Visa fullständig version : Tyngdlyftnings-EM
Imorgon börjar tyngdlyftnings-EM i Bukarest, Rumänien; på tv börjar det på söndag. Ska du kolla? Vilka viktklasser ska du kolla på? Vilka hoppas du ska vinna? Vem har fulast trikå? Dessa och andra frågor, diskutera i denna tråd.
Lite tv-tider plockade från tv.nu och konfirmerade på tvplaneten.se, är det något som inte stämmer eller som ändrats så skriv gärna det i tråden.
Damer:
5/4 -58kg, 17.00
6/4 -48kg, 16.00
7/4 -53kg, 16.00
8/4 -63kg, 16.00
9/4 -69kg, 16.00
10/4 -75kg, 16.00
11/4 75+kg, 12.00 (info från tvplaneten.se)
Varför de tre första viktklasserna är i "oordning" vet jag inte, det står så på både tv.nu och tvplaneten.se
Herrar:
5/4 -56kg, 19.00
6/4 -62kg, 19.00
7/4 -69kg, 19.00
8/4 -77kg, 19.00
9/4 -85kg, 19.00
10/4 -94kg, 19.00
11/4 -105kg, 15.00 (info från tvplaneten.se)
12/4 105+kg, 12.00 (info från tvplaneten.se)
Alla dessa tider är live-tiderna, sen kommer det att gå repriser ganska ofta verkar det som; tiderna för dessa får ni kolla upp själva.
Nitrometan
2009-04-03, 21:37
Ukraina brukar väl ha fulaste trikåerna?
Om de inte har en blågul variant förstås. :)
Litauen har djefligt fula annars!
Får se om Taner Sagir är i bättre form den här gången än han var på EWC08 och i Beijing då han bommade ut sig. Och ska vi få se Hakan Yilmaz göra episka fail-lyft denna gång med? Vi får hoppas på båda!
Nitrometan
2009-04-03, 22:27
Just det, Litauen... Har för mig att Armenien har lyckats också.
Ska bli kul iaf. :bpump:
Dexterity
2009-04-03, 22:54
Intressant! Vilken kanal sänds det på?
Intressant! Vilken kanal sänds det på?
Det glömde jag! Eurosport!
Det glömde jag! Eurosport!
woho den har nyligen kommit tillbaka i utbudet hära, klad hest.
Ska Benjamin Hennequin tävla så måste jag tuna in bara för att dreggla över hans lår.
Förresten så har jag svårt att se de lätta damklasserna, man får ju nästan mindervärdeskomplex :(
Ska Benjamin Hennequin tävla så måste jag tuna in bara för att dreggla över hans lår.
Han är rätt ung (84:a) så det borde han nog vara, om han nu inte skulle vara skadad förstås. Annars kommer det garanterat finnas andra fina kwådz att kolla på :D
Förresten så har jag svårt att se de lätta damklasserna, man får ju nästan mindervärdeskomplex :(
På tal om det, vi har ju två svenskor som ska tävla! Systrarna Berntsson, Lena troligtvis i 53an, och Annika troligtvis i 75an. Får se om de dyker upp i rutan dock, bara A-grupperna som visas.
Bump! Dryga 16 timmar kvar till herrarnas 56kg nu!
äntligen tyngdlyftning!
Så sjukt nice!
Ironbabe
2009-04-05, 10:40
Jag är så förbannad så jag vet inte vad jag ska säga! Har inte Eurosport *cry*
Vill ju se systrarna Berntsson och den Armeniska lyftaren Tigran M....sian (kan inte stava hans namn) om han är med *grr*
Givetvis har Eurosport ersatts med Viasat sport hemma hos mig.
Tyngdlyftning är en av de få sporter jag överhuvudtaget tycker om att titta på.
Givetvis har Eurosport ersatts med Viasat sport hemma hos mig.
Tyngdlyftning är en av de få sporter jag överhuvudtaget tycker om att titta på.
tvärtom här =D styrelsen tog bort viasat sport på eget bevåg med motiveringen att de visade för mycket våldsamma kampsporter :D
tvärtom här =D styrelsen tog bort viasat sport på eget bevåg med motiveringen att de visade för mycket våldsamma kampsporter :D
:banned
wintersnowdrift
2009-04-05, 11:32
Buääh, jag har inte heller Eurosport. Kan man se det streamat någonstans? Är mest intresserad av tjejerna.
//Krisitn
Buääh, jag har inte heller Eurosport. Kan man se det streamat någonstans? Är mest intresserad av tjejerna.
//Krisitn
På UTK Kristin!
Ironbabe: Jag läste att iaf den lättare Tigran Martirosyan, som satte nåt europeiskt (junior?)rekord i nån disciplin på EWC08, inte kommer vara med denna gång. Epic sorrow!
Ironbabe
2009-04-05, 12:18
På UTK Kristin!
Ironbabe: Jag läste att iaf den lättare Tigran Martirosyan, som satte nåt europeiskt (junior?)rekord i nån disciplin på EWC08, inte kommer vara med denna gång. Epic sorrow!
UTK? Förklaring plizz :em:
Ah..synd! Han har en alldeles egen liten plats i mitt hjärta, hade gärna velat se honom :(
UTK? Förklaring plizz :em:
Ah..synd! Han har en alldeles egen liten plats i mitt hjärta, hade gärna velat se honom :(
Det var menat till Kristin, att hon får kolla på eurosport på gymmet ;)
Tigran Martirosyan version tyngre (85kg) hoppas vi få se dock, version lättare på WWC i höst!
Har inte eurosport = blir till att pröjsa eurosport live för 50 spänn för en månad.
Har inte eurosport = blir till att pröjsa eurosport live för 50 spänn för en månad.
Tötally wörth it!
Tötally wörth it!
Paid and done. TOTALLY WORTH IT!
Kommer att sitta bänkad varenda kväll under hela påsklovet :D
Paid and done. TOTALLY WORTH IT!
Kommer att sitta bänkad varenda kväll under hela påsklovet :D
+1, förutom påsklov då...
Kungligt!
För tydlighetens skull då. Här kan man se Eurosport på datorn för 49kr/mån.
http://video.eurosport.se/eurosport-player/teaser.shtml
Tack Wiken!
Jag skall också titta! Tack för tipset.
elvelind
2009-04-05, 14:10
jag lyckas inte skaffa eurosport live just nu. hoppas det bara är sidan som strular tillfälligt.
Är det någon annan som får gymnastik istf tyngdlyftning på Eurosport player just nu?
Tyngdlyftning: EM i Bukarest, Rumänien - 17:00 - 18:00
Artistisk Gymnastik: EM i Milano, Italien - 18:00 - 19:00
Kanske har fel på min tidsinställning (GMT+1 ska det vara)?
Är det någon annan som får gymnastik istf tyngdlyftning på Eurosport player just nu?
Tyngdlyftning: EM i Bukarest, Rumänien - 17:00 - 18:00
Artistisk Gymnastik: EM i Milano, Italien - 18:00 - 19:00
Kanske har fel på min tidsinställning (GMT+1 ska det vara)?
Damerna har lyft klart. Herrarna lyfter 19.00.
Snyggt jobbat av Goegebuer! 165cm lång, galet för den viktklassen!
elvelind
2009-04-05, 19:01
haha. jag fick igång eurosport live iallafall :)
Är det bara jag som har märkt att dom sätter småvikterna, dvs: vikterna upp till och med 2kg innanför kloven??
Har det tillkommit en regeländring?
Är det bara jag som har märkt att dom sätter småvikterna, dvs: vikterna upp till och med 2kg innanför kloven??
Har det tillkommit en regeländring?
Så är det. Det är inte helt nytt heller utan kom för en tre-fyra år sen tror jag. Det var samtidigt som man gick ifrån det gamla systemet med 2,5-kiloshöjningar och började med 1-kiloshöjningar i stället.
Jo tänkte också på det. Skulle nog tippa på att det är nåt som tävlingsarrangörer får avgöra själv, om de ska sitta utanför eller innanför klovarna. Några extra sekunder till de tävlande sådär, trevligt trevligt...
Hursomhelst ser det ju jävligt mycket bättre ut!
Skulle nog tippa på att det är nåt som tävlingsarrangörer får avgöra själv, om de ska sitta utanför eller innanför klovarna.
Faktum är att det står i tävlingsbestämmelserna att småvikterna ska sitta utanför klovarna.
Faktum är att det står i tävlingsbestämmelserna att småvikterna ska sitta utanför klovarna.
ja, det är det jag vet... det är därför jag undrar! jag kan allt om tävlingsbestämmelser och regler då jag inte bara är en tävlande utan en ol-domare, jag kanske har missat något :P
ja, det är det jag vet... det är därför jag undrar! jag kan allt om tävlingsbestämmelser och regler då jag inte bara är en tävlande utan en ol-domare, jag kanske har missat något :P
Jag ser nu att jag läste ditt förra inlägg baklänges, det var ju dumt. :D Satte de alltså alla vikter innanför kloven idag? Jag tittade inte på tävlingarna.
Jag ser nu att jag läste ditt förra inlägg baklänges, det var ju dumt. :D Satte de alltså alla vikter innanför kloven idag? Jag tittade inte på tävlingarna.
Ja, dom satte alla vikter innanför kloven :P
Jag tror faktiskt att de ändrat i reglerna. Jag kikade på IWF:s sida och det har kommit en ny regelbok (2009-2012). Där står att alla vikter måste säkras med klovarna, alltså sitta innanför.
Man får väl förmoda att den svenska regelboken också ändras så småningom i denna oerhört viktiga fråga. :D
Jag tror faktiskt att de ändrat i reglerna. Jag kikade på IWF:s sida och det har kommit en ny regelbok (2009-2012). Där står att alla vikter måste säkras med klovarna, alltså sitta innanför.
Man får väl förmoda att den svenska regelboken också ändras så småningom i denna oerhört viktiga fråga. :D
I see!... då tycker man att dom borde komma ut med ett pressmeddelande! Ibland kan man undra vad dom gör på förbundet
I see!... då tycker man att dom borde komma ut med ett pressmeddelande! Ibland kan man undra vad dom gör på förbundet
De svenska reglerna är inte ändrade. Jag vet inte hur det går till när de nya reglerna antas men kommer det en ny regelbok så får vi säkert veta det.
De svenska reglerna är inte ändrade. Jag vet inte hur det går till när de nya reglerna antas men kommer det en ny regelbok så får vi säkert veta det.
Det är ju snart årsmötet i Örebro! det kommer nog diskuteras där
Fler regeländringar för de som tycker det är skoj. Det här är ju internationellt än så länge men det kommer säkert nationellt också.
Stången får numera släppas från axelhöjd. Tidigare var det ju midjehöjd som gällde men alla på internationell nivå släppte ju högt i alla fall så en anpassning till verkligheten om man så vill.
Det andra jag hörde på eftermiddagen var att man numera får höja med ett kilo även mellan första och andra lyft, tidigare var det minst två.
Varför vill man inte ha småvikterna innanför klovarna?
Kan ju förstå att det är tidssparande. Men att det var regel på att små vikterna ska vara utanför verkar ju lite skruvat.
Varför vill man inte ha småvikterna innanför klovarna?
Kan ju förstå att det är tidssparande. Men att det var regel på att små vikterna ska vara utanför verkar ju lite skruvat.
Fr.o.m nu så vill man ju det. :D
Jag tror att regeln om småvikterna utanför kom för att det helt enkelt var enklare för alla inblandade att se vad som var klovat. Enkilossystemet var ju helt nytt då och tvingade säkert en och annan att räkna mer än en gång.
Fler regeländringar för de som tycker det är skoj. Det här är ju internationellt än så länge men det kommer säkert nationellt också.
Stången får numera släppas från axelhöjd. Tidigare var det ju midjehöjd som gällde men alla på internationell nivå släppte ju högt i alla fall så en anpassning till verkligheten om man så vill.
Det andra jag hörde på eftermiddagen var att man numera får höja med ett kilo även mellan första och andra lyft, tidigare var det minst två.
Se där se där!
Nån som vet om Lena Berntsson hamnade i A-gruppen eller inte? Med tanke på de vikter som lyfts i 48an och 58an, och vad hon är kapabel till, borde det inte vara helt orimligt. 62an idag var iaf kul att se, många imponerande lyft(are)!
Damernas 53kg klass, NU!
jag sitter klistrad :D
Ingen Berntsson, trist!
Ja, mycket, men iaf svenskt rekord i ryck och sammanlagt
Blev ju riktigt spännande på slutet :)
Armenien!!
Imorrn... eller idag! 8/4, herrar -77kg, yeah!
Tyckte det blev väldigt komiskt att ljudet låg så långt före bilden.
Lyftaren laddar... rycker upp, har precis fått upp stången och laddar inför stöten
"Naej, de gick inte!".
Eller när man hör bomsignalen innan några ens fick lyfta.
Detta var i 62kg-klassen iaf.
Tyckte det blev väldigt komiskt att ljudet låg så långt före bilden.
Lyftaren laddar... rycker upp, har precis fått upp stången och laddar inför stöten
"Naej, de gick inte!".
Eller när man hör bomsignalen innan några ens fick lyfta.
Detta var i 62kg-klassen iaf.
Grymt störande när det händer... ibland får jag byta bitrate.
När lyfter Chigisheeeeeeev?
Trodde det var herrklassen som väntade men det var bara en armensk tjej....
Norskan är bra!
Jajjemensan. Hon gjorde 106-130 på norska mästerskapen för en månad sen så det kommer nog lite till ändå. Kul!
Kör Ruth nu? Hur går det för henne?
Jajjemensan. Hon gjorde 106-130 på norska mästerskapen för en månad sen så det kommer nog lite till ändå. Kul!
Där fick jag.. :D
107-124. Tvåa.
231kg tror jag det blev (missade två sista stötarna). Silver.
Det var bra resultat av henne, medalj på EM är riktigt bra.
Är det Annikas tur imorgon eller hon kör på fredag?
XkK9-mnDAy4
kom på 2:a plats i -69 kg igår
När lyfter Chigisheeeeeeev?
Tydligen inte på EM iaf, trist :(
Det var bra resultat av henne, medalj på EM är riktigt bra.
Är det Annikas tur imorgon eller hon kör på fredag?
Det blir med stor säkerhet på fredag hon lyfter, betvivlar att hon gått ner till klass 69kg.
är lapikov och/eller klokov med?
Mina favoriter :)
är lapikov och/eller klokov med?
Mina favoriter :)
Man får ju hoppas! Men mtp hur många "stora" som hoppat över den här tävlingen så ska man nog inte hoppas för mycket. Klokov är skön!
0hkCyqK3hW4
Ironbabe
2009-04-09, 16:25
Vad är det för Nike specialare Lena har på fötterna? Har bara sett adidas och dowin hitills.. Jag vill oxå ha såna där snygga TL dojjor *cupid*
http://img11.imageshack.us/img11/127/lenabs91.jpg (http://img11.imageshack.us/my.php?image=lenabs91.jpg)
åååh va mäktigt med tyngdlyftnings-em! nu njuter man...
Alone_in_the_dark
2009-04-09, 16:34
Trodde det var herrklassen som väntade men det var bara en armensk tjej....
Ja jag såg Ruth lyfta sprang iväg o svarade i telefonen kom tillbaka fan nu har herrarna börjat, men wtf? De var ju damerna ff:D (jag hade svårt o se om armenska tjejen var en kille eller inte)
MasterChief
2009-04-09, 18:48
Benjamin Hennequin i 85kg hade helt sjuka vastus lateralis. Såg ut som han hade stoppat in vattenmeloner på sidan.
Många fina lyft i den klassen hittills.
Många fina lyft och räddningar indeed! Den svarte fransmannen hade galna axlar och armar.
Hoppas vi får se NÅN stöt på 200 också...
Benjamin Hennequin i 85kg hade helt sjuka vastus lateralis. Såg ut som han hade stoppat in vattenmeloner på sidan.
Många fina lyft i den klassen hittills.
lKNLKLKNBADÄFN. :cryout: Hur kan jag missa det enda som jag har väntat på?! Ska de lyfta igen eller visar de repris av den viktklassen?
Ah, det verkar som de visar repris imorgon 8:30 och 15:00.
MasterChief
2009-04-09, 19:00
lKNLKLKNBADÄFN. :cryout: Hur kan jag missa det enda som jag har väntat på?! Ska de lyfta igen eller visar de repris av den viktklassen?
Det går på Eurosport. Det brukar innebära repriser i åtminstone 3 år.
Det går i repris i morgon 15.00
Edit: puckistvåa.
Man får ju hoppas! Men mtp hur många "stora" som hoppat över den här tävlingen så ska man nog inte hoppas för mycket. Klokov är skön!
[.yt]0hkCyqK3hW4[/yt]
han är grym!
Ivanov, Ukraina. Sätter mina ess på honom. Mycket talangfull lyftare.
182 i rycket satt ju som en smäck *flex*
Tyvärr en dålig stötare. Synd.
Var sköj idag. Synd att Ivanov bommade stöten, sorgligt dålig var han. Bra jobbat av tysken, lyfte lika mycket som sin 9kg lättare landsman Marc Huster gjorde år 2000 :D
Trevlig viktklass synd att ryssen som vägde 100.00 inte gjorde bättre ifrån sig.. Kunde nog ganska lätta ryckt 185 och synd att han bommade i stöt :(
Någon mer än jag som blev imponerad av tjejen som vann +75kgs? hon är blott 17år, hoppas att dom inte tränar sönder henne så hon kan vara med i london
NU +105, bänka er framför tvn!
elvelind
2009-04-12, 11:42
203kg lätt. imponerande
203kg lätt. imponerande
Mycket lätt. Fanns gott om kräcka att ta av där :D
Härliga ryck! 10kg ledning till tvåan, 13kg till trean och 15kg till fyran. Mohaha!
Han armeniern var rätt lik Rezazadeh tyckte jag.
Hoa Hoa är skön han, riktigt kul med två kommentatorer som kan snacka lite. Bra med gnäll också, det behövs :D
Härliga ryck! 10kg ledning till tvåan, 13kg till trean och 15kg till fyran. Mohaha!
Han armeniern var rätt lik Rezazadeh tyckte jag.
Hoa Hoa är skön han, riktigt kul med två kommentatorer som kan snacka lite. Bra med gnäll också, det behövs :D
Mycket snack om att fotbollen stjäl intresse från sporten :D
Glasklar efterpress på Pisarev för helvete! Men bra, då vill vi se 235 med besked då.
Jag trodde detta skulle sändas kl 19 ikväll, vilken blåsning. Får se reprisen istället.
daggermoon
2009-04-12, 19:00
Jaha, då var det slut på det roliga för denna gång. Efter att ha sett de sista tre dagarna på plats måste jag uttrycka min förvåning över det svala publikintresset. På herrar 105+ grupp A satt max 150 personer i publiken varav säkert hälften var lyftare / coacher / andra involverade. På herrar 105+ B-gruppen var det mindre än 10 personer. Då ska man också veta att inträdet var gratis för alla tävlingar. Uppenbarligen är tyngdlyftning en renodlad TV-sport!? Å andra sidan verkade inte arrangörerna särskilt intresserade av att få dit någon publik, var tvungen att maila 3-4 ggr innan de ville avslöja var exakt tävlingarna var. Värt ett besök var det naturligtvis, kul att se det hela på plats.
En liten besvikelse var det att varken Chigishev, Steiner eller Scerbathis var med. Skönt att ukrainiern var i form i alla fall. Jag gillade ockå Tyskarnas insats i 94kg och 105+kg, bra lyftning, bra matchning och mycket glädje :D .
Synd på +105 Armenierns armbåge i rycket. Det såg inte spektakulärt illa ut, men jäklar vad han led.
Jaha, då var det slut på det roliga för denna gång. Efter att ha sett de sista tre dagarna på plats måste jag uttrycka min förvåning över det svala publikintresset. På herrar 105+ grupp A satt max 150 personer i publiken varav säkert hälften var lyftare / coacher / andra involverade. På herrar 105+ B-gruppen var det mindre än 10 personer. Då ska man också veta att inträdet var gratis för alla tävlingar. Uppenbarligen är tyngdlyftning en renodlad TV-sport!? Å andra sidan verkade inte arrangörerna särskilt intresserade av att få dit någon publik, var tvungen att maila 3-4 ggr innan de ville avslöja var exakt tävlingarna var. Värt ett besök var det naturligtvis, kul att se det hela på plats.
En liten besvikelse var det att varken Chigishev, Steiner eller Scerbathis var med. Skönt att ukrainiern var i form i alla fall. Jag gillade ockå Tyskarnas insats i 94kg och 105+kg, bra lyftning, bra matchning och mycket glädje :D .
är du från rumänien?
Vad är det för Nike specialare Lena har på fötterna? Har bara sett adidas och dowin hitills.. Jag vill oxå ha såna där snygga TL dojjor *cupid*
Du kan hitta lite info om dem här;
http://www.sneakerfreaker.com/sneaker-releases/Nike-Romaleos-2008-Olympics/
Har bara sett ett fåtal i sverige som lyfter med dem, men fråga dem om vad dem tycker om skon :)
Föresten, skon heter "Nike Romaleos", bara o googla på den så får du upp en del bilder o fakta.
Oj, gratis inträde. Känns som om någon grej man kanske kan hitta på i framtiden, resa bort en vecka och titta på tyngdlyftning live. Kan bli riktigt trevligt, billigt också för den delen.
Blir så jävla imponerad av dom sjuka vikterna! Sån jävla vighet/rörlighet dom har med. RE to the SPECT!
Oj, gratis inträde. Känns som om någon grej man kanske kan hitta på i framtiden, resa bort en vecka och titta på tyngdlyftning live. Kan bli riktigt trevligt, billigt också för den delen.
J-EM hålls i Sverige, i nån stad som slutar på -krona.
J-EM hålls i Sverige, i nån stad som slutar på -krona.
Landskrona, skicka PM till "Ahl" (han har skrivit i denna tråden) om ni är sugna på o åka o titta. Är nästintill säker på att han har koll på allt som har med den tävlingen o göra.
Yes!... I Landskrona it is..
Alla som är intresserade av att hjälpa till och/eller titta är välkommna den 26 juli! :cool:
daggermoon
2009-04-14, 09:49
är du från rumänien?
Nix, åkte dit på en liten semester bara. Lätt värt :thumbup: .
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.