handdator

Visa fullständig version : Fransk bulldog..?

Erik__
2009-04-04, 00:20
Hej kolozzeum :D

Jo det är så att mamma vill ha en hund. Hon verkar fastnat för en fralla. Saken är den att hon har lite utsliten kropp från ett långt arbetsliv med mycket lyftande. Pappa kommer jobba en 5-6-7år till och mamma jobbar bara deltid så hon vill ha lite sällskap. Som tidigare sagt så skulle det inte funka att ha en hund som är allt för stor eller som behöver enorma mängder motion. Men hon gillar att promenera på dagarna i alla fall. Dock inget intensivare än så. Tror ni en fransk bulldog skulle fungera på så vis? Viss hand med djur måste hon ha för hon är uppväxt på en bondgård men har inte haft något med hundar att göra på 45år.

Måste säga att dom ser rätt tuffa ut :D

http://www.hundar.se/forum/attachments/fransk-bulldog/8d1206821464-bild-pa-min-lilla-franska-bulldogg-fia2.jpg

Tomten
2009-04-04, 02:45
min mor är uppfödare, hon har en kennel som heter waterrat (namnet hänger kvar sen tiden då hon hade flatcoated retrivers.) Hon anser att franska bulldogs behöver mycket träning de med. Givetvis mindre än en större hund, men långpromenader behöver de absolut. Vissa uppfödare anser att de inte behöver så mycket träning, och jag har för mig att det hör ihop med att man anser att hundarna blir mindre attraktiva för utställning om de har för mycket muskler och blir för breda.

Om din mor gillar att promenera och kan tänka sig att ta ut hunden på längre promenader varje dag, så tror jag inte det är något problem. Däremot så är franska bulldogs så väldigt populära så det går inte bara att ringa en uppfödare och förvänta sig att få en hund på direkten, din mor kommer nog behöva ställa sig i kö och sen hänger det också på om hon uppfattas som seriös av uppfödaren. Morsan nekar väldigt många intressenter eftersom de ger ett oseriöst intryck när de ringer eller mailar och jag misstänker att andra uppfödare gör samma sak, då man i regel har åtskilliga gånger mer köpare än vad man har hundvalpar att sälja bort.

Erik__
2009-04-04, 11:26
min mor är uppfödare, hon har en kennel som heter waterrat (namnet hänger kvar sen tiden då hon hade flatcoated retrivers.) Hon anser att franska bulldogs behöver mycket träning de med. Givetvis mindre än en större hund, men långpromenader behöver de absolut. Vissa uppfödare anser att de inte behöver så mycket träning, och jag har för mig att det hör ihop med att man anser att hundarna blir mindre attraktiva för utställning om de har för mycket muskler och blir för breda.

Om din mor gillar att promenera och kan tänka sig att ta ut hunden på längre promenader varje dag, så tror jag inte det är något problem. Däremot så är franska bulldogs så väldigt populära så det går inte bara att ringa en uppfödare och förvänta sig att få en hund på direkten, din mor kommer nog behöva ställa sig i kö och sen hänger det också på om hon uppfattas som seriös av uppfödaren. Morsan nekar väldigt många intressenter eftersom de ger ett oseriöst intryck när de ringer eller mailar och jag misstänker att andra uppfödare gör samma sak, då man i regel har åtskilliga gånger mer köpare än vad man har hundvalpar att sälja bort.

Sålänge inte hunden måste ut och typ springa varje dag är det inget problem.

Att det var sådan väntetid visste jag inte, men sånt får man väl leva med om många vill ha en fralla =)