Logga in

Visa fullständig version : Hjälp upskattas!

Ricky87
2009-03-30, 19:55
Hej på er alla. är ganska ny på detta forum och nu har jag några frågor.
Det är så här att jag har varit relativt överviktig men har nu gått ner ca 23kg på ett år, vilket gjorde mig väldigt motiverad att börja styrketräna för att tappa vikt och bygga lite muskler. Började träna för drygt 6 veckor sedan och jag tränar 2timmar/3ggr i veckan, vilket har börjat visa resultat nu vilket gör en ännu mer peppad.
men nu till min fråga: Vad bör man äta efter ett relativt hårt styrke pass?
tränar just nu innan jobbet och brukar äta 2st mackor med mörkt bröd och mager mjukost + en protein drink.
Kan man fortsätta med det eller skall man ändra det till något bättre?
Tar gärna emot tips från alla er som vet mer om detta än vad jag gör.
Väger just nu ca 83-84kg inte riktigt säker och är 183 cm lång.

Tack på förhand Mvh Rickard

dream_theater_
2009-03-30, 20:16
Efter ett träningspass vill kroppen ha snabba kolhydrater för att fylla på glykogenlagret! Vitt bröd skulle väl egentligen passa bättre. Det allra bästa ska väl vara att tömma i sig en gainer. Dvs en drink som består både av kolhydrater och protein. Själv äter jag tonfisk och bananer direkt efter träningen :hbang:

Ricky87
2009-03-30, 20:19
Tackar så mycket för svaret och skall kolla upp det med gainer och kanske prova det. Har hört att Makrill i tomatsås skall funka också stämmer det?

dream_theater_
2009-03-30, 20:23
Tackar så mycket för svaret och skall kolla upp det med gainer och kanske prova det. Har hört att Makrill i tomatsås skall funka också stämmer det?

Jag är själv inte så överförtjust i just tomatsås, men annars, ja.:)

Eddie Vedder
2009-03-31, 05:03

Makrill i tomatsås är superbt. Valet av bröd är oväsentligt, det är kolhydratmängden som är väsentlig. Dessutom är bröd överhuvudtaget sällan särskilt långsamt. Möjligtvis surdegsbakad pumpernickel typ.

Gainer tar du om du vill men tänk på att det är en hel del kcal från bara näringslöst och omättande sockerpulver som innebär att du måste äta mindre mat inom samma kaloriintervall.

Jag skulle nöja mig med protein enbart. 20 gram kanske. Sedan en måltid på det.

Ricky87
2009-03-31, 15:59
Tackar för svaret, jag kommer nog bara köra på som jag gör nu då, men ändra mjukost mot makrill. Och hoppas på att man når sitt mål till sommaren vilket man borde med 3 månader kvar :)

Eddie Vedder
2009-03-31, 17:36
Varför måste det vara antingen mjukost eller makrill? Båda är bra val, variera tycker jag.:) Och mackor med ägg om du vill ha fler alternativ, ägg är the shit. Igår käkade jag över 600 gram ägg räknade jag ut:thumbup:

arremannen
2009-03-31, 17:43
Tackar för svaret, jag kommer nog bara köra på som jag gör nu då, men ändra mjukost mot makrill. Och hoppas på att man når sitt mål till sommaren vilket man borde med 3 månader kvar :)

2 månader ffs :smash:

Ricky87
2009-03-31, 17:48
Det måste inte vara något av dom två, har väl mer varit att jag mer eller mindre vetat om att dom 2 har varit "nyttiga" att äta efter träning. Men ju mer tips man får desto mer kan man variera så alla tips är tacksamma.

Caveman_91
2009-03-31, 18:00
ja kör ett paket russin, ett par mackor (grovt bröd, ost och skinka) 250g keso och ett par ägg. Men nu har jag köpt proteinpulver som ersätter keson och äggen, får se hur de funkar.

johan.f
2009-04-09, 20:51
Varför måste det vara antingen mjukost eller makrill? Båda är bra val, variera tycker jag.:) Och mackor med ägg om du vill ha fler alternativ, ägg är the shit. Igår käkade jag över 600 gram ägg räknade jag ut:thumbup:

:eek: man skulle inte vilja vakna upp brevid dej morgonen efter :D

Eddie Vedder
2009-04-09, 20:59
:eek: man skulle inte vilja vakna upp brevid dej morgonen efter :D

Jag vill inte vakna upp bredvid dig heller, oavsett hur du äter.:D