handdator

Visa fullständig version : Köpes, bytes, säljes på Kolo.

ARMSTARK
2009-03-26, 12:01
Varför finns det inte en liten marknad för begagnade träningsgrejjer på Kolo forum? Eller rättare sagt, skulle inte det vara en bra ide?

mini
2009-03-26, 12:13
Det finns ju andra sajter för det.

martikainen
2009-03-26, 13:03
fördelen med en lokal sida är ju att man "Känner" medlemmarna, går att sköta handeln lite snyggare oftast.

Nackdelen är väl vid bluffmakare så kan moderatorerna få massa skit ( i form av frågor och att de vill att moderatorerna ska ingripa)
Och även utbudet.

Jag är för!

z_bumbi
2009-03-26, 13:09
Varken Lasse eller någon moderator vill ta det ansvaret. Det finns redan annonsmarknader som har ett utbyggt system och som trots det inte kan garantera säkerheten så risken att någon ska råka illa ut är ganska stor.

mangs
2009-03-26, 15:44
Jag har både köpt och sålt grejor som inte är träningsrelaterade via medlemmar på forumet och precis som det nämnts har man ju hyffsad koll på en person här jämfört med Random Blocket-annons. Dock förstår jag att Forumet, ägarna och moderatorerna inte vill riskera något genom detta. Jag tror det är ytterst få medelemmar på detta forumet som skulle vilja blåsa någon annan medlem, vi är som ett stort kompisgäng. :)

wintersnowdrift
2009-03-26, 15:49
Jag har både köpt och sålt (träningsrelaterade-)saker på Kolozzeum via PM, samt även varit mellanhand vid deal mellan två andra medlemmar. Supersmidigt.

//Kristin

MasterChief
2009-03-26, 15:52
Jag har både köpt och sålt (träningsrelaterade-)saker på Kolozzeum via PM, samt även varit mellanhand vid deal mellan två andra medlemmar. Supersmidigt.

//Kristin

§10. Inlägg där postaren avser att köpa eller sälja varor är ej tillåtna, oavsett vilka produkter/tjänster det gäller. Vill man annonsera på Kolozzeum kan man kontakta info@kolozzeum.com. Bytes/skänkes/hyres/uthyres annonser är ej heller tillåtna.

Banna henne.

Skjaves
2009-03-26, 16:26
§10. Inlägg där postaren avser att köpa eller sälja varor är ej tillåtna, oavsett vilka produkter/tjänster det gäller. Vill man annonsera på Kolozzeum kan man kontakta info@kolozzeum.com. Bytes/skänkes/hyres/uthyres annonser är ej heller tillåtna.

Banna henne.
Vi PM som hon säger och via inlägg som det står i reglerna är det väl ändå skillnad på?

MasterChief
2009-03-26, 16:30
Vi PM som hon säger och via inlägg som det står i reglerna är det väl ändå skillnad på?

Det var...tja...ett rätt dåligt skämt (nu när tidsperspektivet gjort sitt med bedömningen). Jag känner winter så hon började nog inte gråta.

Three pigs
2009-03-26, 16:57
Skulle inte precis vara så att endast "kända" medlemmar skulle försöka kränga grejer...

mangs
2009-03-26, 17:52
Nej, men å andra sidan är det just det som är vanligt på Kolozzeum, att vi har ett stort antal "kända" medlemmar som är aktiva. Jag säger inte att det är idiotsäkert men nog köper jag hellre en pryl av en som varit aktiv medlem här i något år jämfört med random snubbe på blocket som man inte ahr koll på. Kanske en falsk trygghet?

Skjaves
2009-03-26, 18:58
Det var...tja...ett rätt dåligt skämt (nu när tidsperspektivet gjort sitt med bedömningen). Jag känner winter så hon började nog inte gråta.
Tänkte nästan att det var så, men bara nästan. :Virro

wintersnowdrift
2009-03-26, 22:46

Inte gråta? Först får jag inte följa med till Monaco och nu detta. Klart som korvspad att jag börjar stortjuta *cry*.

*kissass*

On-topic så förstår jag om admin inte vill ha en köp-och-sälj marknad på sina axlar, det kräver säkert sjukt mycket jobb. Jag ville mer poängtera att det går att kränga grejer utan officiella kanaler i Kolozzeums undre värld.

//Kristin

agazza
2009-03-26, 22:49
Tycker det är en underbar idé.

MasterChief
2009-03-26, 22:54
Inte gråta? Först får jag inte följa med till Monaco och nu detta. Klart som korvspad att jag börjar stortjuta *cry*.
//Kristin

Min fru börjar vänja sig vid tanken faktiskt. Allt hopp är inte borta.

hahavaffan
2009-03-26, 22:57
Det kanske går att ändra reglerna, och tillåta en Köp & Sälj-tråd? Det kommer ju kräva rätt stränga regler för vad som får och inte får utannonseras där, men kan andra trådar funka så borde även en sådan gå bra. Jag hade iallafall uppskattat en sådan tråd!

ARMSTARK
2009-03-27, 09:37
För att det ska fungera så måste Moderatorn/erna ha 100% ansvarsfrihet i alla affärer som görs där. En privat deal mellan köpare och säljare.
För att det inte ska bli Blocket2 så måste alla annonser vara klart träningsrelaterade. Och självklart bara privata annonser, begagnade grejjer, inga företags annonser.

agazza
2009-03-27, 10:32
För att det ska fungera så måste Moderatorn/erna ha 100% ansvarsfrihet i alla affärer som görs där. En privat deal mellan köpare och säljare.
För att det inte ska bli Blocket2 så måste alla annonser vara klart träningsrelaterade. Och självklart bara privata annonser, begagnade grejjer, inga företags annonser.

Varför måste dom vara träningsrelaterade?

ARMSTARK
2009-03-27, 10:49
Varför måste dom vara träningsrelaterade?

Därför att det finns redan en massa lumpmarknader, ett till på kolo skulle inte tillföra nåt. Däremot ett som bara har begagnade träningsgrejjer känner jag inte till.

agazza
2009-03-27, 10:55
Begränsningar är onödigt, jag vet många här på brädan som har schyssta prylar jag är sugen på, eller ifall någon har boende att hyra ut kan vara intressant, eftersom man redan delar många intressen.

MasterChief
2009-03-27, 11:10
Faktum är ju att mer eller mindre varenda forum som jag hänger på har köp/sälj (såsom HiFiforum, Euphonia, Prisjakt osv). Skillnaden är väl att kolo är en affärsverksamhet och därför inte vill knytas samman med begagnatförsäljning.