Visa fullständig version : Bevisade studier kring lightläsk
Nu kom jag in i en disskution med min moder angående lightläsk. Hon säger helt enkelt att man går upp i vikt av det också. "Det omvandlas i kroppen, lurar kroppen bla bla".
Sist jag hände på detta forumet så var detta en myt. Nu har hon sagt att det är en relativt ny studie som bevisat detta.
1. Är det sant?
2. Om det inte är sant, kan någon länka till bevisade studier kring ämnet? Som bevisar att man inte går upp i vikt av lightprodukter.
King Grub
2009-04-03, 12:43
1. Nej.
2. Man gör inte studier för att motbevisa någon random stollighet.
Kalorifritt är kalorifritt. Det kan inte bildas kroppsmassa av ingenting.
birra_peroni
2009-04-03, 12:47
1. Nej.
hahhahahahah "stollighet" :D man tackar grubb
1. Nej.
Tyvärr räcker inte ditt ord för att min moder ska erkänna felet. Nu har vi också sattsat en slant, så finns de inget som bevisar detta?
Tyvärr räcker inte ditt ord för att min moder ska erkänna felet. Nu har vi också sattsat en slant, så finns de inget som bevisar detta?
Jo, det grub skriver "Kalorifritt är kalorifritt. Det kan inte bildas kroppsmassa av ingenting."
Hon får använda sitt bondförnuft. Men hon kanske pratar om att det på något sätt skulle frisätta insulin?
Eller vad är det hon påstår ska hända?
Jo, det grub skriver "Kalorifritt är kalorifritt. Det kan inte bildas kroppsmassa av ingenting."
Hon får använda sitt bondförnuft. Men hon kanske pratar om att det på något sätt skulle frisätta insulin?
Tror du helt seriöst hon vet vem Grub är?
King Grub
2009-04-03, 12:52
Men seriöst, man gör inte studier för att motbevisa lösa påståenden. Om jag påstår att månen är en cheddarost skickar man inte upp astronauter för att motbevisa det.
Alla som vet hur sötningsmedlens beståndsdelar metaboliseras vet att påståendet saknar grund.
Tror du helt seriöst hon vet vem Grub är?
Nej men att ingenting kan inte bli annat än ingenting. Det var det jag syftade på. För hon blir väl inte fet av vatten.
creperiet
2009-04-03, 12:54
Du kan ju prova med att motfråga hur en omvandling kan ge upphov till mer erhållen energi.
Men krilleh säg åt henne å visa en studie på att månen inte är gjord av ost.
Som grub säger, forskare vill komma på nya saker, inte bevisa saker som är vedertaget.
Läser inläggen, skriver mitt inlägg så har grub skrivit samma sak, som vanligt :(
King Grub
2009-04-03, 12:56
Nu har hon sagt att det är en relativt ny studie som bevisat detta.
Vilken?
Musselbank
2009-04-03, 12:57
Omvandlas i kroppen (till något med energi) kan det inte göra, det är som sagt inget man behöver undersöka.
Intag av lightläsk skulle ändå kunna leda till viktuppgång genom någon annan verkan, såsom att aptiten ökas eller nåt.
Flexipop
2009-04-03, 13:00
Cola light är fan min räddning för att lyckas gå ner i vikt.
Men de måste finnas någon undersökning kring lightprodukter? Har ju surrat mycket om att det omvandlas i kroppen (lurar kroppen) och man går upp i vikt.
creperiet
2009-04-03, 13:13
Det kan inte bildas kroppsmassa av ingenting.
Huruvida aptiten förändras eller inte har inget med lightläskens påstådda effekt på viktuppgång att göra.
King Grub
2009-04-03, 13:13
Har ju surrat mycket om att det omvandlas i kroppen (lurar kroppen) och man går upp i vikt.
Nej, det är fysiologiskt omöjligt. Behöver inte och kommer inte att undersökas för att "motbevisa" påståendet.
gå till en butik med din mor, ta fram en vanlig cola och en cola light sen läser ni på innehålls förteckningen och då står det näst intill 0 kcal på cola light, alltså ingen energi !!!
Vad ska jag säga? hon är en envis 50-talist som inte tror på internet och skit. hon vill se studier. Annars tror hon istället på en jobbvännina som tydligen kan "jättemycket" om sådant här.
King Grub
2009-04-03, 13:16
Lägg fram den där studien som hade bevisat det i stället, till att börja med. Bevisbördan ligger hos den som påstår orimligheter.
King Grub
2009-04-03, 13:20
http://www.ajcn.org/content/vol76/issue4/images/medium/12734.A2.gif
Mean (± SEM) changes in body weight, fat mass, and fat-free mass during an intervention in which overweight subjects consumed supplements containing either sucrose (•; n = 21) or artificial sweeteners ({triangleup}; n = 20) daily for 10 wk.
Am J Clin Nutr. 2002 Oct;76(4):721-9.
Din mor tänker förmodligen på de mediarubriker som tolkade de studier som visade på populationsstudier att folk som drack light-läst var lika feta eller fetare, vilket kan ha rätt många förklaringar (typ att överviktiga kanske tenderar att dricka mer light). Eller hypoteser och studier som eventuellt visade på att man blev hungrigare.
Men det är inte så att kroppen tar upp massor av energi av just läsken bara för att den är söt. Ge mammsen en kemibok.
Tack för svaren! Hör av mig när jag fått cashen ;)
Vad ska jag säga? hon är en envis 50-talist som inte tror på internet och skit. hon vill se studier. Annars tror hon istället på en jobbvännina som tydligen kan "jättemycket" om sådant här.
Hon råkar inte läsa Aftonbladet för mycket?
Cerberus
2009-04-03, 17:13
personer som tagit hörsägen som sanning och sedan säger att man själv ska bevisa det man påstår när de själva inte kan det, är jobbiga :P
tror inte din mor kommer tro någon annan än väninnan.
Hade man blivit fet av light läsk så hade jag vägt 200kg idag. I helgen sa istället min våg -23kg sen jag började min diet. Light läsken är i stort sett det enda "godis" jag har och jag konsumerar nog lite för mycket av det som kompensation.
Light cola är ju bara smaksatt/kolsyrat vatten, det vore fysiologiskt omöjligt att bli fet av det. Men det har ju redan sagt åtala gånger i den här tråden.
Nu kom jag in i en disskution med min moder angående lightläsk. Hon säger helt enkelt att man går upp i vikt av det också. "Det omvandlas i kroppen, lurar kroppen bla bla".
Sist jag hände på detta forumet så var detta en myt. Nu har hon sagt att det är en relativt ny studie som bevisat detta.
1. Är det sant?
2. Om det inte är sant, kan någon länka till bevisade studier kring ämnet? Som bevisar att man inte går upp i vikt av lightprodukter.
Du kan förklara för din kära moder att aspartam innehåller ungefär lika många kalorier per gram som socker, men är ca 180 gånger sötare. Detta gör att man har 180 gånger mindre sötningsmedel i lightläsk än socker i vanlig läsk, och energimängden minskar därmed med 180 gånger.
Med andra ord: du kan visst gå upp i vikt med lightläsk, men du får dricka 180 gånger så mycket. Det blir svårt.
Vad jag märkt slår folk ihop allt "light" som samma sak.
När aftonblaskan skriver att lightyoughurt innehåller lika mycket kcal som vanlig för att det är mer socker i och tex sätter rubriken "nu är det bevisat, man blir fet av lightprodukter så blir det såhär.
Folk förstår helt enkelt inte skillnaderna på light och light.
Say it Right
2009-04-04, 14:18
...Dock finns det andra mindre trevliga grejer med sötningsmedel, typ att många av dem är dåliga för kroppen och miljön. Bara för att man inte blir tjock av något betyder inte att det inte är dåligt. Bäst är att inte dricka läsk öht. :)
enzodiac
2009-04-04, 15:37
Tycker detta är ett genomgående problem hos äldre. Varför kan dom inte läsa sig till nya saker som vi unga ?
Jag vägrar bli gammal om det ska sluta på det viset.
Eddie Vedder
2009-04-04, 16:20
Tycker detta är ett genomgående problem hos äldre. Varför kan dom inte läsa sig till nya saker som vi unga ?
Frågan är vad som gör mest skada. Överdrivet inläsande av nya saker hela hela tiden och ständiga feltolkningar/övertolkningar som följd eller att helt enkelt ta det lite piano och inte bry sig om allt nytt.;)
Är det en myt att light/zero är farligt och onyttigt som man sett lite överallt.
man har ju läst lite småartiklar lite här och där och hört rykten om att det är dåligt för hjärtat och inte alls bra och ändå upp till att det kan framkalla cancer asså....
men det är i princip typ som att dricka kolsyrat vatten?
Eddie Vedder
2009-04-04, 16:25
Är det en myt att light/zero är farligt och onyttigt som man sett lite överallt.
man har ju läst lite småartiklar lite här och där och hört rykten om att det är dåligt för hjärtat och inte alls bra och ändå upp till att det kan framkalla cancer asså....
men det är i princip typ som att dricka kolsyrat vatten?
Tråden handlar om viktpåverkan. Inget om dess eventuella hälsokonsekvenser. Det finns teorier om cancerrisk av aspartam och även neurologisk påverkan t.ex.
Betolvex
2009-04-05, 03:16
Energi är energi. Man kan inte skapa extra energi, bara omvandla den. Om din mammas väninna hade haft rätt så hade det varit grunden för en evighetsmaskin, alternativt att alla företagen ljuger på innehållsdeklarationen/näringsinnehållet.
Jag tror faktiskt att mycket av motståndet mot lightläsk kommer av relativt sunda modersinstinkter. De flesta är ju uppvuxna med inställningen att läsk i stora mängder inte är nyttigt - barn blir feta, får dåliga tänder och blir vilda på sockret. Sött är helt enkelt lika med onyttigt i vår sinnesvärld. Att light-läsk skulle sakna majoriteten av de negativa hälsoeffekterna låter därför, helt naturligt, lite skeptiskt.
Tråden handlar om viktpåverkan. Inget om dess eventuella hälsokonsekvenser. Det finns teorier om cancerrisk av aspartam och även neurologisk påverkan t.ex.
Jag har länge undvikit aspartam just eftersom jag är uppvuxen med övertygelsen att det ökar risken för hjärncancer. Håller på att läsa in mig på faktisk forskning i ämnet, och jag börjar alltmer misstänka att jag gått på en myt. Jag rekommenderar wikipedia-artikeln i ämnet då den innehåller en rejäl länksamling (80+) till nyhetsartiklar och forskningsresultat: http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy
J de Koof
2009-04-05, 07:38
Man kan inte skapa något av ingenting och gamla tanter läser för mycket och jada jada.
Det förekommer väl en diskussion (kontrovers?) angående sockrets/sötningsmedlets triggande av div belöningssystem, som i sin tur skulle kunna påverka individens beteende, sålunda att en ökad risk för bl a viktuppgång kan föreligga.
Förefaller ju inte heeelt uppåt cheddarmånen. Dock är det för mig ett mycket större mysterium varför man öht vill dricka läskeblask efter man fyllt 15.
Eddie Vedder
2009-04-05, 07:47
Det förekommer väl en diskussion (kontrovers?) angående sockrets/sötningsmedlets triggande av div belöningssystem, som i sin tur skulle kunna påverka individens beteende, sålunda att en ökad risk för bl a viktuppgång kan föreligga.
Ja den diskussionen förekommer och den är inte ogrundad. Det har även berörts i tråden redan.
En ganska uppmärksammad studie i ämnet var ju den om råttorna som matades med yoghurt och där den ena yoghurten var sötad med sackarin. De råttorna fick en högre aptit och konsumerade mer kcal totalt sett.
Men oavsett aptitpåverkan eller ej och oavsätt hur omfattande den skillnaden kan tänkas vara så ändrar inget det faktum att energin från LÄSKEN är "boven" och det är ju trots allt trådens frågeställning.
En reviewartikel om just det:
Nonnutritive sweeteners (NNS) are ecologically novel chemosensory signaling compounds that influence ingestive processes and behavior. Only about 15% of the US population aged >2 y ingest NNS, but the incidence is increasing. These sweeteners have the potential to moderate sugar and energy intakes while maintaining diet palatability, but their use has increased in concert with BMI in the population. This association may be coincidental or causal, and either mode of directionality is plausible. A critical review of the literature suggests that the addition of NNS to non-energy-yielding products may heighten appetite, but this is not observed under the more common condition in which NNS is ingested in conjunction with other energy sources. Substitution of NNS for a nutritive sweetener generally elicits incomplete energy compensation, but evidence of long-term efficacy for weight management is not available. The addition of NNS to diets poses no benefit for weight loss or reduced weight gain without energy restriction. There are long-standing and recent concerns that inclusion of NNS in the diet promotes energy intake and contributes to obesity. Most of the purported mechanisms by which this occurs are not supported by the available evidence, although some warrant further consideration. Resolution of this important issue will require long-term randomized controlled trials.
Fullängdstexten här (http://www.ajcn.org/cgi/reprint/89/1/1) för den som har tillgång.
Mattes RD, Popkin BM. Nonnutritive sweetener consumption in humans: effects on appetite and food intake and their putative mechanisms. Am J Clin Nutr. 2009 Jan;89(1):1-14.
Dock är det för mig ett mycket större mysterium varför man öht vill dricka läskeblask efter man fyllt 15.
Vad inträffar på 15-årsdagen som gör läsk mindre gott?;) Och när blir det okej att vara för vuxen för att gilla läsken som sådan men godkänt som groggvirke?:D
J de Koof
2009-04-05, 08:43
Men oavsett aptitpåverkan eller ej och oavsätt hur omfattande den skillnaden kan tänkas vara så ändrar inget det faktum att energin från LÄSKEN är "boven" och det är ju trots allt trådens frågeställning.
Njae. Vad trådskaparens mamma (och många andra out there) är ute efter är precis detta; att LÄSKEN - underförstått dess beståndsdelar - kan som indirekt effekt skapa ett behov, som i en förlängning kan leda till viktuppgång. I folkligt tal säger man då att "lightläsk lurar kroppen så att man blir fet".
Mamman ifråga är alltså helt rätt ute.
Vad inträffar på 15-årsdagen som gör läsk mindre gott?;) Och när blir det okej att vara för vuxen för att gilla läsken som sådan men godkänt som groggvirke?:D
Nå, att ha med sig barnasinnet är aldrig fel. Själv finner jag all slags läsk rent ut sagt äcklig, även där det nödtorftigt gömts i sprit. Men det är väl en vanesak.
Eddie Vedder
2009-04-05, 08:47
Njae. Vad trådskaparens mamma (och många andra out there) är ute efter är precis detta; att LÄSKEN - underförstått dess beståndsdelar - kan som indirekt effekt skapa ett behov, som i en förlängning kan leda till viktuppgång. I folkligt tal säger man då att "lightläsk lurar kroppen så att man blir fet".
Mamman ifråga är alltså helt rätt ute.
Då uppfattar vi frågan olika. Jag uppfattar det som att trådskaparens mamma tror att sötningsmedlet omvandlas till vanligt socker och lurar kroppen att lagra in mer fett.
Och oavsett om du eller jag fattat fel så är hon ju inte helt rätt ute för det, bara mindre fel om det är jag som missförstått.:)
mattilainen
2009-04-05, 09:27
Så förstod jag också ts frågeställning Eddie. Och direkt när jag läste den så tänkte jag också som en ovan. Man kan inte skapa energi, är det 0,3 kcal/100 ml så ÄR det 0.3 kcal/100 ml, detta görs inte om till något annat än just 0.3 kcal/100 ml.
Jag förstår inte problemet med din mamma? Vill hon inte förstå? Hon har allt klart på flaskan, förklara för henne att du inte kommer sitta och argumentera mot någon som inte har en aning om vad en kalori är för något. Vet hon inte det så är det klart hon inte förstår att 0.3 kcal är verkligen ingenting för kroppen.
J de Koof
2009-04-05, 09:37
Vi har alla mer eller mindre erfarenhet av vanligt folks kommunikation...:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.