handdator

Visa fullständig version : Lipolysen - Fett in och ut ur fettceller

AmandaMilton
2009-04-01, 20:59
Alla här är väl dötrötta på ordet fettförbränning... nevertheless.
Jag läste en artikel skriven av Paulun om fettförbränning (citerad nedan).

Vad jag funderar på är "På tre till fyra månader har faktiskt fettet i dina fettceller bytts ut mot nytt fett"

En normalviktig människa med normal fettmängd i kroppen så kan jag se att det förmodligen finns en balans mellan frisättningen av fettsyror och införsel av nytt fett.

Men om man tar en väldigt överviktig person med mycket fett, som börjar gå på diet och därmed minskar intaget av fett...eller iallfall får ett underskott av kalorier... Vad händer då med frisättning /ersättning av fettsyror;

Vad jag förstår så måste ju allt fett lämna cellen inom 3-4mån och om det inte ersätts med lika mycket till? Skulle det betyda att på 3-4 mån skulle en övervitig person kunna "svälta ut" sina fettceller och därmed tappa väldigt mkt fettvikt?

"För att fettförbränning ska vara möjligt ska fettet antingen komma från maten eller fettcellerna och transporteras till andra celler som använder fett som bränsle. Ju större behov av energi kroppen har desto mer fett släpps ut från fettcellerna. Men det finns flaskhalsar som avgör fettförbränningens hastighet. Här får du veta vilka de är och hur de kan påverkas.

80–90 procent av fettet i maten blir kroppsfett!
Nästan allt fett du äter går direkt till dina fettceller. Det låter värre än vad det är eftersom lika mycket fett i normala fall lämnar cellen. På tre till fyra månader har faktiskt fettet i dina fettceller bytts ut mot nytt fett. Annars skulle fettet härskna och kunna utgöra en hälsofara. Alla fettsyror har lika stor förmåga att tas upp till fettcellerna, men ju mer omättade de är desto lättare frigörs de i lipolysen"

Scratch89
2009-04-01, 21:07
Jag förstår inte riktigt frågan. Fettceller försvinner inte, utan kommer bara krympa. Om man går ner i vikt kommer dess innehåll att försvinna, men de kommer alltid att finnas kvar. När en cell dör kommer en ny att återskapas oavsett om den är överfylld eller ej.

Och ja, om en person slutar äta kommer den att gå ner i vikt. Det är väl inget nytt under solen?

Angående att 80-90 procent går direkt till fettcellerna är trams. Kolhydrater lagras normalt inte in som fett, inte protein heller.

mikaelj
2009-04-01, 21:09
Angående att 80-90 procent går direkt till fettcellerna är trams.

80-90% av fettet i maten, skrev Paulun.

Såvida det inte är MCFA måste det väl passera fettcellerna? *förvirrad*

Scratch89
2009-04-01, 21:11
80-90% av fettet i maten, skrev Paulun.

My bad.

AmandaMilton
2009-04-01, 21:18
Jag menade inte att fettcellerna skulle försvinna men om innehållet i varje fettcell ska bytas ut, så måste ju fettet frisläppas - och sedan bytas ut mot nytt fett.

För en med väldigt mkt fett som börjardieta så borde det väl bli en viss "obalans" en stor mängd frisätts, men det finns inte lika mycket att lagra in igen...?

mikaelj
2009-04-01, 21:21
För en med väldigt mkt fett som börjardieta så borde det väl bli en viss "obalans" en stor mängd frisätts, men det finns inte lika mycket att lagra in igen...?

Japp, och s.k. viktnedgång sker. :)

AmandaMilton
2009-04-01, 21:26
Japp, och s.k. viktnedgång sker. :)

Ja...sjäälvklart...

Men... som jag skrev : betyder det att en överviktig person skulle kunna göra av med sitt överflöd på ca 3 mån?
Hur hänger det i hop? Det betyder att en stor person lätt skulle kunna tappa mkt mera fett än det som brukar anges: 0,5-1kg /v...Eller är det så att det inte är några problem för kroppen att ersätta fettet i cellerna, trots att man personen på diet?

King Grub
2009-04-01, 21:29
Ja, det stämmer. Ju mer kroppsfett man har, desto mer fett kan förlora på kortare tid. Äter man inte, eller lite, svälter man fettcellerna och dom krymper.

Fett i kosten lagras lätt in som kroppsfett, men hämmar inte fettförbränningen i speciellt stor utsträckning. Kolhydrat däremot lagras ogärna in som kroppsfett, men hämmar i stället fettförbränningen i mycket stor utsträckning. Det går på ett ut, på ett ungefär.

AmandaMilton
2009-04-01, 21:44
Ja, det stämmer. Ju mer kroppsfett man har, desto mer fett kan förlora på kortare tid. Äter man inte, eller lite, svälter man fettcellerna och dom krymper.

Fett i kosten lagras lätt in som kroppsfett, men hämmar inte fettförbränningen i speciellt stor utsträckning. Kolhydrat däremot lagras ogärna in som kroppsfett, men hämmar i stället fettförbränningen i mycket stor utsträckning. Det går på ett ut, på ett ungefär.

Då finns det egentligen ingen gräns för hur mycket en kropp kan tappa i ren fetttvikt per vecka, per månad etc? Utan det beror på hur mkt överflöd som finns? Men för en kropp ned mkt fett måste dt ju frisättas mkt fettsyror, förbränner kroppen det i första hand? Kan det inte bli "överflöd" med fettsyror i kroppen att förbränna...?
Det är alltså inte heller ngn risk att kroppen behåller fettet i cellerna i "brist på nytt" så att det faktiskt blir
härsket?

King Grub
2009-04-01, 21:46
Varje kilo kroppsfett kan frisätta en begränsad mängd energi per dygn (siffran 70 kcal per kilo och dygn har lagts fram), och ju mer kroppsfett man har, desto mer energi kan totalt frisättas från fettvävnaden och desto större energiunderskott kan man ligga på utan att riskera katabolisering av fettfri massa (i alla fall inte av just den anledningen).

Nano-Sekund
2009-04-01, 22:27
Varje kilo kroppsfett kan frisätta en begränsad mängd energi per dygn (siffran 70 kcal per kilo och dygn har lagts fram), och ju mer kroppsfett man har, desto mer energi kan totalt frisättas från fettvävnaden och desto större energiunderskott kan man ligga på utan att riskera katabolisering av fettfri massa (i alla fall inte av just den anledningen).

King Grub vet du av om det finns någon typ av tabell för hur stort underskott man kan ligga på utan att riskera allt för stor katabolisering av den fettfria massan?

Scratch89
2009-04-01, 23:00
King Grub vet du av om det finns någon typ av tabell för hur stort underskott man kan ligga på utan att riskera allt för stor katabolisering av den fettfria massan?

Man brukar prata om 70 kcal per kilogram fett och dygn. 10 kg fett blir alltså ett underskott på 700 kcal per dag, men det är alltså bara en av flera faktorer. Man får träna, äta och vila rätt också.

Sniggel
2009-04-02, 07:20
Då finns det egentligen ingen gräns för hur mycket en kropp kan tappa i ren fetttvikt per vecka, per månad etc? Utan det beror på hur mkt överflöd som finns? Men för en kropp ned mkt fett måste dt ju frisättas mkt fettsyror, förbränner kroppen det i första hand? Kan det inte bli "överflöd" med fettsyror i kroppen att förbränna...?
Det är alltså inte heller ngn risk att kroppen behåller fettet i cellerna i "brist på nytt" så att det faktiskt blir
härsket?

Jag tror jag har tolkat din ursprungsfråga som att du misstolkat det hela lite.
Först och främst är nog 3-4 månader en generell tidsperiod beräknad på vad som händer i fettcellen och hur stor sannolikheten det är att alla (majoriteten) "gamla fettsyror är borta efter en viss tid".
Eftersom det hela tiden tillkommer fettsyror till fettcellen och det hela tiden forslas bort kan man nog inte vara allt för säker på vilka som passerar in och vilka som passerar ut.

Är där en miljon (påhittad siffra) fettsyror i en fettcell från början och det tillkommer 200 st under en tidsperiod samtidigt som det lämnar 4000 under samma period, hur vet man då i fettcellen om där är 200 nya, inga nya, eller nånstans mellan 1-200 nya?
Det vet man inte, men sannolikheten är nog större att de flesta av de 4000 som lämnade var från de "gamla" en miljon fettcellerna.

Det är alltså inte ett tvång för kroppen att byta ut allt fett var 3e till 4e månad, utan det är snarare så att i normalfallet byts fett ut under den tidsperioden pga vad som händer i kroppen (fettförbränning och fettinlagring ungefär lika). Det kanske är annorlunda under en snabb viktnedgång hos en överviktig person. Fast å andra sidan inte, jag orkar inte fundera på några mer sannolikhetsuträkningar :p

Eddie Vedder
2009-04-02, 07:28
Det är alltså inte ett tvång för kroppen att byta ut allt fett var 3e till 4e månad, utan det är snarare så att i normalfallet byts fett ut under den tidsperioden pga vad som händer i kroppen (fettförbränning och fettinlagring ungefär lika).

Ja troligtvis utgår man från en referensperson i viktbalans. Så brukar det vara. T.ex. en viktstabil frisk vuxen man på 70 kg eller så. Det är en ganska vanlig referensperson för siffror på t.ex. proteinomsättning, kalciumomsättning i skelett o.s.v. så det känns inte ologiskt att liknande har använts som exempel här.:)

Nano-Sekund
2009-04-02, 18:17
Man brukar prata om 70 kcal per kilogram fett och dygn. 10 kg fett blir alltså ett underskott på 700 kcal per dag, men det är alltså bara en av flera faktorer. Man får träna, äta och vila rätt också.

Jag har kunskap om det du skrivit. Men min fundering är: hur man räknar på 20kg fetmassa? Låt säga att kosten samt träning och vil sköts mycket bra, skulle man isåfall kunna kapa underskottet några 100 kcal till iochmed att man har 20 kg fett? (Så mycket muskelmassa som möjligt vill jag självklart ha kvar)

Scratch89
2009-04-02, 18:49
Jag har kunskap om det du skrivit. Men min fundering är: hur man räknar på 20kg fetmassa? Låt säga att kosten samt träning och vil sköts mycket bra, skulle man isåfall kunna kapa underskottet några 100 kcal till iochmed att man har 20 kg fett? (Så mycket muskelmassa som möjligt vill jag självklart ha kvar)

20 x 70 kcal = 1400 kcal. Så ja, ett teoretiskt underskott på 1400 kcal är möjligt. Sen är det, som sagt, bara en av flera faktorer. Att hamna på ett underskott på 1400 kcal är rätt svårt att genomföra praktiskt, så antingen innebär det mycket motion eller lite mat, och då kanske du äter för lite protein istället.

Nano-Sekund
2009-04-02, 20:28
20 x 70 kcal = 1400 kcal. Så ja, ett teoretiskt underskott på 1400 kcal är möjligt. Sen är det, som sagt, bara en av flera faktorer. Att hamna på ett underskott på 1400 kcal är rätt svårt att genomföra praktiskt, så antingen innebär det mycket motion eller lite mat, och då kanske du äter för lite protein istället.

Ok! men om vi omvandlar teori till verklighet.

Låt säga att jag gör ett upplägg på följande vis:

3200 kcal= Att gå jämt ut för mig
min vikt: 104 kg
Fett% : 18-19%

jag fördelar kosten 40 35 25

40% protein 325g
35% kolhydrat 280g
25% fett 90 g

Ifall man kontinuerligt mäter sig och kollar hur fett% ligger (var 2-3vecka)
Är det fdå fullt möjligt att ligga på ett underskott fettvikten multiplicerat med ca 70?
eller är det risk för att man förstör metabolismen i kroppen då?

Låt säga att jag promenerar 60-90 min/dag (400-600kcal)
samt styrketränar 60-75 min (250-350kcal) 4-5ggr i veckan.

utöver det för att uppnå önskat underskott skär jag i kolhydraterna i första hand i kosten.

Är ett upplägg av denna typ möjligt. utan att tappa nämvärt med muskelmass??

Nano-Sekund
2009-04-03, 14:53
Ursprungligen postat av Scratch89
20 x 70 kcal = 1400 kcal. Så ja, ett teoretiskt underskott på 1400 kcal är möjligt. Sen är det, som sagt, bara en av flera faktorer. Att hamna på ett underskott på 1400 kcal är rätt svårt att genomföra praktiskt, så antingen innebär det mycket motion eller lite mat, och då kanske du äter för lite protein istället

Ok! men om vi omvandlar teori till verklighet.

Låt säga att jag gör ett upplägg på följande vis:

3200 kcal= Att gå jämt ut för mig
min vikt: 104 kg
Fett% : 18-19%

jag fördelar kosten 40 35 25

40% protein 325g
35% kolhydrat 280g
25% fett 90 g

Ifall man kontinuerligt mäter sig och kollar hur fett% ligger (var 2-3vecka)
Är det fdå fullt möjligt att ligga på ett underskott fettvikten multiplicerat med ca 70?
eller är det risk för att man förstör metabolismen i kroppen då?

Låt säga att jag promenerar 60-90 min/dag (400-600kcal)
samt styrketränar 60-75 min (250-350kcal) 4-5ggr i veckan.

utöver det för att uppnå önskat underskott skär jag i kolhydraterna i första hand i kosten.

Är ett upplägg av denna typ möjligt. utan att tappa nämvärt med muskelmass??

Någon som är intresserad av att kommentera mina frågor/funderingar?

Scratch89
2009-04-03, 15:29
Jadå. Men återigen, det är många faktorer som spelar in. Det är inte bara -70 kcal/kg fettvikt och så är det bra med det. Jag skulle tro att det är mycket genetiskt också.

Upplägget ser väl ut som ett vanligt upplägg. Lite väl mycket protein, möjligen.

Ishie
2009-04-04, 13:10
Om nu fettceller inte kan försvinna, kan fettceller nybildas? Jag antar det. Men betyder det att någon tjock person som går ner xx Kg, har en massa "vilande" celler som inte "syns" även om man är rippad?

Scratch89
2009-04-04, 13:19
Om nu fettceller inte kan försvinna, kan fettceller nybildas?

Jepp.

Men betyder det att någon tjock person som går ner xx Kg, har en massa "vilande" celler som inte "syns" även om man är rippad?

Jepp. Har man varit riktigt tjock, finns det också risk för att man inte kan bli "rippad".

Scratch89
2009-04-04, 13:31
Äh, här är man kass och gör fel. Jaja, du förstår vad som är ditt och vad som är mitt.

Eddie Vedder
2009-04-04, 13:45
Äh, här är man kass och gör fel. Jaja, du förstår vad som är ditt och vad som är mitt.

Tur att det finns observanta moderatorer som fixar.;)

Flytkorken
2009-04-05, 14:25
så det skulle kunna vara möjligt att leva med enbart ett par burkar kesella om dagen och träna hårt om man nu sitter på tex 50kg fett? bara man får i sig rätt mängd protte?

King Grub
2009-04-05, 14:26
Träna hårt? Nej, fett duger inte som bränsle vid hård träning.

Flytkorken
2009-04-05, 15:48
ok menade "mycket" :P