Logga in

Visa fullständig version : extrapris ost, äta?

MrF
2009-04-03, 15:15
Ok, det är såhär att willys har extrapris på edamer. 39 kr/kg så det är ganska billiga kalorier.
Om man säger att man skulle öka sin ostkonsumtion till kanske 250-300 gram per dag, är det för mycket och isf varför?

per 100g:
kcal: 306
Proteiner: 27g
Kolhydrater: 0g
Fett: 22g

mikaelj
2009-04-03, 15:24
Fullvärdigt protein och hyfsad fetthalt, I say go for it!

(har 7,5 kg ost hemma...)

tsp
2009-04-03, 15:24
Ok, det är såhär att willys har extrapris på edamer. 39 kr/kg så det är ganska billiga kalorier.
Om man säger att man skulle öka sin ostkonsumtion till kanske 250-300 gram per dag, är det för mycket och isf varför?

per 100g:

Min GISSNING är att det i vart fall inte är värre än att käka ett halvt kilo kvarg om dagen, vilket många här gör. ^^

Scratch89
2009-04-03, 15:26
Min GISSNING är att det i vart fall inte är värre än att käka ett halvt kilo kvarg om dagen, vilket många här gör. ^^

På vilket sätt menar du?

King Grub
2009-04-03, 15:29
100 gram ost ger RDI av kalcium. 300 gram ger mer än den övre tolererbara gränsen på 2500 mg per dygn, och det rekommenderas att män inte överskrider 1200 mg per dygn, pga den ev ökade risken för prostatacancer.

mikaelj
2009-04-03, 15:31
Räcker det inte att balansera med magnesium? Eller är det andra mekanismer som styr?

King Grub
2009-04-03, 15:36
Mekanismerna är inte klarlagda, och studieresultaten är inkonsekventa, varför försiktighet innan dessa är utredda kan vara en god idé. Vissa studier har inte sett något samband, medan andra har sett upp till en 50% större risk för prostatacancer med ett högt kalciumintag.

Kreh
2009-04-03, 15:45
Hur mycket har du tänkt köpa?

300g om dagen i en vecka ger förmodligen ungefär 0.1% större chans för prostatacancer om man slår ut det över ett tag.

King Grub
2009-04-03, 15:55
Ja, handlar det bara om en begränsad tid är det ju bara att vräka i sig, om man vill. :D

MrF
2009-04-03, 15:59
Mjo dom har nog inte det priset så länge, annars är det nog nått skumt med osten :P
Så det lär ju inte bli mer än typ en vecka...fan man lär ju bli lagom trött på ost ändå :D

Morty
2009-04-03, 16:03
Dock kan det ju bli fler begränsade tider... Till slut kanske det blir en o-begränsad vecka i månaden. Att göra något sådant som att äta galet med ost i någon vecka någon gång gör ju dock varken av eller till.

Frillan
2009-04-03, 18:55
Fan...kom och tänka på ostbricka nu, det är så sjukligt gott :)

WHITEFOLKS
2009-04-03, 18:58
Hemköp här på söder hade gouda för 29kr/kg :)

johan karlberg
2009-04-04, 00:06
Hemköp här på söder hade gouda för 29kr/kg :)
köpte den oxå, dock vet jag ej om det var på söder är bara på besök i sthlm, det var vid hemköp c-station.. god var den iaf!

mikaelj
2009-04-04, 08:36
Även i Göteborg. Helt okej matost, men det är ju svårt att slå en St. Agur med syfilis eller päron till..

AsTfL
2009-04-04, 08:47
Mekanismerna är inte klarlagda, och studieresultaten är inkonsekventa, varför försiktighet innan dessa är utredda kan vara en god idé. Vissa studier har inte sett något samband, medan andra har sett upp till en 50% större risk för prostatacancer med ett högt kalciumintag.

Skulle man kunna tänka sig att cancerrisken ökar med åldern för calcium/olika mjölkprodukter?
Alltså att man bör vara mer restriktiv med mjölkprodukter efter 25 typ.

King Grub
2009-04-04, 09:21
Grunderna för canceruppkomst läggs ofta långt tidigare än tumörer upptäcks, bl a genom en negativt påverkande livsstil i yngre år.

Mourten
2009-04-04, 09:28
Grunderna för canceruppkomst läggs ofta långt tidigare än tumörer upptäcks, bl a genom en negativt påverkande livsstil i yngre år.

Gäller samma för keso ?
Jag köper 3 kgs burk 1 ggr/vecka. Kanske är dumt isf med prostatan ?
dvs typ 400 gram/dag.

King Grub
2009-04-04, 09:34
Det står väl hur mycket kalcium keso innehåller? 60 mg per 100 gram keso.

KaptenKnäsvag
2009-04-04, 12:45
Gäller samma för keso ?
Jag köper 3 kgs burk 1 ggr/vecka. Kanske är dumt isf med prostatan ?
dvs typ 400 gram/dag.

Det står väl hur mycket kalcium keso innehåller? 60 mg per 100 gram keso.

Det krävs alltså 2 kg Keso om dagen för att nå den allmänt rekomenderade gränsen (1200) ? räknar jag fel

Mourten
2009-04-04, 12:48
Det krävs alltså 2 kg Keso om dagen för att nå den allmänt rekomenderade gränsen (1200) ? räknar jag fel

Du räknar rätt, å inte ens ett keso monster som mig äter så mkt. *popcorn*

King Grub
2009-04-04, 12:48
Om keso är det enda du äter eller dricker som innehåller kalcium så. Men det är det nog inte.

Eddie Vedder
2009-04-04, 13:05
Du räknar rätt, å inte ens ett keso monster som mig äter så mkt. *popcorn*

Jag vill inte skrämma upp dig men tänk på att 1) studierna som sagt är inkonsekventa och det finns fortfarande mycket som kopplar samman mjölkprodukter och cancer utan att peka på kalcium som orsak och 2) stor konsumtion av kasein är sammankopplat med ökad diabetesrisk.

Om man konsumerar enorma mängder av något kan man nästan alltid anta att det finns negativa effekter av den enorma konsumtionen. Jag vet själv att jag överkonsumerar havregryn och troligtvis även mjölkprodukter och kål (broccoli och vitkål som i de mängder jag äter antagligen innebär en väldig mängd goitrogena ämnen).

jenni
2009-04-04, 18:06

per 100g:

på hemköp är det 29kr/kg den här veckan:)

Handcuff
2009-04-04, 18:10
på hemköp är det 29kr/kg den här veckan:)

Vad är det för fabrikat på dessa billiga ostar?

mikaelj
2009-04-04, 18:13
Det är en OEM-ost tillverkat för ett danskt företag som satt sin stämpel på det. Gissar på Tyskland som ursprungsland.

Floddan
2009-04-04, 18:14
mmm ost..

Arnesson
2009-04-04, 18:14
Yes, tysk under varumärket "Friendship"

jenni
2009-04-04, 18:16
Vad är det för fabrikat på dessa billiga ostar?

denna:
60621

Mourten
2009-04-04, 19:05
Jag vill inte skrämma upp dig men tänk på att 1) studierna som sagt är inkonsekventa och det finns fortfarande mycket som kopplar samman mjölkprodukter och cancer utan att peka på kalcium som orsak och 2) stor konsumtion av kasein är sammankopplat med ökad diabetesrisk.

Om man konsumerar enorma mängder av något kan man nästan alltid anta att det finns negativa effekter av den enorma konsumtionen. Jag vet själv att jag överkonsumerar havregryn och troligtvis även mjölkprodukter och kål (broccoli och vitkål som i de mängder jag äter antagligen innebär en väldig mängd goitrogena ämnen).

Får väl ta mig en funderare då.

porja
2009-05-07, 22:52
Jag konsumerar 1kg var 4-5 dag tror jag...
Är det ok?

Jag ersätter min fettintag under deff med en hel del ost i flera måltider om dan.

4 stora ägg om dan oxå, mest till frukost...

Eddie Vedder
2009-05-08, 05:52
Jag konsumerar 1kg var 4-5 dag tror jag...
Är det ok?

Jag ersätter min fettintag under deff med en hel del ost i flera måltider om dan.

4 stora ägg om dan oxå, mest till frukost...

Väldigt mycket salt med så mycket ost. Extremt högt kalciumintag kan ha risker, man diskuterar eventuellt ökad risk för prostatacancer även om det är tvetydligt och inte så klarlagt som man ibland får för sig genom att läsa på Kolo. Finns studier där sambandet är tydligt vid hög konsumtion av t.ex. lättmjölk och lättfil men inte fetare mjölk, yoghurt, ost, grädde m.m.

Hög konsumtion av kasein frön mjölken hos våra skandinaviska kor tros öka risken för diabetes. Så extrem konsumtion är ju alltid en risk, oavsett om vi pratar om supernyttiga och bra livsmedel som ost.

Äggkonsumtionen behöver du inte oroa dig över.

Freddieboi
2009-05-08, 09:18
Hög konsumtion av kasein frön mjölken hos våra skandinaviska kor tros öka risken för diabetes. Så extrem konsumtion är ju alltid en risk, oavsett om vi pratar om supernyttiga och bra livsmedel som ost.

Oj, det var inte bra. Käkar STORA mängder yoghurt, ost mm. Är det helt vetenskapligt klarlagt? Eller är det bara några få enstaka studier som tyder på detta? Det borde ju iofs gå att balansera upp med andra livsmedel.

mikaelj
2009-05-08, 09:24
Magnesium och kalcium skall vara i 1:2, eller kanske rentav 1:1 enligt andra studier. 100g ost innehåller 800mg kalcium och 100g yoghurt/mjölk innehåller kring 120mg (har jag för mig).

Jag vet inte om risken för problem (?) försvinner med magnesium, men intaget kan ändå vara värt att hålla koll på.

Eddie Vedder
2009-05-08, 09:37
Oj, det var inte bra. Käkar STORA mängder yoghurt, ost mm.

Jag också, överskrider rekommenderade intag i stort sett varje dag. Inget jag tänkerändra på.

Är det helt vetenskapligt klarlagt? Eller är det bara några få enstaka studier som tyder på detta? Det borde ju iofs gå att balansera upp med andra livsmedel.

Vad menar du med "helt" klarlagt. Det finns många studier men självklart kan man inte dra 100%-iga slutsatser, massa saker spelar in. Dra ner om du känner att det är befogat. Om inte så fortsätt.

Freddieboi
2009-05-08, 10:41
Vad är det med just kasein som gör att det ökar diabetesrisken?

Vassle har jag hört ska vara bra för insulinkänsligheten men det är ju en annan fråga. Och är det värre med våra kor än på andra ställen verkligen?

Freddieboi
2009-05-08, 10:47
Formulerar om frågan då jag inte hann ändra den...

Vad är det med just kasein som gör att det ökar diabetesrisken? Är det välgjorda studier eller mest random dåligt genomförda studier, tänker främst på de där de följer en grupp människor, de rapporterar vad de äter och det visar sig att de äter/dricker mycket mjölkprodukter men också ganska taskigt för övrigt?

Vassle har jag hört ska vara bra för insulinkänsligheten men det är ju en annan fråga. Och är det värre med våra kor än på andra ställen verkligen?

King Grub
2009-05-08, 10:47
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1694546&postcount=8

machine gun
2009-05-08, 10:51
Även i Göteborg. Helt okej matost, men det är ju svårt att slå en St. Agur med syfilis eller päron till..

Ja, syfilis vill ju alla ha...

Pontus H
2009-05-08, 11:00
han menade nog physalis :/

vart tusan hittar man en 3kgs burk med keso??!?!
sj hittar jag bara dessa 500g burkar..

porja
2009-05-08, 11:02
Vi som tränar styrketräning och kondition behöver kanske inte oroa oss för att överskrida gränsvärdena, för att kroppens energiproduktionen är i i full gång, koncentrationsskillnaderna jämnas ut, kroppens organsystem effektivare med nedbrytningen och reglerandet av ämnesomsättningen mm. och restprodukter o avfallprodukter kommer ut genom svett vid motion och ändtarmen :)

vad tycker ni ? :D

Chrilli
2009-05-08, 11:02

Hoppas du menar phyllis? =) För vill fan inte syfilis på min ost..

porja
2009-05-08, 11:03
han menade nog physalis :/

vart tusan hittar man en 3kgs burk med keso??!?!
sj hittar jag bara dessa 500g burkar..

öppnad KESO-burk blir snabbt gammal, typ efter 1-2 dar känns som....

Eddie Vedder
2009-05-08, 12:10
Vi som tränar styrketräning och kondition behöver kanske inte oroa oss för att överskrida gränsvärdena, för att kroppens energiproduktionen är i i full gång, koncentrationsskillnaderna jämnas ut, kroppens organsystem effektivare med nedbrytningen och reglerandet av ämnesomsättningen mm. och restprodukter o avfallprodukter kommer ut genom svett vid motion och ändtarmen :)

Visst är regelbunden träning hälsosam och en skyddande faktor mot många hälsorisker. Men vissa saker du nämner där fattar jag inte ett dugg av. Bara för att man tränar skiter man ju knappast ut mer "restprodukter och avfallspradukter" (vilka du nu menar). Och inte försvinner mycket med svetten?

Det positiva i faktor A är ju i sig inget som hindrar det negativa med faktor B, däremot är ju ens allmänna hälsa ständigt en balans mellan negativa och positiva faktorer.

mikaelj
2009-05-10, 16:07
Ja, syfilis vill ju alla ha...

Hoppas du menar phyllis? =) För vill fan inte syfilis på min ost..

Klart jag menade physalis, va ni e träiga... :-) Gott är det, hursomhelst!