Logga in

Visa fullständig version : Glukossirap för/nackdelar?

Fredrik_S
2009-03-30, 15:18
Borde inte glukossirap vara bättre än vanligt socker? När jag läser om glukossirap så läser jag på många ställen att det är sämre än socker för det har högre GI och därför skulle skapa högres blodsockertoppar och bidra till diabetes etc..

Men är det inte bättre med mer glukos än fruktos för det mesta? I vanligt socker är det 50% fruktos.
Vad är det för fruktoshalt i glukossirap?

Väldigt många proteinbars verkar ha glukossirap bland topingredienserna. Jag har varit väldigt anti mot proteinbars över huvud taget, men en proteinbar som innehåller mestadels bra protein och glukossirap(Tex probite FX) borde väl inte vara så jätte mycket sämre än protein blandat med maltodextin, med tanke på att glukossirap ska vara snabbare än socker?

TylerDurden84
2009-03-30, 15:27
Du verkar själv ha bra koll på vad glukossirap är! "För - och nackdelarna" tycks du också känna till. Det står lite mer här.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukossirap

Fredrik_S
2009-03-30, 15:37
Du verkar själv ha bra koll på vad glukossirap är! "För - och nackdelarna" tycks du också känna till. Det står lite mer här.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukossirap

Jo men den kollen jag har är från det jag läst senaste halvtimmen på nätet. Finns alltid risk att man misstolkar det man läste och jag skulle gärna får det bekräftat från någon med mer grundkunskap kring området vad just glukossirap har för egenskaper.

1. Hur stor andel fruktos brukar det vara i fruktossirapen som är vanligast förekommande?
2. Hur snabb är glykogeninlagringen efter träning jämfört med maltodextrin.

3.(hur stort GI har glukossirap (kanske är samma fråga som nr2))

King Grub
2009-03-30, 15:40
Glukossirap har bara en mindre del fruktos tillsatt för sötmans skull.

http://lexicon.dansukker.com/print_expl.asp?id=559

Scratch89
2009-03-30, 15:40
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Om du ska ta dem efter träning så duger det gott till inlagring; det är ju mestadels mängden som spelar roll, och inte hastigheten.

Angående fråga 2, så är ju maltodextrin glukos. Du kanske har blandat ihop glukos och fruktos där?

Angående hälsoaspekten så behöver du inte heller oroa dig; insulinpikar efter träning är inte skadligt för friska individer.

King Grub
2009-03-30, 15:43
Angående fråga 2, så är ju maltodextrin glukos. Du kanske har blandat ihop glukos och fruktos där?

Maltodextrin är maltodextrin, glukos är glukos. Maltodextrin är hydrolyserad stärkelse från majs, korn, potatis eller ris, medan glukos är druvsocker.

Scratch89
2009-03-30, 15:46
Maltodextrin är maltodextrin, glukos är glukos. Maltodextrin är hydrolyserad stärkelse från majs, korn, potatis eller ris, medan glukos är druvsocker.

Ja, den ena är en disackarid, den andra en polysackarid, men jag tyckte att det kändes dumt att särskilja glukos och maltodextrin; uppdelningen fruktos vs maltodextrin känns mer logisk. Jag kanske bara förvirrar mig själv.

mikaelj
2009-03-30, 15:47
Ja, den ena är en disackarid, den andra en polysackarid, men jag tyckte att det kändes dumt att särskilja glukos och maltodextrin; uppdelningen fruktos vs maltodextrin känns mer logisk. Jag kanske bara förvirrar mig själv.

Allting blir ju glukos i slutändan, frågan är väl var och när det spjälkas? :-) (amylas kontra levern)

Fredrik_S
2009-03-30, 16:21
Glukossirap har bara en mindre del fruktos tillsatt för sötmans skull.

http://lexicon.dansukker.com/print_expl.asp?id=559

DE(dextroekvivalent) i den produkt jag tittar på är = 60. Går det utifrån den siffran avgöra hur mycket fruktos det är eller är inte den siffran beroende av fruktoshalten alls?? Tänkte att ju högre DE ju sötare är den enligt länken.

Om det inte går att avgöra av DE värdet, kan du då ändå gissa hur många % fruktos det handlar om. Är det försvinnande lite typ 0-10% eller är det någorlunda mycket 20-30%.

Vad jag kan läsa så har ren glukos (DE=100) och maltodextrin (DE<20)

Sverker
2009-03-30, 18:41
Maltodextrin är en soppa av olika långa kedjor av glukos.
Det kan finnas med fritt glukos, det kan vara två glukos som sitter ihop sk maltos, det kan vara kedjor med fem, åtta, 11, 23, 58 osv glukosmolekyler i långa kedjor.

Nu kommer jag inte ihåg ifall ett högt eller lågt värde på DE innebär ifall merpareten av kedjorna är korta eller långa. Korta kedjor betyder sötare smak och längre kedjor innebär mer tjockflytande dryck när man löser upp pulvret.

Cerberus
2009-03-30, 20:56
de farliga är väl kroniskt höga nivåer av insulin, enstaka toppar är inte någon fara sen har ju atleter bättre insulinkänslighet också.

z_bumbi
2009-03-30, 21:05
Nu kommer jag inte ihåg ifall ett högt eller lågt värde på DE innebär ifall merpareten av kedjorna är korta eller långa. Korta kedjor betyder sötare smak och längre kedjor innebär mer tjockflytande dryck när man löser upp pulvret.

Högt värde mycket glukos, lågt mycket stärkelse. Värdet är andelen glukos i procent dvs 100 = 100% glukos osv.

För att verkligen grotta in sig får man även kolla på längden på kedjorna (eller snarare molekylstorleken iom att det är förgrenat?) och leta reda på ett värde i Daltons. Högt medelvärde är stora molekyler.

Fredrik_S
2009-03-31, 01:05
Men glukossirap kan även innhålla en mindre mängd fruktos sa king grub tidigare som tillsätts för sötman?

Beror det på att det fortfarande får kallas glukossirap trots att man tillsätter lite fruktos. Eller beror det på att det existerar från början?

Gäller det även maltodextrin? Kan det finnas fruktos i malotodextrin tillsatt i mindre mängd för att få mer sötma och ändå få kallas maltodextrin?

Sverker
2009-03-31, 06:09
Då bör du först veta HUR man tillverkar glukossirap och maltodextrin.

Man tar ren stärkelse och kokar den i en syra alternativt så tillsätter man amylaser som också kan dela upp stärkelsen.
Slutresultatet blir en soppa av olika långa kedjor av glukos. Mer eller mindre söt smak men det smakar inte som vanligt socker.

Därefter går det att tillsätta ett emzym ( isomeras ). Enzymet ombildar glukos till fruktos. Startvärdet av fruktosen är 0 % och ifall man låter reaktinonen gå klart hamnar man kring 45 - 50 % fruktos. Då har vi en fruktossirap.

Fruktossirap smakar som vanligt socker och går att använda som vanligt socker på många ställen. Det t o m omsätts i kroppen som vanligt socker eftersom fruktoshalten är ungefär samma.

mikaelj
2009-03-31, 07:45
...och låter du det gå tillräckligt länge får vi HFCS (55/45 f/g) som är populärt i USA!

Sverker
2009-03-31, 18:58
I Skåne odlar man sockerbetor, på Cuba och i Brasilien odlar man sockerrör och i USA odlar man majs för tillverkning av fruktossirap.
Allt för den söta smakens skull:thumbup:

Fredrik_S
2009-04-05, 21:37
Då bör du först veta HUR man tillverkar glukossirap och maltodextrin.

Man tar ren stärkelse och kokar den i en syra alternativt så tillsätter man amylaser som också kan dela upp stärkelsen.
Slutresultatet blir en soppa av olika långa kedjor av glukos. Mer eller mindre söt smak men det smakar inte som vanligt socker.

Därefter går det att tillsätta ett emzym ( isomeras ). Enzymet ombildar glukos till fruktos. Startvärdet av fruktosen är 0 % och ifall man låter reaktinonen gå klart hamnar man kring 45 - 50 % fruktos. Då har vi en fruktossirap.

Fruktossirap smakar som vanligt socker och går att använda som vanligt socker på många ställen. Det t o m omsätts i kroppen som vanligt socker eftersom fruktoshalten är ungefär samma.

Tack då förstår jag.

Var går tröskeln för när glukossirap inte längre kallas glukossirap utan blir fruktosirap? Kan det vara ända upp till 44% fruktos i glukossirap?

stafh
2009-04-05, 22:09

Glukos är en monosackarid. Maltodextrin är väl mer eller mindre poly(glukos)?

Scratch89
2009-04-05, 23:07
Glukos är en monosackarid. Maltodextrin är väl mer eller mindre poly(glukos)?

Visst är det så. Jag tror att jag tänkte på socker när jag läste sirap.
Maltodextrin är hydrolyserad stärkelse. Om man ser det som en polysackarid eller som en polyglukos (vad nu skillnaden är, rent definitionsmässigt) vet jag inte. Det är ju en enklare kedja än t.ex amylos eller amylopektin.

Eddie Vedder
2009-04-06, 05:06
Om man ser det som en polysackarid eller som en polyglukos (vad nu skillnaden är, rent definitionsmässigt) vet jag inte.

Polymer och polysackarid är bara två olika benämningar på exakt samma sak, olika terminologi men samma sak. Polyglukos har jag aldrig tidigare stött på som begrepp men jag gissar att principen är densamma, en tredje term för samma sak.

stafh
2009-04-06, 10:57
Polymer och polysackarid är bara två olika benämningar på exakt samma sak, olika terminologi men samma sak. Polyglukos har jag aldrig tidigare stött på som begrepp men jag gissar att principen är densamma, en tredje term för samma sak.

Polymerer är ett samlingsnamn på kedjor av mindre repeterande kemiska enheter. Polyeten, poly(vinylklorid) (PVC), poly(metylmetakrylat) (plexiglas) och polysackarider är alla olika polymerer. Polysackarider är ett samlingsnamn på polymerer där den repeterande enheten är en monosackarid. I polyglukos är den repeterande enheten just monosackariden glukos.