Visa fullständig version : Osalta
Fru_Flisa
2009-03-30, 11:43
Eftersom jag märker hur överdrivet van jag blivit salt, saltar mer och mer och använder mkt soja till mat så tänkte jag att kroppen skulle avvänjas ett tag så jag får mitt normala smaksinne för salt tillbaka...
Jag brukar lagar mat själv så jag får inte i mej överdrivna mängder från hel/halvfabrikat. Det bästa vore att dra ner men det har jag provat utan lycka redan.
Jag saltar med seltin mineralsalt,
frågan är; Hur länge kan vara lagom att skippa den extra saltningen och sojapåslaget?
King Grub
2009-03-30, 11:45
Hur menar du då? För alltid är lagom tid.
Fru_Flisa
2009-03-30, 12:01
Hur menar du då? För alltid är lagom tid.
Det var ett härligt svar.
Om salt är en behövande källa för kalium och magnesium tänkte jag på.
Är inslaget av mineralerna i saltet, som med jod i jodberikat salt, så lite i förhållande till saltmängden att saltande för detta ändamål är onödigt/dumt?
edit; men viss del salt behövs för att binda vätska, right? Eller är det fortfarande onödigt med saltande?
Jag har dragit ned på mitt saltande i framför allt gröt med en enkel metod. Istället för att salta gröten innan tillagning så tillsätter jag saltet efteråt och strör direkt ovanpå. Då behövs det mindre salt för att jag ska få mitt saltberoende täckt.
Här kan du läsa lite mer:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=93937&highlight=salt
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=930522&postcount=5
Scratch89
2009-03-30, 15:43
SLV's mål angående salt är att få ner saltkonsumtionen, då den ligger rätt så högt redan. Att överdrivet och långvarigt salta sin mat kommer möjligen, som King Grub skriver, leda till ett högre blodtryck.
Sen undrar jag vad kalium och magnesium har med saltintaget att göra. :confused:
Är inslaget av mineralerna i saltet, som med jod i jodberikat salt, så lite i förhållande till saltmängden att saltande för detta ändamål är onödigt/dumt?
Troligtvis. Dagsbehovet av jod täcker du med 1 tsk joderat salt.
SLV's mål angående salt är att få ner saltkonsumtionen, då den ligger rätt så högt redan. Att överdrivet och långvarigt salta sin mat kommer möjligen, som King Grub skriver, leda till ett högre blodtryck.
Hur mycket påverkar saltet blodtrycket? Vad jag förstått är det bara den sista siffran som påverkas av mer eller mindre salt, och att det är annat i kosten som leder till hypertoni. Kroppens saltreglering, som jag fått det förklarat med kroppens reglering av salthalt i urin och svett, verkar fungera såpass bra att man inte behöver bry sig om att äta mycket salt.
Scratch89
2009-03-30, 15:50
Om inte ännu mindre. Man behöver så otroligt lite jod för att upprätthålla friska nivåer.
Hur mycket påverkar saltet blodtrycket? Vad jag förstått är det bara den sista siffran som påverkas av mer eller mindre salt, och att det är annat i kosten som leder till hypertoni. Kroppens saltreglering, som jag fått det förklarat med kroppens reglering av salthalt i urin och svett, verkar fungera såpass bra att man inte behöver bry sig om att äta mycket salt.
Vill du ha svar i procent, så blir det svårt att svara. Kroppens reglering fungerar mycket bra som du säger, men det är fortfarande välkänt att en överdosering av salt under en längre tid kommer leda till högre blodtryck. Här ökar trycket pga den ökade mängden vätska som blir (salt binder vatten), men andra faktorer kan ju öka trycket genom ihopslamning av kärl (vi kan väl skippa fettdiskussionen här, kanske. :D).
Om inte ännu mindre. Man behöver så otroligt lite jod för att upprätthålla friska nivåer.
Ptja, jag räknar på 150ug (RDI) och standardmängden tillsatt jodd i salt. I resten av maten får man inte i sig så mycket jod, nämligen. Ganska utarmade jordar.
Jodbehovet stiger dessutom om man arbetar mycket kring saker med flamskyddsmedel (brom) eller knaprar fluortabletter som godis, eftersom de mer än gärna tar jodets plats.
Vill du ha svar i procent, så blir det svårt att svara. Kroppens reglering fungerar mycket bra som du säger, men det är fortfarande välkänt att en överdosering av salt under en längre tid kommer leda till högre blodtryck. Här ökar trycket pga den ökade mängden vätska som blir (salt binder vatten)
Ja, jo, men när det blir för mycket kommer någon smart process att automatiskt kasta ut det i urinen. Sen jag fick det där förklarat av en professor i mikrocirkulation bekymrar jag mig inte så mycket. Tror man dessutom att människan är en vattenapa lär vi fått i oss mycket salt genom fisken vi åt. Dvs, den reella risken lär vara marginal.
Däremot kanske man inte behöver salta sönder maten, förstås.
Om man sänker sitt intag från knappt 4g till drygt 2g reducerar man blodtrycket med 2/1 mmHg (syst/diast.) hos personer med normaltblodtryck och 5/3 hos hypertoniker. Diastolisk reduktion med 2 mmHg reducerar risken för hjärt och kärl sjukdomar med 5-10%. Det är ytterst småändringar i blodtryck det ska till för att ändra mortaliteten (har ej siffrorna i huvudet) men man pratar ju om att för varje millimeter det blir sänkt så räddar man liv.
Ja, jo, men när det blir för mycket kommer någon smart process att automatiskt kasta ut det i urinen. Sen jag fick det där förklarat av en professor i mikrocirkulation bekymrar jag mig inte så mycket. Tror man dessutom att människan är en vattenapa lär vi fått i oss mycket salt genom fisken vi åt. Dvs, den reella risken lär vara marginal.
Däremot kanske man inte behöver salta sönder maten, förstås.
Primär hypertension ses för det mesta i samhällen med intag under 2g/dag. Samhällen med intag under drygt 1 gram per dag har knappast hypertension, detta även om man man tar hänsyn till övervikt.
Blandade ihop det i mitt huvud, samtliga gram siffor är för natrium, alltså den ena komponent av salt (natrium-klorid), så multiplicera med cirka 2.5 så blir det salt...
Eddie Vedder
2009-03-30, 16:55
Sen undrar jag vad kalium och magnesium har med saltintaget att göra. :confused:
Därför att Seltins mineralsalt (som Fru_Flisa använder) innehåller kalium och magnesium.
Om Seltin utgör ens huvudkälla för kalium och magnesium lämnar nog ens kosthållning mycket övrigt att önska.
Angående det allmänna rådet att minska konsumtionen av koksalt syftar väl det, som Doktorn pekar på, till att minska hjärt-kärl-problem på populationsnivå. D.v.s. det handlar om att minska dödlighet/sjuklighet på befolkningsnivå, och målgruppen är de som redan är sjuka, och där det därför kanske kan vara värt besväret att justera där man kan, för att få så stor effekt (blodtryckssänkning) som möjligt. Typ att man gör allt man kan göra. Som frisk, utan hjärtbevär eller högt blodtryck och med välfungerande njurar, har man helt andra förutsättningar. Man får skilja på en bedömning i det specifika fallet och en bedömning på befolkningsnivå.
Sedan finns det inget självändamål med att toksalta maten; risken att drabbas av saltbrist (annat än temporärt, se andra trådar om vatten och salt) för genomsnittsvensken är nog ganska liten. Hur lång tid man behöver för att vänja sig av med att översalta är svårt att säga, jag skulle gissa att man behöver en månad minst, för att vanan skall hinna bli åtminstone någorlunda etablerad.
Om Seltin utgör ens huvudkälla för kalium och magnesium lämnar nog ens kosthållning mycket övrigt att önska.
Angående det allmänna rådet att minska konsumtionen av koksalt syftar väl det, som Doktorn pekar på, till att minska hjärt-kärl-problem på populationsnivå. D.v.s. det handlar om att minska dödlighet/sjuklighet på befolkningsnivå, och målgruppen är de som redan är sjuka, och där det därför kanske kan vara värt besväret att justera där man kan, för att få så stor effekt (blodtryckssänkning) som möjligt. Typ att man gör allt man kan göra. Som frisk, utan hjärtbevär eller högt blodtryck och med välfungerande njurar, har man helt andra förutsättningar. Man får skilja på en bedömning i det specifika fallet och en bedömning på befolkningsnivå.
Givetvis är det individuellt hur man reagerar på salt (sodium resistent vs sodium sensitive) och om man är tjock, har högt blodtryck eller njurproblem vinner man ännu mer på reducera salt intaget.
Men faktum kvarstår att normotensiva också får ett blodtrycksfall av saltreduktion (som jag skrev ovan) och det är möjligt att effekten är ännu större över 20-30 år, speciellt eftersom begränsat salt intag ser ut att motverka den naturliga blodtrycksstigningen som följer med att man blir äldre.
Och det är trots allt rätt så många som, om det inte är högt blodtryck de har, är prehypertensiva (systoliskt över 120 eller diastoliskt över 80). Övergången från prehypertensiv till hypertensiv kan förmodligen bromsas med reducerat salt intag.
Det är en svag rekomendation att hela befolkningen, oavsett bakgrund, ska ned på samma salt intag (<6g/dag) som dem med högt blodtryck.
Det är möjligt att det inte framgick, men jag säger inte emot dig, snarare med dig.
Det är möjligt att det inte framgick, men jag säger inte emot dig, snarare med dig.
Ok my bad! :)
Jag har kommit att salta allt mer, men har ett blodtryck där det övre är under 100, men tjock är jag (jobbar på det) och mår bra.
Har aldrig varit särskilt mkt saltjunkie förut utan det är när jag dragit ner på kcal som jag bara älskar salt... spec till ägg å så.. *drool*
Ngt jag bör begränsa? Blir väl sammanlagt 1 tsk salt (seltin) till äggen/dag (vinner jag ngt förutom bra fett att byta till kaviar tex?). Sen gillar jag att göra soppor m buljong också, kanske ½ buljongtärning per dag. Citronpeppar på avocado, osv osv. :em:
Jag har kommit att salta allt mer, men har ett blodtryck där det övre är under 100, men tjock är jag (jobbar på det) och mår bra.
Har aldrig varit särskilt mkt saltjunkie förut utan det är när jag dragit ner på kcal som jag bara älskar salt... spec till ägg å så.. *drool*
Ngt jag bör begränsa? Blir väl sammanlagt 1 tsk salt (seltin) till äggen/dag (vinner jag ngt förutom bra fett att byta till kaviar tex?). Sen gillar jag att göra soppor m buljong också, kanske ½ buljongtärning per dag. Citronpeppar på avocado, osv osv. :em:
Svaret står ju i inläggen ovan...
Svaret står ju i inläggen ovan...
Jag tolkade ditt inlägg att det var bra med minskat inlägg om man är tjock?
"Givetvis är det individuellt hur man reagerar på salt (sodium resistent vs sodium sensitive) och om man är tjock, har högt blodtryck eller njurproblem vinner man ännu mer på reducera salt intaget."
Du kanske menade "och" istället för "eller", eller vad är det man vinner (viktnedgång, annan hälsofördel?) med att salta mindre om man är tjock jmf med smal? Därav min fråga.. :)
Fetma kan vara en riskfaktor i kardiovaskulär ohälsa, då framförallt vid bukfetma. Och då kan det vara bra att minska på saltmängden, eftersom högt blodtryck (som man kan få av salt) gör risken än större.
Så att man "är tjock", men i övrigt sund, är alltså inte i sig en anledning till minska på saltet.
Fetma kan vara en riskfaktor i kardiovaskulär ohälsa, då framförallt vid bukfetma. Och då kan det vara bra att minska på saltmängden, eftersom högt blodtryck (som man kan få av salt) gör risken än större.
Så att man "är tjock", men i övrigt sund, är alltså inte i sig en anledning till minska på saltet.
Ok.. då tänker jag inte ha dåligt samvete imorrn bitti då jag mumsar i mig teskeden till äggen då.. :) Tjock mage kan jag tycka att jag har, men inte direkt kulmage el sån manlig fetma tror jag.
Jag tolkade ditt inlägg att det var bra med minskat inlägg om man är tjock?
"Givetvis är det individuellt hur man reagerar på salt (sodium resistent vs sodium sensitive) och om man är tjock, har högt blodtryck eller njurproblem vinner man ännu mer på reducera salt intaget."
Du kanske menade "och" istället för "eller", eller vad är det man vinner (viktnedgång, annan hälsofördel?) med att salta mindre om man är tjock jmf med smal? Därav min fråga.. :)
Japp bra med minskat intag om man är tjock, jag trodde jag skrev det tydligt när jag skrev att man vinner mer (större påverkan på blodtrycket) om man tillhör någon (eller flera) av de nämnda grupperna (jämfört med en "normal" person).
Och i motsättning till mikaelj så menar jag att om man är tjock, men iövrigt frisk, ska vara mer obs på salt än normalviktiga. Salt känsligheten är högre (eller blir det) hos överviktiga och salt intag kan spela en större roll i utvecklingen av hypertension hos överviktiga jämfört med normalviktiga.
Och i motsättning till mikaelj så menar jag att om man är tjock, men iövrigt frisk, ska vara mer obs på salt än normalviktiga. Salt känsligheten är högre (eller blir det) hos överviktiga och salt intag kan spela en större roll i utvecklingen av hypertension hos överviktiga jämfört med normalviktiga.
Det låter vettigt. Jag försökte skilja på "tjock" och "fet", vilket inte alls framgick. Där måste väl risken skilja sig?
Det låter vettigt. Jag försökte skilja på "tjock" och "fet", vilket inte alls framgick. Där måste väl risken skilja sig?
Jo definitivt, ju mer överviktig desto värre...
Fru_Flisa
2009-04-01, 11:48
Jag har dragit ner en del på saltet den senaste veckan.
Kan detta påverka så att blodådror blir mindre synliga?
Jag har dragit ner en del på saltet den senaste veckan.
Kan detta påverka så att blodådror blir mindre synliga?
Natrium binder vätska, så det låter osannolikt.
Fru_Flisa
2009-04-01, 14:54
Natrium binder vätska, så det låter osannolikt.
Men vad är det i/med salt som är blodtryckshöjande?
Men vad är det i/med salt som är blodtryckshöjande?
Bordssalt är natriumklorid, NaCl.
Jag *tror* att blodtrycket höjs för att natriumet binder vätska och därmed ger större mängd vätska i kärlen => högre tryck.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.