handdator

Visa fullständig version : Kroniskt sänkta leptinnivåer

slaskmaskin
2009-03-27, 22:40
Efter att ha läst en artikel på den eminenta bloggen träningslara.se har jag nu en fråga angående permanent nedsättning av metabolismen vid stor variation i energibalansen.

http://traningslara.se/blogg/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/)

Från att tidigare ha varit vältränat så har jag sen ett par år tillbaka legat på ett BMI omkring 28. Missnöje med övervikten har lett till en del extrema och långa dietperioder med hård träning och energiintag på 1300-2000 kcal.

Varierande motivation beroende på årstid och skador har resulterat i ett beteende som kan liknas vid "jojobantning". Hårda dieter har blandats med veckor av mindre övervakat kaloriintag (uppskattningsvis 2500-4000).

Jag har aldrig pendlat mer än 7-8% i kroppsvikt åt något av hållen. Jag upplever dock att jag får slita orimligt mycket för att tappa kilo medan jag har otroligt lätt att lägga på mig, trots att jag tränar väldigt hårt och bokför mat.

Först undrar jag om min livsstil rimligtvis kan ha skadat metabolismen permanent? Jag har trots allt aldrig pendlat riktigt kraftigt i kroppsvikt. En möjlig förklaring av utebliven effekt vid diet är att jag helt enkelt har underskttat mitt energiintag trots att jag ansett mig ha bra koll.
Men om vi antar att mitt varierande energiintag kan ha påverkat min metabolism så kommer här min huvudsakliga frågeställning:

Hur mycket kan metabolismen sjunka på grund av sänkta leptinnivåer?
Jag förstår att det kommer variera väldigt mycket från person till person, men pratar vi om <10% eller >30%?

Eddie Vedder
2009-03-27, 22:53
Tack ska du ha!:)

Referensen jag givit i texten är den här studien:

Background: After weight loss, total energy expenditure—in particular, energy expenditure at low levels of physical activity—is lower than predicted by actual changes in body weight and composition. An important clinical issue is whether this reduction, which predisposes to weight regain, persists over time.

Objective: We aimed to determine whether this disproportionate reduction in energy expenditure persists in persons who have maintained a body-weight reduction of 10% for >1 y.

Design: Seven trios of sex- and weight-matched subjects were studied in an in-patient setting while receiving a weight-maintaining liquid formula diet of identical composition. Each trio consisted of a subject at usual weight (Wtinitial), a subject maintaining a weight reduction of 10% after recent (5–8 wk) completion of weight loss (Wtloss-recent), and a subject who had maintained a documented reduction in body weight of >10% for >1 y (Wtloss-sustained). Twenty-four-hour total energy expenditure (TEE) was assessed by precise titration of fed calories of a liquid formula diet necessary to maintain body weight. Resting energy expenditure (REE) and the thermic effect of feeding (TEF) were measured by indirect calorimetry. Nonresting energy expenditure (NREE) was calculated as NREE = TEE – (REE +TEF).

Results: TEE, NREE, and (to a lesser extent) REE were significantly lower in the Wtloss-sustained and Wtloss-recent groups than in the Wtinitial group. Differences from the Wtinitial group in energy expenditure were qualitatively and quantitatively similar after recent and sustained weight loss.

Conclusion: Declines in energy expenditure favoring the regain of lost weight persist well beyond the period of dynamic weight loss.

Long-term persistence of adaptive thermogenesis in subjects who have maintained a reduced body weight. American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 88, No. 4, 906-912, October 2008

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/88/4/906

slaskmaskin
2009-03-27, 23:11
Varsågod. Bloggen är mycket trevlig läsning för en dubbelt korsbandsskadad fotbollspelare. Mycket gott om kost, bålstabilitet och hamstrings ;)

Jo, jag läste också abstract men där kunde jag inte utläsa något särskilt mått på nedsättningen mer än "significantly lower". Hade varit intressant att se närmre på exakta siffror. Får kanske ta och köpa acces till hela artikeln och hoppas att det finns något där.