Visa fullständig version : Kcal-underskott?
Börjar idag min "wannabe"deff (kommer bli lite helgalkohol och ätardagar=
Vikt: 92kg
Längd: 183kg
Har inte så jättemycket kroppsfett utan mer muskler, men känner att jag vill få fram tydligare definitioner.
kommer nu köra helkroppspass 2-3ggr vecka och morgonpromenader 5ggr.
Kommer självklart fortfarande köra på ett väldigt högt proteinintag, men minska på det mesta i övrigt.
Hur mycket minus är det realistiskt att ligga kalorimässigt / dag och samtidigt behålla maximal muskelmassa?
(har sökt runt på forumet, men vill ha ett ungefärligt svar just för mina förutsättningar)
MVH
Richard
500 brukar väl vara det mest pålitliga om man vill bibehålla.
Har kört 1000 -, dragit ner kolhydraterna till 50 om dagen och ökat fettet och det har fungerat jättefint för mig!
Jordnötssmör <3 =)
Tack för de snabba svaren.
Tänkte fråga lite till när jag ändå är här.
Påverkar mättat vs. omättat fett viktnedgången på olika sätt?
När du säger att du ökat fettet, vad lägger du då till i kosten (förutom då jordnötsmör :)
Ligger enligt hälsovakten på ca 1700 kcal nu vilket är för lite då jag promenerar och tränar varje dag.
Är det bara att slänga upp tex. extra kyckling för att komma upp lite?
eller är det mer avancerat än så?
King Grub
2009-03-30, 12:37
Fettsyresammansättningen i en måltid kan upp- eller nedreglera fettoxidationen från standard, där mättat fett agerar hämmande.
http://www.nature.com/ijo/journal/v26/n6/full/0801993a.html
Gjorde ett snabbt upplägg med hjälp av hälsovakten,
Vill väldigt gärna ha kritik och åsikter om detta.
09.00 proteindrink, Mivi total
10.00 promenad snabb 30 min, Fibergröt
11.00 Proteindrink, Styrketräning 40 min
12.00 Gainomax
13.00 pasta, kyckling, jordnötter, gurka, tomat
15.00 tonfisk
18.00 pasta, kyckling, jordnötter, gurka, tomat
21.00 proteindrink
Kcal: 2400
Prot: 218g
Kolh: 217g
omfett: 49g
MVH
EDIT:
Promenaden ska vara vid 09.00 och då 45min
Inte för att det har så mycket med deffen att göra, men om jag var du skulle jag i alla fall sluta med mivitotal som innehåller bensen.
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=66183&highlight=mivitotal
young_george
2009-03-31, 15:51
Varför skulle han ligga på -500kcal?
Med 92kg på 183kg så finns det antagligen en hel del fettkilon att ta på om du inte är stenhård. Om det stämmer som du säger att du har en hel del muskler så sätter vi dig på 15% fett, då kan du ligga på ett underskott på 966kcal i början.
Känner att Mivitotatalen funkar bra. Verkar som att allting är skadligt numera, Nyss fick man cancer av pommes fritt och nu är vitaminer samma sak som att röka ;)
15% kan säkert stämma ganska bra, har en del muskler men finns som sagt ändå en del då bort.
Kan man lita på siffrorna man får från exempelvis uppladdningens kaloribehovsräknare, eller är det bättre att köra efter formeln i deffguiden (kanske rent utav är samma)?
MVH
Eddie Vedder
2009-04-01, 04:35
Kan man lita på siffrorna man får från exempelvis uppladdningens kaloribehovsräknare
Det är snarare en fråga för om du kan lita på dig själv eller ej. Visst kan man få till relativt korrekta siffror men det förutsätter ju att uppskattningen inte är helt fel också.
Och det är inte ovanligt att den feluppskattas ganska grovt. De som påstår sig ha HELT omöjligt att går upp i vikt trots att det äter SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mycket feluppskattar ofta sin aktivitetsnivå och/eller sitt matintag även om de vägrar erkänna det. Och vice versa för de med viktproblem åt andra hållet.
Bl.a. är NEAT en sådan faktor som kan spela in väldigt mycket hos en del men någotn som man "riskerar" att helt bortse ifrån om man försöker teoritesera fram sitt energibehov.
http://traningslara.se/blogg/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/
Scratch89
2009-04-01, 06:45
Och det är inte ovanligt att den feluppskattas ganska grovt. De som påstår sig ha HELT omöjligt att går upp i vikt trots att det äter SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mycket feluppskattar ofta sin aktivitetsnivå och/eller sitt matintag även om de vägrar erkänna det. Och vice versa för de med viktproblem åt andra hållet.
Bl.a. är NEAT en sådan faktor som kan spela in väldigt mycket hos en del men någotn som man "riskerar" att helt bortse ifrån om man försöker teoritesera fram sitt energibehov.
Herr G. i min klass är viktstabil på 4700 kcal just nu. :cool:
Han är väl 176-178 cm nånting, väger mindre än mig.
Herr G. i min klass är viktstabil på 4700 kcal just nu. :cool:
Han är väl 176-178 cm nånting, väger mindre än mig.
Shit :hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.