månad sen så har jag gått upp ca 4-5 kilo. En typisk dag ser ut såhär för mig.
Löpning, ca 6 kilometer
Frukost: Fruktsallad med musli och yogurt, en portion
Lunch: Oftas middags rester mer potatis och kött eller någon ris med korv.
Thaiboxning ca 1.5 timmar
Proteindrink, whey-80 med mjölk
Middag: Spagetti med köttfärsås
Såhär ser en typisk dag ut för mig, vad gör jag för fel?
King Grub
2009-04-06, 11:18
Du äter mer kalorier än du gör av med.
Jo det borde jag göra jag ser bara inte hur det är möjligt när jag gör mig av med så mycket kalorier lixom jag äter inte bamse portioner. Men jag ska prova att dra ner ännu mer på maten denna veckan och se om det ger något resultat.
Eddie Vedder
2009-04-06, 14:45
Hur du upplever dina portionsstorlekar säger inte ett dugg. Få saker varierar så enormt som folks uppfattningar av vad som är "mycket mat" eller "en stor portion". Finns hur mycket studier som helst om det där och individer med viktproblem upp eller ner visar grymt stora skillnader i hur samma måltid kan uppfattas.
Och eftersom dina angivelser helt saknar detaljer gissar jag att de är mer energirika än du faktiskt tror.
Nog för att folk inte har en aning om vad som är lagom mycket mat för dem, men 4-5 kg på en månad?
Är det inte troligare att det är någon annan faktor som påverkar vikten, t.ex. hur mycket vätska som finns i kroppen vid vägningstillfället? Som t.ex. kan bero på att man är i Sverige istället för Thailand och svettas mindre.
ARMSTARK
2009-04-06, 15:07
Väg dig bara en gång i veckan, då slipper du de stora variationerna som påverkas om man har varit på toaletten osv.
Ta Måndag morgon som vägningstillfälle, ett smart sätt att dämpa helgens svinerier. Det brukar oftast vara på helgerna som man stoppar i sig en massa onödiga kalorier, inte sällan med motiveringen "Jag har varit så duktig hela veckan"
Kämpa på!:thumbup:
Väg dig bara en gång i veckan, då slipper du de stora variationerna som påverkas om man har varit på toaletten osv.
Ta Måndag morgon som vägningstillfälle, ett smart sätt att dämpa helgens svinerier. Det brukar oftast vara på helgerna som man stoppar i sig en massa onödiga kalorier, inte sällan med motiveringen "Jag har varit så duktig hela veckan"
Kämpa på!:thumbup:
Jag vet inte om jag köper det argumentet, om man har stora dag till dag variationer i sin vikt kommer det ju slå lika tokigt att väga sig en gång i veckan som en gång om dagen. Det viktiga är ju att man ser trenden och är medveten om att vikten slår mycket.
07-mar 78,6
08-mar 78,9 0,3
09-mar 79,4 0,5
10-mar 78,8 -0,6
11-mar 79,3 0,5
12-mar 79,3 0,0
13-mar 79,7 0,4
14-mar 78,7 -1,0
15-mar 78,9 0,2
16-mar 79,2 0,3
17-mar 79,4 0,2
18-mar 79,2 -0,2
19-mar 79,1 -0,1
20-mar 79,7 0,6
21-mar 79,9 0,2
22-mar 79,7 -0,2
23-mar 79,5 -0,2
24-mar 79,1 -0,4
25-mar 78,7 -0,4
26-mar 79,2 0,5
27-mar 79,1 -0,1
07-mar 78,6
14-mar 78,7 -0,1
21-mar 79,9 -1,2
28-mar 79,5 0,4
Är den senare mer överskådlig och mindre känslig för dag till dag variationer?
Jag föredrar att ha många mätpunkter, och sedan göra en graf med en trendlinje, på så sätt saknar varje individuell vägning större betydelse, det gör inget om det är upp ett halvkilo här och ned 3hg någon annan stans, så länge trendlinjen ligger kvar i rätt riktning och i det tempo jag vill att viktminskningen skall gå i.
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/graf.jpg
Här ser man ju tydligt vartåt det lutar, även om vikten åker upp och ned.
Mental: I Vilket program gör du det diagrammet?
Excel.
Jag väger mig också varje dag och för in i Excel, överlägsen översyn.
Excel.
Jag väger mig också varje dag och för in i Excel, överlägsen översyn.
Fan att man skulle vara inkompetent i Excel då.. *gah!*
sandstorm
2009-04-06, 18:44
Fan att man skulle vara inkompetent i Excel då.. *gah!*
Det är inte så svårt.
Datum i en kolumn, vikt i den bredvid. Markera hela rasket och klicka på diagram-ikonen. Sen markerar du linjen och väljer "lägg till trendlinje". Ta-da!
Mm, det är faktiskt jättelätt att använda. Även om man inte jobbat speciellt med det tidigare så kan man efter att ha klickat runt ett tag lista ut hur man gör. Och excel är otroligt kraftfullt om man känner för att grotta ned sig i programmet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.