Visa fullständig version : Tecken på att man tränat kondis...
Flowmotion
2009-03-30, 20:14
Hur ska man känna sig efter 15 minuter på cykeln? Jag har börjat köra konditionsträning nu efter varje styrkepass för jag har hört att det ska vara bra för insulinkänsligheten. Grejen är att när jag cyklat i femton minuter är jag helt genomsvettig, men jag är inte särskilt anfådd, bara jättetrött i benen och svettig, är det ett tecken på att man tränat sin kondis? Eller har jag bara bränt kalorier? Är det inte meningen att jag ska vara jätteanfådd och flåsa som en tok?! Det är väl först då man förbättrar sin kondition?
Om du är nubörjare så räcker det oftast att man går över 70 % av sin maxpuls för att förbättra konditionen. Ta pulsen någon gånng under träningen så vet du hur du ligger till.
Har samma "problem". Upplever också att jag skulle kunna springa bra mycket mer än vad jag orkar då jag inte är särskilt anfådd utan bara har otroligt ont i benen (vader, framsidan [smalbenet] osv) vilket gör att jag inte kan springa längre, äre något man tränar upp?
Du har inte tillräckligt uthålliga ben för att kunna träna kondisen optimalt på en cykel helt enkelt, vilket är normalt. Det är få som kan komma upp i jättehög puls på en cykel.
Uthålliga ben får man, men utav jogging så hade du kunnat träna din kondition (hjärtat) bättre.
Bränna kalorier gör man av all träning.
Svett har man för att man blivit varm och kroppen har velat kyla ner dig.
Har samma "problem". Upplever också att jag skulle kunna springa bra mycket mer än vad jag orkar då jag inte är särskilt anfådd utan bara har otroligt ont i benen (vader, framsidan [smalbenet] osv) vilket gör att jag inte kan springa längre, äre något man tränar upp?
Kondisen ökar snabare än vad kroppen anpassar sig till slitaget från löpningen i början. Öka långsamt och låt kroppen vänja sig, kondisen kommer efterhand.
Kan bara hålla med samtliga ovanstående. Själv så föredrar jag jogging som konditionsträning, just eftersom det känns som det blir mindre användande av muskler och mer kondition då :)
Tricklev
2009-03-30, 23:25
Ta det lugnt i början, stressa inte, om du får väldigt ont så se över din löpteknik, köp ordentligt löpskor och börja med ett vettigt progressivt schema. Alldeles för ofta stöter man på "Bara spring tills du dör!11oneoneoen"-attityden hos nybörjare, vilket nästintill är en garanti för skador.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.