Visa fullständig version : Vänta ett par timmar med frukost?
Hej kollo!
Har en fundering och hittar inte nån tråd som tar upp det, så postar.
Vad anser ni om att vänta med frukosten efter man vaknat?
Jag tex är ofta inte så hungrig direkt på morgonen,så skulle utan problem kunna vänta 2 timmar med frukost. Och under tiden göra allt det vanliga ta sig till jobb, duscha, klä på sig m,m. Alltså ändå vara ganska aktiv. Dock inte så mycket som en riktig morgonpromenad men ändå.
Jag tar bara EAA när jag går upp sen väntar med frullen tills jag blir hungrig och käkar den på jobbet.
Det innebär ju även att man förlänger fastan så den blir 8-10 timmar i sträck? Dessutom tycker jag att det är mycket lättare att sänka mitt totala kalori intag/dag.
Jag undrar egentligen vad ni tycker.. BRA EL ANUS??
enzodiac
2009-04-06, 09:38
Funkar bra.
Det är väl inga problem med det upplägget, bättre vänta till man är hungrig så man får i sig frukosten. Därimot undrar jag hur mycket nytta du har av att ta EAA på fastande mage sådär?
King Grub
2009-04-06, 09:51
Att öka nybildningen av muskelprotein med ett par hundra procent under en timme eller så kan väl inte vara direkt negativt?
Det är väl inga problem med det upplägget, bättre vänta till man är hungrig så man får i sig frukosten. Därimot undrar jag hur mycket nytta du har av att ta EAA på fastande mage sådär?
Ja d kan man ju undra egentligen..haha Jag har läst att man ska ta EAA innan morgonpromenaden, så varför inte innan frukost? Kan inte se nåt negativt med det? Tar det för att minska muskelnedbrytningen/höjer ju proteinsyntesen med 300%. Sen så är det ju inga kalorier heller..
King Grub
2009-04-06, 09:56
Muskelnedbrytningen minskar inte av EAA-intag. Den fortgår oförändrad.
Sen så är det ju inga kalorier heller..
Jodå, lika mycket som samma mängd aminosyror från vilket protein som helst. Mer, om något. Eller du kanske menade "inga" som i "nästan inga".
Att öka nybildningen av muskelprotein med ett par hundra procent under en timme eller så kan väl inte vara direkt negativt?
Ja du har rätt. Menade det du skrev här..:smash:
Muskelnedbrytningen minskar inte av EAA-intag. Den fortgår oförändrad.
Jodå, lika mycket som samma mängd aminosyror från vilket protein som helst. Mer, om något. Eller du kanske menade "inga" som i "nästan inga".
Jag menade som i "nästan inga" som ist för att ta en vanlig vassle drink. Upplägget ser ut som följer: Vaknar->duschar->kläder m,m->EAA->jobb->2h->frukost(då tar jag vassledrink 40gprotein & 40g cashew nötter)
Annan fråga vilka nötter är "bäst" under deff?
King Grub
2009-04-06, 10:06
Det finns inga som är bättre eller sämre bara av den anledningen att du deffar. Dom flesta nötter har ganska dålig fettsyresammansättning, alla har dåligt protein, och alla är kaloririka.
Det finns inga som är bättre eller sämre bara av den anledningen att du deffar. Dom flesta nötter har ganska dålig fettsyresammansättning, alla har dåligt protein, och alla är kaloririka.
ok som jag misstänkte då. Men enligt en viss Anna Skipper ska man iaf undvika jordnötter?
Ja tar i vilketfall resterande av mitt fettintag från linfröolja, bara jobbigt att ta med sig till jobbet.
King Grub
2009-04-06, 10:13
Jordnöten är en ärta, ingen nöt alls. Man behöver inte undvika jordnötter, men att låta något som har en så snedvriden fördelning av omega-6 och omega-3-fettsyror utgöra en betydande del av fettintaget är inte en så god idé för dom flesta, eftersom man vanligen redan äter för mycket omega-6 i förhållande till omega-3.
Ja tar i vilketfall resterande av mitt fettintag från linfröolja, bara jobbigt att ta med sig till jobbet.
Varför linfröolja?
ThisIsTheOne
2009-04-06, 11:11
Vilka nötter har inte ganska dålig fettsyresammansättning? Rekommenderar du någon särskild?
Eddie Vedder
2009-04-06, 14:38
Vilka nötter har inte ganska dålig fettsyresammansättning? Rekommenderar du någon särskild?
Av de "nötliknande livsmedel" (orkar inte ge mig in på en botanisk indelning:D) som man får tag på överallt och som inte är särskilt dyrt så tycker jag sötmandel är ett utmärkt val.
Fettsammansättningen är klart godkänd med stor andel enkelomättat fett och dessutom är mandeln extremt näringsrik, proppad med E-vitamin och mineraler. Dessutom god.:thumbup:
Bäst fettsammansättning skulle jag säga att macadamianöten har men den är ju tyvärr sjukt dyr och lite mer problematisk att hitta överallt. Mandel finns ju liksom i varenda liten livsmedelsbutik.
Jik jag gör också så, fast jag tar EAA tränar sen prote + kolisar + frukost ytterligare 20 min efter. Funkar kanoners.
ThisIsTheOne
2009-04-06, 15:30
Av de "nötliknande livsmedel" (orkar inte ge mig in på en botanisk indelning:D) som man får tag på överallt och som inte är särskilt dyrt så tycker jag sötmandel är ett utmärkt val.
Fettsammansättningen är klart godkänd med stor andel enkelomättat fett och dessutom är mandeln extremt näringsrik, proppad med E-vitamin och mineraler. Dessutom god.:thumbup:
Bäst fettsammansättning skulle jag säga att macadamianöten har men den är ju tyvärr sjukt dyr och lite mer problematisk att hitta överallt. Mandel finns ju liksom i varenda liten livsmedelsbutik.
Tack för info. Kanske läge att byta ut valnötterna med andra ord...
Varför linfröolja?
Detta låter säker som alla andra,men jag har verkligen en kompis som är BB. Och han rekommenderade det. Dessutom är den inte lika äcklig som andra oljor. Jag äter fettsnålt därför jag använder oljor. Dessutom är det lätt att hålla koll på hur mycket du får i dig.
Verkar iaf som jag fått svar på min fråga. Verkar inte finnas några negativa aspekter av betydelse, så kör vidare :thumbup:
Eddie Vedder
2009-04-06, 16:38
Detta låter säker som alla andra,men jag har verkligen en kompis som är BB. Och han rekommenderade det.
Regel #1: Att man är BB är INTE en garanti för någon som helst kunskap om kost. Lyckade resultat, imponerande fysik, erfarenheter av fungerande upplägg med träning och kost osv är alltid imponerande oavsett idrott. Men det innebär inte för fem öre att man faktiskt har någon egentlig koll på VARFÖR man gör vissa saker.;)
Linfröolja är antagligen den minst dåliga vegetabiliska källan till omega-3 men mer än så är det inte. Inget fel att komplettera kosten med om man inte har problem med smaken men försök att basera ditt intag av omega-3 på fet fisk och/eller fiskolja.
Regel #1: Att man är BB är INTE en garanti för någon som helst kunskap om kost. Lyckade resultat, imponerande fysik, erfarenheter av fungerande upplägg med träning och kost osv är alltid imponerande oavsett idrott. Men det innebär inte för fem öre att man faktiskt har någon egentlig koll på VARFÖR man gör vissa saker.;)
Linfröolja är antagligen den minst dåliga vegetabiliska källan till omega-3 men mer än så är det inte. Inget fel att komplettera kosten med om man inte har problem med smaken men försök att basera ditt intag av omega-3 på fet fisk och/eller fiskolja.
Ja jag växlar med det oxå..
Eddie Vedder
2009-04-06, 17:48
Ja jag växlar med det oxå..
Ja okej. Då känns ju linfröoljan minst sagt överflödig. Lägg till någon god fettkälla istället, typ smör.:)
Detta låter säker som alla andra,men jag har verkligen en kompis som är BB. Och han rekommenderade det. Dessutom är den inte lika äcklig som andra oljor. Jag äter fettsnålt därför jag använder oljor. Dessutom är det lätt att hålla koll på hur mycket du får i dig.
Jag vill komplettera vad Eddie skrev: vegatabiliskt omega-3, ALA (alfa-linolensyra), måste konverteras till EPA och DHA (långa-och-krångliga-namn) för att ha någon faktisk nytta i människokroppen. Hjärnan består t.ex. till stora delar av EPA. Det är en essentiell fettsyra. Fisk och gräsbetande köttdjur innehåller mycket omega-3 i formerna EPA och DHA.
Det som ALA är bra för, är att motverka konverteringen av omega-6 till arakidonsyra, som är inflammatoriskt i för stora mängder. Omega-6 är lätt att få i sig för mycket om man använder vegetabiliska oljor, särskilt solrosolja och majsolja. Olivolja och rapsolja har hyfsade förhållanden mellan omega-6 och omega-3.
Men den stora frågan är ju varför du äter fettsnålt? :-)
Verkar iaf som jag fått svar på min fråga. Verkar inte finnas några negativa aspekter av betydelse, så kör vidare :thumbup:
Inga negativa, men inte heller några positiva.
För att få till någon vettig konvertering av ALA till EPA & DHA måste du verkligen minimera ditt intag av omega-6, och inte ens då är det särskilt imponerande (1-5% för män, har jag för mig).
Det jag menade med att det inte var några negativa aspekter var angående frukosten.
Sen att jag äter fettsnålt ligger bara i min natur, vet inte riktigt äter oftast mat med lite fett även under bulk.
Därav vet jag att jag får i mig betydligt mindre än 1g/kilo KV. Så därför använder jag oljor & omega-3 tillskott.
Tack för svaren iaf, alltid bra kunskap på denna brädan.
100g ost => 32g fett
200g köttfärs => 40g fett
200g ägg (4 st små) => 22g fett
Häpp, 94g fett bara sådär.
Vad brukar du äta? Tonfisk och ris? *nyfiken*
gräsbetande köttdjur innehåller mycket omega-3 i formerna EPA och DHA.
Är det så? :o
Är det så? :o
Nu ingick även fisk i "mycket"... Såklart har fisk som äter små saker i havet bäst kvot av fleromättade fetter, som de dessutom har mycket av (annars stelnar de ju!).
Det jag menade med gräsbetande köttdjur är att de har en omega-6:3-kvot som ligger kring 2:1 istället för 20:1 eller vad de får på spannmål. Sedan har de förstås inte jättemycket fleromättat fett i sig totalt, men när du väl äter sånt kött får du i dig en del, och du får inte i dig för mycket omega-6.
100g ost => 32g fett
Vad brukar du äta? Tonfisk och ris? *nyfiken*
Äter mest ris,pasta,brocolimix,potatis,kalkon,tonfisk,kyckli ng,äggvitor m,m
Men visst äter jag även ibl anat som innehåller fett, havregryn,ägggulor,lax m,m. Men jag kommer inte upp i några 90g om dan..
Nu ingick även fisk i "mycket"... Såklart har fisk som äter små saker i havet bäst kvot av fleromättade fetter, som de dessutom har mycket av (annars stelnar de ju!).
Det jag menade med gräsbetande köttdjur är att de har en omega-6:3-kvot som ligger kring 2:1 istället för 20:1 eller vad de får på spannmål. Sedan har de förstås inte jättemycket fleromättat fett i sig totalt, men när du väl äter sånt kött får du i dig en del, och du får inte i dig för mycket omega-6.
Du fick det att låta som att köttet även det var rikt på omega3. Det faktum att det har en bra balans mellan 3 och 6 visste jag redan om, dock visste jag inte att det skulle innehålla mycket av någondera. Nu var det inte så, och du ville helt enkelt promotea en etiskt svag livsstil, där rött kött har en för stor del.
Oh yes I did! :O Ingen offence dock <3
Ett första steg att höja fetthalten är ju att börja äta gulan.
Då får du i dig massvis med essentiella vitaminer & spårämnen, högre biologiskt värde (proteinet) och är dessutom snällare mot miljön!
Du fick det att låta som att köttet även det var rikt på omega3. Det faktum att det har en bra balans mellan 3 och 6 visste jag redan om, dock visste jag inte att det skulle innehålla mycket av någondera. Nu var det inte så, och du ville helt enkelt promotea en etiskt svag livsstil, där rött kött har en för stor del.
Veganmupp!
Nah, min poäng var det är bäst att välja såna köttkällor, om man ändå äter kött, så man får i sig mer snarare än mindre omega-3. Alltid nå't, liksom.
(mycket riktigt innehåller kött rätt lite omega-3, tot. mängd fleromättade fetter är ~0,5g/100g)
Ja d kan man ju göra jag brukar äta kanske en gula o 5-7 vitor. Pga av kalorierna. Sen har jag hört att för mycket gula inte är bra för kolestrolet??
Skitsamma jag tycker det är lättare att hålla koll på mitt intag i gram bara, mest av lättja och för att spara tid..
Veganmupp!
Nah, min poäng var det är bäst att välja såna köttkällor, om man ändå äter kött, så man får i sig mer snarare än mindre omega-3. Alltid nå't, liksom.
(mycket riktigt innehåller kött rätt lite omega-3, tot. mängd fleromättade fetter är ~0,5g/100g)
^^,
Lite overkill att se rött kött som en källa till omega 3. Jag tycker snarare att det är en bonus, de gångerna jag äter rött kött. När det gäller köttkällor i allmänhet föredrar jag fisk och kyckling. Förutom på sommarkvällar, då jävlar är det gott med flintastek!
Eddie Vedder
2009-04-06, 21:14
Sen har jag hört att för mycket gula inte är bra för kolestrolet??
Det finns nästan obefintligt stöd för det.
Skrev det här inlägget i en annan tråd för bara en kvart sen:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3589760&postcount=10
Scratch89
2009-04-06, 21:52
100g ost => 32g fett
Mmm... Jag gillar dig mer och mer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.