Logga in

Visa fullständig version : Vansinnig diet?

hassezilla
2009-03-26, 17:32
Morsan och farsan började med en diet efter att dom lyssnade på ett föredrag angående LCHF dieten, vilket innebär ett obefintligt intag av kolhydrater och massvis med protein och fett. Kan detta verkligen vara bra ur en hälso aspekt, blodtryck osv? Mår verkligen kroppen bra om man vräker i sig mättat fett?
Att hon som höll föredraget hävdade att kroppen bildar sina egna kolhydrater av fett och protein låter också galet.
Tydligen verkar folk gå ner i vikt med LHCF vilket jag tycker låter som en saga eftersom energiintaget måste bli otroligt högt med ett överdrivet intag av fett. Jag menar är det inte kaloriunderskott som gäller i grund och botten för viktnedgång?

14K
2009-03-26, 17:35
Jag är en av de som gått ner med denna metod, -16kg än så länge, finns fler på detta forum som både tränar och mår bra av sådan kost.

hot_tuna
2009-03-26, 17:42
Iden med LCHF är att man ska bli mätt INNAN man ätit så mycket att man hamnar på kaloriöverskott. Fet mat är ju som bekant mättande. Har själv ätit LCHF i 3-4 månader och det fungerade för min del. Dock är det ingen "fribiljett" till att vräka i sig smör och grädde, fysikens lagar gäller fortfarande.
Sök lite på forumet också, det finns många trådar om LCHF-kost.

KaptenKnäsvag
2009-03-26, 17:47
Det funkar bra. De gångerna jag dietar äter jag som vanligt men stryper kolhydraterna, tappar smidigt fettvikt och behåller en överkomlig mängd muskelmassa.

Samt iom att folk äter så inåt helvetes mycket kolhydrater så blir kalorimängden för vanligt folk mindre än innan om de struntar i kolhydraterna. Jag finner det även personligen mer mättande med protein/fett än carbs. Kan vara en bidragande faktor

Ishie
2009-03-26, 17:53
Enda nackdelen som jag ser det är att kött är dyrt :(

tomos
2009-03-26, 17:55
Jag är också en av alla LCHFare på kolozzeum.
Funkar hur bra som helst, jag gått ner ca. 10 kg sedan i november då jag började träna och har hålltpå med LCHF sedan i julas bör tilläggas att jag , tränar 5 dagar i veckan.
Låg stadigt runt 92-95kg när jag började, ligger nu på 82-83kg, det bör tilläggas att jag fuskar titt som tätt med öl och bröd =)

Med LCHF mat så står man sig väldigt länge och äter på så sätt mindre, perfekt under en diet.

Exhale_
2009-03-26, 17:56
Du går ner av ett energiunderskott. Sen om du som person föredrar att täcka energibehovet med högre andel fett/protein gentemot kolhydrater så kör på det. Jag ställer mig dock tveksam till att helt utesluta kolhydrater ur kosten. Men att dra ner intaget ska inte ge några direkt hälsomässiga nackdelar.

pclillen
2009-03-26, 19:40
det funkar bra, släng in en kolhydratsdag i veckan oxå så e de superb.

Och fett blir inte kolhydrater, utan ketoner som hjärnan kan använda i brist på kolhydrater, de är då man går in i ketosis. Protein däremot kan omvandlas till glukos.

mikaelj
2009-03-26, 20:04
LCHF dieten, vilket innebär ett obefintligt intag av kolhydrater och massvis med protein och fett.

Lika mycket protein som snittbefolkningen. Gymtränar du på LCHF äter du naturligt mer protein. Fett är poängen med LCHF. 75-85E% för min del.

Kan detta verkligen vara bra ur en hälso aspekt, blodtryck osv? Mår verkligen kroppen bra om man vräker i sig mättat fett?

Inte om du heter Ulf Bohman, för då skickar du ut samma brev till varenda liten lokaltidning i hela Sverige. Lustigt nog med perfekt timing inför att Annika Dahlqvist skall ha en föreläsning i orten.

Men om man ser till nyare studier, dvs gör tvärtom vad Livsmedelsverket gör, ser du att blodtryck, kolesterol och de flesta andra hälsoparametrar förbättras av lågkolhydratkost.

Att mättat fett är farligt kommer från att de höjer nivån LDL och HDL, vilket anses vara en riskfaktor för hjärtkärlsjukdomar. Problemet med den teorin är att den inte ser till att den sortens LDL som skapas är den ofarliga. Resten av den inbillade farligheten med fett kommer från Ancel Keys virriga "Seven Country Study" på 50-60-talet...

Se http://www.nutritionandmetabolism.com och http://www.kostdoktorn.se

Att hon som höll föredraget hävdade att kroppen bildar sina egna kolhydrater av fett och protein låter också galet.

Korrekt. Glukosbehovet minskar betydligt, och det som behövs kommer från det man äter eller från protein och fett (1/3 från fett, 2/3 från protein ungefär). Om dina föräldrar äter hyfsat strikt LCHF blir det max 20g eller så, och de kolhydraterna gör att levern inte behöver konvertera lika mycket.

Går för övrigt utmärkt att träna på LCHF... (men vissa tycker det är segt de första månaderna, verkar bero på hur mycket kolhydrater du åt innan)

Tydligen verkar folk gå ner i vikt med LHCF vilket jag tycker låter som en saga eftersom energiintaget måste bli otroligt högt med ett överdrivet intag av fett.

Fett mättar på lång sikt (>3h) och påverkar inte insulinnivån som gör att kroppens fettceller kan hjälpa till. Äter du istället kolhydratrik mat mättar det bara så länge magsäcken är tillräckligt full, och under tiden kan dessutom kroppens fettceller inte hjälpa till lika mycket.

mikaelj
2009-03-26, 20:57
Specifikt angående mättat fett, av Göran Petersson på Chalmers:

"Välj Bregott framför Becel för kärl och hjärta" (http://pagina.se/filer/becel.pdf)

Mättat fett oskyldigt:
Fettsyrametabolismen är uppbyggd kring mättade fetter, och fettvävnaden i människor och djur består främst av fettsyror som är mättade och enkelomättade. Därför är den mycket spridda och seglivade myten om det mättade fettets hälsofarlighet egentligen orimlig från grunden. Många tydliga beskrivningar finns nu av hur myten uppkommit och av hur forskning efterhand avfärdat den (3). I själva verket är mättat fett motståndskraftigare än omättat mot skador av syreradikaler och peroxidation.

Linolsyrahotet: Den dominerande omega-6-fettsyran är linolsyra, som i LDL finns esterbunden till kolesterol enligt figuren. Fleromättade fetter är mycket lättoxiderade. Med dagens överintag av omega-6 blir linolsyra den farligaste oxidationskänsliga fettsyran i LDL. Detta ger på molekylär nivå en förklaring till varför det är viktigt att minska överintaget med kosten av omega-6.

Omega-6 hittar du i vegetabiliska oljor och margarin.

Sedan kan du förstås läsa tråden "LCHF - hur är det egentligen?" (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124727)

Scratch89
2009-03-26, 21:42
Återigen då, mikaelj, så får du hänvisa med lite ordentliga källor, och inte till kostdoktorn. Göran Petersson har examen i miljövetenskap; jag skulle tro att min utbildning har mer cred i det här ämnet.

Pepz
2009-03-26, 21:49
mikaelj blir din diet bättre av att du försöker övertyga så många som möjligt att den är bra? det verkar ju vara din livsuppgift att få hela sverige att äta som dig.

mikaelj
2009-03-26, 21:58
mikaelj blir din diet bättre av att du försöker övertyga så många som möjligt att den är bra?

Japp! Visste du inte det?

(killen frågade, jag svarade. sluta fåna dig.)

Återigen då, mikaelj, så får du hänvisa med lite ordentliga källor, och inte till kostdoktorn.

F'låt, jag menade http://www.kostdoktorn.se/vetenskap -- bättre?

När du skaffar en bra länksamling och sammanställning av intressanta texter på en egen site lovar jag att börja länka till den!

Göran Petersson har examen i miljövetenskap; jag skulle tro att min utbildning har mer cred i det här ämnet.

Se ovan. Men det är egentligen ganska ointressant vad han eller du har för utbildning.

Såvida du inte anser att han har fel. Har han fel? För om inte, så tycker jag att det låter på dig som att du känner dig bortglömd och vill ha uppmärksamhet...

Men du behöver inte känna dig bortglömd, för jag tänker på dig! :-) (hur gick tentan? och hur mår fingret?)

Tolkia
2009-03-26, 22:27
sluta fåna dig.
Det beteendet är reserverat för dig, menar du?

Ang. Göran Pettersson så tycker jag att han är väl konspiratorisk (jag tillhör ju som bekant den tråkiga falangen som inte tycker att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet). Och ja, det har viss relevans vad hans expertis är, i och med att han uttalar sig i kraft av sin titel. Även om jag också tycker att Becelreklamen suger.

TS: Huruvida dina föräldrars diet är vansinnig eller inte går inte att avgöra utan att veta hur de äter. Hot tunas post ovan sammanfattar poängen med det hela.

mikaelj
2009-03-26, 22:34
Det beteendet är reserverat för dig, menar du?

Ja. Därför hoppas jag att du också slutar fåna dig snart. Det får inte plats fler fåntrattar på min stol.

Ang. Göran Pettersson så tycker jag att han är väl konspiratorisk (jag tillhör ju som bekant den tråkiga falangen som inte tycker att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet). Och ja, det har viss relevans vad hans expertis är, i och med att han uttalar sig i kraft av sin titel.

Återigen ber jag bara om ett enkelt dementerade av de två citaten ur hans texter jag gav ovan. Annars var första halvan av ditt inlägg fånigt (se ovan).

Scratch89
2009-03-26, 22:58
F'låt, jag menade http://www.kostdoktorn.se/vetenskap -- bättre?

När du skaffar en bra länksamling och sammanställning av intressanta texter på en egen site lovar jag att börja länka till den!

Jag har redan sett kostdoktorns studier. Om det inte är citat tagna ur sitt sammanhang så är det studier som handlar om överviktiga som blir smalare, diabetiker med hyperglykemi, eller personer med höga blodfetter. Det hör liksom inte till debatten vad gäller friska människor, och särskilt inte när herr doktor drar slutsatser när det inte finns någon direkt överförbarhet.

Se ovan. Men det är egentligen ganska ointressant vad han eller du har för utbildning.

Såvida du inte anser att han har fel. Har han fel?
Utbildningen är högst intressant i det här fallet. Bara för att han kan kemin betyder det inte att han är toxikolog, och absolut inte att han kan se något som är en naturlig process i kroppen som totalt livsfarlig.

Du har redan fått svar av Sverker här.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3559390&postcount=446

Om du får mothugg i en tråd, så betyder det inte att du kan försöka på nytt i en annan.

mikaelj
2009-03-26, 23:07
Utbildningen är högst intressant i det här fallet. Bara för att han kan kemin betyder det inte att han är toxikolog, och absolut inte att han kan se något som är en naturlig process i kroppen som totalt livsfarlig.

Du har redan fått svar av Sverker här.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3559390&postcount=446

TS frågade om mättat och enkelomättat fett är farligt (innan någon protesterar om att han undrade över mättat fett och kött, så innehåller kött hälften/hälften mättat/enkelomättat fett). Av det måste alltså följa att fleromättade fetter är nyttiga.

Jag tycker Sverkers svar är fullt rimligt. Det är en naturlig process och är precis som det skall vara, vid en naturligt mängd essentiella fleromättade fettsyror.

Men du behöver inte gå till Göran Petersson för att hitta studier som visar att det en överdriven konsumtion av omega-6 är onyttigt.

Scratch89
2009-03-26, 23:12
TS frågade om mättat och enkelomättat fett är farligt (innan någon protesterar om att han undrade över mättat fett och kött, så innehåller kött hälften/hälften mättat/enkelomättat fett). Av det måste alltså följa att fleromättade fetter är nyttiga.

Eh, jag ser inte sambandet alls. You lost me att hello.

Eddie Vedder
2009-03-27, 05:41
Morsan och farsan började med en diet efter att dom lyssnade på ett föredrag angående LCHF dieten, vilket innebär ett obefintligt intag av kolhydrater och massvis med protein och fett. Kan detta verkligen vara bra ur en hälso aspekt, blodtryck osv? Mår verkligen kroppen bra om man vräker i sig mättat fett?

Det är inte mycket protein i LCHF-kost. Kost med väldigt mycket protein hittar du snarare bland oss här på Kolo.;)

Väljer dina föräldrar bra livsmedel så ska du inte oroa dig. Förhoppningsvis kommer de må bättre av den nya dieten och den är inte alls vansinnig. Mår de inte bättre (vilket ju inte alla gör även om dessa personer inte kommer till tals som de lyckade) så är det ju en erfarenhet i alla fall.:) Stötta dom istället.

mikaelj
2009-03-27, 06:05
Eh, jag ser inte sambandet alls. You lost me att hello.

o_O

Jag tog mig friheten att berätta om alternativet till att äta mättat fett är, om man nu skall få i sig fett. Som att steka/baka med margarin och använda dåliga veg. oljor (solros & majs).

Förutsatt att man inte helt skippar fett och ersätter det med kolhydrater, förstås...

shut teh face
2009-03-27, 07:57
Jag har kört atkins många gånger och så länge man i första stadiet härdar ut 5-7 dagar så är det räkmacka sedan. Man varken kan eller har lust att äta något med kolhydrater (nåja) och jag påstår att många onyttiga saker som man kan va sugen på innehåller kolhydrater.

Jag menar, om du känner för o svulla lite och väljer korv så är du ändå mätt som en flodhäst ganska fort, om man hade ätit kolhydrater hade det varit enkelt att trycka i sig 300g bröd.

mikaelj
2009-03-27, 16:01
Det beror väll på hur stor andel fett man äter :smash: :confused:

Tanken med LCHF är att växla kolhydrater mot fett rakt av, med samma proteinintag som rekommenderas enligt SNR.

Ishie
2009-03-27, 16:14
Tanken med LCHF är att växla kolhydrater mot fett rakt av, med samma proteinintag som rekommenderas enligt SNR.

Det vart fel, men nån dum 3min regel gjorde att jag inte kunne ändra utan fick ta bort istället.

Ja, du får gärna byta ut kollisarna mot fett blint, själv gör jag den fördelning som passar mig..

Det ja menar är att, kan man ha förhöjt protein intag på vanlig kost, kan man väll ha det på LCHF också.
Sen i mitt fall är inte tanken att växla det rakt av *bara för att*. Det måste ju alltid finnas ett syfte med att göra nånting, varför skulle man annars göra det.

mikaelj
2009-03-27, 16:20
Det ja menar är att, kan man ha förhöjt protein intag på vanlig kost, kan man väll ha det på LCHF också.

Naturligtvis. Men LCHF _per definition_ är lika mycket en högproteinkost som SNR är det.

Sen i mitt fall är inte tanken att växla det rakt av *bara för att*. Det måste ju alltid finnas ett syfte med att göra nånting, varför skulle man annars göra det.

Klar det finns ett syfte. Att undvika de onda kolhydraterna! :-)

Ishie
2009-03-27, 22:51
Naturligtvis. Men LCHF _per definition_ är lika mycket en högproteinkost som SNR är det.

Klar det finns ett syfte. Att undvika de onda kolhydraterna! :-)

Varför undviker du dem för då *rolleyes*

RandomC
2009-03-27, 22:56

Man menar att insulinet är dåligt och skulle göra dig tjock, sjuk och död. Vilket givetvis inte stämmer överhuvudtaget.

mikaelj
2009-03-27, 23:02

TS skrev att LCHF går ut på att äta massa protein. Vilket inte stämmer. Däremot får man anpassa behovet, och en tränande individ har ett högre proteinbehov än en icke-tränande. Jag undviker inte protein.

mikaelj
2009-03-27, 23:04
Jag har redan sett kostdoktorns studier. Om det inte är citat tagna ur sitt sammanhang så är det studier som handlar om överviktiga som blir smalare, diabetiker med hyperglykemi, eller personer med höga blodfetter. Det hör liksom inte till debatten vad gäller friska människor, och särskilt inte när herr doktor drar slutsatser när det inte finns någon direkt överförbarhet.

Jag förstår hur du menar. Och även om det inte är särskilt relevant för de flesta här i forumet så länge de är aktiva så kan man fråga sig hur övervikt, insulinresistens och dåliga kolesterolnivåer uppkommer till att börja med. Det tror jag är en intressant parameter att ta med när man diskuterar kost i allmänhet, för jag tror inte att det enbart är genetiskt betingat huruvida du blir överviktig, insulinresistent och/eller får en hjärtinfarkt.

Ishie
2009-03-27, 23:12
Man menar att insulinet är dåligt och skulle göra dig tjock, sjuk och död. Vilket givetvis inte stämmer överhuvudtaget.

Well, det är iaf inte onyttigt att unvika till stor del, heller. Har ju diabetes själv, så jag vet hur mycket insulin det faktiskt går åt om man äter mycket kolhydrater, speciellt snabba.. *cry*

Ishie
2009-03-27, 23:19
Jag förstår hur du menar. Och även om det inte är särskilt relevant för de flesta här i forumet så länge de är aktiva så kan man fråga sig hur övervikt, insulinresistens och dåliga kolesterolnivåer uppkommer till att börja med. Det tror jag är en intressant parameter att ta med när man diskuterar kost i allmänhet, för jag tror inte att det enbart är genetiskt betingat huruvida du blir överviktig, insulinresistent och/eller får en hjärtinfarkt.

Det där med insulin resistensen kan jag nog svara på.. 30min prommenad/dag gör en ENORM skillnad. Men omvänt så räcker det med att jag sitter still i 48h för att det ska krävas 50-75% mer insulin för samma mängd av samma mat.

Så det är iaf ingen lögn att det *räcker* med lite motion dagligen ;)

Kan väll tillägga att ingen som går i jobbet borde ha det problemet oavsett om man bara sitter på arslet när man kommer hem.. Det är nog kontorsarbetarna som inte heller tränar, som ska se upp i sånna fall.

mikaelj
2009-03-27, 23:28
Det där med insulin resistensen kan jag nog svara på.. 30min prommenad/dag gör en ENORM skillnad. Men omvänt så räcker det med att jag sitter still i 48h för att det ska krävas 50-75% mer insulin för samma mängd av samma mat.

Så det är iaf ingen lögn att det *räcker* med lite motion dagligen ;)

Insulinkänslighet, inte insulinresistens (det får du av att äta mycket snabba kolhydrater).

Vad är störst faktor vad gäller insulinkänslighet och motion: själva motionen, eller muskelglykogenlager som ett extra kolhydratgömställe?

Kan väll tillägga att ingen som går i jobbet borde ha det problemet oavsett om man bara sitter på arslet när man kommer hem.. Det är nog kontorsarbetarna som inte heller tränar, som ska se upp i sånna fall.

Oerhört många kroppsarbetare som äter fel (= snabba och mycket kolhydrater) har en rejäl kulmage.

Tolkia
2009-03-27, 23:40
... så kan man fråga sig hur övervikt, insulinresistens och dåliga kolesterolnivåer uppkommer till att börja med.
Att man äter för mycket och rör sig för lite brukar kunna vara en bärande faktor.

Ishie
2009-03-27, 23:40
Känner mig bra jäkla seg nu.. Kommer inte på allt jag tänkte skriva för en halv minut sen..

Insulinkänslighet, inte insulinresistens (det får du av att äta mycket snabba kolhydrater).
Jupp :) Förväxlade dem. Va nått mer jag skulle skriva här, men jag glömde..

Vad är störst faktor vad gäller insulinkänslighet och motion: själva motionen, eller muskelglykogenlager som ett extra kolhydratgömställe?
Jag tappa dig vid "muskelglykogenlager som ett extra kolhydratgömställe".
[/QUOTE]

Oerhört många kroppsarbetare som äter fel (= snabba och mycket kolhydrater) har en rejäl kulmage.
Nu pratar jag ju enbart om insulinkänsligheten, det har ju inget å göra med Vad de äter, bara hur mycket de rör sig. Gissar på att det var det du undrade på förra frågan?

Exhale_
2009-03-28, 08:29

Hur kan du veta att det är ett överskott av kolhydrater som gör att kroppsarbetarna får en rejäl kulmage?

Eddie Vedder
2009-03-28, 08:33
Hur kan du veta att det är ett överskott av kolhydrater som gör att kroppsarbetarna får en rejäl kulmage?

Det skrev han aldrig. MikaelJ skrev att de ofta har en kulmage och att de ofta äter stora mängder snabba kolhydrater. Om den observationen stämmer eller ej vet inte jag men Mikael skrev i alla fall inte att det är den enda orsaken.

Att en sådan kost lättare skulle kunna tänkas leda till överkonsumtion av annat förstår jag inte det konstiga med.

Tolkia
2009-03-28, 17:36
Att en sådan kost lättare skulle kunna tänkas leda till överkonsumtion av annat förstår jag inte det konstiga med.
Frågan är väl hur korrekt det är att ställa upp det som ett orsakssamband (som du gör nu). Jag köper alla gånger iakktagelsen "folk som äter mycket av det specifika skräpet A äter ofta mycket skräp rent allmänt" (det är ju inte heller direkt dagens nyheter att dåliga matvanor ganska ofta är dåliga mer än på en specifik punkt), men att därifrån gå till "att äta det specifika skräpet A leder till att man börjar äta en mass annat skräp också" och skylla det enbart på kemiska karaktäristika hos A, tycker jag är mer långsökt.

mikaelj
2009-03-28, 17:44
Jag tappa dig vid "muskelglykogenlager som ett extra kolhydratgömställe".

Om du tränar minskar glykogenlagrena i musklerna, och kolhydraterna du äter går främst dit. Vilket (väl?) gör att det krävs mindre insulin. Så min fråga var om du tror att ditt minskade insulinbehov vid motion beror på ovanstående, eller något annat.

Nu pratar jag ju enbart om insulinkänsligheten, det har ju inget å göra med Vad de äter, bara hur mycket de rör sig. Gissar på att det var det du undrade på förra frågan?

Ungefär så. Farsan har alltid rört sig oerhört mycket på arbetet, kroppsarbete, likväl blir han rund om magen. Det blir mycket spaghetti och köttfärssås och potatismos & kött, men aldrig godis eller chips/dyl.

Sure, bara en person, men jag ser tjocka kroppsarbetare varje dag. Per min mentala bild av en kroppsarbetare är det faktiskt snarare regel än undantag.

Alltså verkar fysisk aktivitet inte hjälpa om du ändå äter fel.

Trance
2009-03-28, 17:54
Alltså verkar fysisk aktivitet inte hjälpa om du ändå äter fel.

För mycket menar du?

mikaelj
2009-03-28, 18:29
För mycket menar du?

Fel kan innebära lite allt möjligt. I min heliga skrift (under stycket "Hunger och mättnad") står det att det är lätt att äta mer än vad du behöver om lunchen består av potatismos, än om den består av ägg.

Ishie
2009-03-29, 18:18
Om du tränar minskar glykogenlagrena i musklerna, och kolhydraterna du äter går främst dit. Vilket (väl?) gör att det krävs mindre insulin. Så min fråga var om du tror att ditt minskade insulinbehov vid motion beror på ovanstående, eller något annat.
Nu var ju hela poängen att jag åt väldigt lite kolhydrater.
Och ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket om Varför saker funkar som dem gör. Men om jag äter kolhydrat fattig kost, så räcker det med att gå ut och prommenera en timme, som substitut till insulin. :)

Ishie
2009-03-29, 18:31
Det skrev han aldrig. MikaelJ skrev att de ofta har en kulmage och att de ofta äter stora mängder snabba kolhydrater. Om den observationen stämmer eller ej vet inte jag men Mikael skrev i alla fall inte att det är den enda orsaken.

*slap* på mig om jag drar det här för OT nu, MEN, jag gick industri på gymnasiet, och hade Väldigt mycket praktik. Och jag kan nog backa upp det påståendet en aning. Dock så skulle jag nog tro att det gäller skiftarbetare mer än kroppsarbetare. Då jag gick dagtid på min praktik så hade de ofta lagad mat från middagen de hade hemma dagen innan som lunch. Till skillnad från skiftarbetarna som hade mer av det man skulle kunna kalla dålig kost. Pan pizza, pulvermos, snabbmakaroner etc.. Hur det kommer sig kan man ju undra.. Mer stress kanske ev. jag vet inte :)

MrBulk
2009-03-29, 18:35
LCHF-are verkar oxå ha mage

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/resource/AD_BOOKFAIR_GBG_2008.JPG

Ishie
2009-03-29, 18:39
Ja, men det har ju med kaloriöverskott och göra.. Inte vilken fördelning man har på kolhydrater, protein och fett.

Fint exempel föresten.. Hur många 60 åriga damer är "smala"?

Eddie Vedder
2009-03-29, 18:43
LCHF-are verkar oxå ha mage

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/resource/AD_BOOKFAIR_GBG_2008.JPG

Alla som som går ner från övervikt blir ju inte rippade som fitnesstjejer.

Tolkia
2009-03-29, 19:21
+1 på Eddie. Annica Dahlqvist är snarare ett argument för den kosthållning hon propagerar för än ett argument mot (nu vet jag inte hur hon såg ut tidigare iofs, men hon säger ju själv att hon var tjock); fullt normal för sin ålder skulle jag säga. Det finns en tendens att sätta likhetstecken mellan "smal, snygg, ser ung ut" och "är vid god hälsa", som inte står på någon särskilt god grund.