Visa fullständig version : Högskola/universitet
stikkan18
2009-03-30, 00:59
Hur många av alla bodybuilders här inne är det som studerar på högskola/universitet för tillfället eller som ska söka dit nu till hösten?
Jag sneglade tidigare på KTH's utbildningar men såg att många av deras utbildningar kräver att man i princip har läst NV-programmet på gymnasiet. Sen såg jag att Mälardalens Högskola har en del intressanta utbildningar som lockar, någon här som pluggar eller har pluggat där tidigare?
Många här har pluggat eller tänker plugga. Vad vill du veta, vad är du intresserad av att plugga?
De flesta, seriösa, tekniska fakulteten erfordrar förkunskaper, som man erhåller just på de tekniska/naturvetenskapliga linjerna. Antar att du i synnerhet syftar på fysik- samt matematikbiten. Vad hade herrn/damen tänkt läsa, först och främst?
Eddie Vedder
2009-03-30, 06:30
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107072&highlight=universitet
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127559&highlight=universitet
forslund
2009-03-30, 06:38
Jag läser på MDH i Västerås. Men som sagt, vad vill du veta?
Läser Civ. Maskin på KTH (ettan), flera i min klass har inte läst NV på gymnasiet och de har gått via basåret. Värt att kolla upp iallafall!
Pluggar till Sjökapten, gick NV/NV på gymnasiet.
Nu skulle jag inte kalla mig själv för bodybuilder men pluggar gör jag. Dietist med någon idrottslig inriktiktning i slutändan är planen.
Alfred Nobel
2009-03-30, 07:32
läser civ. Maskin på kth (ettan), flera i min klass har inte läst nv på gymnasiet och de har gått via basåret. Värt att kolla upp iallafall!
typ jag johan!
thompaboy
2009-03-30, 09:32
Jag pluggar psykologi på Stockholms Universitet men nån bodybuilder är jag definitivt inte;)
stikkan18
2009-04-08, 00:20
Thompaboy, klart du är bodybuilder det ser jag ju på din profilbild ;)
Skulle vilja veta mer om det finns några hjälpverkstäder osv. där man kan få hjälp med bla. matten o fysiken om man skulle behöva det. Sedan hur det är med studenlitteratur, typ kommer det mesta vara på engelska eller?
Scratch89
2009-04-08, 06:30
Naturvetenskapligt basår?
Och ja, det är en hel del litteratur på engelska, men det beror på vad man läser.
Buckethead
2009-04-08, 06:54
Thompaboy, klart du är bodybuilder det ser jag ju på din profilbild ;)
Skulle vilja veta mer om det finns några hjälpverkstäder osv. där man kan få hjälp med bla. matten o fysiken om man skulle behöva det. Sedan hur det är med studenlitteratur, typ kommer det mesta vara på engelska eller?
På LTU så finns(fanns?) i alla fall s.k. mattestugor där man kan få hjälp med matten, annars rekommenderar jag grupparbete då man ofta täcker upp varandras svagheter. På civ.ing data så är nästan all litteratur på engelska, även många föreläsningar ges på engelska då lärarna inte alltid kan svenska eller om det är utbytesstudenter som tar kurserna. Men man kommer rätt snabbt in i det och i slutet är det nästan enklare att förklara saker med engelska termer än med svenska. Blir även lättare att leta upp information om man kan de engelska termerna än om man först ska försöka översätta från svenska till engelska.
champion
2009-04-08, 06:57
Jag pluggar psykologi på Stockholms Universitet men nån bodybuilder är jag definitivt inte;)
Trivs, bra skola?
Civ. ing. Kemiteknik på Chalmers, men jag är ingen paddypilder.
Civilrätt
2009-04-08, 07:30
studerar på phs, dock som ovan så måste jag säga att man inte direkt är någon bb....
Ska försöka komma in på Handelshögskolan i stockholm eller Göteborg, någon som har erfarenhet?
fishmoose
2009-04-11, 02:10
Jag läste på Mälardalens Högskola. Mycket fin skola, och fina lokaler. Staden är väl lite si o så om man är van med stora städer som Stockholm.
Ska försöka komma in på Handelshögskolan i stockholm eller Göteborg, någon som har erfarenhet?
HHS i Stockholm är ju definitivt så elit det kan bli i Sverige. Dock så måste du ha 20.0 i gymnasiebetygssnitt, och därefter så lottas platserna ut (men jag vet att de brukar vara snälla och släppa in även dem som fick nitlotter, iaf i min polares fall).
Sundsarn
2009-04-11, 09:41
Civ. ing. Kemiteknik på Chalmers, men jag är ingen paddypilder.
Så det blev K tillslut alltså? :) Trivs du? Var det inte du som var inne på Teknisk matematik ett tag?
HHS i Stockholm är ju definitivt så elit det kan bli i Sverige. Dock så måste du ha 20.0 i gymnasiebetygssnitt, och därefter så lottas platserna ut (men jag vet att de brukar vara snälla och släppa in även dem som fick nitlotter, iaf i min polares fall).
Jag vet inte hur det blir i år, men hittills har de EJ lottat någon av de som hade 20,0. Alla blev insläppta.
Däremot var det lottning mellan de som hade 1,8 på HP.
Så det blev K tillslut alltså? :) Trivs du? Var det inte du som var inne på Teknisk matematik ett tag?
Stämmer bra det :)
TM kom jag inte in på, men det var mitt förstahandsval.
Och tur är väl det, för K är jobbigt nog som det är.
Jag tror TM hamnade på 19.58 eller liknande i intag, även fast det är första året den går. Har även hört att människorna som går där inte är de mest sociala killarna här i världen, så man ska nog vara lite speciell för att palla den utbildningen.
Men annars, jag har klarat "Analys och linjär algebra" (en- och flervariabel och linj. alg. totalt 22,5hp) med en 4a utan att behöva göra några omtentor, kemitentan som löpte över tre läsperioder kuggade jag ganska hårt.
Utbildningen är jobbig nog som den är och man har ångest ganska ofta.
Verkar av någon anledning alltid få en motivationssvacka denna tiden på året med, LP3/LP4 har känts ganska beige.
Men i övrigt går dagarna fort och så.
Hur går det för dig på F då? (fan vad många från Dalarna det är på F förresten, vet 3st som är därifrån som går/har gått på F som är därifrån. B.la en väldigt udda tjej som hoppade över till vår klass, K. Rosenquist.)
Lafayette
2022-07-20, 13:32
Om man hoppar på en utbildning i höst, och sedan hoppar av om det inte skulle gå vägen, är det inte bra? Kan man typ få en varning? Har hoppat av en gång förut men då gjorde jag det så tidigt så hann inte påbörja utbildningen.
King Grub
2022-07-20, 13:42
Nej, det händer inget. Har du fått studiemedel i förskott måste du förstås betala tillbaka dem. Och du måste kunna redovisa vissa studieresultat för att fortsätta kunna få studiemedel i framtiden. Men annars händer inget speciellt. Det är inte olagligt att avbryta sina studier.
Lafayette
2022-07-20, 13:49
Alright, tack. Skönt, då slipper jag den pressen.:)
Alright, tack. Skönt, då slipper jag den pressen.:)
Jag har en klasskamrat som påbörjat och hoppat av 12 olika utbildningar:d
Lafayette
2022-07-20, 14:06
Jag har en klasskamrat som påbörjat och hoppat av 12 olika utbildningar:d
:laugh:
Hur fixade han att betala tillbaka skulderna? Nåja, hoppas han hittade rätt till slut.:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.