Logga in

Visa fullständig version : Hjälp mig ! (igen)

olledirr
2009-03-27, 21:00
Tack för hjälpen än så länge, och ledsen att jag postade 2 gånger. jo jag har 1 fråga till. Är det bra att göra armhävningar och situps på morgonen innan man äter frukost för att bränna fett? Blir man smalare av det eller blir man bara större? tänkte om fettet blir muskler eller har jag fel? för vill gärna bli av med så mycket fett som möjligt.

Jag förstår ju att jag kommer inte gå ner i vikt genom att göra armhävningar och situps eftersom muskel celler väger mer men kommer jag bli smalare av det? För det är ju det som är mitt mål, att bli smalare än vad jag är just nu.

Säg tillexempel att jag vaknar och gör armhävningar + situps sen går ut och går 40-50 min, äter frukost och sen går till skolan. Kommer fettet försvinna då eller blir man bara större? eller blir man helt enkelt smalare av det? :)

Tack för ni tog er tid att läsa.

ceejay
2009-03-27, 21:03
Allt beror på hur mycket du äter ;) Visst förbrukar situps och armhävningar lite energi, men inte jättemycket.

Fett omvandlas inte till muskler.

Om du vill gå ned i vikt måste du äta mindre(alltså gå ned i fett) så om du ligger kvar på samma vikt nu måste du börja äta mindre.

Läs gärna deffguiden, som finns klistrad i deff och diet-delen av forumet

olledirr
2009-03-27, 21:55
Okej så jag skall alltså gå ut på en morgon promenad innan frukost, äta nyttig frukost och sen bara äta mindre under dagarna?

Låter det bra eller? röra sig mer äta mindre.

När ska man börja med armhävningar och situps etc då? ;) vill ju inte vara jätte spinkig o smal.

Målet är 6pack och det lär ta ett bra tag tills dess men vill bara ha lite tipps så jag vet hur jag ska göra och när jag ska göra det.

Tycker ni det låter bra att jag först "deffar" och sen börjar träna med hantlar / gym / situps + armhävningar?

Tack för ni tog er tid och läste.

ceejay
2009-03-27, 21:58
Det låter bra att röra sig lite mer och äta lite mindre :thumbup:

För att du inte skall vara jättespinkig och smal så behöver du ju såklart muskler, så nu kommer du till ett vägskäl kan man säga.... Ska du försöka gå ned i vikt för att få mindre fett eller ska du träna för att få mer muskleR?

Upp till dig!

Det spelar ingen större roll när du gör dina armhävningar etc, den träningen du gör är den bästa!

King Grub
2009-03-27, 21:59
Det är bara bra om du styrketränar hela tiden under deffen. Det gör att din viktminskning består till så stor del som möjligt av fettmassa och inte muskelmassa. Styrketräning är den viktiga träningen under deffen, inte konditionsträning.

Eddie Vedder
2009-03-27, 22:01
Okej så jag skall alltså gå ut på en morgon promenad innan frukost, äta nyttig frukost och sen bara äta mindre under dagarna?

Ja det låter bra.:) Morgonpromenader kan vara en skön start på dagen och kan mycket väl innebära att den totala dagsaktiviteten blir högre. Men inget magiskt med morgonpromenader jämfört med t.ex. kvällspromenader (med likvärdig energiförbrukning) på kroppssammansättningen.

Tycker ni det låter bra att jag först "deffar" och sen börjar träna med hantlar / gym / situps + armhävningar?

Utan styrketräningen är det inte ens en deff, bara vanlig bantning. Jag tycker utan tvekan att du bör söka dig till ett gym och styrketräna seriöst under viktnedgången. Det finns enbart fördelar med det.

För övrigt är det bättre att ta liknande nya frågor i den tråd du redan startat istället för att starta en ny med nästan exakt samma fråga.

smisk
2009-03-27, 22:21

När ska man börja med armhävningar och situps etc då? ;) vill ju inte vara jätte spinkig o smal.

Målet är 6pack och det lär ta ett bra tag tills dess men vill bara ha lite tipps så jag vet hur jag ska göra och när jag ska göra det.

Tack för ni tog er tid och läste.

ganska smart att gå promenad på morgonen, för under natten tömmer kroppen mycket av ditt kolhydrats lager och kroppen tvingas bränna fett tills depåerna fyllts på med frukost.
men vänta inte för länge med frukosten bara.

Eddie Vedder
2009-03-27, 22:30
för under natten tömmer kroppen mycket av ditt kolhydrats lager

Möjligtvis om man tränar i sömnen. Men sömn är ju ingen energikrävande aktivitet direkt. Blodsockret och insulinnivåerna blir låga men inte töms glykogendepåer i nämnvärd utsträckning.

Flexipop
2009-03-27, 22:34
Träning är så klart kanon men det är när du fokuserar på att äta sundare/mindre som du börjar se snabba resultat.

smisk
2009-03-27, 22:41
Möjligtvis om man tränar i sömnen. Men sömn är ju ingen energikrävande aktivitet direkt. Blodsockret och insulinnivåerna blir låga men inte töms glykogendepåer i nämnvärd utsträckning.

tränar han på kvällen är de inte alltid glykogen depåerna hinner åter hämta sig.
finns även flera som säger sig gjort studier (i diverse fittnes tidningar bla) som bevisar att man bränner fler kalorier om man tränar innan frukosten.

dessa borde inte vara omöjliga att hitta

Eddie Vedder
2009-03-27, 22:49
tränar han på kvällen är de inte alltid glykogen depåerna hinner åter hämta sig.

Då har träningen tömt depåerna, inte sömnen. Och att fylla på muskelglykogen efter styrketräningen är knappast svårt.

finns även flera som säger sig gjort studier (i diverse fittnes tidningar bla) som bevisar att man bränner fler kalorier om man tränar innan frukosten.

Så är det fettförbränning eller energiförbrukning du pratar om nu? Att en person kanske har bättre ork att förbruka mer energi då känns inte otänkbart. Men då är det ju inget som i sig har med procentuellt utnyttjande av fett som energisbstrat att glra eller hur?

smisk
2009-03-27, 23:04
Då har träningen tömt depåerna, inte sömnen. Och att fylla på muskelglykogen efter styrketräningen är knappast svårt.

Så är det fettförbränning eller energiförbrukning du pratar om nu? Att en person kanske har bättre ork att förbruka mer energi då känns inte otänkbart. Men då är det ju inget som i sig har med procentuellt utnyttjande av fett som energisbstrat att glra eller hur?

som jag har förståt de hela så ska man pga bristen på kolhydrater bränna mer fett på morgonen.

oxå så min kollega som är utbildad pt av kristian berg resonerar.
dock kan vi bara utgå från andras studier och teorier.
vikt minskningarna som vi sett måste inte bero på de.

Eddie Vedder
2009-03-27, 23:09
som jag har förståt de hela så ska man pga bristen på kolhydrater bränna mer fett på morgonen.

Ja i blodet som sagt, men inte tömda glykogendepåer. Och det finns inget självklart samband mellan procentuell andel av ett visst näringsämne som substrat vid en akut tidpunkt och påverkan på kroppsammansättning över en längre tid.

oxå så min kollega som är utbildad pt av kristian berg resonerar.
dock kan vi bara utgå från andras studier och teorier.

Pratar du om faktiska studier eller artiklar i fitnesstidningar och PT-myter?

smisk
2009-03-27, 23:19
Ja i blodet som sagt, men inte tömda glykogendepåer. Och det finns inget självklart samband mellan procentuell andel av ett visst näringsämne som substrat vid en akut tidpunkt och påverkan på kroppsammansättning över en längre tid.

Pratar du om faktiska studier eller artiklar i fitnesstidningar och PT-myter?

http://www.muscles.se/traning-pa-morgonen-branner-mer-fett/

http://www.resume.se/asikter/fraga_experten/halsa/ar_det_nagon_skillnad_att/index.xml

bara ett par exempel samt att pt-school (tydligen) lär ut de.
och därmed lär oxå Kristian Berg och Fredrik Paulun (som är Sveriges mest kände näringsfysiolog) ut de.

och jag är inte man att säga emot honom

olledirr
2009-03-28, 00:26
Ok tack så jättemycket ni inspirerade mig jättemycket, skulle vart jätte tacksam om någon av er som är så erfarna om detta lägga upp ett bra schema hur man man göra med all tränig, hur man kan dela upp det på bästa möjliga sätt. (Har skola från ungefär 8 till 3 varje dag)

Eddie Vedder
2009-03-28, 06:04
och jag är inte man att säga emot honom

Men det är jag. PT:s kunskaper om kost brukar knappast vara på hög nivå om man säger så.

Texterna innehåller det vanliga, Aftonbladetnivå. Du pratar ju om studier hit och dit så visa dom istället. Att en artikel säger "studier visar" utan källhänvisningar är ett bra försök att framså som vetenskapligt i förhoppning att läsaren är okritisk och lättlurad och nöjer sig med det utan att faktiskt fråga sig VILKA studier.

Det som nämns om insulinnivåer och blodsocker stämmer och det har jag nämnt sedan början. Att musklernas glykogen skulle tömmas av sömn är bara löjligt. Det är levern som tillgodoser blodbanan och hjärnan med glukos under natten. Och det är inga stora mängder vi pratar om.

Tolkia
2009-03-28, 07:27
Ok tack så jättemycket ni inspirerade mig jättemycket, skulle vart jätte tacksam om någon av er som är så erfarna om detta lägga upp ett bra schema hur man man göra med all tränig, hur man kan dela upp det på bästa möjliga sätt. (Har skola från ungefär 8 till 3 varje dag)
Börja med att titta på det här programförslaget:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Försök bestämma dig för ett upplägg som kan funka i längden; att gå ut stenhårt och kollapsa (om inte annat mentalt) efter fyra veckor är inte så givande. Har du inte möjlighet att ta dig till ett gym flera dagar i veckan finns det även övningar man kan göra hemma (sök i träningsdelen på "hemmaträning" och "träna hemma" för tips).

Exhale_
2009-03-28, 07:49
Bra E_V! Ge PT´s vad de tål :D

OnT: Ang morgonpromenader innan frukost så bränner dessa som sagt mer fett. En än större procentuell andel fett om du är kvinna har jag för mig att vissa studier visar på (ska väl ha med det kvinnliga könshormonet att göra).

Vad som dock är intressant att fråga sig är vem som kan ha nytta av dessa studier?

Eftersom ett energiunderskott sett under en längre period har visat sig vara den faktor som främst bestämmer fettförbränningen (i det stora hela) känner jag att studierna inte har någon större relevans för Svenssons. Däremot ser jag en koppling till idrottare som har behov av att behålla glykogenlagret för användning senare under dagen. För medelsvenssons som försöker gå ner i vikt är det däremot att skapa ett energiunderskott som är det viktiga. Om man sen går ut och rör sig i friska luften är ju det givetvis ett plus, men när denna promenad sker kvittar.

olledirr
2009-03-28, 11:38
Ok, tack så mycket !

Men vad innebär styrketräning under "deffning"? Hantlar + gym (ev hemma träning)?

Rilllle
2009-03-28, 16:08
Mitt råd till dig Olledirr är att läsa igenom några av trådarna i "Best of samanfattningen" där de vanligaste frågorna som uppkommer om träningen här på kolozzeum finns samlade. Det verkar som om du har ganska grundläggande frågor och de flesta av dessa finsn besvarade där:

Länk till alla bra trådar: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=30131

Några som kan vara särskilt bra för dig:

Grundträning, business och hälsa - Råd till nybörjare del 1 http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ead.php?t=9554

Programförslag - Råd till nybörjare del 2
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ead.php?t=9555

smisk
2009-03-29, 22:06
Men det är jag. PT:s kunskaper om kost brukar knappast vara på hög nivå om man säger så.

Texterna innehåller det vanliga, Aftonbladetnivå. Du pratar ju om studier hit och dit så visa dom istället. Att en artikel säger "studier visar" utan källhänvisningar är ett bra försök att framså som vetenskapligt i förhoppning att läsaren är okritisk och lättlurad och nöjer sig med det utan att faktiskt fråga sig VILKA studier.

Det som nämns om insulinnivåer och blodsocker stämmer och det har jag nämnt sedan början. Att musklernas glykogen skulle tömmas av sömn är bara löjligt. Det är levern som tillgodoser blodbanan och hjärnan med glukos under natten. Och det är inga stora mängder vi pratar om.

då får jag väll be dig komma med fakta då ^^

om inte annat så kan jag lära mig något nytt :P

smisk
2009-03-29, 22:08
lr jag kanske skulle säga annat än påståenden.

tack på förhand

Eddie Vedder
2009-03-30, 06:10
då får jag väll be dig komma med fakta då ^^

Eftersom du frågar samma sak som frågas i tråd efter tråd varenda dag kan du ju ta dig en minut och söka. Jag svarar ju på den frågan ett antal gånger per vecka.

Vilka fakta behöver du för att kunna köpa att det inte tömmer musklernas glykogenförråd av att sova? Borde inte det vara helt logiskt?