handdator

Visa fullständig version : Böcker som har påverkat människors syn på saker..

Man and Machine
2009-04-05, 11:41
Jag skulle vilja ha tips på (fack?)litteratur som i stor utsträckning har påverkat människans syn på saker. Jag tänker på vetenskapliga böcker i stil med "Om arternas uppkomst" eller politiska böcker t.ex. "Kommunistiska manifestet" eller "Mein Kampf". Helt enkelt kända böcker som påverkat många och som kan vara av allmänintresse att läsa. Ni får gärna kommentera böckerna ni läst och säga vad ni tyckte men helst ingen diskussion gentemot varandra huruvida innehållet är bra eller bajs.

Exhale_
2009-04-05, 11:43
Nu går jag lite OT men en bok som påverkat många är Paulo Coelhos - Alkemisten.

stafh
2009-04-05, 11:45
What is Life av Erwin Schrödinger. Sägs att Francis Crick blev inspirerad till att forska om DNAt struktur efter att ha läst den boken.

Ape3
2009-04-05, 12:02
Bibeln och Koranen skulle jag säga.

Den där Alkeminsten har jag funderat på varför det har påverkat så många. Läste den och den innehöll inget som jag känner skulle påverka en väldig massa folk att "Åh! Den är så bra!".

Dreas
2009-04-05, 12:03
Bibeln och Koranen skulle jag säga. Ja, för det är ju vetenskapliga böcker ;)

Tolkia
2009-04-05, 12:05
Ja, för det är ju vetenskapliga böcker.
Nå, det var inte något strikt krav på det i första posten vad jag kan se; "Mein Kampf" utmärker sig inte direkt för sin vetenskaplighet.

Dreas
2009-04-05, 12:07
Nå, det var inte något strikt krav på det i första posten vad jag kan se; "Mein Kampf" utmärker sig inte direkt för sin vetenskaplighet.Sant, tänkte själv skriva båda böckerna men skippade det då jag såg vetenskapligt.

Sverker
2009-04-05, 12:07
Hur många har läst Mein Kampf ?
Att den var ett måste på bokhyllan, för att kunna passa in i systemet, är en annan sak.

Luthers lilla katekes borde rimligen inspirerat till läsning i Sverige. Husförhör och kontroll av läskunnigheten ingick i det svenska systemet:D

C.E.J.
2009-04-05, 12:08
En lista över några såna böcker:

http://www.interleaves.org/~rteeter/grtbloom.html

gymrat
2009-04-05, 12:11
Jag skulle vilja ha tips på (fack?)litteratur som i stor utsträckning har påverkat människans syn på saker. Jag tänker på vetenskapliga böcker i stil med "Om arternas uppkomst".

Håller just nu på att läsa uppföljaren till titeln du nämnde, Människans härkomst, i den nyöversätta versionen. Där tar han resonemanget hela vägen. :)

Briljant, samtidigt som vissa av dåtidens värderingar är helt uppåt väggarna (lågt stående vildar)...

http://www.temp.sfbok.se/kat/img/56786.jpg

För första gången sedan 1872 presenteras nu ett av Darwins viktigaste verk i ny, moderniserad svensk översättning. Nils Uddenberg sätter i sitt förord in detta verk i ett idéhistoriskt sammanhang, för texten måste givetvis bedömas utifrån de värderingar som förhärskade i det samtida viktorianska Storbritannien. Kritik kan riktas mot Darwin men det är svårt att förneka att han var en banbrytande och djärv tänkare.

grondahl
2009-04-05, 12:11
Adam Smiths "The wealth of nations"
Thomas Malthus "An Essay on the Principle of Population"
Thomas Hobbes "Leviathan"

Slartibartfast
2009-04-05, 12:39
Nu går jag lite OT men en bok som påverkat många är Paulo Coelhos - Alkemisten.

Alltid när jag ser den boken nämnas känner jag mig manad att påpeka hur otroligt överskattad den skitboken är, och hur alla som gillar den är får :)

jakke
2009-04-05, 12:45
Moment 22.

Mourten
2009-04-05, 12:45
Håller just nu på att läsa uppföljaren till titeln du nämnde, Människans härkomst, i den nyöversätta versionen. Där tar han resonemanget hela vägen. :)

Briljant, samtidigt som vissa av dåtidens värderingar är helt uppåt väggarna (lågt stående vildar)...

Intressant bok, läste den äldre översättningen när jag gick på högstadiet som arbete, jag var nog en av få högstadie elever som förstod skillnaden mellan olika primater. :Virro

kaer
2009-04-05, 12:50
alltid när jag ser den boken nämnas känner jag mig manad att påpeka hur otroligt överskattad den skitboken är, och hur alla som gillar den är får :)
+1

coxie
2009-04-05, 12:53
Ja det känns utan tvekan som om de som hyllar Alkemisten är samma personer som med outtröttlig entuasm kollar på Cops och dokusåpor.

Utan tvekan världens mest överskattade bok.

Yes
2009-04-05, 13:06
Atlas Shrugged av Ayn Rand bör rimligen nämnas då den ligger tvåa, efter bibeln, över mest sålda böcker. Idéerna diskuteras också mer än någonsin över i USA och börjar få allt mer fotfäste i skolor och universitet.

Jockefoten
2009-04-05, 13:11
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0380010003

coxie
2009-04-05, 13:13
Atlas Shrugged av Ayn Rand bör rimligen nämnas då den ligger tvåa, efter bibeln, över mest sålda böcker. Idéerna diskuteras också mer än någonsin över i USA och börjar få allt mer fotfäste i skolor och universitet.

Ja denna bok är ett måste.

Man kan alltid hoppas på att bibeln sålt i fler ex pga att många bränner den :D

Avesta
2009-04-05, 13:14
Fattade inte grejen med Alkemisten heller, den var mer en lättöversättning av random Tusen och en natt saga.

xodd
2009-04-05, 13:29
Kan rekomendera Long Tail av Chris Anderson om man tycker om ekonomiteorier. Nu är det ju ingen vetenskaplig facklitteratur, men fortfarande underhållande läsning som iaf gav mig lite tankar...

WHITEFOLKS
2009-04-05, 13:31
Also sprach Zarathustra.

coxie
2009-04-05, 13:39
Du borde läsa Ullyses, inte för att den är direkt politisk eller vetenskaplig utan snarare för hur mycket av literaturen efter boken påverkats av Joyce genialitet.

Orginalspråk är ett måste, den är slaktad på svenska (vilket fick mig att ogilla den första gången jag läste den).

Man and Machine
2009-04-05, 14:01
Tack för alla svar! Jag formulerade mig kanske lite klumpigt i början, vetenskaplighet eller politik är inget måste. Det va bara de två första sakerna som poppade upp i skallen när jag tänkte. Religösa böcker är naturligtvis en bra kategori. Verkar finnas en del intressant. Det råder lite delade meningar om alkemisten, finns bara ett sätt att ta reda på vem som har rätt :)

Gymrat: Har du läst den första boken? Vad tyckte du isåfall?

gymrat
2009-04-05, 14:09
Gymrat: Har du läst den första boken? Vad tyckte du isåfall?

Jag har den också (i den nya svenska översättningen) och har läst en bit in på den samt valda stycken i hela boken. Dock tilltalar uppföljaren - som är inriktad på människan och därmed ett mer djärvt verk - mig mer.

Yes
2009-04-05, 14:17
Ja denna bok är ett måste.

Man kan alltid hoppas på att bibeln sålt i fler ex pga att många bränner den :D
Tror tyvär inte det är riktigt så väl, men det kanske kommer en dag... Atlas Shrugged säljer just nu bättre än någonsin.

Bahir
2009-04-05, 14:29
Jag rekommenderar Alkemisten. Visst, det finns dem som fattar budskapet men inte gör något åt saken, och dem som inte fattar budskapet alls, men jag tillhör inte någon utav de grupperna. Jag fattade budskapet, och idag befinner jag mig på andra sidan jordklotet för att plugga det jag vill i det land jag vill. Jag tycker att boken är otroligt motiverande. Men som sagt, det är ingen vetenskaplig bok, så jag rekommenderar i stället:

Stephen Hawking - A Brief History of Time
Stephen Hawking - The Universe in a Nutshell

Jackson & McIver - Macroeconomics (8 edn) - eller andra moderna böcker om makroekonomi
Jackson & McIver - Microeconomics (7 edn) - eller andra moderna böcker om mikroekonomi

De senare två bör radera det mesta sossetänket man har haft.

Trance
2009-04-05, 14:44
Atlas Shrugged av Ayn Rand bör rimligen nämnas då den ligger tvåa, efter bibeln, över mest sålda böcker.

Enligt?

Trance
2009-04-05, 14:46
Dantes gudomliga komedi har väl påverkat en del.

n1tro
2009-04-05, 14:59
1984 av george orwell

och brave new world av huxley

inte vetenskap men .. ja, orka

Trance
2009-04-05, 15:00
Att Atlash Shrugged skulle vara världens näst mest sålda bok är så orimligt att enbart libertianer kan tro på det. Vad det påstående verkar komma ifrån är nog detta citatet som man kan hitta på en hyfsat ny paperback-utgåva:

* Atlas Shrugged is the "second most influential book for Americans today" after the Bible, according to a joint survey conducted by the Library of Congress and the Book of the Month Club"

Nu orkar jag inte leta upp ursprunget, vilka de frågat och då det hur som helst är ett rätt meningslöst uttalande.

"As to her legacy: Ayn Rand may not get much respect from literature professors. But she has spawned a philosophical school, and a political party and movement. The impact of Atlas has been compared to that of Uncle Tom’s Cabin.

More than five million copies of Atlas Shrugged have been sold. Rand’s total book sales have been about 25 million, and they continue at over 400,000 per year."
http://www.eckerd.edu/aspec/writers/atlas_shrugged.htm

Den texten är inte ny(men inte äldre än 10 år) så även om Atlas Shrugged har fortsatt sälja bra så är jag ganska säker på att den fortfarande är krossad av varenda Harry Potter-bok som är släppt.

Om mina siffror nu är korrekta...

Yes
2009-04-05, 15:24
Att Atlash Shrugged skulle vara världens näst mest sålda bok är så orimligt att enbart libertianer kan tro på det. Vad det påstående verkar komma ifrån är nog detta citatet som man kan hitta på en hyfsat ny paperback-utgåva:

* Atlas Shrugged is the "second most influential book for Americans today" after the Bible, according to a joint survey conducted by the Library of Congress and the Book of the Month Club"

Nu orkar jag inte leta upp ursprunget, vilka de frågat och då det hur som helst är ett rätt meningslöst uttalande.

"As to her legacy: Ayn Rand may not get much respect from literature professors. But she has spawned a philosophical school, and a political party and movement. The impact of Atlas has been compared to that of Uncle Tom’s Cabin.

More than five million copies of Atlas Shrugged have been sold. Rand’s total book sales have been about 25 million, and they continue at over 400,000 per year."
http://www.eckerd.edu/aspec/writers/atlas_shrugged.htm

Den texten är inte ny(men inte äldre än 10 år) så även om Atlas Shrugged har fortsatt sälja bra så är jag ganska säker på att den fortfarande är krossad av varenda Harry Potter-bok som är släppt.

Om mina siffror nu är korrekta...
Okej, en liten rättelse... jag vet inte hur väl det stämmer men vad jag fått höra så har den tagit en andraplats under det år den sålt som bäst. Och det är givetvis inte samma sak och jag erkänner att jag kan ha fått påståendet om bakfoten.

Jag är för övrigt inte libertarian.

Att Atlas skulle vara lika inflytelserik som Tom's Cabin, vad nu det är för nåt, är dock ren bull. Orkar inte leta statistik och siffror men den intresserade kan ju alltid maila ARI och fråga hur det sett ut genom åren. Yaron Brook har även en del att säga om saken:
http://www.youtube.com/watch?v=1yMpbisdfSo

Trance
2009-04-05, 16:04
Okej, en liten rättelse... jag vet inte hur väl det stämmer men vad jag fått höra så har den tagit en andraplats under det år den sålt som bäst. Och det är givetvis inte samma sak och jag erkänner att jag kan ha fått påståendet om bakfoten.

Jag är för övrigt inte libertarian.

Att Atlas skulle vara lika inflytelserik som Tom's Cabin, vad nu det är för nåt, är dock ren bull. Orkar inte leta statistik och siffror men den intresserade kan ju alltid maila ARI och fråga hur det sett ut genom åren. Yaron Brook har även en del att säga om saken:
http://www.youtube.com/watch?v=1yMpbisdfSo

Att den skulle ha nått samma inflytelserika status som Uncle Tom's Cabin är en rätt stor komplimang.

Uncle Tom's Cabin; or, Life Among the Lowly is an anti-slavery novel by American author Harriet Beecher Stowe. Published in 1852, the novel had a profound effect on attitudes toward African Americans and slavery in the United States, so much in the latter case that the novel intensified the sectional conflict leading to the American Civil War.[1]

Stowe, a Connecticut-born preacher at the Hartford Female Academy and an active abolitionist, focused the novel on the character of Uncle Tom, a long-suffering black slave around whom the stories of other characters — both fellow slaves and slave owners — revolve. The sentimental novel depicts the reality of slavery while also asserting that Christian love can overcome something as destructive as enslavement of fellow human beings.[2][3][4]

Uncle Tom's Cabin was the best-selling novel of the 19th century,[5] and the second best-selling book of that century, following the Bible.[6] It is credited with helping fuel the abolitionist cause in the 1850s.[7] In the first year after it was published, 300,000 copies of the book were sold in the United States alone. The book's impact was so great that when Abraham Lincoln met Stowe at the start of the Civil War, Lincoln is often quoted as having declared, "So this is the little lady who made this big war."[8]
http://en.wikipedia.org/wiki/Uncle_Tom%27s_Cabin

Yes
2009-04-05, 16:12
Att den skulle ha nått samma inflytelserika status som Uncle Tom's Cabin är en rätt stor komplimang.

Uncle Tom's Cabin; or, Life Among the Lowly is an anti-slavery novel by American author Harriet Beecher Stowe. Published in 1852, the novel had a profound effect on attitudes toward African Americans and slavery in the United States, so much in the latter case that the novel intensified the sectional conflict leading to the American Civil War.[1]

Stowe, a Connecticut-born preacher at the Hartford Female Academy and an active abolitionist, focused the novel on the character of Uncle Tom, a long-suffering black slave around whom the stories of other characters — both fellow slaves and slave owners — revolve. The sentimental novel depicts the reality of slavery while also asserting that Christian love can overcome something as destructive as enslavement of fellow human beings.[2][3][4]

Uncle Tom's Cabin was the best-selling novel of the 19th century,[5] and the second best-selling book of that century, following the Bible.[6] It is credited with helping fuel the abolitionist cause in the 1850s.[7] In the first year after it was published, 300,000 copies of the book were sold in the United States alone. The book's impact was so great that when Abraham Lincoln met Stowe at the start of the Civil War, Lincoln is often quoted as having declared, "So this is the little lady who made this big war."[8]
http://en.wikipedia.org/wiki/Uncle_Tom%27s_Cabin
Okej, det var inte menat som en förolämpning som jag först trodde. Jag håller visserligen ändå inte riktigt med, detta på grund av att Ayn Rand faktiskt introducerat en hel filosofi vilket är en klart starkare influens.

Tolkia
2009-04-05, 16:16
"Uncle Tom's Cabin", på svenska "Onkel Toms stuga" spöar nog "Atlas shrugged" gaaaaanska duktigt om man ser till impact genom historien.

Rataxes
2009-04-05, 17:19
Guns, Germs & Steel - Jared Diamond
Sociobiology - E O Wilson
Silent Spring - Rachel Carson (gav i princip upphov till miljörörelsen)

Framför allt den förstnämnda känns det ofta som om många skulle behöva läsa.

-squat-
2009-04-06, 21:17
Johan Norberg - Till världskapitalismens försvar

ak3r
2009-04-06, 21:18
johan norberg - till världskapitalismens försvar

+1

Trance
2009-04-06, 21:50
Johan Norberg - Till världskapitalismens försvar

Har den verkligen förändrat mänskligheten eller hur människor ser på saker?

On topic. En lista med vad några anser vara de 100 böcker som influerat mänskligheten mest.

1. The I Ching
2. The Old Testament
3. The Iliad and The Odyssey by Homer
4. The Upanishads
5. The Way and Its Power, Lao-tzu
6. The Avesta
7. Analects, Confucius
8. History of the Peloponnesian War, Thucydides
9. Works, Hippocrates
10. Works, Aristotle
11. History, Herodotus
12. The Republic, Plato
13. Elements, Euclid
14. The Dhammapada
15. Aeneid, Virgil
16. On the Nature of Reality, Lucretius
17. Allegorical Expositions of the Holy Laws, Philo of Alexandria
18. The New Testament
19. Lives, Plutarch
20. Annals, from the Death of the Divine Augustus, Cornelius Tacitus
21. The Gospel of Truth
22. Meditations, Marcus Aurelius
23. Outlines of Pyrrhonism, Sextus Empiricus
24. Enneads, Plotinus
25. Confessions, Augustine of Hippo
26. The Koran
27. Guide for the Perplexed, Moses Maimonides
28. The Kabbalah
29. Summa Theologicae, Thomas Aquinas
30. The Divine Comedy, Dante Alighieri
31. In Praise of Folly, Desiderius Erasmus
32. The Prince, Niccolò Machiavelli
33. On the Babylonian Captivity of the Church, Martin Luther
34. Gargantua and Pantagruel, François Rabelais
35. Institutes of the Christian Religion, John Calvin
36. On the Revolution of the Celestial Orbs, Nicolaus Copernicus
37. Essays, Michel Eyquem de Montaigne
38. Don Quixote, Parts I and II, Miguel de Cervantes
39. The Harmony of the World, Johannes Kepler
40. Novum Organum, Francis Bacon
41. The First Folio [Works], William Shakespeare
42. Dialogue Concerning Two New Chief World Systems, Galileo Galilei
43. Discourse on Method, René Descartes
44. Leviathan, Thomas Hobbes
45. Works, Gottfried Wilhelm Leibniz
46. Pensées, Blaise Pascal
47. Ethics, Baruch de Spinoza
48. Pilgrim's Progress, John Bunyan
49. Mathematical Principles of Natural Philosophy, Isaac Newton
50. Essay Concerning Human Understanding, John Locke
51. The Principles of Human Knowledge, George Berkeley
52. The New Science, Giambattista Vico
53. A Treatise of Human Nature, David Hume
54. The Encyclopedia, Denis Diderot, ed.
55. A Dictionary of the English Language, Samuel Johnson
56. Candide, François-Marie de Voltaire
57. Common Sense, Thomas Paine
58. An Enquiry Into the Nature and Causes of the Wealth of Nations, Adam Smith
59. The History of the Decline and Fall of the Roman Empire, Edward Gibbon
60. Critique of Pure Reason, Immanuel Kant
61. Confessions, Jean-Jacques Rousseau
62. Reflections on the Revolution in France, Edmund Burke
63. Vindication of the Rights of Women, Mary Wollstonecraft
64. An Enquiry Concerning Political Justice, William Godwin
65. An Essay on the Principle of Population, Thomas Robert Malthus
66. Phenomenology of Spirit, George Wilhelm Friedrich Hegel
67. The World as Will and Idea, Arthur Schopenhauer
68. Course in the Positivist Philosophy, Auguste Comte
69. On War, Carl Marie von Clausewitz
70. Either/Or, Søren Kierkegaard
71. The Manifesto of the Communist Party, Karl Marx and Friedrich Engels
72. "Civil Disobedience," Henry David Thoreau
73. The Origin of Species by Means of Natural Selection, Charles Darwin
74. On Liberty, John Stuart Mill
75. First Principles, Herbert Spencer
76. "Experiments with Plant Hybrids," Gregor Mendel
77. War and Peace, Leo Tolstoy
78. Treatise on Electricity and Magnetism, James Clerk Maxwell
79. Thus Spake Zarathustra, Friedrich Nietzsche
80. The Interpretation of Dreams, Sigmund Freud
81. Pragmatism, William James
82. Relativity, Albert Einstein
83. The Mind and Society, Vilfredo Pareto
84. Psychological Types, Carl Gustav Jung
85. I and Thou, Martin Buber
86. The Trial, Franz Kafka
87. The Logic of Scientific Discovery, Karl Popper
88. The General Theory of Employment, Interest, and Money, John Maynard Keynes
89. Being and Nothingness, Jean-Paul Sartre
90. The Road to Serfdom, Friedrich von Hayek
91. The Second Sex, Simone de Beauvoir
92. Cybernetics, Norbert Wiener
93. Nineteen Eighty-Four, George Orwell
94. Beelzebub's Tales to His Grandson, George Ivanovitch Gurdjieff
95. Philosophical Investigations, Ludwig Wittgenstein
96. Syntactic Structures, Noam Chomsky
97. The Structure of Scientific Revolutions, T. S. Kuhn
98. The Feminine Mystique, Betty Friedan
99. Quotations from Chairman Mao Tse-tung [The Little Red Book], Mao Zedong
100. Beyond Freedom and Dignity, B. F. Skinner

http://www.interleaves.org/~rteeter/grtinfluential.html

-squat-
2009-04-06, 22:03
Har den verkligen förändrat mänskligheten eller hur människor ser på saker?

Inte i samma klass som övrig litteratur i denna tråd.

LoTiX
2009-04-06, 23:45
Inte i samma klass som övrig litteratur i denna tråd.

Mycket bra bok hur som.

Trance topp 100-lista får man läsa igenom en helg (eller tusen). Kafka skippar jag dock, klarar inte av idiotiska huvudkaraktärer.

Atlas Shrugged kikade jag på alldeles nyligen då jag sökte böcker på samma tema som Time Enough for Love av R. A Heinlein.

Yes
2009-04-06, 23:56
Atlas Shrugged kikade jag på alldeles nyligen då jag sökte böcker på samma tema som Time Enough for Love av R. A Heinlein.
Jag har inte själv läst nåt av Heinlein men han verkar populär bland andra som gillar Ayn Rand. Kanske skulle prova nån av hans böcker...

Deceiver85
2009-04-07, 00:03
Russel Kirk - The Conservative Mind, From Burke to Eliot

C.E.J.
2009-04-07, 00:56

Jo tjena, det har "man" (Leonard Peikoff) sagt i några år nu, någon verklig tillväxt eller ökat intresse för den skämtfilosofin har dock inte skett.

Yes
2009-04-07, 01:10
Jo tjena, det har "man" (Leonard Peikoff) sagt i några år nu, någon verklig tillväxt eller ökat intresse för den skämtfilosofin har dock inte skett.
Det är vad du påstår, ja. Yaron Brook som jag länkade till gav annars en del konkreta exempel.

-squat-
2009-04-07, 21:47
Mycket bra bok hur som.

Ja. verkligen. Det kan ju inte vara en slump att du har Norberg-frillan ;)

Ayn Rand verkar intressant. Dock verkar det där med objektivt bra sex och objektivt bra konst galet.

C.E.J.
2009-04-07, 23:00
Ayn Rand verkar intressant. Dock verkar det där med objektivt bra sex och objektivt bra konst galet.

Tycker man att något som Ayn Rand sagt är galet så är man irrationell, mentalt efterbliven, förtjänar att dö. En sämre människa helt enkelt.