Logga in

Visa fullständig version : Bygga med låga Kortisol nivåer.

AsTfL
2009-04-04, 08:07
Om en person har relativt låga halter av kortisol i kroppen vilka förutsättningar har man då att bygga muskler/bli hård till exempel?
(Jag postar i denna del eftersom Kortisol verkar ha stor betydelse för metabolismen.)

Rockhard
2009-04-04, 08:21
Om en person har relativt låga halter av kortisol i kroppen vilka förutsättningar har man då att bygga muskler/bli hård till exempel?
(Jag postar i denna del eftersom Kortisol verkar ha stor betydelse för metabolismen.)

Bättre än dom varit höga iaf.

Sverker
2009-04-04, 08:35
Kortisol dämpar en vävnads upptag av energi.
Jag kan nästan bara se possitiva effekter.
En nackdel är däremot att hjärnan kan få för lite energi ifall de hungriga musklerna suger åt sig all näring. Det är därför kortisol finns;)

AsTfL
2009-04-06, 08:29
Kortisol dämpar en vävnads upptag av energi.
En nackdel är däremot att hjärnan kan få för lite energi ifall de hungriga musklerna suger åt sig all näring. Det är därför kortisol finns;)

Man bör kanske äta en gång i timmen eller så?

Eddie Vedder
2009-04-06, 08:31
Man bör kanske äta en gång i timmen eller så?

Varför då?

hot_tuna
2009-04-06, 09:18
Alltså, kortisol är väl ett katabolt hormon vad jag förstår så det är väl bara bra att ha låga nivåer?

mikaelj
2009-04-06, 09:28
Alltså, kortisol är väl ett katabolt hormon vad jag förstår så det är väl bara bra att ha låga nivåer?

Det är bra att ha lagom nivåer.

Stressigt liv och dålig återhämtningstid efter träning tröttar ut binjurarna så kortisolnivåerna blir låga. Inget att rekommendera. Extremfallet heter Mb. Addison (fast då handlar det om en autoimmun sjukdom).

Se annars http://www.adrenalfatigue.org/

AsTfL
2009-04-06, 09:48
Varför då?
Så att hjärnan fungerar?
Jag överdrev lite.

Tolkia
2009-04-06, 09:51
Så att hjärnan fungerar?
Jag överdrev lite.
Menar du att man behöver äta oftare om kortisolproduktionen är låg, eller vad? Du för f.ö. gärna utveckla grundfrågan lite; hur man hanterar förändringar i hormonproduktionen lär ju bero på vad som är orsaken.

kjpil
2009-04-06, 10:40

Vad tros om "proteinomfördelning". Om rimliga kortisolnivår skulle kunna ge proteinkatabolism på ett ställe och kanske i förlängningen leverera proteinet till bättre behövande celler? (musklerna man tränat)

King Grub
2009-04-06, 10:43
Akut kortisolfrisättning behöver inte vara skadligt - det är kroniskt förhöjda nivåer som är det.

Akut kortisolfrisättning under träning ökar CCR2-expression.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113445&highlight=cortisol

Sverker
2009-04-06, 19:00
Vad tros om "proteinomfördelning". Om rimliga kortisolnivår skulle kunna ge proteinkatabolism på ett ställe och kanske i förlängningen leverera proteinet till bättre behövande celler? (musklerna man tränat)

Knappast troligt. Muskler släpper inte ifrån sig EAA. Muskelcellen släpper ut glutamin och alanin för att bli av med kväve.
Kvävet kommer från de aminosyror som muskelcellen precis förbränt.

Det är samma som med glukos. Har muskelcellen en gång fångat in glukosen släpper den inte ut den igen. Istället släpper muskelcellen ut mjölksyra i blodet. Mjölksyra som transporteras till levern och blir glukos;)