Logga in

Visa fullständig version : Hur länge kan man avstå från protein?

Symphony Flex
2009-03-28, 10:07
Jag måste få klarhet i en sak och är som vanligt för lat för att surfa nätet i timmar efter info så jag vänder mig istället till er, alla mina kära medtränande på kollo.

Jag har läst in mig en hel del på leangains.com som jag förövrigt tycker är skitbra och väl värd en titt. Det finns dock en liten grej jag inte får klarhet i.

I korthet så handlar hela grejen med leangains om att det inte är nån fara att inte äta med korta intervall. Tydligen skall inte kroppens ämnesomsättning påverkas negativt av fasta åtminstone inte de första 72 h.

Vidare så görs även gällande att inte heller proteinintaget behöver komma med särskilt hög frekvens eftersom det tar en viss tid för kroppen att få ut varje gram protein. Har man mer i magen tar det längre tid innan allt är ute.

Detta blir av synnerligen stor vikt för mig när jag tänker försöka dra ner mig i acceptabel form någon gång i framtiden. Att få i sig tillräckligt med protein är en förutsättning för att inte släppa alltför mycket kött. Eller?

Hur länge kan jag egentligen avstå från att äta protein innan jag "börjar tappa". Är det så att allt protein man ätit tar en viss tid att få ut tror jag inte att många här någonsin behöver äta protein igen om jag hårddrar det. Hoppas ni ser var jag vill komma.

Ha det

King Grub
2009-03-28, 10:29
Två mål per dag är säkert inga problem, bara det totala proteinintaget är stort nog. Kanske ett också, om det ligger i anslutning till träning.

Den som tränar måste tillföra protein i rimlig anslutning till passet, annars kommer nedbrytningen att vara större än uppbyggnaden.

Protein från vanlig blandkost tas upp med kanske 4-5 gram per timme, men upptaget sker inte i alla nio meter tarm, och det är höga aminosyrenivåer i blodet som sänder signaler för muskeluppbyggnad.

Enstaka fasteperioder på ett par tre dagar gör säkert ingen skada på längre sikt, men att äta var tredje fjärde dag hela tiden och inget mellan kommer garanterat att vara negativt för... allt.

Symphony Flex
2009-03-28, 10:35
Två mål per dag är säkert inga problem, bara det totala proteinintaget är stort nog. Kanske ett också, om det ligger i anslutning till träning.

Den som tränar måste tillföra protein i rimlig anslutning till passet, annars kommer nedbrytningen att vara större än uppbyggnaden.

Protein från vanlig blandkost tas upp med kanske 4-5 gram per timme, men upptaget sker inte i alla nio meter tarm, och det är höga aminosyrenivåer i blodet som sänder signaler för muskeluppbyggnad.

Enstaka fasteperioder på ett par tre dagar gör säkert ingen skada på längre sikt, men att äta var tredje fjärde dag hela tiden och inget mellan kommer garanterat att vara negativt för... allt.

Hade ju iof inte tänkt äta bara var 3e dag :) var mer en teoretisk fråga. Jag uppskattar ditt svar mycket och tackar för det. brukar ju äta 2-3 ggr /dag så det är nog inga problem där med andra ord. lapar ju lite esapro till och från också, särskilt runt träning så jag kommer nog överleva med andra ord :)
tack för ditt svar.