Visa fullständig version : Macadamianötter..
Macadamianötter
Australisk hasselnöt med lågt kolhydratinnehål och hög fetthalt. Läs innehållsdeklaration och bilda egen uppfattning om vad Du själv tål.
Macadamia
Torrostade utan salt (Källa: USDA Nutrient Database for Standard Reference, Release 17)
Energi: 718kcal/3004.112kJ
Vatten: 1.61g
Protein: 7.79g
Fett: 76.08g varav mättat: 11.947g, enkelomättat: 59.275g, fleromättat: 1.498g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater: 13.38g, varav sockerarter: 4.14g
Fibrer: 8g
Vattenlösl. vitaminer: C: 0.7mg, Niacin: 2.274mg, B2: 0.087mg, B1: 0.71mg, B6: 0.359mg
Fettlösl. vitaminer: Alfa-tokoferol (E-vit): 0.57mg
Mineraler: Fosfor: 198mg, Järn: 2.65mg, Kalcium: 70mg, Kalium: 363mg, Magnesium: 118mg, Natrium: 4mg, Zink: 1.29mg
Frågan är, kan det stämma att det är så hög kcal på dessa? För jag köper de löst o har sett nån gång att de innehöll lite kolhydrater men aldrig att det är så mycket kcal.
Energi: 718kcal/3004.112kJ
Protein: 7.79g
Fett: 76.08g varav mättat: 11.947g, enkelomättat: 59.275g, fleromättat: 1.498g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater: 13.38g, varav sockerarter: 4.14g
Frågan är, kan det stämma att det är så hög kcal på dessa? För jag köper de löst o har sett nån gång att de innehöll lite kolhydrater men aldrig att det är så mycket kcal.
Vilken av fett, protein och kolhydrater tror du inte stämmer? (1.61+7.79)*4+76*9 = ~718
Vilken av fett, protein och kolhydrater tror du inte stämmer? (1.61+7.79)*4+76*9 = ~718
Tvekar inte på nåt e fel, bara fundersam på att det är 718kcal/100g... det är sjukt mycket.
Tvekar inte på nåt e fel, bara fundersam på att det är 718kcal/100g... det är sjukt mycket.
Om du är fundersam på att det är mycket energi i betyder det ju att du tvekar på att siffrorna är rätt angivna.
(håller med dig. det är en fet nöt)
Galet fet nöt. "haha"
Synd att den inte smakar så gott :(
Synd att den inte smakar så gott :(
What! Det är ju en sanslöst god nöt. Synd att den är så dyr. :(
:-)
What! Det är ju en sanslöst god nöt. Synd att den är så dyr. :(
:-)
+1 Den är riktigt smaskig!!
Jag har varit på ett par macademianötsplantager, honung gjort på macademianötter rekomenderas!
Växer bara på hawaii naturligt så vitt jag vet men priset som någon ovan sa gör det ohållbart att äta särskilt ofta.
Ben & Jerry's har släppt en ny glass med denna nöt, har dock inte hunnit prova den ännu!
Eddie Vedder
2009-03-30, 17:06
Kan bara hålla med om att macadamianöten både är sjukt god och dessutom har en väldigt bra fettsammansättning. Synd på priset som sagt.
Epidemiologic studies and clinical trials have demonstrated that the unique fatty acid profile of nuts beneficially affects serum lipids/lipoproteins, reducing cardiovascular disease (CVD) risk. Nuts are low in SFA and high in PUFA and monounsaturated fatty acids (MUFA). Macadamia nuts are a rich source of MUFA. A randomized, crossover, controlled feeding study (5-wk diet periods) compared a Macadamia nut-rich diet [42.5g (1.5 ounces)/8.79 MJ (2100 kcal)] [MAC; 33% total fat (7% SFA, 18% MUFA, 5% PUFA)] vs. an average American diet [AAD; 33% total fat (13% SFA, 11% MUFA, 5% PUFA)] on the lipid/lipoprotein profile of mildly hypercholesterolemic (n = 25; 15 female, 10 male) subjects. Serum concentrations of total cholesterol (TC) and LDL cholesterol (LDL-C) following the MAC (4.94 ± 0.17 mmol/L, 3.14 ± 0.14 mmol/L) were lower than the AAD (5.45 ± 0.17 mmol/L, 3.44 ± 0.14 mmol/L; P < 0.05). The serum non-HDL cholesterol (HDL-C) concentration and the ratios of TC:HDL-C and LDL-C:HDL-C were reduced following consumption of the MAC diet (3.83 ± 0.17, 4.60 ± 0.24, and 2.91 ± 0.17, respectively) compared with the AAD (4.26 ± 0.17, 4.89 ± 0.24, and 3.09 ± 0.18, respectively; P < 0.05). There was no change in serum triglyceride concentration. Thus, macadamia nuts can be included in a heart-healthy dietary pattern that reduces lipid/lipoprotein CVD risk factors. Nuts as an isocaloric substitute for high SFA foods increase the proportion of unsaturated fatty acids and decrease SFA, thereby lowering CVD risk.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/138/4/761
A Macadamia Nut-Rich Diet Reduces Total and LDL-Cholesterol in Mildly Hypercholesterolemic Men and Women. J. Nutr. 138:761-767, April 2008
This study was conducted to assess the cholesterol-lowering potential of macadamia nuts. Seventeen hypercholesterolemic men (mean age 54 y) were given macadamia nuts (40–90 g/d), equivalent to 15% energy intake, for 4 wk. Plasma total cholesterol, LDL cholesterol, HDL cholesterol, triglycerides and homocysteine concentrations and the fatty acid composition of plasma lipids were determined before and after treatment. Plasma MUFA 16:1(n-7), 18:1(n-7) and 20:1(n-9) were elevated after intervention with macadamia nuts. Plasma (n-6) and (n-3) PUFA concentrations were unaffected by macadamia nut consumption. Plasma total cholesterol and LDL cholesterol concentrations decreased by 3.0 and 5.3%, respectively, and HDL cholesterol levels increased by 7.9% in hypercholesterolemic men after macadamia nut consumption. Plasma triglyceride and homocysteine concentrations were not affected by treatment. Macadamia nut consumption was associated with a significant increase in the relative intake of MUFA and a reduced relative intake of saturated fatty acids and PUFA. This study demonstrates that macadamia nut consumption as part of a healthy diet favorably modifies the plasma lipid profile in hypercholesterolemic men despite their diet being high in fat.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/133/4/1060
Macadamia Nut Consumption Lowers Plasma Total and LDL Cholesterol Levels in Hypercholesterolemic Men. J. Nutr. 133:1060-1063, April 2003
Macadamia nuts are rich source of monounsaturated fats (oleic and palmitoleic acids) and contain polyphenol compounds, therefore, their consumption can be expected to impart health benefits to humans. This study was conducted to examine the effects of consuming macadamia nuts in hypercholesterolemic male individuals on plasma biomarkers of oxidative stress, coagulation and inflammation. Seventeen hypercholesterolemic male subjects were given macadamia nuts (40-90 g/day), equivalent to 15% energy intake, for a period of 4 weeks. As expected, monounsaturated fatty acids (16:1n-7, 18:1n-9 and 20:1n-9) were elevated in the plasma lipids of all volunteers following intervention with macadamia nuts. Plasma markers of inflammation (leukotriene, LTB(4)) and oxidative stress (8-isoprostane) were significantly lower (1,353 +/- 225 vs. 1,030 +/- 129 pg/mL and 876 +/- 97 vs. 679 +/- 116 pg/mL, respectively) within 4 weeks following macadamia nut intervention. There was a non-significant (23.6%) reduction in the plasma TXB(2)/PGI(2) ratio following macadamia nut consumption. This study demonstrates, for the first time, that short-term macadamia nut consumption modifies favourably the biomarkers of oxidative stress, thrombosis and inflammation, the risk factors for coronary artery disease, despite an increase in dietary fat intake. These data, combined with our previous results on cholesterol-lowering effects of macadamia nuts, suggest that regular consumption of macadamia nuts may play a role in the prevention of coronary artery disease.
Macadamia nut consumption modulates favourably risk factors for coronary artery disease in hypercholesterolemic subjects. Lipids. 2007 Jun;42(6):583-7.
Ben & Jerry's har släppt en ny glass med denna nöt, har dock inte hunnit prova den ännu!
Häagen Dazs har haft Macedamia Nut Brittle ganska länge, solklar favorit i samma skål som Strawberry Cheesecake.
Vilka sjuka priser menar ni?
För jag köper det från naturgodis området och där är det 12kr/100g
Låter inte alls dyrt. Eller bara jag som tycker så...
Vilka sjuka priser menar ni?
För jag köper det från naturgodis området och där är det 12kr/100g
Låter inte alls dyrt. Eller bara jag som tycker så...
Jämfört med icke-nötterna Jordnöt och Mandel, t.ex.
Jämfört med icke-nötterna Jordnöt och Mandel, t.ex.
Jaha, ok. Då förstår jag. Men hade ändå inte vellat kalla det "sjukt" dyrt :naughty:
Den nöten är riktigt udda, på ett possitivt sett.
Innehåller den något ovanliga, omättade fettsyran palmitoleinsyra/palmitoleic acid, C16:1 n-7.
Jag kan inte så mycket om just den men det mesta jag läst är possitivt.
Den nöten är riktigt udda, på ett possitivt sett.
Innehåller den något ovanliga, omättade fettsyran palmitoleinsyra/palmitoleic acid, C16:1 n-7.
Jag kan inte så mycket om just den men det mesta jag läst är possitivt.
Älskar konsistensen när man små tuggar på den. Typ gnager på den. Det är nästan att man måste testa för förstå vad man menar.
Visste inte att den var SÅ nyttig, vet att den var väldig fettig, för de nötter jag äter just nu är Mandenötter, Paranötter, Valnötter och nyligen börjat äta Macadamiam. Ville bara veta mer om det. Blev dock chockad över kcal mängden.
Och vad är palmitoleinsyra/palmitoleic acid, C16:1 n-7. bra för?
Jaha, ok. Då förstår jag. Men hade ändå inte vellat kalla det "sjukt" dyrt :naughty:
3x dyrare än slaskfärs, och samma pris som billig oxfilé. You decide. :-)
Och vad är palmitoleinsyra/palmitoleic acid, C16:1 n-7. bra för?
Det är något som jag inte riktigt kan:D Eddie har några abstrakt där säkert fettsyran har effekt.
Fettsyran har vad jag hört viss effekt på huden och slemhinner, men där behöver jag läsa på.
Det är något som jag inte riktigt kan:D Eddie har några abstrakt där säkert fettsyran har effekt.
Fettsyran har vad jag hört viss effekt på huden och slemhinner, men där behöver jag läsa på.
Han lär inte hitta hit skulle jag tro *gah!*
Ironbabe
2009-03-30, 19:14
Sjukt god nöt, ätit den ett tag nu. Hade ingen aning om att den var så "bra" :)
All_Hail_Tengil
2009-03-30, 19:53
Kanske en jävligt dum fråga men jag postar ändå. Om man äter ett kilo macadamiannötteer har man alltså fått i sig 7180 kcal. Ett kilo är ju 7000 kcal (ungefär) så då går man alltså upp mer i vikt än vikten på maten man äter. Just detta fall kanske var ett dåligt exempel. När man säger att ett kilo är 7000 kan det ju vara avrundat från 7200 t.ex. Men finns det någon annan mat som gör att man går upp mer i vikt än vikten man stoppar i sig?
Kanske en jävligt dum fråga men jag postar ändå. Om man äter ett kilo macadamiannötteer har man alltså fått i sig 7180 kcal. Ett kilo är ju 7000 kcal (ungefär) så då går man alltså upp mer i vikt än vikten på maten man äter. Just detta fall kanske var ett dåligt exempel. När man säger att ett kilo är 7000 kan det ju vara avrundat från 7200 t.ex. Men finns det någon annan mat som gör att man går upp mer i vikt än vikten man stoppar i sig?
Typ vilken mat som helst. Allt överskott.
Musselbank
2009-03-30, 20:03
:confused:
Musselbank
2009-03-30, 20:04
Macadamianötter måste rostas för att bli goda, men det är de inte ensamma om.
För er, mina vänner, kan jag vidare avslöja att dessa små guldklimpar på ett förnämligt sätt passar i bondkakor!
Dubbel-:confused:
Dubbel-:confused:
Kroppen sparar ju på allt.
Kroppen sparar ju på allt.
Du kan ju omöjligen gå upp mer i vikt än vad det du stoppar i munnen väger :Virro
Det är bara för att ett kg kroppsfett inte bara består av rent fett, utan även vatten och säkert andra saker med. Så för att gå ner 1 kg i kroppsvikt går man alltså ner 7000 kcal(ca 780g) och resten är vatten etc. som även det släpper från kroppen.
3x dyrare än slaskfärs, och samma pris som billig oxfilé. You decide. :-)
Men detta är liksom ett snack. Köp ett kilo för 120 kronor så har du ju så att det räcker månaden ut, förmodligen. Tror inte att så många äter 100 gram om dagen.
Kanske ska jag ge macademian en ny chans? Köpte för något år sedan, gillade den inte riktigt. Men den verkar vara väldigt optimal!
Men detta är liksom ett snack. Köp ett kilo för 120 kronor så har du ju så att det räcker månaden ut, förmodligen. Tror inte att så många äter 100 gram om dagen.
Kanske ska jag ge macademian en ny chans? Köpte för något år sedan, gillade den inte riktigt. Men den verkar vara väldigt optimal!
Ahh... de är sjukt goda. Du ska ABSOLUT ge de en ny chans.
Jag har varit på ett par macademianötsplantager, honung gjort på macademianötter rekomenderas!
Växer bara på hawaii naturligt så vitt jag vet men priset som någon ovan sa gör det ohållbart att äta särskilt ofta.
Så vitt jag vet växer inte macademianötter naturligt på Hawaii. Däremot finns det en hel del plantager eftersom nötträdet importerades dit från Australien, där det har sitt ursprung.
Så vitt jag vet växer inte macademianötter naturligt på Hawaii. Däremot finns det en hel del plantager eftersom nötträdet importerades dit från Australien, där det har sitt ursprung.
Jag googlade och du har helt rätt, växer nog endast naturligt i Australien. Man lär sig något nytt varje dag.
Jag googlade och du har helt rätt, växer nog endast naturligt i Australien. Man lär sig något nytt varje dag.
Man har ju inte ätit sig fet på macademianötter på Hawaii för intet. *drool* Gosse vad de har nötter på allt där, i pannkakor, på fisk, på glass, i kakor... you name it. Men det var värt varenda kalori.
Angående macadamianötter så är det ju inte särskilt dyrt om man ser till pris / kcal.
Finns bland Exotic snacks i lösvikt för ca 9,90/hg, vilket jag tycker är billigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.