handdator

Visa fullständig version : Nybörjare och träning

nibbo
2009-04-01, 19:46
Hej! Jag har under två år nu sysslat med styrketräning. Har mest gjort det för att jag mår bra av det både mentalt och fysiskt. Jag tänkte beskriva min situation, mitt mål och hur jag tänkter uppnå målet. Hade varit tacksam om jag kunde få några utlåtanden ifrån er som en bekräftelse om att jag är rätt på det. Har jag missuppfattat något så får ni säga till! :)

Nuvarande situation: Jag väger 77kg och är 177cm lång. Jag är vad jag skulle kalla normalt byggd, lite extra muskler runt armarna och bröstkorg. Jag kör styrkepass tre gånger i veckan. Jag använder mig av fria vikter och vissa "kabelövningar" (inte koll på vad de heter på gymspråk ;) ). Jag löpte tidigare 8-10 kilometer ett pass i veckan. Då tränade jag inte lika mycket styrka på grund av en axel som varit ur led. När jag successivt hade tränat muskulaturen kring axeln efter skadan så gjorde jag ett uppehåll med den regelbundna löpningen. Fick höra att det skulle minska effekten av styrketräningen. Löper dock fortfarande ibland.

Mål med min träning: Målet med min träning är att få snygg och vältränad kropp (känner igen mig i denna boktitel: http://bit.ly/3dcW8) samtidigt som jag märker att det ger mig en bra hållning och bättre självförtroende. Mina mål lite mer konkret är mer muskelmassa och mindre underhudsfett. Jag kanske ska tilllägga att jag är vad många nog skulle kalla en "discobyggare" som fokuserar mest på överkroppen. Då jag tycker det är kul att löpa så har jag tyckt att det räcker med att hålla benen i trimm då. Under styrkepassen så fokuserar jag på två till tre muskelgrupper och låter de andra vila.

Hur jag hade tänkt uppnå målen: Efter vad jag har snappat upp från olika håll så tänkte jag köra tunga vikter och få repetitioner (3x8) i ungefär en månad till. För att bygga muskelmassa. Sedan planerar jag att köra svinmånga repetitioner (3x24) med mindre vikt samtidigt som jag drar igång med löpning en eller två gånger i veckan. Sånt som kallas deff? Deff(?)perioden tänkte jag hålla på med tills jag ser resultat.

Är jag helt snett på det här med träning? Är det något jag ska göra annorlunda?

Har dessutom en direkt fråga också, även om den kanske passar in mer under någon annan forumskategori: Jag har fram tills nu blandat lite vassleprotein och druckit efter träningen. Proteinet jag hade var en burk jag fått från en kompis och alltså inget som jag planerat så mycket kring. Jag märker dock att jag oftast är hungrig efter ett träningspass och då känns det bättre att dra i sig rent protein och veta vad det är än att äta ett mellanmål på mackor eller liknande och få i sig onödig kolhyderater. Så nu tänkte jag alltså köpa något kosttillskot att ta efter träningspassen men funderar kring vad som passar mig bäst. Har uppfattat det som att tillskott med protein utan så mycket extra kolhyderater är att föredra efter träningen för undvika att öka i fett. Stämmer det? Skulle något med kreatin passa mina mål? Vilka typer av kosttillskott skall jag ta under tiden som jag vill bygga muskelmassa och vilka typer är bra när jag vill minska fett, och gärna tappa så lite muskler som möjligt.

Tack på förhand :)