handdator

Visa fullständig version : Behöver råd ang viktminskning eller ej

Diddip
2009-03-31, 11:54
Jag skulle behöva en knuff i rätt riktning när det gäller det här med viktminskning eller inte.

Är 33år, 184cm lång och pendlar mellan 86-88kg. Är 96cm runt höften men är 105cm runt midjan. Har alldeles för mycket fett på kroppen där det absolut mesta har hamnat på magen.

Har sen 4 månader tillbaka tränat styrka 2ggr/vecka och spinning 1gång/vecka. Mitt mål med träningen är att bygga muskler, få en mer normal kroppsform och att må bättre. Vikt och mått spelar egentligen ingen roll så länge kroppsformen ser bra ut.

Hur ska jag lägga mig kalorimässigt? Just nu ligger jag på ett underskott på ca 500kcal/dag för att sakta tappa kroppsfett. Har efter det blivit osäker och undrar om det är vägen att gå i min situation eller förstör jag för mig själv att nå mitt mål på ett optimalt sätt?

Tar gärna emot tips och råd.

14K
2009-03-31, 12:18
Börja med läsa deffguiden.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

forslund
2009-03-31, 12:21
Vill du gå ner i vikt(och tappa kroppsfett) är ett energiunderskott enda vägen.

Träna tung styrketräning, som du gör, ät tillräckligt med protein, 2g / kg kroppsvikt brukar vara en bra riktlinje, så kommer det gå vägarna.

morc
2009-03-31, 14:59
Jag tycker du gör helt rätt i att gå ner i vikt innan du börjar bygga. Men när det är dags att byta är såklart upp till dig, om du vill ha bättre tips får du nog lägga en bild på dig ;)

Diddip
2009-03-31, 15:35
Vill du gå ner i vikt(och tappa kroppsfett) är ett energiunderskott enda vägen.

Träna tung styrketräning, som du gör, ät tillräckligt med protein, 2g / kg kroppsvikt brukar vara en bra riktlinje, så kommer det gå vägarna.

Då var jag inte ute och cyklade i alla fall.

Jag tycker du gör helt rätt i att gå ner i vikt innan du börjar bygga. Men när det är dags att byta är såklart upp till dig, om du vill ha bättre tips får du nog lägga en bild på dig ;)

Har tyvärr inga bilder, men du kan ju föreställa dig en lönnfet datanörd ;)