Visa fullständig version : Becon?
tjena Kolozzeum :)
Jo jag undrar om becon är bra mat om man ska gå ner i vikt? *jorgen*
Det är dumt att äta enbart bacon. Du kan väl äta annat också?
Hur mycket bacon hade du tänkt att äta?
Det är dumt att äta enbart bacon. Du kan väl äta annat också?
Hur mycket bacon hade du tänkt att äta?
asså inte bara becon, typ biffar och becon och paste typ så :)
Eddie Vedder
2009-03-31, 19:18
asså inte bara becon, typ biffar och becon och paste typ så :)
Ja det kan ingå i en bantarkost. Det kan även ingå i en kost där man går upp i vikt samt en kost där man står still.
Ja det kan ingå i en bantarkost. Det kan även ingå i en kost där man går upp i vikt samt en kost där man står still.
Så det är bättre att välja nånting annat?
Eddie Vedder
2009-03-31, 19:23
Nej det skulle jag inte påstå. Hur går det för dig i dagsläget?
Beror väl på. Funkar som sagt fint om man vill gå ner i vikt men det finns ju betydligt hälsosammare alternativ.
Frågan är om man inte kan ha en högre procentuell mängd mättat fett i en kost för att gå ner i vikt än om man är viktstabil eller går upp i vikt (utan att det anses ohälsosamt). Man förbränner ju ändå det mesta av fettet man stoppar i sig på en viktnedgångsdiet, självklart måste kosten totalt sett vara nyttig och man måste få i sig alla essentiella näringsämnen, men efter det kan man nog äta rätt mycket friare upp till det kaloriintag man har satt upp.
Men man är ju korkad om man äter en massa mat som inte mättar. Dock vet jag inte om bacon faktiskt räknas till mat som mättar hyfsat bra.
I vilket fall är bacon sjukt gott.
BAcon.
EDIT:
finns nitritfritt bacon också, skär man bort fettet på det är det helt ok tycker jag :)
Eddie Vedder
2009-03-31, 19:55
Frågan är om man inte kan ha en högre procentuell mängd mättat fett i en kost för att gå ner i vikt än om man är viktstabil eller går upp i vikt (utan att det anses ohälsosamt). Man förbränner ju ändå det mesta av fettet man stoppar i sig på en viktnedgångsdiet, självklart måste kosten totalt sett vara nyttig och man måste få i sig alla essentiella näringsämnen, men efter det kan man nog äta rätt mycket friare upp till det kaloriintag man har satt upp.
Ditt resonemang är helt korrekt så till vida att sämre mat "gör mindre skada" om man ligger på underskott eftersom ett lågt kaloriintag i sig med stor sannolikhet är gynnsamt för hälsan.
Ser man just till bacon så håller jag dock inte med dig om att halten mättat fett skulle vara så hög där:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=707&lang=sv
Dessutom försvinner väldigt mycket fett ut i pannan när bacon steks. Jag skrev om bacon i en annan tråd bara för någon timme sedan (trådskaparen kan inte ha sökt ihjäl sig direkt*rolleyes*) och jag anser fortfarande att det är nyttigt bortsett från nitriten.
Dessutom försvinner väldigt mycket fett ut i pannan när bacon steks. Jag skrev om bacon i en annan tråd bara för någon timme sedan (trådskaparen kan inte ha sökt ihjäl sig direkt*rolleyes*) och jag anser fortfarande att det är nyttigt bortsett från nitriten.
Man får faktiskt inte en enda träff på "becon" i http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=128610 ;)
Nej det skulle jag inte påstå. Hur går det för dig i dagsläget?
Det går vel ganska bra gick ner från 105kg till 94kg under mitt sommarlov 08 och sen orkade jag inte mer, men nu har jag bestämt mig att börja deffa igen in for sommaren :cool:
Men försöker hitta rätt diet/mat för mig, som jag trivs med när jag ska gå ner i vikt :)
Eddie Vedder
2009-03-31, 20:08
Det går vel ganska bra gick ner från 105kg till 94kg under mitt sommarlov 08 och sen orkade jag inte mer, men nu har jag bestämt mig att börja deffa igen in for sommaren :cool:
Men försöker hitta rätt diet/mat för mig, som jag trivs med när jag ska gå ner i vikt :)
Jag ser ingen anledning att ändra något som funkar.
Jag äter bacon som "deff-mat". Min frukost 1.5 paket bacon + 6-8 ägg i omelett. Under deff. (har ganska högt kcal-behov dock)
Sedan är väl inte rökning en speciellt hälsosam metod att konservera mat på heller.
Bildandet av formaldehyd, karbonyler, fenoler, antracen, fluoranthene, fenantren, maillardprodukter m.m.
Scratch89
2009-03-31, 21:35
Bildandet av formaldehyd, karbonyler, fenoler, antracen, fluoranthene, fenantren, maillardprodukter m.m.
Mja. Du får väl skilja på bränd, förkolnad mat och kallrökning.
Mja. Du får väl skilja på bränd, förkolnad mat och kallrökning.
Ja, bacon är kallrökt. Vilka ämnen är det som inte skulle bildas vid rökning?
Vad som bildas (mer intressant) är antioxidanter.
Vid rökning är de främst just fenolerna som står för den antioxidativa effekten.
Ditt resonemang är helt korrekt så till vida att sämre mat "gör mindre skada" om man ligger på underskott eftersom ett lågt kaloriintag i sig med stor sannolikhet är gynnsamt för hälsan.
Ser man just till bacon så håller jag dock inte med dig om att halten mättat fett skulle vara så hög där:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=707&lang=sv
Japp jag försökte skriva generellt om "sämre mat". Försökte inte påpeka att bacon är dålig mat och därme basta. Dock hade jag för mig att bacon var fullproppat med mättat fett och där hade jag tydligen fel. Bacon har ju både nyttiga och onyttiga egenskaper beroende på i vilket sammanhang de används, som i princip alla andra livsmedel.
Japp jag försökte skriva generellt om "sämre mat". Försökte inte påpeka att bacon är dålig mat och därme basta. Dock hade jag för mig att bacon var fullproppat med mättat fett och där hade jag tydligen fel.
Du får det att låta som att mättat fett skulle vara något dåligt...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.