Visa fullständig version : Förhindra att bli kraftig igen?
Shakemynuts
2009-04-01, 13:23
Visste inte hur jag skulle söka på det där, prova lite men fick inte upp något.
Ja, vad jag undrar över är hur man då faktiskt förhindrar att bli kraftig igen?
Jag har nu gått ner 22kg och lite mer kommer det bli. Minst 6kg till nu till att börja med och nu går det såpass bra att jag funderar över hur jag ska göra efteråt, då jag vet att jag kommer nå mitt mål.
Jag styrketränar nu, kan käka en hamburgertallrik om jag känner för det utan problem, kunnat göra under hela min bantning. Promenerar ca 1h30min varje dag.
Jag kommer vilja fortsätta styrketräna efter att jag nått mitt mål, då jag tidigare varit en riktig gymnarkoman och äntligen hittat tillbaka. Antagligen vill jag gå upp i vikt igen, fast mer muskelmassa och så som jag förstått det som så en gång kraftig > alltid tendens att bli kraftig. Så om jag då kör på t ex 500 kalori överskott, kommer det mesta av det lägga på sig som fett?
Hur blir det med mitt muskelminne? Jag har legat på en jäkla bra mängd muskler för att ha varit 16år och nu är jag 23 och jag har ju alltid varit lite större om man säger så.
Hur ska jag bära mig åt? :)
King Grub
2009-04-01, 13:29
Ju större del av viktnedgången som bestått av kroppsfett, desto mer fett kommer en överätning att bilda. Har du förlorat muskelmassa, är det främst det som nybildas vid en viktuppgång.
För att minimera fettökningar får du ta det lugnt och inte överäta kraftigt.
Shakemynuts
2009-04-01, 13:49
Jag förstår att det stämmer och så.
Men det låter konstigt att en överätning efter att man gått ner i vikt, skulle bestå av mest fett hur man än gör. Kan jag få se nån förklaring på det? Gärna lite simplare än de jobbiga studier på engelska jag knappt förstår. :)
Så jag som gått ner mycket i fett nu, så kommer fett vara det jag går upp i mest senare vid överätning då jag gymmar. Änfast jag gymmar mycket? Liksom, hur fungerar det att jag inte ökar så mycket muskler på samma sätt bara för att jag gick ner i vikt i form av fett tidigare?
*cry*
Och muskelminne spelar ingen roll här? Det kommer ändå vara fett, eller kommer det på något sätt bli så att jag har lätt att gå upp i vikt i både fett och muskler?
King Grub
2009-04-01, 14:02
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122216&highlight=viktnedg%E5ng
Intressant!
Nu kanske jag avviker för mkt från ämnet, men chansar.. Varit tjock/fet 2 ggr i livet och ligger nu på ca 1300 kcal och har på det kcal vägt över 85 kg i snart 2 veckor. Borde sjunka i vikt och det rör sig nog om en platå, att det kommer lossna. Men oavsett, finner jag det intressant att jag känner mig nöjd och belåten på den här kcal.. kanske kan ha sänkt ämnesomsättningen rejält permanent el nåt? Då gör det kanske inte så mkt att inte kunna ligga på så högt kcal i framtiden.
Alltså: iom att jag känner mig nöjd, så lider jag ju inte (doh :D)... Så säg att jag får acceptera att ha viktbalans på säg 1700 kcal trots att den borde vara högre - om man inte tar med parametrar som tidigare kraftig fetma - men att den iom dessa helt enkelt är lägre och jag mår bra på mindre.
Nu vet jag ju inte om min balans öht kommer bli nära nuffran jag nämnde, det är väl några månader kvar tills jag tror jag når trivselvikt, den bedömer jag utifrån mående och spegeln men säg runt 75 kg (iaf under 80 och över 70).
Men om det nu blivit en låg energibalanssiffra, behöver det vara så dåligt då? Visst, det blir lättare att råka överskrida kcal pga energitätt mål, men med lite planering så ska det inte vara ett problem. Är det ett problem hälsomässigt, finns det ngt mervärde av att hålla uppe en hög energiomsättning? Omsätta mkt kcal?(alltså, jag kommer ju fortsätta träna och på så sätt höja, svårt att förklara - men finns det ngt permanent negativt ur hälsoaspekt fysiolgiskt att ha sänkt sig lite?).
Att jag mår så bra på denna lägre kcal, skulle det i sig kunna vara en indikator på att kroppen inte är så stressad - eller kan det fortfarande (typ 9 veckor) vara just att kroppen är stressad och jag fortfarande lever på "svältkicken"? (Och att den kommer avta och man kan tänka sig att det kommer upplevas svårt att ligga på en sänkt kcal jämfört med om jag inte hade gjort de ohälsosamma viktresorna?) Tiden får utvisa, om inte Gruben el ngn vill spå..
(Åhh, jag vet precis vad jag undrar i huvudet men har svårt att formulera det.. :( Hoppas frågeställningen går fram: typ; är det ohälsosamt att ha en låg energiomsättning om den beror på tidigare osund vikt)
Tack på förhand!
Men om det nu blivit en låg energibalanssiffra, behöver det vara så dåligt då? Visst, det blir lättare att råka överskrida kcal pga energitätt mål, men med lite planering så ska det inte vara ett problem. Är det ett problem hälsomässigt, finns det ngt mervärde av att hålla uppe en hög energiomsättning? Omsätta mkt kcal?(alltså, jag kommer ju fortsätta träna och på så sätt höja, svårt att förklara - men finns det ngt permanent negativt ur hälsoaspekt fysiolgiskt att ha sänkt sig lite?).
Ja, men det beror också på hur mycket du har sänkt den. Lite ger lite problem, mycket ger effektivt samma problem som hypotyreos. Inte roligt.
Några exakta siffror är såklart svårt att ge, utan det handlar mer om att lyssna på kroppen: frusenhet, trötthet, tappar hår, deppighet, vätskeansamlingar, etc.
Cerberus
2009-04-01, 18:08
man kan väl bygga lite måttligt och deffa i perioder om man varit överviktig o vill bygga muskler igen.
det är min plan i höst iaf. Det får gå hur långsamt hur helst, bara de går fram liite. Aldrig fet igen.
Ja, men det beror också på hur mycket du har sänkt den. Lite ger lite problem, mycket ger effektivt samma problem som hypotyreos. Inte roligt.
Några exakta siffror är såklart svårt att ge, utan det handlar mer om att lyssna på kroppen: frusenhet, trötthet, tappar hår, deppighet, vätskeansamlingar, etc.
De besvär du nämner är konstigt nog sådana jag hade när jag gick upp 7 kg från i somras till januari... Men sen jag sänkte mår jag bra.
Det låter som ett högt pris om man vill vara "smal" efter att ha varit fet (vem vill vara deppig liksom?) så då kan jag förstå om man får acceptera en ngt rundare rondör än om man aldrig hade gjort den där "fatsuit" resan live.
Ser fram emot att se var jag hamnar faktiskt, när det är dags för energibalans! :)
+1 på Cerberus förresten (även om jag nog kommer balansera järnet först o främst, bara öka kcal om jag känner att jag mår bra fysiskt och psykiskt av att göra det, och såklart måttligt).
Låter som en gång tjock alltid tjock :(
Låter som en gång tjock alltid tjock :(
Nja, mer som "blev du tjock så är det svårt att med fullgod hälsa vara smal - och får ligga hyfsat lågt på kcal/göra av med mkt kcal - för att vara halvsmal"... nåt sånt.. :)
Man kan inte ändra sin historia, bara vad man gör av den och hur man är i nuet och möter framtiden (my god, jösses vad pretantiöst.. men det är ju så jag menar, ha överseende?).
Alltså, jag tänkte först att det var en skam att ha varit tjock, men ju mer jag tänker på det har jag nått insikter om mig själv, andra och livet jag inte hade utan att ha gjort den resan. Därmed inte sagt att jag skulle göra om det, det skulle jag inte (fast det är ju utifrån vad jag insett sedan jag gått ner... :)).
"Gilla läget o gör det njutbart?" :) (Fan, nu blev jag inte bara pretantiös utan klämkäck med.. :().
Åtminstone nedbantade råttor har annorlunda hormonsvar än den naturligt slanka råttan, trots att de väger lika mycket och samma (har jag för mig) kroppskomposition.
Tror det kan fungera liknande för människor också. En gång insulinresistent, alltid insulinresistent, osv.
Samt leptin och en massa andra hormoner som styr allt möjligt i kroppen.
Åtminstone nedbantade råttor har annorlunda hormonsvar än den naturligt slanka råttan, trots att de väger lika mycket och samma (har jag för mig) kroppskomposition.
Tror det kan fungera liknande för människor också. En gång insulinresistent, alltid insulinresistent, osv.
Samt leptin och en massa andra hormoner som styr allt möjligt i kroppen.
Så man blir ALDRIG av med det? Måste då räkna kalorier/gymma hela livet för förbli "tunn".. Syftar inte på nåt dåligt att man gymar o äter nyttigt, men känns som man kommer kör "deff" livet ut för inte förbli fett
King Grub
2009-04-01, 19:04
Någon som har varit överviktig kommer alltid att ha sämre förutsättningar på området än om han eller hon inte hade varit överviktig, men det behöver inte vara så dramatiska konsekvenser som du får det att låta. Det blir något svårare, man får hålla igen mer och tänka efter före, men det är inte omöjligt att hålla en god form.
Så man blir ALDRIG av med det? Måste då räkna kalorier/gymma hela livet för förbli "tunn".. Syftar inte på nåt dåligt att man gymar o äter nyttigt, men känns som man kommer kör "deff" livet ut för inte förbli fett
Det är individuellt.
Vissa kommer troligen alltid att få bry sig om lite extra om hur mycket de äter för att inte gå upp i vikt. Finns säkert vissa som alltid kommer att få vara lite hungriga dessutom, om de ska vara "tunna".
Någon som har varit överviktig kommer alltid att ha sämre förutsättningar på området än om han eller hon inte hade varit överviktig, men det behöver inte vara så dramatiska konsekvenser som du får det att låta. Det blir något svårare, man får hålla igen mer och tänka efter före, men det är inte omöjligt att hålla en god form.
Skönt o höra. Blev lite panikslagen där.
Eddie Vedder
2009-04-01, 19:14
Skönt o höra. Blev lite panikslagen där.
Skönt att någon reagerar med sans. Den här diskussionen dyker upp med jämna mellanrum på Kolozzeum, det finns mängder av trådar där det berörs, och alltid är det samma orimliga reaktioner.
Samma sak om en diskussion dyker upp om non-responders, då är plötsligt halva Kolo non-responders.:D Hursomhelst innebär inte något sämre förutsättningar hos individ A än individ B att framsteg är uteslutet för A. Dock kanske A får jobba lite hårdare än B för samma resultat. Men så är det ju alltid, olika genetiska förutsättningar och olika påverkan under livstiden.
Skönt att någon reagerar med sans. Den här diskussionen dyker upp med jämna mellanrum på Kolozzeum, det finns mängder av trådar där det berörs, och alltid är det samma orimliga reaktioner.
Samma sak om en diskussion dyker upp om non-responders, då är plötsligt halva Kolo non-responders.:D Hursomhelst innebär inte något sämre förutsättningar hos individ A än individ B att framsteg är uteslutet för A. Dock kanske A får jobba lite hårdare än B för samma resultat. Men så är det ju alltid, olika genetiska förutsättningar och olika påverkan under livstiden.
Jävligt skönt o höra. Bättre man är alert än bara ignorera sanningen. Det är nåt man får ha i baktanken. Men ändå leva så normalt så möjligt.
Hur ska man lägga upp muskelbyggandet? Om jag varit fet och deffat ner mig men vill bygga ordentligt med muskler. Hur lyckas jag utan att lägga på mig en massa fett?
Eddie Vedder
2009-04-01, 19:29
Hur ska man lägga upp muskelbyggandet? Om jag varit fet och deffat ner mig men vill bygga ordentligt med muskler. Hur lyckas jag utan att lägga på mig en massa fett?
Du gör som alla andra och äter mer än du förbrukar i kombination med styrketräning och följer kontinuerligt din utveckling och reviderar eventuellt efterhand.
Det är inte så att bara för att man en gång varit fet så vaknar man upp första dagen efter att bulken inletts och ser i spegeln att man är obes helt plötsligt. Övertolka inte i onödan.
Det skall inte heller glömmas bort att en viktig anledning till att många som varit överviktiga och bantat ned sig går upp i vikt igen för att de har kvar gamla, inte så lyckade ätbeteenden/ät- och matvanor. Det är, skulle jag tro, ett betydligt svårare problem för den stora majoriteten än vad den sänkta ämnesomsättningen är. Samtidigt är det ju just resultatet av beteenden, och alltså fullt möjligt att justera.
Pakanajuhla
2009-04-01, 20:25
Jag har två frågor som jag inte lyckats dra någon slutsats till genom att läsa igenom alla trådarna som länkats till. :)
1. - Om man aldrig har varit överviktig utan har legat på ett BMI kring 22, varpå man därefter deffat ner sig ordentligt.
Gälller då de sämre förutsättningarna för att lägga på sig fettfri massa vid viktuppgång? Tänker att eftersom kroppen troligen inte bildat nya fettceller hos någon som varit hyfsat i form (men inte mager eller väldefinerad).
2. - Skulle en permanent sänkning på ämnesomsättningen även kunna ske för någon som gått från normalvikt till väldigt låg undervikt, och därefter halvvägs tillbaka?
Alltså, har en eventuell sänkning främst med energiunderskottet i sig att göra eller har det med tidigare övervikt att göra?
userfriendly
2009-04-02, 15:29
Ju större del av viktnedgången som bestått av kroppsfett, desto mer fett kommer en överätning att bilda. Har du förlorat muskelmassa, är det främst det som nybildas vid en viktuppgång.
För att minimera fettökningar får du ta det lugnt och inte överäta kraftigt.
Gud det där förklarar ju hela mitt liv :thumbup:
Shakemynuts
2009-04-04, 22:41
Jag vet inte riktigt om jag fått svar på vad jag trodde att jag förklarade i mitt första inlägg.
Det är ju så att jag har haft bra mycket mer muskler tidigare än vad jag har nu och då gäller muskelminne som jag läst om. 178lång, 86kg och ca 14%.
Jag gick ner till 70kg och därefter upp till 105kg mer eller mindre bara fett skulle jag tro och vätska, då jag ej tränade alls under den tiden. På något sätt.
Och nu har jag då gått ner till 83kg och det är garanterat mest fett. Vilket betyder att när jag senare kommer ligga på kaloriöverskott så kommer mesta delen av viktökningen bestå av fett.
Så vilket av dessa kommer ta över? Handlar det om mängden kalorier båda "delarna" får? Eller kommer något av dessa ta över? Kommer jag öka mycket muskler och mycket fett? Eller hur blir det? Går det ej att svara på?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.