handdator

Visa fullständig version : Fettmätningsfråga

Alone_in_the_dark
2009-04-03, 11:23
En fråga till de som har gjort/gör fettmätningar, ska det vara så förbaskat hopplöst att få tag i skinnet...? Nu gör jag mätningen själv med en kaliper men det är fan inte lätt, man får göra ett par ggr sen dra ut ett medianvärde typ;), spelar det någon roll när på dagen man gör det (tänker på om vätskenivån i kroppen spelar någon roll)?

Mina stats so far...

99 kg +2 kg
midjemått 100 cm (-12 cm)
stuss 109 (-4 cm)
Längd 182 cm +/- 0 cm :D
BF 14,8 %, vågen hemma som ska mäta BF visar på 32 %*grr*, testade en handhållen mojäng den visade 20 % BF

Tränat sen augusti 2008, 3-4 dagar i veckan så det verkar som förbränningen går åt rätt håll iallfall

ThisIsTheOne
2009-04-03, 12:02
En fråga till de som har gjort/gör fettmätningar, ska det vara så förbaskat hopplöst att få tag i skinnet...? Nu gör jag mätningen själv med en kaliper men det är fan inte lätt, man får göra ett par ggr sen dra ut ett medianvärde typ;), spelar det någon roll när på dagen man gör det (tänker på om vätskenivån i kroppen spelar någon roll)?

Mina stats so far...

99 kg +2 kg
midjemått 100 cm (-12 cm)
stuss 109 (-4 cm)
Längd 182 cm +/- 0 cm :D
BF 14,8 %, vågen hemma som ska mäta BF visar på 32 %*grr*, testade en handhållen mojäng den visade 20 % BF

Tränat sen augusti 2008, 3-4 dagar i veckan så det verkar som förbränningen går åt rätt håll iallfall

Generellt för fettmätningar verkar i alla fall vara att man inte ska lita på sin badrumsvåg även om den har en fettmätningsfunktion. Min påstod att jag hade 26,1% när sanningen nog var 15%, plus minus 1.

edit: Det var inget svar på din fråga, jag vet. Mest ett inlägg om att din våg gav dig 32%.

Alone_in_the_dark
2009-04-03, 12:30
Generellt för fettmätningar verkar i alla fall vara att man inte ska lita på sin badrumsvåg även om den har en fettmätningsfunktion. Min påstod att jag hade 26,1% när sanningen nog var 15%, plus minus 1.

edit: Det var inget svar på din fråga, jag vet. Mest ett inlägg om att din våg gav dig 32%.

Jo skulle vara kul o veta hur en människa ser ut med 32 % BF, jag litar mer på min kaliper

jik
2009-04-03, 13:30
Med tanke på vad du skrivit skulle jag tro du ligger på +20% BF

omnibus
2009-04-03, 13:44
Med tanke på vad du skrivit skulle jag tro du ligger på +20% BF

Instämmer.

Har du några bilder så lägg gärna upp dem.

Alone_in_the_dark
2009-04-03, 14:29
Absolut det tror jag också, men det var inte min fråga från början...

Fredrik_
2009-04-03, 15:48
Absolut det tror jag också, men det var inte min fråga från början...

Tycker du har en bra utvärdering listad där uppe redan. Har du ökat 2 kg i vikt och tappat 12 cm kring midjan så går det bra för dig! :thumbup:
Behöver du veta mer egentligen?

Alone_in_the_dark
2009-04-03, 16:02
Tycker du har en bra utvärdering listad där uppe redan. Har du ökat 2 kg i vikt och tappat 12 cm kring midjan så går det bra för dig! :thumbup:
Behöver du veta mer egentligen?

Jag vet inte om jag var nojjig men jag tyckte det var himla svårt att nypa tag i skinnet, och undrade bara om vätskenivåerna i kroppen kan göra att det blir svårare, nu mätte jag iofs på kvällen, får väl testa o göra det på morgonen innan frukost ;) annars är jag själv rätt nöjd med "framgångarna".