Logga in

Visa fullständig version : Diabetes, blodsocker?

mrt4
2009-03-29, 21:38
Hej på er!

Var hos tjejens släkt idag. Pappan har typ 2 diabetes och har en sån där blodsocker testare man sticker i fingret.

Jag provade och fick då 9.1. Detta var strax efter jag åt en hamburgare med pommes frittes. Hjälpte även tjejen med pulvermoset hon inte orkade. Är det ätardag så är det :cool:

Är inte insatt i diabetes eller blodsocker men tjejens pappa tyckte det var aningen högt men han var osäker.

Är det någon här som vet något? Borde jag kolla mig eller ligger jag inom ramen direkt efter ohälsosam måltid?

Jag är 25 år 183cm lång 82kg frisk i övrigt vad jag vet.

Mvh Robin

Exhale_
2009-03-29, 21:45
http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes

grimfish
2009-03-29, 21:47
Upp till 11 är normalt efter en måltid. Värdena i den typen av mätning du gjorde kan skifta en del. Om du har släktingar med diabetes kan du göra en ny mätning vid tillfälle för att kontrollera, men annars finns det ingen anledning.

mrt4
2009-03-29, 21:53
Tack för svaren!

Nej har inte diabetes i släkten och har heller inga symptom, men eftersom svärfarsan tyckte det var högt så tänkte jag kolla med någon som vet mer än jag.

Mvh R

Scratch89
2009-03-29, 22:18
Om du hade ätit är det inget att oroa sig för.

mikaelj
2009-03-29, 22:34
Fasteblodsocker, innan frukost, på >6,5 mmol/l (har jag för mig) vid två tillfällen är definitionen på typ 2-diabetes (chansen att du är insulinresistent lär vara tämligen obefintlig), och hade det varit typ 1-diabetes hade du haft tokhögt blodsocker och troligtvis varit helt stissig.

Undrar hur mycket man som frisk kan få upp blodsockret i? T.ex. svepa motsv. 100g glukoslösning.