handdator

Visa fullständig version : Tips på punktträning?

lagerchefen
2009-03-31, 09:33
Jag har hört från några på gymmet att punktträning ska vara väldigt bra för musklerna.

Vad är skillnaden på punktträning och "vanlig" träning av musklerna?
Handlar det om att köra ännu mer strikt?

Är det någon som har vetskap om punktträning och även tips om hur man kör?

tack på förhand..

Toby Asp
2009-03-31, 09:37
Menar dom isolationsövningar? Och vad menas med väldigt bra för musklerna? Jag kör sådana övningar som komplement till basövningar.

lagerchefen
2009-03-31, 10:36
Jag kanske inte var så tydlig i mitt första inlägg, men det jag undrar är mer hur punktträning går till? Innebär det att man lägger ett annat fokus i speciella övningar?

Att det ska vara väldigt bra är dvs att muskeln tränas på ett annat sätt och bli större/starkare?

Vad kör du för typer av övningar?

King Grub
2009-03-31, 11:01
Då får nog specificera mer exakt vad du menar med "punktträning".

kungehimselfboi
2009-03-31, 15:31
det innebär att när du t.e.x har kört knäböj så går du direkt till marklyft och kör 10reps, efter det kör man direkt lite mage sedan bänkpress. funkar jävligt bra faktiskt, har kört sådana pass i 5månader typ och är jätte nöjd :)

keep up the good work "chefen"

Sniggel
2009-03-31, 15:33
det innebär att när du t.e.x har kört knäböj så går du direkt till marklyft och kör 10reps, efter det kör man direkt lite mage sedan bänkpress. funkar jävligt bra faktiskt, har kört sådana pass i 5månader typ och är jätte nöjd :)

keep up the good work ik cyrus!

Det du gör låter som cirkelträning. Tror OP menar något annat.

kungehimselfboi
2009-03-31, 15:37
är helt 100% säker på att det inte är cirkel träning jag utför, har läst om detta på body.se forumet och där är det många som tränar exakt som jag gör. jag är ganska lång men inte jätte "biffig" men det funkar perfekt så gör som jag och testa! ;D MVH

Braavo
2009-03-31, 15:54
Menar du träning med stort fokus på just en muskel åt gången väldigt koncentrerat och strikt eller?

Hemi
2009-03-31, 17:50
...
Vad är skillnaden på punktträning och "vanlig" träning av musklerna?
Handlar det om att köra ännu mer strikt?
...

Om det du med "punktträning" menar [rätt så vanlig term på 90-talet] är det jag förknippar med typ "prickskjutning" så är det väl som sagts, isolationsövningar. Exempel på det kan väl vara "Frenchpress" för triceps eller "hantelcurl" för biceps. Åtmionståne så pass mycket prickskjutet eller punktträffat jag gör någånting. Vad "vanlig träning" är blir nog lite svårere att svara på men det är en del av ett träningsprogram. I så fall är ett exempel på ett bra fungerande träningsprogram det och de som finns som sticky, skrivna av z_bumbi. Om det sen är vanligt på gym numera har i alla fall jag ingen aning om.

lagerchefen
2009-04-01, 08:23
Om det du med "punktträning" menar [rätt så vanlig term på 90-talet] är det jag förknippar med typ "prickskjutning" så är det väl som sagts, isolationsövningar. Exempel på det kan väl vara "Frenchpress" för triceps eller "hantelcurl" för biceps. Åtmionståne så pass mycket prickskjutet eller punktträffat jag gör någånting. Vad "vanlig träning" är blir nog lite svårere att svara på men det är en del av ett träningsprogram. I så fall är ett exempel på ett bra fungerande träningsprogram det och de som finns som sticky, skrivna av z_bumbi. Om det sen är vanligt på gym numera har i alla fall jag ingen aning om.

Ja det var det jag menade. Tänkte mer om det fanns några specialla övningar för att "pricka" musklerna på ett annat sätt än pressövningar osv.

Ska leta efter träningsprogrammet du tipsade om. Tack

kungehimselfboi
2009-04-01, 14:43
okej lagerchefen... lycka till i cyrus din gamle barnarpare!