Visa fullständig version : Fettångest....Hjälp!!
Hej!
Är ny här... och tänkte redan be om råd..
Har ett problem...vill ta bort fett från min kropp och träna den bättre.. men jag vill inte gå ner i vikt, utan jag vill gå upp.. för att jag är inte tjock men inte pinnsmal heller.. och det är inte det jag vill bli, vill gå upp i vikt men inte av fett utan muskler.. vill inte heller vara en tjej full med muskler men vill ha diskreta och fina muskler så att man kropp får mer form...väger just nu 52 kg och är 170 lång.. och då blir det lite svårt (enligt mig)...för jag har slutat äta allt onyttigt....
Kan beskriva hur min dag ser ut...
Morgonen : Äter två ägg, ½ liter te och ett glas vatten. Ibland tar jag ett pulver som heter Diet meal och då skippar jag äggen och teet...det tar jag endast om jag ska träna direkt efter...
Till lunch äter jag en kycklingfilé med kesella, broccoli, ½ liter te och vatten
Efter min träning dricker jag något som heter Super Mass...
Resten av dagen dricker jag bara te och vatten...
Som ni ser så får jag inte mycket mat i mig, det kan jag själv se... men vill bara bli av med fettet och i mitt huvud så är det det enda sättet att göra det på...
Hoppas ni kan hjälpa mig....
Läss deffguiden! =)
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Hej!
Har ett problem...vill ta bort fett från min kropp och träna den bättre.. men jag vill inte gå ner i vikt, utan jag vill gå upp.. för att jag är inte tjock men inte pinnsmal heller.. och det är inte det jag vill bli, vill gå upp i vikt men inte av fett utan muskler.. vill inte heller vara en tjej full med muskler men vill ha diskreta och fina muskler så att man kropp får mer form...väger just nu 52 kg och är 170 lång.. och då blir det lite svårt (enligt mig)...för jag har slutat äta allt onyttigt....
Morgonen : Äter två ägg, ½ liter te och ett glas vatten. Ibland tar jag ett pulver som heter Diet meal och då skippar jag äggen och teet...det tar jag endast om jag ska träna direkt efter...
Till lunch äter jag en kycklingfilé med kesella, broccoli, ½ liter te och vatten
Som ni ser så får jag inte mycket mat i mig, det kan jag själv se... men vill bara bli av med fettet och i mitt huvud så är det det enda sättet att göra det på...
Alltså, bara så du vet, 52 kg på 170cm är inte tjockt (inte ens för att vara tjej!.) Om du vill få muskler samt gå ner i fett, så gör du det nog enklast genom att under en längre tid äta "nyttig och bra mat" samt träna hårt. Du kommer inte få muskler samtidigt som du "bantar", eftersom att kroppen behöver viss mängd energi för att kunna bygga upp muskler. Så någon "snabb-lösning" finns tyvärr inte.
Det du kan välja är att antingen träna o sikta på att gå upp i vikt (muskler, men det blir även en del fett), och sedan när du har gått upp tillräckligt mycket i muskelmassa så "deffar" du, genom att fortsätta träna hårt (på så sätt kommer du få bort överflödigt fett men förhoppningsvis behålla muskelmassan du fått). Eller så gör du tvärtom, först deffar du bort det överflödiga fettet, och sedan påbörjar du projekt "bygga muskler".
kollade där innan... men då går man också ner i vikt.. och det är det jag inte vill.. för då kommer jag att försvinna :/
det var det jag hade tänkt göra.. deffa först och sen bygga på mig musklerna..
Har ätit nyttigt mat ( fullkorn och såna saker ) i ca 6 månader nu.. men ser ingen skillnad :( känner mig lika "fet" ( menar inte att jag är tjock... men att fettet inte försvinner) och vad jag har läst i tidningen I Form så står det att pga min kropp så måste jag sluta med mitt kolhydratintag... men som jag tidigare sagt så vill jag inte gå ner i vikt... aah detta är så jobbigt =( lider verkligen av det...
Som det ser ut nu verkar du ju inte äta i princip någonting, så din nuvarande diet kommer nog inte hålla så länge. Satsa på att försöka skaffa goda"sunda" vanor under en längre tid, vanor som du kan leva med och må bra. Skulle inte rekommendera någon att bara äta två ägg och te till frukost om man inte äter mycket mer under resten av dagen. Men ja, det är ju du som känner om det funkar för dig eller inte.
Många gör det felet att dom tänker "nu ska jag minsann skala av ett par kilon!", sen kör dom pulverdiet i några veckor tills de tröttnar. När de sedan börjar äta som vanligt igen så kommer de förlorade kilona tillbaka.
joo jag vet vad du menar.. det är jag medveten om.. enligt min åsikt så åt jag relativt bra innan... men då försvann inte fettet.. utan det höll sig bara så...och säger det igen, min mening är inte att gå ner i vikt, absolut inte, vill bara fettet ska bort.. har blivit lite besatt av det..
kollade där innan... men då går man också ner i vikt.. och det är det jag inte vill.. för då kommer jag att försvinna :/
Om du vill bygga muskler får du jobba med din fettångest. Du måste nämligen äta för att kunna bygga.
Din kost ser katastrofal, men det vet du ju om. Deffguiden är fiffig, för den kan anpassas efter behov. Om du vill bygga muskler äter du samma saker som står där, men mer. Du måste börja äta fett. Att helt utesluta det ur kosten är värdelöst för hälsan.
Ät lite mer, träna styrketräning tre dagar i veckan, gärna ett vettigt helkroppspass och njut av att få en stark funktionell vacker kropp.
Ät bra och nyttig mat. Frukost, mellanmål ( t ex en frukt), lunch, mellanmål, middag, och eventuellt ett kvällsmål. Hoppa över onyttig mat (men självklart ska du unna dig lite godsaker ibland också!). Träna styrketräning minst 2-3 gånger i veckan + konditionsträning 1-2 gånger i veckan (typ ut o spring eller liknande). Efter träning kan du dricka någon proteindrink, men vill du hålla igen på kolhydraterna borde du skippa gainer (serious mass osv..)
Vet ju inte hur mycket du tränar just nu och så, men kör på den här principen i typ ett par månader så kommer du nog börja se resultat!*flex*
jo jag vet att det inte är bra för hälsan.. men om man kanske håller den "dieten" i en - två månader och sen börja sakta men säkert att äta mer "normalt" med fullkorn och så som jag gjorde innan så kanske det hjälper fettet att försvinna och då kan jag fortsätta med mitt vanliga liv... eller ?
Klicka dig runt i forumet och läs på lite om hur man bygger muskler, och hur man ska äta.. Det verkar behövas! Tror inte du har så mycket frågor angående just detta när du har gjort det.
Det är vad jag har gjort de senaste månaderna.. visst mår min kropp mycket bättre än om jag inte hade tränat.. märker skilland på det sättet... men fettet finns fortfarande kvar.. tränar i regel 3-4 ggr styrke och då tränar jag hela kroppen.. sen så kör jag kondition i stortsätt varje dag.. och min tanke var då att om jag äter så som jag gör nu så kanske jag förbränner fettet snabbare och kan då börja äta som innan.. men jag vet inte så mycket om sånt här så det är därför jag frågar...
Vill också passa på att tacka alla som har svarat!
jo jag vet att det inte är bra för hälsan.. men om man kanske håller den "dieten" i en - två månader och sen börja sakta men säkert att äta mer "normalt" med fullkorn och så som jag gjorde innan så kanske det hjälper fettet att försvinna och då kan jag fortsätta med mitt vanliga liv... eller ?
Att äta nyttigt och sunt handlar inte bara om att äta fullkorn, men självklart är det bra att göra det om man vill.
Jag tror att du måste försöka bli kvitt din fettångest (var någonstans sitter fettet du pratar om??) och börja träna ordentligt (tungt och svettigt ska det vara!) 2-3 gånger i veckan, samt köra konditionsträning. Och med denna typ av träning kommer du behöva äta mer för att orka, och så länge du inte äter massa skräp eller "proppar i dig" så kommer du antagligen bli av med det lilla fettet så småningom.
Nej.
Jag tycker att du är inne på en lite riskabel väg. Fettångest, besatthet, ingen långsiktighet eller tanke på hälsan. Vad tror du händer då du fått bort de där fettgrammen?
Jag tycker att det är bättre att du styr upp din kost. Ät saker du gillar och ät dig mätt. Tänk på att få i dig fett och grönsaker.
Börja träna redan nu om det är muskler du vill ha.
Edit: såg att du redan tränar.
jag gör/har gjort allt det du säger...men ändå så försvinner det inte! det sitter runt magen och nu har jag fått för mig att det sitter i ryggen också...
jag gör/har gjort allt det du säger...men ändå så försvinner det inte! det sitter runt magen och nu har jag fått för mig att det sitter i ryggen också...
du säger alltså att du har tränat styrketräning hårt och svettigt, samt konditionstränat 1-2 gånger i veckan och ätit nyttigt och bra? Då undrar jag, Under hur lång tid har du gjort det?
Du har inte gjort allt. Du har slutat äta. Punkt. Du är redan underviktig. Att då se en massa fett i spegeln är inget man botar med bantning.
Hej!
Ett av problemen är att du, som så många andra, har en väldigt skev uppskattning till vad som är nyttigt. T.ex. att äta ett äpple om dagen som kompliment till 3 andra riktiga mål mat är nyttigt. Att enbart leva på äpplen och vatten är väldigt onyttigt.
Försök få i dig 3 riktiga mål mat om dagen. Alla mål bör innehålla protein och fett. Det bör vara en prioriterad målsättning.
qwasz min tjej är lika lång som du och väger 68kg och hon är inte tjock någonstans, däremot har hon en del muskler som hon fått genom träning och dans. hon äter dessutom i princip det som faller henne in.
Du är inne på en farlig väg och jag hoppas att du kan ta dig ur detta snarast!
sök vård för din ätstörning, ring vårdcentralen imorgon bitti när dom öppnar prompt
sök vård för din ätstörning, ring vårdcentralen imorgon bitti när dom öppnar prompt
Vi vet ju inte alls mycket om denna persons bakgrund, hur länge hon har gjort så här eller liknande, hur hon ser ut, hur hon är som person osv, så jag tycker det är ett rätt dumt och osmart och okänsligt sätt att bara spotta ur sig "sök vård för din ätstörning". Du har säkert inte ens läst hela tråden.
Säger inte att du skulle vara helt fel ute, men du är inte speciellt smidig.
Vill tacka dig Kaysim.. är bara så trött på att höra om just såna komentarer... anledningen till att jag skrev här var för att få råd om hur jag ska bli av med mitt jävla fett och inte att de ska kritisera mig som person.. annars hade jag aldrig skrivit....tycker ni borde hålla er till frågan och inget annat.. och om ni så gärna vill kommentera annat så gör det någonannanstans...
Men du måste förstå att tipsen på att bli av med ditt jävla fett måste bygga på vad vi vet om dig, och det vi vet nu är att du är underviktig, att du äter uppåt väggarna fel och att du tänker lika uppåt väggarna fel kring kost och näring.
Har du förstått grundprincipen att du måste äta lite mer för att kunna bygga musklerna du säger att du vill ha?
Black Star Abyss
2009-04-03, 00:26
qwasz: Seriöst?! Du väger 52kg på 170cm och har ångest? Jag har tjejkompisar som ligger på ganska exakt samma stats och de har verkligen inte mycket fett på kroppen! I slutändan är det du som bestämmer, men jag tror att du behöver
1) Börja äta och träna nyttigt
2) Få en sundare inställning till din kropp
Träna för att må bra, och eventuellt "finslipa" på kroppen. Men utifrån din längd och vikt gissar jag att du redan har en ganska fettfri och fin kvinnokropp!
Vill tacka dig Kaysim.. är bara så trött på att höra om just såna komentarer... anledningen till att jag skrev här var för att få råd om hur jag ska bli av med mitt jävla fett och inte att de ska kritisera mig som person..
Det är tyvärr oerhört vanligt att många tjejer är smalfeta, dvs de tycker de ser "lösa" ut trots att de inte väger mycket och börjar "banta" -- skära ner på energiintaget -- vilket gör att de förvisso går ned i vikt, men när viktnedgången till stor del består av muskler kommer de i slutändan se lika plufsiga ut som innan.
Som en jämförelse har jag själv varit ganska fokuserad på vågen och fick nyligen se en bild på en kille som är lika lång som mig. Killen vägde 70 kg (= 6-7 kg mindre än mig) och såg bra mycket plufsigare ut än vad jag gör. Helt enkelt för att jag har mer muskler och mindre kroppsfett.
Så.
Kasta vågen, börja ät ordentligt (protein och fettkälla till varje måltid, som nämndes) och mer styrketräning. Du kanske behåller samma vikt som nu eller rentav gå upp.
MEN!
På köpet kommer du att se bättre ut, vara starkare i vardagen, må bättre och vara mer nöjd med dig själv! Vilket är oändligt mycket viktigare än vad siffrorna på vågen säger. Jag kan inte nog poängtera det. Våg i kombination med dåliga tränings- och matvanor är verkligen inte alls bra.
Vill tacka dig Kaysim.. är bara så trött på att höra om just såna komentarer... anledningen till att jag skrev här var för att få råd om hur jag ska bli av med mitt jävla fett och inte att de ska kritisera mig som person.. annars hade jag aldrig skrivit....tycker ni borde hålla er till frågan och inget annat.. och om ni så gärna vill kommentera annat så gör det någonannanstans...
Tror inte du kommer få några svar som du vill. Har läst tråden och tycker de flesta säger sådana saker om är väldigt sunt. T ex slog jag ditt bmi och om man använder den skalan är du underviktig. Där har du en indikation att du inte kan ha så mycket fett på kroppen som du tror.
Som de andra sagt så kan du omöjligt ha fett på kroppen med den längden och vikten utan det är något som sitter i ditt huvud. Du har förlorat kroppsuppfattningen vilket är väldigt farligt. Om vi ska tro på det så får du faktiskt lägga upp en bild och visa det såkallade fettet. Du behöver äta mer och träna styrketräning.
Det är tyvärr oerhört vanligt att många tjejer är smalfeta, dvs de tycker de ser "lösa" ut trots att de inte väger mycket och börjar "banta" -- skära ner på energiintaget -- vilket gör att de förvisso går ned i vikt, men när viktnedgången till stor del består av muskler kommer de i slutändan se lika plufsiga ut som innan.
Som en jämförelse har jag själv varit ganska fokuserad på vågen och fick nyligen se en bild på en kille som är lika lång som mig. Killen vägde 70 kg (= 6-7 kg mindre än mig) och såg bra mycket plufsigare ut än vad jag gör. Helt enkelt för att jag har mer muskler och mindre kroppsfett.
Så.
Kasta vågen, börja ät ordentligt (protein och fettkälla till varje måltid, som nämndes) och mer styrketräning. Du kanske behåller samma vikt som nu eller rentav gå upp.
MEN!
På köpet kommer du att se bättre ut, vara starkare i vardagen, må bättre och vara mer nöjd med dig själv! Vilket är oändligt mycket viktigare än vad siffrorna på vågen säger. Jag kan inte nog poängtera det. Våg i kombination med dåliga tränings- och matvanor är verkligen inte alls bra.
+1
precis, kroppen kan skilja sig mycket från person till person även fast man väger "lika mycket". Tror också det kan vara en bra idé att gömma vågen, och börja träna /äta rätt (och mycket), och sedan långsamt öka i vikt och muskler. Detta kommer ju leda till en del förbränning också som förmodligen kommer få bort det påstådda fettet.
men som sagt, kan inte trådskaparen posta en bild på sig själv? (behöver inte ha med ansiktet) så är det nog lättare att bedömma.
Vad är det som du tror skall bli så mycket bättre om du tappar det där fettet som du egentligen inte har? Vad vill du ha ut av livet; nu, om fem år, om tio år? Som flera redan påpekat ger du intrycket att du inte alls mår bra, och av vad du skriver framgår att du själv också någonstans anar detta. Det är inte skamligt att må dåligt, inte heller är det en del i ens personlighet, och alltså är det inte att hoppa på någon att konstatera att han eller hon mår dåligt (apropå att du tycker att du blir "angripen" ovan). Däremot är det onödigt att förstöra för sig själv, och inte särskilt kul heller.
Sedan tycker jag att du skall sluta läsa IForm, för den har uppriktigt sagt urartat till en tvättäkta skittidning; föga bättre än Aftonbladet. Unna dig att inte mata din ångest genom att läsa tusen bantningstips.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.