handdator

Visa fullständig version : Tips! för bibehållen muskelmassa vid deff!

Nano-Sekund
2009-03-26, 22:44
Så var deff 2009 i gång!

Gjorde en biamätning av min kroppssamansättning förra veckan! den visade:

Vikt: 107 kg
Fett%= 19% (21 kg) fett på kropen

Mitt mål är att komma ner runt 10% gränsen!

som näringssplitt hade jag tänkt mig 40 40 20.

40% Protein
40% kolhydrat
20% Fett
Detta fördelat på 3200 kcal

Baserat på mina stats har jag en fundering hur ni tror detta upplägg kan fungera...??

Är det dumt att hålla mellan 700-1000 kcal underskott på första veckorna?
(tänkte att muskelmassan inte tar lika mycket stryk vid 19% i fett än om jag skulle haft 8% i fett.

Jag vet att 500 kcal underskott skall var optimalt! men är nyfiken ändå!?

Vecka 1-4: Underskott på ca 700 kcal/dag (ca 1 hekto/dag) efter 4 v. 3 kilo fett borta.

Vecka 5-8: Beroende på bia. Hur muskelmassan klarat sig efter v.1-4

Vecka 9-12: Underskott på ca 500 kcal/dag (ca 5 hekto/vecka) efter 4v. 2 kilo fett borta.

Vecka 13-16: Underskott på ca 500 kcal/dag (ca 5 hekto/vecka) efter 4v. 2 kilo fett borta.

Underskottet skapar jag givetvis genom styrketräning och cardio!

Hur är era egna erfarenheter??

Någon som har prövat något liknande upplägg?

Anders The Peak
2009-03-26, 23:17
Det enklaste sättet att gå ned i vikt och bibehålla muskelmassan är att man sänker sitt intag av kolhydrater rätt rejält initialt ned till kanske 10E% ca en till två veckor för att få igång fettförbränningen. Därefter kan man höja intaget till ca 150 gr och kanske ligga kring 30E% Protein och resten fett och kanske ligga på ca 300-500 kcal totalt i minus över tid.

CKD är inte helt fel heller när man börjar komma ned på låga fettnivåer men det är en senare del i det hela.

Scratch89
2009-03-26, 23:21
Det enklaste sättet att gå ned i vikt och bibehålla muskelmassan är att man sänker sitt intag av kolhydrater rätt rejält initialt ned till kanske 10E% ca en till två veckor för att få igång fettförbränningen. Därefter kan man höja intaget till ca 150 gr och kanske ligga kring 30E% Protein och resten fett och kanske ligga på ca 300-500 kcal totalt i minus över tid.

CKD är inte helt fel heller när man börjar komma ned på låga fettnivåer men det är en senare del i det hela.

Varför skulle det vara det enklaste sättet?

Fatcan
2009-03-26, 23:26
(tänkte att muskelmassan inte tar lika mycket stryk vid 19% i fett än om jag skulle haft 8% i fett.

Är det bara de två första veckorna t.ex tror jag inte det gör nått alls, särskilt inte om du har en hel del fett på kroppen.

Anders The Peak
2009-03-26, 23:27
Varför skulle det vara det enklaste sättet?

Jag menar att gå ned i vikt och minimera muskelförlusten. De första två veckorna är hemskt tuffa för de flesta. Jag glömde skriva att man bör äta hela sitt energiintag under de första veckorna för att det inte ska bli för tungt. Först därefter sänka sitt energiintag med 300-500kcal/dag.

Fatcan
2009-03-26, 23:31
Jag menar att gå ned i vikt och minimera muskelförlusten. De första två veckorna är hemskt tuffa för de flesta. Jag glömde skriva att man bör äta hela sitt energiintag under de första veckorna för att det inte ska bli för tungt. Först därefter sänka sitt energiintag med 300-500kcal/dag.

Hmm, jag tycker tvärt om. Det är ju lättast i början av deffen när man inte behöver sänka kcal intaget så mycket för att förlora vikt?

Nano-Sekund
2009-03-26, 23:32

Försår inte riktigt ditt tänk!? varför skall jag strypa av kolhydraterna totalt i början av deffen? och försaka träningen redan från vecka 1? kommer ju att bli nog jobbigt i gymmet senare under deffen

Anders The Peak
2009-03-26, 23:34
Hmm, jag tycker tvärt om. Det är ju lättast i början av deffen när man inte behöver sänka kcal intaget så mycket för att förlora vikt?

Det är det låga kolhydratintaget som gör det tufft. Kroppen tvingas att använda fett som bränsle i stor utsträckning det är är smärtsamt för de flesta.

Scratch89
2009-03-26, 23:34

Då var det väl inte så enkelt...? ;)

Anders The Peak
2009-03-26, 23:35
Försår inte riktigt ditt tänk!? varför skall jag strypa av kolhydraterna totalt i början av deffen? och försaka träningen redan från vecka 1? kommer ju att bli nog jobbigt i gymmet senare under deffen

Det är inte direkt några problem med det utan träningen kommer att fungera finfint.

Nano-Sekund
2009-03-26, 23:35
Är det bara de två första veckorna t.ex tror jag inte det gör nått alls, särskilt inte om du har en hel del fett på kroppen.

precis vad jag också tänker! skulle vara intressant att veta ifa. det finns någon typ av tabell med ett spann mellan fett% och underskott...

Tror personligen att jag minst kan ligga på det 1000 kcal i underskott tills jag når runt 16-17 i fett%

Nano-Sekund
2009-03-26, 23:36
Det är inte direkt några problem med det utan träningen kommer att fungera finfint.

Okej! så hur tycker du då isåfall att min näringssplitt bör se ut de 2 första veckorna? baserat på 3200 kcal?

Anders The Peak
2009-03-26, 23:40
Okej! så hur tycker du då isåfall att min näringssplitt bör se ut de 2 första veckorna? baserat på 3200 kcal?

Hur har du fått fram 3200 Kcal?

Nano-Sekund
2009-03-26, 23:46
Hur har du fått fram 3200 Kcal?

Ehh?? 3200 kcal (medelaktiv dag) är vad jag skall äta för att ligga på klaoribalans!(bennedict metod) sedan skapar jag mitt underskott genom styrketr. och cardio

Anders The Peak
2009-03-27, 00:00
Ehh?? 3200 kcal (medelaktiv dag) är vad jag skall äta för att ligga på klaoribalans!(bennedict metod) sedan skapar jag mitt underskott genom styrketr. och cardio

protein 175-240gr
Kolhydrat kring 80 gr
Fett kring 200-240gr

Efter två veckor
Protein 175-240 gr
Kolhydrat 150 gr
Fett ca 140-170 gr

Nano-Sekund
2009-03-27, 00:07
protein 175-240gr
Kolhydrat kring 80 gr
Fett kring 200-240gr

Efter två veckor
Protein 175-240 gr
Kolhydrat 150 gr
Fett ca 140-170 gr

Okej! för mig känns denna diet ganska så lik LCHF! eller har jag fel? hur är tanken efter de två veckorna säg runt vecka 5-6-7-8?

Är det enbart de nyttiga fetterna jag skall käka?

samt vart tycker du att jag skall styra in kolisarna? förutom före/efter styrke passet?

Eddie Vedder
2009-03-27, 05:46
Är det enbart de nyttiga fetterna jag skall käka?

Industriellt delvis härdat fett finns bara i den typen av livsmedel du bör undvika ändå vid deff så oroa dig inte. Dvs t.ex. kex, kakor, en del godissorter, taskigt friterad mat m.m.

I övrigt kan du ju försöka majsolja, tistelolja, solrosolja och dylika fettkällor så gott det går men det är knappast något "farligt" att få i sig. Bara något du inte bör låta utgöra basen av ditt fettintag.

En bas av ffett från fet fisk, ägg, avokado, olivolja, smör, kött och rapsolja t.ex.:thumbup:

mikaelj
2009-03-27, 06:17
Okej! för mig känns denna diet ganska så lik LCHF! eller har jag fel?

Ptja, en hyfsat (kolhydrat-)liberal och proteinrik sådan. Det känns onödigt att sätta etiketter på exakta fördelningar, dock, eftersom de intressanta gränserna (i mitt tycke) är ketogen/icke-ketogen samt adekvat protein/icke-adekvat protein och fett.

Lyle McDonald nämner dock i The Ketogenic Diet att ett kolhydratintag som ligger betydligt under gränsen för ketos (~150g) är mer muskelbesparande, eftersom ketoner då i större utsträckning kan användas som energi til hjärnan istället för glukos (= via muskelnedbrytning). Men så kom siffrorna från sängliggande patienter (ojmr), så resultaten kanske inte är helt överförbara.

Om fettkvalitet: en populär fettkälla är MCT, ett kokosfettextrakt (kortkedjiga, 8-10 kol långa, fettkedjor) som anses vara bra för att få extra energi innan träningspassen då de inte tar några omvägar genom kroppen utan direkt in i levern, där de ökar kroppens värmeutveckling och dessutom ökar ämnesomsättningen.

Hyfsat snordyrt, men jag såg häromdagen att det är rea nånstans på det. Troligtvis överkurs dock.

samt vart tycker du att jag skall styra in kolisarna? förutom före/efter styrke passet?

Följer du någon sorts riktad ketogen kosthållning (TKD) äter du en mindre del av kolhydraterna precis innan träning (för maxprestation, anaerob träning), och den större delen direkt efter.

Finns en del färdiga upplägg för det här, t.ex. Ultimate Diet 2.0 (Lyle McDonald) och TNT Diet (Jeff Volek)

Kischen
2009-03-27, 08:02

Du glömde skriva "Jag tycker att" eller kanske "Jag tror att" innan ditt inlägg :)

Nano-Sekund
2009-03-27, 09:45
Ptja, en hyfsat (kolhydrat-)liberal och proteinrik sådan. Det känns onödigt att sätta etiketter på exakta fördelningar, dock, eftersom de intressanta gränserna (i mitt tycke) är ketogen/icke-ketogen samt adekvat protein/icke-adekvat protein och fett.

Lyle McDonald nämner dock i The Ketogenic Diet att ett kolhydratintag som ligger betydligt under gränsen för ketos (~150g) är mer muskelbesparande, eftersom ketoner då i större utsträckning kan användas som energi til hjärnan istället för glukos (= via muskelnedbrytning). Men så kom siffrorna från sängliggande patienter (ojmr), så resultaten kanske inte är helt överförbara.

Om fettkvalitet: en populär fettkälla är MCT, ett kokosfettextrakt (kortkedjiga, 8-10 kol långa, fettkedjor) som anses vara bra för att få extra energi innan träningspassen då de inte tar några omvägar genom kroppen utan direkt in i levern, där de ökar kroppens värmeutveckling och dessutom ökar ämnesomsättningen.

Hyfsat snordyrt, men jag såg häromdagen att det är rea nånstans på det. Troligtvis överkurs dock.

Följer du någon sorts riktad ketogen kosthållning (TKD) äter du en mindre del av kolhydraterna precis innan träning (för maxprestation, anaerob träning), och den större delen direkt efter.

Finns en del färdiga upplägg för det här, t.ex. Ultimate Diet 2.0 (Lyle McDonald) och TNT Diet (Jeff Volek)

Okej! känns som att det finns en djungel av olika dieter! Måste dock erkänna att jag är väldigt skiptisk till alla låg-kolhydrat dieter! kan inte tänka mig att det finns över någon energi till träningen!

Har du kört CKD någongång? ifall att fick du bra resultat??

Scratch89
2009-03-27, 09:54

Fast kan man verkligen kalla Ultimate Diet 2.0 för en ketogen diet? Det är ju egnetligen bara måndag till torsdag eftermiddag man ligger så lågt på kolhydrater; de andra dagarna laddar man med flera hundra gram.

mikaelj
2009-03-27, 10:08
Fast kan man verkligen kalla Ultimate Diet 2.0 för en ketogen diet? Det är ju egnetligen bara måndag till torsdag eftermiddag man ligger så lågt på kolhydrater; de andra dagarna laddar man med flera hundra gram.

Japp, du har helt rätt. Meningen om UD2.0 syftade till min tidigare mening om TKD och det var nog inte helt tydligt uttryckt av mig.

Nano-Sekund
2009-03-27, 10:10

Okkej jag förstår!

Nano-Sekund
2009-03-27, 10:11
Någon som kan posta eller PM.a ett 16 veckors uppläg med någon av dessa dieter ??

Samt dela med sig av egna erfarenheter!

Scratch89
2009-03-27, 10:13
Japp, du har helt rätt. Meningen om UD2.0 syftade till min tidigare mening om TKD och det var nog inte helt tydligt uttryckt av mig.

Jäkla hårt är det iallafall, och om man klarar den till punkt och pricka så skulle jag nog säga att personen har ett hårt psyke!

(Fast det är kanske inte så svårt att svälta sig i tre dagar om man får spendera två-tre dagar med binge eating sen. :D)

mikaelj
2009-03-27, 10:13
Okej! känns som att det finns en djungel av olika dieter! Måste dock erkänna att jag är väldigt skiptisk till alla låg-kolhydrat dieter! kan inte tänka mig att det finns över någon energi till träningen!

Jodå. Första tiden tycker en del är segt, dock. Verkar bero på hur mycket kolhydrater du åt innan omställningen.

Har du kört CKD någongång?

Nope.. Jag har hållt mig till en lågkolhydratkost senaste sju månaderna, ca 20g kh/dygn i snitt.

Anders The Peak
2009-03-27, 10:18
Du glömde skriva "Jag tycker att" eller kanske "Jag tror att" innan ditt inlägg :)
Jag tror... Jag tycker... Det känns inte helt fel att vara lite mer försiktigt med det som läggs fram. - Men jag försöker ofta få igång en dialog och det brukar hjälpa att låta lite för tvärsäker/dogmatisk:)

Men jag är tvärsäker på att Atkins-diet är bra om inte bästa vägen för att gå ned i vikt om man är kraftigt- /överviktig och i behov av fettreducering.
Oavsett vad som leder till viktminskningen av dieten verkar den vara den väg som de flesta klarar av. Självklart går man ned med alla dieter och som vi alla vet att tid blir det ingen skillnad över tid dvs efter 6-7 månader har man nått samma mål, vid kontrollerade studier. Undantaget är egentligen Karlshamns-studien och några till studier som ger Atkins modellen bättre resultat än en normalreducerat kost.

Nano-Sekund
Jodå. Första tiden tycker en del är segt, dock. Verkar bero på hur mycket kolhydrater du åt innan omställningen.

Nope.. Jag har hållt mig till en lågkolhydratkost senaste sju månaderna, ca 20g kh/dygn i snitt.

20g/dag i 7 månader?? vad var din startvikt och vad har du för målsättning?

Hur har muskelmassan klarat sig? hur mycket fett har du tappat ? / vecka?

mikaelj
Jäkla hårt är det iallafall, och om man klarar den till punkt och pricka så skulle jag nog säga att personen har ett hårt psyke!

(Fast det är kanske inte så svårt att svälta sig i tre dagar om man får spendera två-tre dagar med binge eating sen. :D)

Ja, hu, skoja inte. Högintensiv styrketräning på rejält energiunderskott verkar vara ungefär lika kul som att amputera armen med en trubbig sked.

Verkar ge bra resultat dock. Något jag inte förstår är hur man ska äta såna ohemula mängder kolhydrater tor-fre. Det måste ju bli helt orimliga volymer om man inte ska dricka kolhydraterna?

mikaelj
2009-03-27, 10:24
20g/dag i 7 månader?? vad var din startvikt och vad har du för målsättning?

Snitt ca 20g kolhydrater, 80-160g protein, 150-350g fett. Beror lite på hur hungrig jag varit. Startvikt kring 72 kanske. Målsättningen var faktiskt att gå ner 4 kg...

Hur har muskelmassan klarat sig? hur mycket fett har du tappat ? / vecka?

... men gick istället upp 4-5 kg, så totalfail där :-)

Samma mått på midjan och andra ställen man kollar hur fet man är. Så av de kilona som inte var vatten(?) eller skelett(??) måste en del av det varit muskler.

Nano-Sekund
2009-03-27, 10:25
[QUOTE=Anders The Peak;3569291]Jag tror... Jag tycker... Det känns inte helt fel att vara lite mer försiktigt med det som läggs fram. - Men jag försöker ofta få igång en dialog och det brukar hjälpa att låta lite för tvärsäker/dogmatisk:)

Men jag är tvärsäker på att Atkins-diet är bra om inte bästa vägen för att gå ned i vikt om man är kraftigt- /överviktig och i behov av fettreducering.
Oavsett vad som leder till viktminskningen av dieten verkar den vara den väg som de flesta klarar av. Självklart går man ned med alla dieter och som vi alla vet att tid blir det ingen skillnad över tid dvs efter 6-7 månader har man nått samma mål, vid kontrollerade studier. Undantaget är egentligen Karlshamns-studien och några till studier som ger Atkins modellen bättre resultat än en normalreducerat kost.[/QUO

Det är jag ytterst tveksam till!

Nano-Sekund
2009-03-27, 10:26
Börjar att bli väldigt förvirrad av alla dessa diet förslag... varför kan ni inte bara bedöma mitt kostupplägg som jag startade denna tråd med att skriva! ??

Jag känner att jag kommer att kunna leva ett helt normalt liv med den diet jag själv kommit fram till... iochmed att jag intar ca 300g kolhydrater/dag kommer jag att kunna träna på bra, och leva ett allmänt normalt liv...

Fär en känsla av att dessa lågkolhydrat dieter bara är något man tar till ifall man är för sent ute, och inte har ork för att utföra en "hederlig deff" dvs. 500-700 kcal underskott/dag!

Vad är eran uppfattning?

mikaelj
2009-03-27, 10:29
Någon som kan posta eller PM.a ett 16 veckors uppläg med någon av dessa dieter ??

Skaffa någon av böckerna TNT Diet eller Ultimate Diet 2.0. Den förra kostar sisådär 200 kronor i en nätbutik nära dig, och har både träning- och kostprogram.

Anders The Peak
2009-03-27, 10:29
Börjar att bli väldigt förvirrad av alla dessa diet förslag... varför kan ni inte bara bedöma mitt kostupplägg som jag startade denna tråd med att skriva! ??

Jag känner att jag kommer att kunna leva ett helt normalt liv med den diet jag själv kommit fram till... iochmed att jag intar ca 300g kolhydrater/dag kommer jag att kunna träna på bra, och leva ett allmänt normalt liv...

Fär en känsla av att dessa lågkolhydrat dieter bara är något man tar till ifall man är för sent ute, och inte har ork för att utföra en "hederlig deff" dvs. 500-700 kcal underskott/dag!

Vad är eran uppfattning?
Den har vi redan talat om.Vi har inte heller sagt att du inte går den i vikt med din diet. Mitt förslag låg på -400kcal per dag så det är en hederlig diet i genomförandet.

Nano-Sekund
2009-03-27, 10:35
Den har vi redan talat om.Vi har inte heller sagt att du inte går den i vikt med din diet. Mitt förslag låg på -400kcal per dag så det är en hederlig diet i genomförandet.

Okej men ifall jag skall rätta mig efter din diet istället för min. Vad är enligt ditt åsikt possitivt och negativt med resp. diet??

Skriv gärna 5 possitiva/negativa punkter.

Kischen
2009-03-27, 10:43

Det är problemet som blir när alla som är övertygade om att dom gör rätt predikar det som sanning för alla och för alltid ;)

Anders The Peak
2009-03-27, 10:51
Det är problemet som blir när alla som är övertygade om att dom gör rätt predikar det som sanning för alla och för alltid ;)
Frågan var egentligen hur genomför man en diet som är muskelbesparande och det var det vi svarade på ,men det kan göras på lite olika sätt.
Nu är det din tur att ge ett utförligt svar på ett icke sektliknade/predikande sätt.

Kischen
2009-03-27, 11:14
Haha min tur? Du är underhållande ialf:)

Jag kan ge "tips" till dom jag umgås med eftersom jag är den enda med intresse av ämnet. Här på kolo håller jag tyst om mina "tips" eftersom här kan ges bra mycket bättre förklaringar än vad jag mäktar med.

Anders The Peak
2009-03-27, 11:22
Haha min tur? Du är underhållande ialf:)

Jag kan ge "tips" till dom jag umgås med eftersom jag är den enda med intresse av ämnet. Här på kolo håller jag tyst om mina "tips" eftersom här kan ges bra mycket bättre förklaringar än vad jag mäktar med.
Jag försöker vara lite underhållande och ibland misslyckas jag totalt te x i den där tråden med William. Men jag tar det inte så hårt utan kavlar upp ärmarna och tar nya tag.

William
2009-03-27, 11:24
Jag försöker vara lite underhållande och ibland misslyckas jag totalt te x i den där tråden med William. Men jag tar det inte så hårt utan kavlar upp ärmarna och tar nya tag.

Näe då Anders, du var utomordentligt underhållande även där :)

Scratch89
2009-03-27, 11:30

Underhållande? Det låter snarare som att du lägger fram din tes, och om du blir ifrågasatt utan att du kan svara för dig så kommer du med det klassiska "Eh jabahskoja!".

Jag tror att de flesta gillar diskussionen, men när man i ena inlägget är tvärsäker, och sedan säger att man bara skriver för att underhålla och skapa debatt (fast det blir ju ingen debatt, utan snarare så att alla hela tiden får rätta dig), så blir det rätt så tråkigt.

Anders The Peak
2009-03-27, 12:03
Underhållande? Det låter snarare som att du lägger fram din tes, och om du blir ifrågasatt utan att du kan svara för dig så kommer du med det klassiska "Eh jabahskoja!".

Jag tror att de flesta gillar diskussionen, men när man i ena inlägget är tvärsäker, och sedan säger att man bara skriver för att underhålla och skapa debatt (fast det blir ju ingen debatt, utan snarare så att alla hela tiden får rätta dig), så blir det rätt så tråkigt.
Nu tycker jag att du överdriver en hel del. Jag tror mig veta att det är i den tråden jag körde med för lösa tyglar och hamnade lite i en återvändsgränd. Annars tror jag mig ha koll på det mesta inom det här gemet men slarvar en del med referenser lite pga att min studietid ligger många år bak i tiden och jag arbetar inte längre med frågorna i vardagen som te x Ola gör. Men samtidigt kommer det nya studier som kullkastar det mesta eller bekräftar det vi redan vetat i decennier så det gäller att inte vara allt för tvärsäker eller dogmatisk i utsagorna.

Tack William!

Nano-Sekund
2009-03-27, 12:52
Men Anders the peak! kan du förklara för mig hur mycket mera fett kontra förlorad muskelmassa det skulle skilja för mig mellan min diet och den diet du föreslog=??
Låt säga över en 12 veckors period!

//Mvh

Anders The Peak
2009-03-27, 13:04
Men Anders the peak! kan du förklara för mig hur mycket mera fett kontra förlorad muskelmassa det skulle skilja för mig mellan min diet och den diet du föreslog=??
Låt säga över en 12 veckors period!

//Mvh
Det var inte det som riktigt var poängen med råden.

Utan att en lågkolhydrat kost med ett litet högre intag av protein ger bäst utdelning om man är överviktig och vill spara muskelmassan eller är överlägsen jämfört med en fettreducerad diet. Men som jag sa tidigare i det långa loppet så möts de olika dieterna så skillnaden blir oftast minimal i slutänden.

Anders The Peak
2009-03-27, 13:24
Det var inte det som riktigt var poängen med råden.

Utan att en lågkolhydrat kost med ett litet högre intag av protein ger bäst utdelning om man är överviktig och vill spara muskelmassan eller är överlägsen jämfört med en fettreducerad diet. Men som jag sa tidigare i det långa loppet så möts de olika dieterna så skillnaden blir oftast minimal i slutänden.
En graf som visar hur det blir över tid. Zone liknar ditt upplägg och Atkins är mitt förslag.
http://jama.ama-assn.org/content/vol297/issue9/images/medium/joc70018f2.gif

mikaelj
2009-03-27, 13:41
Anders, hur tror du att kurvan sett ut om kolhydratintaget varit på samma nivå som vid 6 månader? En tanke med Atkins är just att öka kolhydratintaget till den nivån att man blir viktstabil.

Möjligtvis har de bara döpt om "generisk lågkolhydratkost" till Atkins utan ökningar, jag vet inget om studien. Kan du bekräfta?

Guddi
2009-03-27, 13:58
En graf som visar hur det blir över tid. Zone liknar ditt upplägg och Atkins är mitt förslag.Det där är en studie på befolkningsnivå, den säger ingenting om hur resultaten blir på individnivå Anders. Totalt irrelevant i denna diskussion.

Om man vill titta på hur olika faktorer faktiskt påverkar så behöver man försökspersoner som faktiskt följer direktiven de får.

Anders The Peak
2009-03-27, 14:40
Det där är en studie på befolkningsnivå, den säger ingenting om hur resultaten blir på individnivå Anders. Totalt irrelevant i denna diskussion.

Om man vill titta på hur olika faktorer faktiskt påverkar så behöver man försökspersoner som faktiskt följer direktiven de får.
Nu var det bara en illustration så tagga ned lite tack.

Den överensstämmer rätt hyggligt på individnivå. Du får gärna leta fel men du är på fel väg eftersom du kommer aldrig hitta en studie som fyller dina krav på validitet. Du borde ha valt att fortsätta som ingenjör.

Nano-Sekund
2009-03-27, 16:14
Anders the peak! jag tycker att du pratar i gåtor!...Jag skulle vilja veta ifall du prövat på både den diet du förespråkar, samt den typ av diet jag hade tänkt mig.

Jag skulle även vilja veta hur mycket mindre massa du tror att jag skulle tappa med din diet kontra min. samt hur mycket fett jag skulle tappa med din diet kontra min?

Tror personligen att det skulle vara väldigt liten skillnad! eller?

mikaelj
2009-03-27, 16:22
Anders the peak! jag tycker att du pratar i gåtor!...Jag skulle vilja veta ifall du prövat på både den diet du förespråkar, samt den typ av diet jag hade tänkt mig.

Jag skulle även vilja veta hur mycket mindre massa du tror att jag skulle tappa med din diet kontra min. samt hur mycket fett jag skulle tappa med din diet kontra min?

Det är nog enklare att hålla sig mätt vid ett lågt kaloriintag på en högfettkost än en lågfettkost, och dessutom säger en del ansedda människor (t.ex. Lyle McDonald) att en ketogen kost är mer muskelbesparande än en icke-ketogen kost vid energiunderskott.

Jag har följt något som liknar Anders upplägg (men med mindre protein) senaste åtta åren. Sen om det funkar vette tusan, men det känns bra. Det finns få sätt att veta hur du reagerar -- det enda sättet är att prova.

Anders The Peak
2009-03-27, 16:25

Jag har prövat båda modellerna och båda fungerar. Men jag upplever att den med lågt innehåll av kolhydrater är effektivare med jämförbar diet med mer kolhydrater. Ett fel man gjorde i början när man använde ketogen-diet var att man låg för lågt i energiintag(för lite fett) och protein och det gjorde att man förlorade för mycket muskelmassa. Men de dieter som du har fått av mig och förslag på upplägg är bättre upplagda än de tidigare dieterna.

Nano-Sekund
2009-03-27, 16:47
Jag har prövat båda modellerna och båda fungerar. Men jag upplever att den med lågt innehåll av kolhydrater är effektivare med jämförbar diet med mer kolhydrater. Ett fel man gjorde i början när man använde ketogen-diet var att man låg för lågt i energiintag(för lite fett) och protein och det gjorde att man förlorade för mycket muskelmassa. Men de dieter som du har fått av mig och förslag på upplägg är bättre upplagda än de tidigare dieterna.

Återigen svarar du bara på delar av mina frågor!!!

Hur mycket tror du att det skulle skilja i förlorad muskelmassa samt förlorad fett massa om man jämförde våra dieter under en 12 veckors period???

(givetvis följs dieten strikt, samt med ett underskott på 300-550kcal)

Anders The Peak
2009-03-27, 16:58
Återigen svarar du bara på delar av mina frågor!!!

Hur mycket tror du att det skulle skilja i förlorad muskelmassa samt förlorad fett massa om man jämförde våra dieter under en 12 veckors period???

(givetvis följs dieten strikt, samt med ett underskott på 300-550kcal)
Jag kan inte säga precis vad skillnaden blir tyvärr.

Guddi
2009-03-27, 17:03
Nu var det bara en illustration så tagga ned lite tack.

Den överensstämmer rätt hyggligt på individnivå. Du får gärna leta fel men du är på fel väg eftersom du kommer aldrig hitta en studie som fyller dina krav på validitet. Du borde ha valt att fortsätta som ingenjör.Varför tagga ner? Jag skrev bara att grafen du visade inte stämmer då den inte tittar på det du ville illustrera. Sen att du anser att den överrensstämmer har du inga som helst belägg för och det vet du...

Det är personen som påstår något som ska stå för bevis. Det du drar upp i tråd efter tråd håller inte.

Det är nog enklare att hålla sig mätt vid ett lågt kaloriintag på en högfettkost än en lågfettkost, och dessutom säger en del ansedda människor (t.ex. Lyle McDonald) att en ketogen kost är mer muskelbesparande än en icke-ketogen kost vid energiunderskott.

Jag har följt något som liknar Anders upplägg (men med mindre protein) senaste åtta åren. Sen om det funkar vette tusan, men det känns bra. Det finns få sätt att veta hur du reagerar -- det enda sättet är att prova.Som sagt, Lyle skrev det för 10 år sen innan han visste bättre...

Vi har gått igenom detta Mikael

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3517624&postcount=129

Commando1980
2009-03-27, 17:11
mikaelj och anders får ta och skärpa sig. postar ju en massa vilseledande, irrelevanta och ofta helt felaktiga grejer i tråd efter tråd.

Nano-Sekund
2009-03-27, 17:15
Jag kan inte säga precis vad skillnaden blir tyvärr.

Haha! men alltså du är ju helt otrolig! du sitter och skriver inlägg efter inlägg om hur bra din diet är, och sen då man vill ha ett svar på en fråga kan du inte ens uppskatta på ett ungefär!

Tycker att det är skrämande!

Anders The Peak
2009-03-27, 20:03
Haha! men alltså du är ju helt otrolig! du sitter och skriver inlägg efter inlägg om hur bra din diet är, och sen då man vill ha ett svar på en fråga kan du inte ens uppskatta på ett ungefär!

Tycker att det är skrämande!

Du tror visst att det här är en exakt vetenskap och det kan man inte påstå jag kan bara säga att vetenskapligt är det den bantningsmetod som ger bäst utdelning även över tid men. Förklaringen till det är säkert att deltagarna äter mindre än vad de deklarerar. Guddi och Steinbach kan få förklara varför det inte är så i övriga studier. Antagligen beror det på att de är sämre bantningsmetoder. Men som absolut måste förklaras vara avvikelser i rapporteringen som är orsaken eller de har ätit mer protein osv. Det har ingen betydelse för dem det fungerar för!

Anders får ta och skärpa sig. postar ju en massa vilseledande, irrelevanta och ofta helt felaktiga grejer i tråd efter tråd.

Commando nu får du allt förklara vad som är vilseledande, irrelevanta och ofta helt felaktiga grejer roch ofta helt felaktiga grejer i tråd efter tråd.

Lägg fram vad som är det så ska jag sakligt förklara vad och huret för dig Commando.

Anders The Peak
2009-03-27, 20:10
Varför tagga ner? Jag skrev bara att grafen du visade inte stämmer då den inte tittar på det du ville illustrera. Sen att du anser att den överrensstämmer har du inga som helst belägg för och det vet du...

Vad är det som inte stämmer i grafen? Om du nu jämför med de övriga graferna borde de inte tendera till liknande resultat som Atkins. Det är faktiskt individer i botten på de här studierna men det tar du visst ingen hänsyn till.

Visa mig motsatsen och då tar jag ingen hänsyn till att man äter mindre än vad man rapporterar för det tycker jag är av underordnad betydelse i sammanhanget. Frågan var vilken bantningsmetod som ger bäst resultat.

Guddi
2009-03-27, 20:50
Frågan var vilken bantningsmetod som ger bäst resultat.Frågan var vilken metod som är bäst för trådskaparn vilket är en helt annan fråga än vilken metod som fungerar bäst om man ger den till 1000 slumpmässigt valda överviktiga personer.

Det du visade var en graf från en studie där Atkins visade på bättre resultat när massor utav försökspersonerna inte följde dieten, hur är det relevant för trådskaparn som säkerligen tänkt följa sin diet?

Nano-Sekund
2009-03-27, 20:51
Orkar inte med denna tråden nå mer! anders the peak du svarar ju inte på mina frågor!

Jag vill veta hur du själv gått tillväga MED DINA EGNA DIETER... Inte intresserad av grafer och diagram1 som garanterat inte ens är testade för oss som är kroppsbyggare!!!

Guddi
2009-03-27, 20:59
Orkar inte med denna tråden nå mer! anders the peak du svarar ju inte på mina frågor!

Jag vill veta hur du själv gått tillväga MED DINA EGNA DIETER... Inte intresserad av grafer och diagram1 som garanterat inte ens är testade för oss som är kroppsbyggare!!!Det man vet är att man ska ha ett högre proteinintag och drar man ner på fettet för mycket så kan man få negativ inverkan på olika hormoner.

Allt detta står i King Grubs deffguide. Få i dig all protein du behöver, få i dig det fett du behöver och fyll sen på med vad du vill. Näringstiming spelar troligen roll och det finns också mycket som tyder på att man tappar i intensitet i sin träning om man drar ner för mycket på kolhydraterna.

Anders The Peak
2009-03-27, 22:55

Jag vill veta hur du själv gått tillväga MED DINA EGNA DIETER... Inte intresserad av grafer och diagram1 som garanterat inte ens är testade för oss som är kroppsbyggare!!!
Jag har varit tävlande kroppsbyggare under många år med lite skiftande resultat och deffat till ett stort antal tävlingar från junior Sm till senior SM och nu försöker jag göra en comeback och ställa upp i veteran SM antagligen kommer jag klara av att göra det i år.

När det gäller råd för en deff ned på den detaljnivå som du vill ha det leverat så blir det oseriöst med så många okända faktorer.

Nano-Sekund
2009-03-27, 22:56
Det man vet är att man ska ha ett högre proteinintag och drar man ner på fettet för mycket så kan man få negativ inverkan på olika hormoner.

Allt detta står i King Grubs deffguide. Få i dig all protein du behöver, få i dig det fett du behöver och fyll sen på med vad du vill. Näringstiming spelar troligen roll och det finns också mycket som tyder på att man tappar i intensitet i sin träning om man drar ner för mycket på kolhydraterna.

Joo jag har koll på den faktabiten=) men tack ändå. väldigt uppskattat att du skriver i klartext, och inte i gåtor som vissa andra!

försöker att få i mig ca 1g/kvikt fett sén mellan 250-300 protein och resten kolhydrater 250-300...

Nano-Sekund
2009-03-27, 22:59
Jag har varit tävlande kroppsbyggare under många år med lite skiftande resultat och deffat till ett stort antal tävlingar från junior Sm till senior SM och nu försöker jag göra en comeback och ställa upp i veteran SM antagligen kommer jag klara av att göra det i år.

När det gäller råd för en deff ned på den detaljnivå som du vill ha det leverat så blir det oseriöst med så många okända faktorer.

OSERIÖST? träning kost och kroppen i allmänhet är mitt största intresse i livet! hur menar du med oseriöst? jag är bara intresserad och nyfiken på veta lite mera än bara tabeller och diagram!

Anders The Peak
2009-03-27, 23:05
OSERIÖST? träning kost och kroppen i allmänhet är mitt största intresse i livet! hur menar du med oseriöst? jag är bara intresserad och nyfiken på veta lite mera än bara tabeller och diagram!
Du fick mer än tillräcklig information för att genomföra en bra deff jämfört med vad Guddi har lagt till i tråden.
Lycka till med deffen!

Lazius
2009-03-28, 00:29
40% Protein
40% kolhydrat
20% Fett
Detta fördelat på 3200 kcal

Hur är era egna erfarenheter??

Någon som har prövat något liknande upplägg?
OT: Jag kör ett liknande upplägg som du just nu och det fungerar alldeles utmärkt. Det är både enkelt och effektivt! Mitt Excelark har faktiskt inställningarna 40 40 20 på energifördelningen, även fast detta inte är något jag exakt följer! Jag har gått ner 9 kg på 9 veckor (från 95 kg till 86 kg) och inte förlorat något i styrka. (Kanske har Duravol och CLA som jag använder hjälpt till också.)

Mitt mål har varit att äta 2-3 g protein/kg kroppsvikt per dag och ligga på 500 kcal underskott hela tiden, förutom senaste veckorna då jag legat på 400 kcal under. (Dessa är teoretiskt beräknade underskott, så det reella underskottet kanske blev högre.) Sedan har jag legat på ca. 18-30 E% fett och resten kolhydrater. Det har helt enkelt berott på vad jag valt att äta en specifik dag. En del "fusk" har också förekommit, men då är det bara att fortsätta dieten som vanligt nästa dag...;)

Mitt mål har varit att äta så pass mycket att jag inte behöver gå hungrig och det har funkat utan problem. Den förbränningsträning jag utfört är mest långa (relativt långsamma) promenader och lite HIIT på motionscykeln. Det är ju betydligt lättare att hålla kaloribudgeten om man rör på sig och får äta lite mer!

Med andra ord så tycker jag att ditt upplägg verkar riktigt bra! Jag tror absolut att du kan ligga på ett högre kaloriunderskott i början om du har mycket övervikt. Använd styrkepassen som måttstock på om du förlorar muskelmassa (kör lika hårt och tungt som vanligt) och vågen och måttbandet får hålla koll på fettförbränningen. Om du förlorar styrka eller blir för hungrig, då är det bara att du lägger dig på ett mindre kaloriunderskott!

Nano-Sekund
2009-03-28, 10:22
OT: Jag kör ett liknande upplägg som du just nu och det fungerar alldeles utmärkt. Det är både enkelt och effektivt! Mitt Excelark har faktiskt inställningarna 40 40 20 på energifördelningen, även fast detta inte är något jag exakt följer! Jag har gått ner 9 kg på 9 veckor (från 95 kg till 86 kg) och inte förlorat något i styrka. (Kanske har Duravol och CLA som jag använder hjälpt till också.)

Mitt mål har varit att äta 2-3 g protein/kg kroppsvikt per dag och ligga på 500 kcal underskott hela tiden, förutom senaste veckorna då jag legat på 400 kcal under. (Dessa är teoretiskt beräknade underskott, så det reella underskottet kanske blev högre.) Sedan har jag legat på ca. 18-30 E% fett och resten kolhydrater. Det har helt enkelt berott på vad jag valt att äta en specifik dag. En del "fusk" har också förekommit, men då är det bara att fortsätta dieten som vanligt nästa dag...;)

Mitt mål har varit att äta så pass mycket att jag inte behöver gå hungrig och det har funkat utan problem. Den förbränningsträning jag utfört är mest långa (relativt långsamma) promenader och lite HIIT på motionscykeln. Det är ju betydligt lättare att hålla kaloribudgeten om man rör på sig och får äta lite mer!

Med andra ord så tycker jag att ditt upplägg verkar riktigt bra! Jag tror absolut att du kan ligga på ett högre kaloriunderskott i början om du har mycket övervikt. Använd styrkepassen som måttstock på om du förlorar muskelmassa (kör lika hårt och tungt som vanligt) och vågen och måttbandet får hålla koll på fettförbränningen. Om du förlorar styrka eller blir för hungrig, då är det bara att du lägger dig på ett mindre kaloriunderskott!

Kul att höra att någon prövat nåt liknande=) Jag har full koll på alla bitar du skrivit ner...Jag brukar alltid kunna hålla i min styrka under en deff, dock så kan man ibland tappa en del massa trots att styrkan i övningarna fortfarande finns kvar...

Skulle vara intressant ifall du gjort något typ av bia test för att kolla hur din kroppsamansättning reagerat på din deff! 9kg på 9veckor är en rätt tuff viktnedgång!

hade du gjort någon test på din kroppsamansättning innan du startade deffen?

Vad är målet (vikt bf%)??

//mvh

Nano-Sekund
2009-03-28, 10:25
[QUOTE=Anders The Peak;3570742]Du fick mer än tillräcklig information för att genomföra en bra deff jämfört med vad Guddi har lagt till i tråden.
Lycka till med deffen![/QUOTE

Det enda du gett mig är vilseledande information! du svara ju inte ens på frågorna jag ställer!

Dessutom tycker jag att du inte behöver anklaga Guddi. Det är till dig jag skrivit de flesta av mina inlägg!

Lazius
2009-03-28, 11:32
Kul att höra att någon prövat nåt liknande=) Jag har full koll på alla bitar du skrivit ner...Jag brukar alltid kunna hålla i min styrka under en deff, dock så kan man ibland tappa en del massa trots att styrkan i övningarna fortfarande finns kvar...

Skulle vara intressant ifall du gjort något typ av bia test för att kolla hur din kroppsamansättning reagerat på din deff! 9kg på 9veckor är en rätt tuff viktnedgång!

hade du gjort någon test på din kroppsamansättning innan du startade deffen?

Vad är målet (vikt bf%)??

//mvh
Det är nog svårt att inte tappa någon massa alls. Fettet är ju en del av ens massa eftersom det lagras överallt i kroppen, som underhudsfett, intramuskulärt och kring inre organen... Min tolkning av det (under deff) är att om biceps minskar i omfång men styrkan är oförändrad så är det pga att intramuskulärt fett förbränts.

Och, ja, 9 kg på 9 veckor var faktiskt lite snabbare viktminskning än vad jag räknat med från början. Det beror nog till viss del på att jag också gick upp väldigt snabbt i vikt efter nyår :em: Den vikten (de första kilona) försvann också snabbt när jag lade om kosten och motionen. Jag hade faktiskt tänkt vänta längre med deffen, men när jag inte kunde knäppa jeansen längre så fick jag nog!

Jag har inte gjort någon test på kroppssammansättningen. Jag har helt enkelt kört på måttband, vikt, spegel och styrka. Och jeansen är absolut inga problem att knäppa längre ;)

Min deff är helt enkelt inte så superstrikt, men jag kommer nu att lägga mig på 0-underskott nån vecka. Sen kanske jag fortsätter med en lätt deff tills allt fett på magen är borta, vilket är det slutgiltiga målet. Vikten är sekundär.

Att mäta bf% har jag inte brytt mig om, men jag har faktiskt funderat på att köpa en "seriös" våg som mäter detta via både fötter och händer (sån som används i vården). Det resultatet bör väl vara tillräckligt noggrant för ens behov.

Nano-Sekund
2009-03-28, 14:13
Det är nog svårt att inte tappa någon massa alls. Fettet är ju en del av ens massa eftersom det lagras överallt i kroppen, som underhudsfett, intramuskulärt och kring inre organen... Min tolkning av det (under deff) är att om biceps minskar i omfång men styrkan är oförändrad så är det pga att intramuskulärt fett förbränts.

Och, ja, 9 kg på 9 veckor var faktiskt lite snabbare viktminskning än vad jag räknat med från början. Det beror nog till viss del på att jag också gick upp väldigt snabbt i vikt efter nyår :em: Den vikten (de första kilona) försvann också snabbt när jag lade om kosten och motionen. Jag hade faktiskt tänkt vänta längre med deffen, men när jag inte kunde knäppa jeansen längre så fick jag nog!

Jag har inte gjort någon test på kroppssammansättningen. Jag har helt enkelt kört på måttband, vikt, spegel och styrka. Och jeansen är absolut inga problem att knäppa längre ;)

Min deff är helt enkelt inte så superstrikt, men jag kommer nu att lägga mig på 0-underskott nån vecka. Sen kanske jag fortsätter med en lätt deff tills allt fett på magen är borta, vilket är det slutgiltiga målet. Vikten är sekundär.

Att mäta bf% har jag inte brytt mig om, men jag har faktiskt funderat på att köpa en "seriös" våg som mäter detta via både fötter och händer (sån som används i vården). Det resultatet bör väl vara tillräckligt noggrant för ens behov.

Okej! jag förstår. Kul att du lycakts bra med din deff! använde du dig av samma träningssplitt under deffen som under uppbyggnad?

ifall att vilken splitt körde du?

Tolkia
2009-03-28, 18:14
Det enda du gett mig är vilseledande information! du svara ju inte ens på frågorna jag ställer!
Vissa av dina frågor är i princip omöjliga att svara på, det kan vara en del i problemet. Ingen kan på förhand säga exakt hur många kilon eller gram fett respektive muskelvävnad du kommer att förlora om du äter på ett visst sätt.

Lazius
2009-03-29, 00:52
Okej! jag förstår. Kul att du lycakts bra med din deff! använde du dig av samma träningssplitt under deffen som under uppbyggnad?

ifall att vilken splitt körde du?
Jag kör en vanlig 3-split. Jag brukar köra relativt tungt med mycket halva och fjärdedels reps, vilket passar mig bra. Jag har också några dagar mellan varje pass så jag återhämtar mig totalt, därför brukar jag kunna öka något för varje pass under uppbyggnadsfasen.

Under deffen fortsätter jag köra på exakt samma upplägg (absolut inte lättare) och då blir det lätt att se om jag börjar tappa. Det är bara att kolla träningsjournalen!

Sverker
2009-03-29, 06:31
Ni har så bråttom. Man behöver inte tappa muskelmassa under någon bantning eller ren deff.
Det fungerar alldeles utmärkt, för mig, att plocka 1 - 2 kg per månad under lugna och kontrollerade former.

Muskelmassa är en lyx man samlat på sig under flera år. Rimligen borde man fortsätta att träna lika hårt även under bantningen för att bibehålla musklemassan.
Om man nu hittat en rutin som leder till muskelökning så varför inte bara strypa kalorierna med 100 - 200 st och lägga lite mer spontan aktivitet över dygnet. Behöver inte vara mer än en kort promenad på en kvart eller så.

Nano-Sekund
2009-03-29, 10:42
Vissa av dina frågor är i princip omöjliga att svara på, det kan vara en del i problemet. Ingen kan på förhand säga exakt hur många kilon eller gram fett respektive muskelvävnad du kommer att förlora om du äter på ett visst sätt.

Nej jag det är klart att jag vet! men det har jag heller inte krävt!.

Då jag ställt en fråga har jag oftast bett om en uppskattnig, men det har jag sällan fått något vettigt svar! =(

Nano-Sekund
2009-03-29, 10:47
Ni har så bråttom. Man behöver inte tappa muskelmassa under någon bantning eller ren deff.
Det fungerar alldeles utmärkt, för mig, att plocka 1 - 2 kg per månad under lugna och kontrollerade former.

Muskelmassa är en lyx man samlat på sig under flera år. Rimligen borde man fortsätta att träna lika hårt även under bantningen för att bibehålla musklemassan.
Om man nu hittat en rutin som leder till muskelökning så varför inte bara strypa kalorierna med 100 - 200 st och lägga lite mer spontan aktivitet över dygnet. Behöver inte vara mer än en kort promenad på en kvart eller så.

Givetvis är det ett mycket smart sätt, och så även min målsättning (dvs. - ca 500Kcal/dag) Det som är problemet i mitt fall är att jag har en ganska så stor fett% och jag var mest intresserad ifall jag kunde ligga på ett lite större underskott i början när mina fett depåer är så pass höga. Detta utan att försaka nämvärt med muskelmassa.

tex. BF 20%-15%: att man kunde ligga på lite hårdare typ 700-1000kcal underskott/dag

FÖr att sedan...

15%-10% : ligga runt 300-500kcal underskott/dag

Vad tror ni???

j2b
2009-03-29, 12:04
Givetvis är det ett mycket smart sätt, och så även min målsättning (dvs. - ca 500Kcal/dag) Det som är problemet i mitt fall är att jag har en ganska så stor fett% och jag var mest intresserad ifall jag kunde ligga på ett lite större underskott i början när mina fett depåer är så pass höga. Detta utan att försaka nämvärt med muskelmassa.

tex. BF 20%-15%: att man kunde ligga på lite hårdare typ 700-1000kcal underskott/dag

FÖr att sedan...

15%-10% : ligga runt 300-500kcal underskott/dag

Vad tror ni???

ja det kan du göra om du orkar med det, jag gjorde det i början av min diet och det var inga problem, jag hade inte gått över 1000 dock..

Nano-Sekund
2009-03-29, 12:54
ja det kan du göra om du orkar med det, jag gjorde det i början av min diet och det var inga problem, jag hade inte gått över 1000 dock..

OKej! lyckades du behålla det mesta av muskelmasan?
hur såg dina stats ut när du låg på det underskottet?
K-vikt?
Bf%?

mikaelj
2009-03-29, 13:36

Det är inte klokt att ligga på ett för stort underskott. Dels blir det svårt att prestera ordentligt och på så vis bibehålla maximalt med muskelmassa, dels kommer ett stort underskott under lång tid leda till du tappar mindre av att hormonbalansen i kroppen går sönder. Jag vet inte hur stort det underskottet är.

Nano-Sekund
2009-03-29, 13:59
[QUOTE=mikaelj;3572979]Det är inte klokt att ligga på ett för stort underskott. Dels blir det svårt att prestera ordentligt och på så vis bibehålla maximalt med muskelmassa, dels kommer ett stort underskott under lång tid leda till du tappar mindre av att hormonbalansen i kroppen går sönder. Jag vet inte hur stort det underskottet är.[/QUOTE

Vem har pratat om några stora underskott?

mikaelj
2009-03-29, 14:02
Vem har pratat om några stora underskott?

Du. 700-1000 kcal.

Nano-Sekund
2009-03-29, 14:17
Du. 700-1000 kcal.

Okej du menade så! jag pratade enbart om 700-1000 underskott i början av dieten när fettdepåerna är som störst. för att sedan plana ut runt 500kcal underskott/dag när fett% gått ner litegrann...

Går ju givetvis inte att ligga på 700-1000 kcal underskott ifall man ligger inne med en BF på 6-7%

Förstår du vad jag menar???

j2b
2009-03-29, 14:22
OKej! lyckades du behålla det mesta av muskelmasan?
hur såg dina stats ut när du låg på det underskottet?
K-vikt?
Bf%?

mina stats var och är i stort sett oförändrade, har kört så tungt som möjligt med lite färre reps än innan

började på 98,6kg ca 18-20% bf
nu väger jag typ 88kg

Nano-Sekund
2009-03-29, 14:29
mina stats var och är i stort sett oförändrade, har kört så tungt som möjligt med lite färre reps än innan

började på 98,6kg ca 18-20% bf
nu väger jag typ 88kg

Okej! jag förstår! kul att du lyckats! =)

vad är målvikten?

Remote
2009-03-29, 14:34
Jag tror att det är dags att börja deffa och sluta fundera, prova ett upplägg och om det inte fungerar, du tappar styrka med samma träningsmängd, så ändra ditt tillvägagångssätt och minska eller öka på underskottet.

Nano-Sekund
2009-03-29, 14:39
Jag tror att det är dags att börja deffa och sluta fundera, prova ett upplägg och om det inte fungerar, du tappar styrka med samma träningsmängd, så ändra ditt tillvägagångssätt och minska eller öka på underskottet.

Ifall du läser tråden så kanske du kan räkna ut att jag redan har börjat deffa!

Jag har min starategi klar, och är rätt så insatt i ämnet deff.

Tycker ändå att det är kul att disskutera med andra och utbytta kunskaper, även om vi är många som tycker olika.

j2b
2009-03-29, 14:56
Okej! jag förstår! kul att du lyckats! =)

vad är målvikten?

85kg är tanken så får vi se hur det känns där

Nano-Sekund
2009-03-29, 15:06
85kg är tanken så får vi se hur det känns där

Okej skoj=) lycka till!

Remote
2009-03-29, 16:51
Jag gjorde ungefär det du pratar om för två-tre år sedan, uteslöt kolhydrater och låg på väldigt stora underskott per dag i 3 veckor och jag gjorde en bodypod mätning hos paulun före och efter men jag kommer inte ihåg resultatet men jag tror jag tappade runt 8 kg.

Då fungerade det eftersom jag kort därefter flög iväg till värmen och vindsurfade resten av sommaren. Att ligga på stora underskott över en längre tid är inte praktiskt, enligt min mening, och det är bättre att ligga på ett litet underskott och ha tålamod.

Nano-Sekund
2009-03-29, 21:31
Jag gjorde ungefär det du pratar om för två-tre år sedan, uteslöt kolhydrater och låg på väldigt stora underskott per dag i 3 veckor och jag gjorde en bodypod mätning hos paulun före och efter men jag kommer inte ihåg resultatet men jag tror jag tappade runt 8 kg.

Då fungerade det eftersom jag kort därefter flög iväg till värmen och vindsurfade resten av sommaren. Att ligga på stora underskott över en längre tid är inte praktiskt, enligt min mening, och det är bättre att ligga på ett litet underskott och ha tålamod.

Vem har sagt nåt om att utesluta kolhydraterna??? INTE JAG IAFA...

Läs hela tråden nästa gång du uttalar dig TACK!!!

Tolkia
2009-03-29, 22:07
Nano-Sekund: Du kanske skulle tjäna på att inte bita huvudet av alla som säger något du inte från första stund supergillar. Du säger att du vill diskutera, men är man för grinig tröttnar folk.

Nano-Sekund
2009-03-29, 22:19
Nano-Sekund: Du kanske skulle tjäna på att inte bita huvudet av alla som säger något du inte från första stund supergillar. Du säger att du vill diskutera, men är man för grinig tröttnar folk.

Jag är långt ifrån grinig! det är inte min avsikt att vara otrevlig. Verkar dock som att det finns folk på forumet som bara är ute efter att hylla sig själva och inte disskutera ämnet i tråden. =(

JAg vill inget annat än disskutera, och utbyta erfarenheter! =)

Fixem86
2009-03-29, 22:30
Jag tror(vet) jag ligger på -500 kcal per dag.Men jag tappar direkt i styrka så fort ja itne ligger på överskott.Behöver man oroa sig för de lr behöver de inte betyda att man tappar muskelmassa?Kanske är så att man inte har riktigt samma tryck som när man är fet mätt å go?! :D

mikaelj
2009-03-29, 22:31
Jag tror(vet) jag ligger på -500 kcal per dag.Men jag tappar direkt i styrka så fort ja itne ligger på överskott.Behöver man oroa sig för de lr behöver de inte betyda att man tappar muskelmassa?Kanske är så att man inte har riktigt samma tryck som när man är fet mätt å go?! :D

Jag tror att det mer troliga alternativet är att du känner dig svag för att du har brist på energi.

Nano-Sekund
2009-03-29, 22:39

Jag tror att det mer troliga alternativet är att du känner dig svag för att du har brist på energi.

SKulle tro något liknande jag med. Hur ser din kost ut? Kör du mycket cardio?

Fixem86
2009-03-29, 22:51
Ligger på 2 - 2.5 gram protte/kg kroppsvikt 1g fett per kilo och resten kolisar.Äter kolisarna i samband med passet.Känner mig aldrig hungrig förutom på morgonen när ja väntar lite med å äta för att de inte sak bli alldeles för många timmar mellan mat å träning.Powerwalk 2* 45min om dagen 4-6 dagar i veckan stryke träning 4 dagar i veckan.

jik
2009-03-29, 23:02
Jag började min diet på 20%BF. Jag har INTE räknat kalorierna exakt. Utan följt deff guiden, dock med mindre fett än rekommenderat.
Jag har iaf legat mer än -500 kcal /dag. Av den anledningen att jag tycker/tror precis som du,att man kan ligga på mer underskott om man har högt bf från början. Jag skulle tippa på att jag äter ca 500kcal mindre, men dessutom så kör jag cardio nu,vilket jag inte gjorde innan.
Så jag har gått ner 8kg på 7 v. Alltså betydligt mer än vad alla säger. Jag har tagit kaliper mått,samt vägt mig varje vecka.Samt tagit mått på kroppens delar. Jag har minskat 10cm i midjan hittils.
Nu ligger jag dock ca 500kcal minus , för jag har minskat mitt bf. Jag ska på ny kaliper mätning om en vecka. Och kommer då få reda på hur mycket jag har minskat bf & muskler.
Jag TROR att det gått bra hitills man får känna efter själv.

Kolla gärna in min deff journal, där kommer jag skriva resultatet av nästa kaliper mätning. Så får du se om det funkat på mig eller inte.

Jag är iaf nöjd med resultaten hitills.

Lycka till..

Nano-Sekund
2009-03-29, 23:17
Ligger på 2 - 2.5 gram protte/kg kroppsvikt 1g fett per kilo och resten kolisar.Äter kolisarna i samband med passet.Känner mig aldrig hungrig förutom på morgonen när ja väntar lite med å äta för att de inte sak bli alldeles för många timmar mellan mat å träning.Powerwalk 2* 45min om dagen 4-6 dagar i veckan stryke träning 4 dagar i veckan.

Jag hade valt enbart 40-60 min powerwalk var dag eller (4-6ggr i veckan)

90 minuters powerwalk tar på krafterna, även om det låter töntigt att säga det. =)

Jag tror att du skulle ha mera ork i gymmet ifall du skar ner lite på cardion.

vissa dagar blir det alltså 90min cardio + 1 styrkepass för din del! jag tycker att det låter rätt så tufft! (600-800 kcal)

Hur mycket kalorier/dag äter du?

Nano-Sekund
2009-03-29, 23:19
Jag började min diet på 20%BF. Jag har INTE räknat kalorierna exakt. Utan följt deff guiden, dock med mindre fett än rekommenderat.
Jag har iaf legat mer än -500 kcal /dag. Av den anledningen att jag tycker/tror precis som du,att man kan ligga på mer underskott om man har högt bf från början. Jag skulle tippa på att jag äter ca 500kcal mindre, men dessutom så kör jag cardio nu,vilket jag inte gjorde innan.
Så jag har gått ner 8kg på 7 v. Alltså betydligt mer än vad alla säger. Jag har tagit kaliper mått,samt vägt mig varje vecka.Samt tagit mått på kroppens delar. Jag har minskat 10cm i midjan hittils.
Nu ligger jag dock ca 500kcal minus , för jag har minskat mitt bf. Jag ska på ny kaliper mätning om en vecka. Och kommer då få reda på hur mycket jag har minskat bf & muskler.
Jag TROR att det gått bra hitills man får känna efter själv.

Kolla gärna in min deff journal, där kommer jag skriva resultatet av nästa kaliper mätning. Så får du se om det funkat på mig eller inte.

Jag är iaf nöjd med resultaten hitills.

Lycka till..

OKej! kul att läsa =) hoppas att dina tester visar goda resultat.

Jag ska genast kika in din deffjournal =)

Fixem86
2009-03-29, 23:23
Ja ibland blir de mkt aktivitet:) men jag gillar ju mat så får ju äta lite extra då även att de är deff :) äter mellan 2200-2600 beroende på hur mkt jag tränat.Men åter till frågan att bli svagare under deff behöver inte i alla fall betyda muskelförlust?

Nano-Sekund
2009-03-29, 23:29
Ja ibland blir de mkt aktivitet:) men jag gillar ju mat så får ju äta lite extra då även att de är deff :) äter mellan 2200-2600 beroende på hur mkt jag tränat.Men åter till frågan att bli svagare under deff behöver inte i alla fall betyda muskelförlust?

Jag är absolut ingen expert, men med dom kunskaper jag har i ryggsäcken så antar jag att det är en blandning mellan sämre tryck i systemet, samt att du kanske förbrukar lite väll mycket energi på långa promenader. Jag tar för givet att du inte ligger på ett alldeles för stort kalori underskott.

Ifall du ligger inom ramarna för ett sunt kalori underskott så skall du inte tappa nämvärt med muskelmassa.

Kort fråga: Tränar du på morgon eller dag kväll?? kanske olika?

Jag personligen känner mig alltid lite piggare runt 18:00-20:00 tiden än på morgonen.

Fixem86
2009-03-29, 23:41
Tränar ibland kl 1-2 innan jobbet annars blir de 22-23 efter jobbet..Får väl helt enkelt bara fortsätta å kneta igenom träningspass utan ökningat och t.o.m minskning 2 månader till sen får vi se om jag tappar mkt styrka när ja börjar äta plus igen :D

Nano-Sekund
2009-03-29, 23:45
Tränar ibland kl 1-2 innan jobbet annars blir de 22-23 efter jobbet..Får väl helt enkelt bara fortsätta å kneta igenom träningspass utan ökningat och t.o.m minskning 2 månader till sen får vi se om jag tappar mkt styrka när ja börjar äta plus igen :D

Du känner bäst själv! hoppas att du når dina mål! och lycka till med både träning och deff =)

Nano-Sekund
2009-03-30, 22:26
Någon mer som kan dela med sig av sina Deff resultat?

Näringssplitt?
Träningsupplägg?
Målsättning?

Mongar
2009-03-31, 08:37
Någon mer som kan dela med sig av sina Deff resultat?

Näringssplitt?
Träningsupplägg?
Målsättning?

Eftersom jag inte har någon aning om vad jag gör av med så är jag inte heller så noga vad jag får i mig, men give or take så försöker jag med:
180-200g P
90g F >2400kcal / dag nånting
180-200g K

Proteinerna kan det vara trögt med ibland. Sen failar jag då och då om det finns rester av pasta, ris eller potatis i kylen men men.

Träning:
m. bröst, triceps
t. rygg, biceps
o. axlar, mage, underarm
to. vila
f. vila
l. ben, mage
s. vila

Rör mig inte mycket utöver det, kan bli nån promenad i veckan.

Start 11 mars: 100kg (är 197cm lång)
Idag: 96,5kg morgonvikt, går lite för snabbt.
Mål:
11 apr: 96kg
11 maj: 93kg
11 juni: 90kg

Får se hur det blir. Räknar med att känna mig ganska klen när jag är på 90kg men det återstår att se. Inte tappat styrka på gymmet men ökar inte direkt heller.

Nano-Sekund
2009-03-31, 09:23
Eftersom jag inte har någon aning om vad jag gör av med så är jag inte heller så noga vad jag får i mig, men give or take så försöker jag med:
180-200g P
90g F >2400kcal / dag nånting
180-200g K

Proteinerna kan det vara trögt med ibland. Sen failar jag då och då om det finns rester av pasta, ris eller potatis i kylen men men.

Träning:
m. bröst, triceps
t. rygg, biceps
o. axlar, mage, underarm
to. vila
f. vila
l. ben, mage
s. vila

Rör mig inte mycket utöver det, kan bli nån promenad i veckan.

Start 11 mars: 100kg (är 197cm lång)
Idag: 96,5kg morgonvikt, går lite för snabbt.
Mål:
11 apr: 96kg
11 maj: 93kg
11 juni: 90kg

Får se hur det blir. Räknar med att känna mig ganska klen när jag är på 90kg men det återstår att se. Inte tappat styrka på gymmet men ökar inte direkt heller.

Ok! Jag kör själv också en 4 splitt :hbang:

I fall jag vore du skulle jag vara mest noga med proteinet! ifall du vill spara på styrka och muskelmassa 2 -2.5 ggr kroppsvikten är en bra siffra.

Lycka till dem deffen :cool:

jik
2009-04-14, 16:10
Nano!!..

Vart o gjort bf mätning, resultat av det jag skrev tidigare ( alltså större viktnedgång än 0.5kg/v) står i journalen. Iaf kan jag säga att startar man som vi med en bf på ca 20% så går det bra. Jag hade tappat 2kg massa och 6kgbf vilket enl mätaren är riktigt bra. han vart impressed t.o.m! Det går säkert att minimera muskelförlusten ännu mer genom att följa - 0.5kg/v. Men då får man ju hålla på i 20 veckor för att gå ner 10kg! Och frågan är hur mycket massa man sparar på det. Måste ju vara mycket annat som spelar in oxå som protein intag, träningsupplägg och intensitet! Men nu vet du hur d gtt för mig iaf!

lycka till

Nano-Sekund
2009-04-15, 18:05
Nano!!..

Vart o gjort bf mätning, resultat av det jag skrev tidigare ( alltså större viktnedgång än 0.5kg/v) står i journalen. Iaf kan jag säga att startar man som vi med en bf på ca 20% så går det bra. Jag hade tappat 2kg massa och 6kgbf vilket enl mätaren är riktigt bra. han vart impressed t.o.m! Det går säkert att minimera muskelförlusten ännu mer genom att följa - 0.5kg/v. Men då får man ju hålla på i 20 veckor för att gå ner 10kg! Och frågan är hur mycket massa man sparar på det. Måste ju vara mycket annat som spelar in oxå som protein intag, träningsupplägg och intensitet! Men nu vet du hur d gtt för mig iaf!

lycka till

Okej! kul att du fått bra resultat. Jag är inne på min 4:e vecka och allting går bra. Har inte märkt av någon styrkemässig förlust än, känner mig väldigt pigg och motiverad! full av energi.

Jag ska iväg och göra en mätning snart! och hoppas på bra stats ;)

//Mvh