handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning alá militär

Torsk_ole
2009-04-05, 14:24
Hej!

Jag undrar ifall någon sitter inne med ett konditionsschema där man tränar löpning kring 3 ggr i veckan? Skulle vilja ha lite inspiration nämligen. Dessutom är jag inte så duktig på konditionsträning jämfört med styrketräning.

Mål:

*Springa under 45 på milen
*springa fälttestet under 9.30 (löpning med kängor och stridsutrustning samt vapen).
*Springa under 40 minuter 6,5 km med 20 kg packning

Allt i kuperad terräng.

Till detta kommer jag köra styrketräning och annan form av konditionsträning, typ simning, cykel, rodd osv.

Tack för hjälpen

Rackham
2009-04-05, 18:57
Inget schema tyvärr, men tänkte varna dig så du tar det lugnt med fotleder etc. Väger man lite mer efter att ha kört styrketräning och ingen kondition är det lätt hänt att man överbelastar kroppen när man ger sig ut och springer. Hände mig, tänkte inte på att jag vägde 15 kg mer än sist jag sprang på allvar...

Bra skor, skonsamt underlag och inte för långa sträckor i början :thumbup:

MilisMan
2009-04-06, 00:36
Ska du söka SF? :)

Börja lungt och skaffa en bra grund innan du börjar träna specifikt inför fälttest, snabbmarcher osv.

http://www.marathon.se//news/article.cfm?ThemeId=294
(Ett programförslag längre ner på sidan)

Fälttestet är nog inget man bör träna regelbundet kan jag tänka mig, stor skaderisk.

Börja med vanlig marchträning innan du börjar springa med packningen? Det tar ju ett tag innan kroppen vänjer sig vid belastningen. Så på med kängorna och glöm inte ett järnrör eller motsv som vapensubstitut :)

1911
2009-04-06, 02:34

Börja lungt och skaffa en bra grund innan du börjar träna specifikt inför fälttest, snabbmarcher osv.

Fälttestet är nog inget man bör träna regelbundet kan jag tänka mig, stor skaderisk.

Börja med vanlig marchträning innan du börjar springa med packningen? Det tar ju ett tag innan kroppen vänjer sig vid belastningen. Så på med kängorna och glöm inte ett järnrör eller motsv som vapensubstitut :)

Hehe låter snarare som Kustjägarnas krav under utbildningen (6,5km snabbmarsch på under 40 min med NU-utrustning + vapen). Börja löpa med ryggsäck på 5kg en gång i veckan och sen öka till 10-15, men kan nog låta bli att träna på att springa rena löppass med 20kg. Det sliter nog mer än det ger.

Passet du länkar MilisMan är ju för folk på extremt låg nivå. Han borde köra kanske 1 pass med ryggsäck på 5kg, 5 km. Och sen ett pass på 10km med fartlek och ett pass på 15km. Och öka till det gradvis...

Mourten
2009-04-06, 07:31

Hahahaha någon som ska söka SF ställer inte dom frågorna direkt.

OnT, träna de du vill bli bra på, spring med belastning och kängor men öka stegvis, när de begav sig gjorde jag fälttestet som bäst på 9.28 å sprang då samtidigt milen på kanske 42-43 så öva sträckor mellan 2-10 km och kör med belastning upp till 5 km så blire toppen! :thumbup:

svedberg1
2009-04-06, 09:31
Intervall-träning, tycker jag låter som en bra idè. Jag sprang 45.29 på milen, men då var jag inte i toppform direkt. Är inte heller någon maratonlöpare

Rackham
2009-04-06, 09:48
OnT, träna de du vill bli bra på, spring med belastning och kängor men öka stegvis

Vet inte om du menar så, men att ge sig ut och springa med kängor det första man gör om man är ovan vid konditionsträning är inget jag skulle rekommendera.

Bones
2009-04-06, 10:45

Mårten kommer att leva ett långt liv så mycket som han skrattar i alla trådar.

OnT: Vill höja ett varningens finger för att öka belastningen du springer med för snabbt. Lägg ett varsamt öra mot dina leder och hör efter att de inte far illa. Visst bör du klara att springa med belastning men det är väldigt lätt att bli för ivrig med skador som följd. Särskilt om du nu har en dead-line med dina mål, vilket jag förutsätter att du har.

Alone_in_the_dark
2009-04-06, 12:44
Detta schema har jag fått ifrån USMC borde funka för dig, denna är för deras AFPT

z_bumbi
2009-04-06, 13:01
Mårten kommer att leva ett långt liv så mycket som han skrattar i alla trådar.

OnT: Vill höja ett varningens finger för att öka belastningen du springer med för snabbt. Lägg ett varsamt öra mot dina leder och hör efter att de inte far illa. Visst bör du klara att springa med belastning men det är väldigt lätt att bli för ivrig med skador som följd. Särskilt om du nu har en dead-line med dina mål, vilket jag förutsätter att du har.

Har man ont om tid gissar jag att det är smartare att jobba på konditionen så mycket som möjligt och begränsa träningen med packning, skaderisken att springa några få gånger med tung packning är lägre än att träna på det regelbundet med för lite uppbyggnad.

Bones
2009-04-06, 13:19
Har man ont om tid gissar jag att det är smartare att jobba på konditionen så mycket som möjligt och begränsa träningen med packning, skaderisken att springa några få gånger med tung packning är lägre än att träna på det regelbundet med för lite uppbyggnad.

Klokt!

Du har nog helt rätt i detta. Mängdträning med vikt är till att börja med verklingen inte att rekommendera om man är ovan. TS verkar dessutom ha styrkan att bära tungt om jag förstått rätt, så kondition är det som behövs.

Huvudsyftet med det tidigare inlägget var just att avråda från att börja träna för fullt med mer och mer vikter pga skaderisken. Vanlig löparkondis är förmodligen mycket applicerbar även på övningarna med tung packning förutsatt att där finns lite grundstyrka till att börja med. Att koncentrera sig på konditionen utan att lägga så stor vikt vid övningar med packning skulle nog jag också satsat på.

Mourten
2009-04-06, 13:52
Lär dig springa med kängor och packning, jag har erfarenhet jag gissar att alla andra som gett tips inte har de. Att få marschfraktur är vanligt men är din kropp van vid att springa/gå med tung packning får du de inte.
Jag förutsätter att de är långt till extra mönstringen då de tar iaf 6 månader att komma upp till någon vettig nivå då stegringen bör ske långsamt för att undvika skador.

Mourten
2009-04-06, 13:53
Vet inte om du menar så, men att ge sig ut och springa med kängor det första man gör om man är ovan vid konditionsträning är inget jag skulle rekommendera.

Jag förutsatte lite att han hade viss konditionserfarenhet, men sen spelar de väl kanske inte större roll om han springer i löparskor eller kängor om han är ovan, bara att han kommer få springa kortare med kängor för att inte pajja fötter/knän men de måste en erfaren löpare också göra då dämpen är helt annorlunda.

z_bumbi
2009-04-06, 14:02
Lär dig springa med kängor och packning, jag har erfarenhet jag gissar att alla andra som gett tips inte har de. Att få marschfraktur är vanligt men är din kropp van vid att springa/gå med tung packning får du de inte.
Jag förutsätter att de är långt till extra mönstringen då de tar iaf 6 månader att komma upp till någon vettig nivå då stegringen bör ske långsamt för att undvika skador.

Självklart kan man få en stressfraktur även om man tränat på det innan, risken minskar men det finns fortfarande en risk.

Mourten
2009-04-06, 14:04
Självklart kan man få en stressfraktur även om man tränat på det innan, risken minskar men det finns fortfarande en risk.

Jag tror även vissa genetisk har svagare ben i foten som går sönder vid tung march, då vissa soldater jag har utbildat har egentligen tränat bra men gått sönder iaf, vissa som inte alls tränat bra har inga probbs alls med fötterna.
(Spekulerar)

z_bumbi
2009-04-06, 14:31
Jag tror även vissa genetisk har svagare ben i foten som går sönder vid tung march, då vissa soldater jag har utbildat har egentligen tränat bra men gått sönder iaf, vissa som inte alls tränat bra har inga probbs alls med fötterna.
(Spekulerar)

Frågan är väl om de verkligen har tränat så bra för det de ska göra om de går sönder (på gruppnivå och inte på individnivå)? Man kan troligen få en mer akut form av stressfraktur om man utsätter sig för vissa typer av ansträngning men det är oftast en följd av en längre tids överträning som gör att benet blir svagare och frakturer uppstår.
Det ta däremot lång tid att bygga upp skelett och och tidigare aktiviteter inverkar också, t ex att någon är topptränad i någon idrott så kan det vara negativ då den ligger på gränsen för överträning medan någon som är mer normaltränad och som därmed belastar skelettet precis lagom för uppbyggnad klarar sig bättre. Sen är det väl också en fråga om hur väl kängorna passar fötterna, får man en känga som inte passar så kan belastningen fokuseras på en viss punkt.

Jag brukar säga åt de som satsar på mer fysiska tjänster att börja gå med packning så tidigt som möjligt, helst flera år innan de mönstrar, och även att springa terräng istället för att nöta asfalt.

1911
2009-04-06, 14:51

Ja då Mourten det är nog bara du som har gjort lumpen här. Hård som sten!! EN RIKTIG JÄGARE!!! K3 FOR LIFE!!! https://static.flashback.info/img/smilies2/whoco5.gif

On topic:
Jag gissar att TS redan gjort extramönstringen och då kommer det skickas hem ett träningsschema med posten snart.

Mourten
2009-04-06, 14:59
Ja då Mourten det är nog bara du som har gjort lumpen här. Hård som sten!! EN RIKTIG JÄGARE!!! K3 FOR LIFE!!! https://static.flashback.info/img/smilies2/whoco5.gif

On topic:
Jag gissar att TS redan gjort extramönstringen och då kommer det skickas hem ett träningsschema med posten snart.

Nej de gissar jag inte, men jag har utbildat folk och har sett fler årskullar dvs bör ha bättre koll på vad som går sönder och vad folk ofta inte gjort då ?

Mourten
2009-04-06, 15:01
Frågan är väl om de verkligen har tränat så bra för det de ska göra om de går sönder (på gruppnivå och inte på individnivå)? Man kan troligen få en mer akut form av stressfraktur om man utsätter sig för vissa typer av ansträngning men det är oftast en följd av en längre tids överträning som gör att benet blir svagare och frakturer uppstår.
Det ta däremot lång tid att bygga upp skelett och och tidigare aktiviteter inverkar också, t ex att någon är topptränad i någon idrott så kan det vara negativ då den ligger på gränsen för överträning medan någon som är mer normaltränad och som därmed belastar skelettet precis lagom för uppbyggnad klarar sig bättre. Sen är det väl också en fråga om hur väl kängorna passar fötterna, får man en känga som inte passar så kan belastningen fokuseras på en viss punkt.

Jag brukar säga åt de som satsar på mer fysiska tjänster att börja gå med packning så tidigt som möjligt, helst flera år innan de mönstrar, och även att springa terräng istället för att nöta asfalt.

Du har säkert rätt, jag bara gissar har ingen utbildning kring de där.
Men ang kängor har du helt rätt, det är kasst att inte alla högklassade tjänster får Meindel/Lundhags motsv, å ge alla dessa personer bra kängor skulle kosta som 1 mins körning av en Gripen men skulle spara många kroppar.

Rackham
2009-04-06, 18:01
Jag förutsatte lite att han hade viss konditionserfarenhet, men sen spelar de väl kanske inte större roll om han springer i löparskor eller kängor om han är ovan, bara att han kommer få springa kortare med kängor för att inte pajja fötter/knän men de måste en erfaren löpare också göra då dämpen är helt annorlunda.

Precis. Och just därför är inte kängor bra att konditionsträna i. Först få upp en bra grundkondition, sen lägga på specialdetaljer för att försäkra sig om att man klarar det specifika testet.

Och, jo, jag har militär (och annan) erfarenhet nog för att veta vad jag snackar om...

Torsk_ole
2009-04-09, 15:28
Tack för alla svar. Även om de inte direkt gett mig särskilt mycket. Kanske mest beror på att jag skrev lite om mig själv, för att jag inte vill skriva så mycket om mig själv.

Jag har gjort lumpen till att börja med. Tränar löpning tre gånger i veckan. 1 pass 1 mils löpning + 8 kg ryggsäck i kuperad terräng (55 min ungefär). 1 pass fartlek + 4-5 kg packning. 1 pass intervall eller lugn joggning (beroende på dagsform).

Jag har helt ok kondition och upplägget fungerar och jag ökar. Men det betyder inte att jag anser mig vara duktigt när det gäller kondition.

Vill inte springa så mycket med kängor, 1-2 gånger per månad som mest pga skaderisk. Sliter mycket att springa med kängor tycker jag.

Har tidigare kollat på KJ:s program, men jag vill egentligen bara ha ett program för löpning. Med högst 3 pass per vecka eftersom det annars sliter mer än vad det ger på mig.

Tack på förhand!

Erik__
2009-04-09, 17:12

OnT, träna de du vill bli bra på, spring med belastning och kängor men öka stegvis, när de begav sig gjorde jag fälttestet som bäst på 9.28 å sprang då samtidigt milen på kanske 42-43 så öva sträckor mellan 2-10 km och kör med belastning upp till 5 km så blire toppen! :thumbup:

Du har min respekt för resten av livet nu :confused: (har jägare skyddsväst och sånt?)

(snabbaste på pbat i19 sprang 10,05 eller något liknande när jag gjorde lumpen, gruppvis)

allt under 10 är BRUTALT

phrack
2009-04-09, 18:03
Fälttestet genomförs med samma utrustning för alla tror jag! Det är ju en standardgrej. Så kroppskyddet är med! Allt under 10 minuter är ju otroligt bra, men en jägare ska ju även klara 2 mil med stridsutrustningen vilket jag tycker är ännu mer imponerande. Tror förresten att kravet på officerare på jägarförband är 10:15 på fälttestet. När det gäller fälttestet så verkar det vara ett test som gynnar lite tyngre killar, 80 kg och uppåt.

Karvig
2009-04-09, 21:56
Fälttestet genomförs med samma utrustning för alla tror jag! Det är ju en standardgrej. Så kroppskyddet är med!... ... När det gäller fälttestet så verkar det vara ett test som gynnar lite tyngre killar, 80 kg och uppåt.

Att döma av det jag har sett var det genomgående de med mycket pannben och en hyfsad kondition som fick bra tider. Samma gäng som sprang milen snabbt var oftast de som var snabba på fälttestet. Utöver de vanliga marscherna löptränade jag i princip aldrig med kängor eller packning och jag har sprungit det under 10 minuter. Det problem de flesta hade var att placera AK:n i en lämplig position medan de sprang så jag skulle tänka mer på det än kängor om jag vore du :D

Du tänker vettigt angående kängorna. The hell with them!
Vore det bara fälttestet det handlade om låter det inte nödvändigt alls att träna med kängor tycker jag. Nu när du har den lite längre sträckan att löpa också kanske du borde köra någon gång i månaden som du säger. Om det bara gäller 6,5km en gång borde skillnaden inte vara nämnvärd. Kan vara skönt att gå i dem då och då däremot så att du låter fötterna bli lite vana.

slimbo
2009-06-01, 15:10
(Spekulerar)

Nej de gissar jag inte, men jag har utbildat folk och har sett fler årskullar dvs bör ha bättre koll på vad som går sönder och vad folk ofta inte gjort då ?

vad e det för folk du har utbildat... och i vad?