handdator

Visa fullständig version : Första deffen :)

l0mpen
2009-03-30, 15:59
Har precis på börjat min första riktiga deff. Hur tycker ni mitt upp lägg ser ut? Är inte ute efter att få muskler vill bara ha en slankare kropp och lättare som är mer smidig då jag spelar fotboll.

Ålder: 24
Längd: 183cm
Vikt: 90kg

Mitt matschema ser ut som följer:

Frukost: 1/2 dl Havregrynsgröt + Frukt

Mellanmål: Protein drink (Whey-80)+ Frukt

Middag: Ca 150-200g Kött eller Kyckling + 1 1/2 Ris eller 2-3 Potatisar

Mellanmål: Protein drink (Whey-80)+ Frukt

Kvällsmat: Kesela eller Protein drink + Frukt

Min träning ser ut som följer:

Måndag: Fotboll ev gå på kvällen

Tisdag: Gå på morgon o kväll ev. springa

Onsdag: Fotboll ev gå på kvällen

Torsdag: Gå på morgon o kväll ev. springa

Fredag: Gå på morgon o kväll ev. springa

Lördag: Gå på morgon o kväll ev fotbollsmatch

Söndag: Gå på morgon o kväll ev fotbollsmatch

Exhale_
2009-03-30, 16:06
Mer protein till frukost skulle jag säga. Sen hade jag också velat äta mer än en halv deciliter havregrynsgröt till frukost. 1 dl så blir man ju iaf mätt :)

Jag ser också mycket frukt men lite grönsaker. Jag hade bytt ut några fruktmål mot grönsaker rätt av. Se också till att få i dig fett.

l0mpen
2009-03-30, 16:21
Mer protein till frukost skulle jag säga. Sen hade jag också velat äta mer än en halv deciliter havregrynsgröt till frukost. 1 dl så blir man ju iaf mätt :)

Jag ser också mycket frukt men lite grönsaker. Jag hade bytt ut några fruktmål mot grönsaker rätt av. Se också till att få i dig fett.

Saken är den att jag kan inte äta på morgonen de är därför de är en 1/2 dl havre sen äter jag mkt grönsaker såg att jag hade glömt lägga till de sorry...

Exhale_
2009-03-30, 16:23
Saken är den att jag kan inte äta på morgonen de är därför de är en 1/2 dl havre sen äter jag mkt grönsaker såg att jag hade glömt lägga till de sorry...

Okej, men lite mer protein på morgonen tycker jag iaf du borde lägga till.

Flexipop
2009-03-30, 18:45
Instämmer, jag skulle ha bytt ut ett par frukter mot protein. Tex ägg på morgonen och keso på kvällen.

enzodiac
2009-03-30, 18:56
Ser ut som väldigt lite mat och väldigt många proteindrinkar. Satsa på att äta istället för att dricka massa kalorier. Du kan säkert lägga dig på 2000 kcal om du väger 90kg.

Och om din träning inte innehåller någon styrketräning så kommer du ganska snabbt förlora muskler. Även om du inte vill ha några muskler så är det att föredra även när man spelar fotboll.

l0mpen
2009-03-30, 20:17
Instämmer, jag skulle ha bytt ut ett par frukter mot protein. Tex ägg på morgonen och keso på kvällen.

Såg att jag har skrivit fel igen :( de ska stå keso inte kesela.... yr man kan va :)

okej så man kan typ äta 2ägg som mellanmål istället för protein drink?!

l0mpen
2009-03-30, 20:21
Ser ut som väldigt lite mat och väldigt många proteindrinkar. Satsa på att äta istället för att dricka massa kalorier. Du kan säkert lägga dig på 2000 kcal om du väger 90kg.

Och om din träning inte innehåller någon styrketräning så kommer du ganska snabbt förlora muskler. Även om du inte vill ha några muskler så är det att föredra även när man spelar fotboll.

Okej men hur skulle du lagt upp de går i skolan med så man har ju inte så mkt tid till att äta mat direkt?

klart man vill ha muskler men inte för mkt så man blir osmidig men har funderat på att styrketräna de dagar jag ej spelar fotboll...

Eddie Vedder
2009-03-31, 04:59
klart man vill ha muskler men inte för mkt så man blir osmidig men har funderat på att styrketräna de dagar jag ej spelar fotboll...

Hur ska du kunna få för mycket muskler? Det är inte så att du vaknar upp dagen efter styrketräningspasset, kollar i spegeln och till din fasa upptäcker att "shit jag körde för hårt igår, musklerna är på tok för stora!";)

Styrketräning är en stor fördel. Alltid i stort sett. Har du någon bra fystränare som kan instruera dig i lämplig styrketräning för just fotboll?

l0mpen
2009-03-31, 12:08
Hur ska du kunna få för mycket muskler? Det är inte så att du vaknar upp dagen efter styrketräningspasset, kollar i spegeln och till din fasa upptäcker att "shit jag körde för hårt igår, musklerna är på tok för stora!";)

Styrketräning är en stor fördel. Alltid i stort sett. Har du någon bra fystränare som kan instruera dig i lämplig styrketräning för just fotboll?

klart jag inte menar så de trodde jag ni fatta de jag mena var att de gör inte så mkt om man tappar lite muskler och sen när man är nöjd efter deffen kan man isåfall träna lite för att bygga upp musklerna igen.... vi har kört fys på fotbollen under vinter men tror inte han vet vad jag ska träna de jag tror är att köra helkropps pass isåfall så man går igenom hela kroppen...

men vad tycker du om matschemat något som bör ändras?

Baboom
2009-03-31, 12:33
Jag får en känsla av att du kommer bli väldigt trött i benen. Tror inte du kommer att orka med det "tränings" schemat så länge.

Räcker det inte med den cardion du får ifrån fotbollen? Jag skulle lagt till styrketräning och tagit bort morgonpromenaderna. Kanske även ett pass "springa".

Ska du inte äta lunch?

JoeyP
2009-03-31, 12:33
Ägg innehåller ju alla vitaminer utan c vitamin står de på mjölkpaketet!

Mjölk och ägg ska man lätt ha med i en deff! För nyttigt att skippa!

Iof finns det ju massa mjölkprodukter.

young_george
2009-03-31, 13:09

Åh kom igen, har du sett en gymnast någon gång? http://sports.espn.go.com/photo/2008/0129/ncaa_taqiy_200.jpg
Du blir inte osmidig av att styrketräna, du blir smidig av att träna smidighet.

Kaspar
2009-03-31, 13:35
Som de andra har sagt så är proteiner väldigt viktiga, speciellt när du deffar. I alla måltider bör du ha en fin dos protein. Det är proteinet som ger dina muskler byggstenar, och äter du inte tillräckligt med protein under deffen så kommer musklerna bli svagare, även för dig som inte satsar på de muskelbyggning. Det e ju fettet man vill bli av med inte musklerna :)
Jag skulle gärna tipsa dig om att lägga till en proteindrink till frukosten, det här är min nuvarande frukost tex:
Fiberhavregryn 40g (1 dl som jag gör gröt av)
Mjölk 1,5 dl
Proteindrink, en port whey-80

Det ger ~350 kcal och 34g protein.

Sen skulle jag även tipsa om att byta ut köttet/ kycklingen till fisk några dagar i veckan, men du kanske inte är en fiskperson?

Du får gärna lägga dig på 1,5-2 g protein / kg per dag om du orkar räkna lite. Du kommer inte bygga muskler under deffen ändå, det finns helt enkelt inte energi i kroppen för att göra det, så du behöver inte oroa dig över att få "för stora" muskler för fotboll :P