handdator

Visa fullständig version : Ölmage bort!!!

panic
2009-04-05, 02:32
Det är så att jag har lagt på mig ett par extra kilon som givetvis har satt sig mest runt magen.

Nu undrar jag vad som är det bästa och smidigaste sättet att träna bort detta.

Nu gör jag såhär;

15-30min antingen cykel, crosstrainer eller gåband i rask takt.
Efter detta så kör jag min vanliga styrketräning.

Slutat med all "skitmat" äter knappt något godis och dricker väldigt lite läsk.
Äter mycket bättre mat nu och är helt enkelt nyttig, (tack mamma).

Det syns och känns att jag gått ner nån cm runt magen och "kärlekshandtagen". Men jag frågar nu er om det finns något effektivare eller om jag ska lägga in något nytt i träningen för att fokusera mer på magen?

Spänner jag magen och känner på skinnet eller hur man ska säga, så är det inte mycket kvar om man säger så, känns som om det är själva magsäcken som blivit större, men säkert bara jag som inbillar mig.

Sååå gärna massa svar och tips om det finns något effektivare eller annat jag kan lägga in i träningen uppskattas! :)

Say it Right
2009-04-05, 07:01
Man kan inte punktförbränna fett, magen blir du av med genom att göra av med mer energi (kalorier) än du tar in (läs deffguiden!). Det låter som om du är på rätt spår med de förändringar du har gjort, väg dig och mät dig med jämna mellanrum så får du se om det går åt rätt håll.

Magsäcken är ett ganska mjukt organ när den inte är full, och ligger oftast ganska ("instoppad" under vänster revbensbåge, så den påverkar nog inte hur din mage känns utifrån.

Exhale_
2009-04-05, 07:34
Du bränner som sagt fett genom ett energiunderskott. Rent krasst behöver du inte röra dig för att bränna fett så länge du drar ned på maten (energi in). Att röra på sig innebär dock att du kan äta mer mat vilket kan göra deffen enklare. Genom motion kommer även ytterligare fördelar som ökad insulinkänslighet, bättre kondition, du mår bättre osv.

Som Say_it_Right skriver går det inte att punktförbränna fett. Däremot har jag för mig att du kan omlokalisera fettet från magområdet om du joggar/springer. Ska se om jag kan hitta något som stödjer detta.

Bra jobbat hittills iaf! :thumbup:

J de Koof
2009-04-05, 10:07
Men jag frågar nu er om det finns något effektivare eller om jag ska lägga in något nytt i träningen för att fokusera mer på magen?

Tålamod. En hel påse.

Jag har själv jefligt svårt att bli av med det sista av lovehandlesarna. Ibland har jag gett mig fan på det men så hinner badsäsongen passera och det förlorade sin poäng...:D

I år har jag dock bara 2-3 kg att plocka av, mot 7-10 kg tidigare år (så nu jävlar). Men det känns ändå som att "det sista" är så mycket svårare.

mikaelj
2009-04-05, 11:52
Statistik kan vara användbart så man ser trender. Plotta grafer över vikt, midjemått, ev. kalipermätningar o dyl. Brukar bli en ryckig kurva med en nedåtgående trend.

Henke58
2009-04-05, 12:23
hoppas du har lugnat dig me ölen me :O

panic
2009-04-05, 12:27
tack för alla bra inlägg ni skrivit.

Nu blev jag lite klokare, så jag ska fortsätta på det spåret jag går nu iaf!

Mäter och väger mig regelbundet så jag ser ju förändringar :)!

magen ska bort till sommarn iaf :D!!

panic
2009-04-06, 23:25
hoppas du har lugnat dig me ölen me :O

hehe, det blir ett par st om helgerna bara :)

vad säger ni om en rask morgon promenad även om jag vaknar hungrig?
äter direkt när jag kommer in.
eller ska jag äta innan jag går ut och går?

Exhale_
2009-04-07, 10:29
hehe, det blir ett par st om helgerna bara :)

vad säger ni om en rask morgon promenad även om jag vaknar hungrig?
äter direkt när jag kommer in.
eller ska jag äta innan jag går ut och går?

Rask promenad direkt på morgonen är helt ok. Du bör lägga upp det på det sätt som passar dig bäst.

capture
2009-04-07, 10:30
Energi in vs energi ut är det som betyder i slutändan.

Men om jag inte minns alldeles fel så ska det finnas en fördel att gå direkt på morgonen innan frukost för insulinnivån ligger på botten då. Just det en kaffe innan du går ut ska visst vara bra det också.

Exhale_
2009-04-07, 10:38
Energi in vs energi ut är det som betyder i slutändan.

Men om jag inte minns alldeles fel så ska det finnas en fördel att gå direkt på morgonen innan frukost för insulinnivån ligger på botten då. Just det en kaffe innan du går ut ska visst vara bra det också.

Fördelen (om det nu är någon) är att kroppen kommer att prioritera fettförbränning under promenaden eftersom insulinnivåerna är låga och glukagonnivåerna är högre. Detta kommer dock kroppen att justera under dagen vilket leder till att du bränner mindre fett sett under resterande dag.

L-Sami
2009-04-07, 11:04
Nu gör jag såhär;

15-30min antingen cykel, crosstrainer eller gåband i rask takt.
Efter detta så kör jag min vanliga styrketräning.

Mycket bra, fortsätt så :thumbup:

Slutat med all "skitmat" äter knappt något godis och dricker väldigtlite läsk.
Äter mycket bättre mat nu och är helt enkelt nyttig, (tack mamma).

Goda framsteg där med att göra förändringar i kosten, det du kan tänka på är att få dig mindre energi från mat och dryck än vad du gör av med. Det är så du tappar fett.

Men jag frågar nu er om det finns något effektivare eller om jag ska lägga in något nytt i träningen för att fokusera mer på magen?

Metoden som du redan kör är jättebra, fortsätt med det. Fettet försvinner när du ökar motionen och minskar energin som du får från mat och dryck, sträva efter energiunderskott.

Sååå gärna massa svar och tips om det finns något effektivare eller annat jag kan lägga in i träningen uppskattas! :)

Fortsätt som du gör och läs i den här tråden för att få mer kunskap om fettminskning http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

[/QUOTE]