handdator

Visa fullständig version : Kläder att löpa i vid olika temperaturer?

Musselbank
2009-03-26, 03:34
Vad är lagom mycket klädsel att springa en stund i, om man dessutom kommer att gå en hel del? Säg, vid -5, 0, 5 och 10 grader? Jag tycker att det är svårt att avgöra. Det går väl fort nog att lära sig, men det blir en så obehaglig läxa!

Det är så lätt att det blir ruskigt kallt de bitar man går när det är kyligt ute. Ska man i så fall ha med sig nåt extraplagg som man får krångla av och på hela tiden, orka?

:confused:

Exhale_
2009-03-26, 07:24
Är det minusgrader och du inte vet med dig om du ska löpa hela stäckan så rekommenderar jag iaf ett underställ. Själv kör jag så gott som alltid "lager på lager"-principen. Närmast kroppen något som andas. Andra lagret något som värmer. Tredje lagret något vindtätt.

Knickedicken
2009-03-26, 07:35
När det börjar krypa under -7 så brukar jag köra med 2 underställ annars har jag bara 1 underställ (har ingen lager 2 tröja) och något vindtätt över det. När det kommer upp mot +10 så kanske även 1 underställ blir för varmt då kanske det skulle räcka med en löpar T-shirt och sen vindtätt över det.

Pjotor
2009-03-26, 08:43
Jag kan varmt rekommendera hellånga löpartights. En kombination med en vindtät overall, en T-tröja och en underställströja räcker till allt från -5 till +25.

saab900
2009-03-26, 11:14
Jag har shorts och T-shirt ned till +12-13 ungefär om det inte blåser satan. Vid +12-13 åker den vindtäta jackan till Craft-overallen på.
Vid +7-8 åker även byxorna på. Här brukar även ett par tunna handskar åka på.
Runt nollan åker mössan på. Den är viktig eftersom en svettig kalufs direkt exponerad för vinden ger kraftg nedkylning, huvudvärk kommer som ett brev på posten.

Med bara den tunna Craft-overallen med T-shirt under klarar jag mig till -5 ungefär, sedan åker ett tunt underställ på. Och de dagarna det är kallare än -5 i Mälardalen är lätträknande.

Personligen hatar jag att springa i underställ, det blir åt h*elvete för varmt direkt, man svettas floder, och så sitter det alldeles för tight och begränsar rörelserna. Tiderna blir rejält mycket sämre. Som att springa med gummiband runt alla leder, som måste sträckas för varje steg.

Tänk på att den riktigt stora risken att bli sjuk är när du stannar genomsvettig efter löprundan och tar dig hem gåendes eller cyklandes. Den kyleffekten som blir är inte att leka med. I lumpen lärde man sig att det är farligare att svettas när det är kallt ute än att frysa lite granna. T o m på sommaren när de var 25 grader i skuggan frös man som en hund när man tog av sig stridsutrustningen med skyddsväst etc pga att man var helt genomblöt av svett.

Risken med att springa med underställ är därför att du blir nedkyld när du stannar och går pga att du svettas mycket mer. Det är mycket bättre att frysa i början av rundan, man blir lagom varm efter en kilometer eller så. Men så länge du springer är det ingen risk att du blir sjuk, det är när du slutar springa och är svettig som du blir nedkyld snabbt. Jag åker bil fyra kilometer till elljusspåret istället för att cykla under de kalla månaderna av just den anledningen.

enstorochstark
2009-03-26, 11:21
Underställ + vindtäta byxor och jacka tillsammans med ett stycke mössa och vantar. Och ja, de kommer bli ganska kallt tills du fått upp värmen i kroppen... men det är säkert anabolt och optimalt! *popcorn*

EDIT: Och ja, är det riktigt kallt (typ -7 och blåsigt) så drar jag på mig en tjocktröja mellan understället och vindjackan (do'h!): kom ihåg, börjar du frysa om benen, händerna, etc, är det för att kroppens viktigaste organ sitter på överkroppen och uppåt och det är det kroppen vill hålla varmt, så är du varm där, är det sällan problem med resten av kroppen (förutom sådant som får direktkontakt med luften och vinden, typ händerna, ansiktet)

Pjotor
2009-03-26, 15:45
Risken med att springa med underställ är därför att du blir nedkyld när du stannar och går pga att du svettas mycket mer.

Underställ helt i ull håller värmen rätt bra även när de är våta. Blandmaterial och helsyntet har dock andra fördelar. Kanske ska du ha olika typer för olika väderlek?

Turbonisse
2009-03-26, 15:49
Springer i Dobsom-ställ med t-shirt i alla temperaturer, på våren och sommaren blir det dock shorts och t-shirt.

saab900
2009-03-26, 15:54
Underställ helt i ull håller värmen rätt bra även när de är våta. Blandmaterial och helsyntet har dock andra fördelar. Kanske ska du ha olika typer för olika väderlek?

Nej, varför det? Är det lagom varmt ute, över 12-13 grader, är det inga problem att springa med shorts och t-shirt i ösregn. Annars är det ju Craft-overallen som gäller, den är vattentät, mest svetten som är ett problem, oavsett väderlek.

wintersnowdrift
2009-03-26, 16:07

Jag kör med ett underställ i merinoull om det är kallt (typ under -5) och tycker det är underbart. Jag åker en del längdskidor på vintern och är det kuperat kan ansträningsnivån variera ganska mycket (pulsen går ner mkt nedför och vice versa uppför); mao samma princip som om man omväxlande går och springer. Ullunderställ + tunn, vindtät jacka är mitt tips.

//Kristin

MasterChief
2009-03-26, 16:09
Tänk på att den riktigt stora risken att bli sjuk är när du stannar genomsvettig efter löprundan och tar dig hem gåendes eller cyklandes.

Är risken större att man blir sjuk när man fryser?

Jag har ju hört det flera gånger, men är det verkligen så?

svartskägge
2009-03-26, 17:07
... tipsen här ovan är jättebra, men ni har glömt en sak: buffen!!
Då graderna kryper ner mot nollan är den din bästa kompis!
För er som inte vet vad buff är: http://www.buffsverige.se/

Musselbank
2009-03-26, 19:33
Goa tips! Jag provade dubbla t-shirtar under Dobsom + mössa i dag (runt noll grader). Fungerade bra; mössan gjorde susen... men blev ganska svettig :-/

Muffin Man
2009-03-26, 19:46
-5
Löpartajts, underställströja, vindjacka + mössa och handskar i funktionsmaterial. Eventuellt underställ för benen (definitivt om mer än -5 grader)

0
Som ovan

5
Som ovan, men ingen mössa.

10 grader
Som ovan; men inga handskar, mössa eller underställströja. Underställströjan ersätts av lång- eller kortärmad tröja i funktionsmaterial. Vindjackan är fortfarande på.

Enligt min filosofi är alltså ett underställ av god kvalitet ett måste. Med ett bra underställ klarar man sig i de flesta väder.

Kinsei
2009-03-27, 10:51
Om du ska klä dig för att både gå och springa får du nog vara beredd på att det blir lite varmt när du springer.

Det är en otrolig skillnad på vilken klädsel som behövs. När man springer behöver man sällan mer än underställströja och jacka på överkroppen. Jag klär mig själv ungefär som Muffin Man. Men att gå i den klädseln skulle bli alldeles för kallt!

Johan29j
2009-03-27, 11:03
Kör vanligt helly underställ, R90 byxor, sedan en lite tjockare tröja (ej vindtät) fungerar bra oavsett hur kallt de är, bara de inte regnar. kör med fingerfria vantar vilket jag tyker fungerar grymt bra! mösa är en självklarthet så länge de är under +3 grader. alltid bättre att behöva plocka av sig ett lager en att springa runt och frysa!!

dream_theater_
2009-03-27, 11:36
Oavsett väder springer jag i shorts. Det är överkroppen som bli påpälsad om det är kallt eller regnigt. =)

Johan29j
2009-03-27, 12:48
Oavsett väder springer jag i shorts. Det är överkroppen som bli påpälsad om det är kallt eller regnigt. =)

Alltid i shorts? Får du inte ont i knän och skenben?

dream_theater_
2009-03-28, 16:17
Alltid i shorts? Får du inte ont i knän och skenben?

Njäe jag har inte märkt något än. jag tycker det är mest skönt att det drar runt benen lite. Men självklart, nu är jag inte ute och springer när det är -10. -5 går väl gränsen för shorts tycker jag nog.

Musselbank
2009-03-28, 16:58
Om det inte redan vore vår hade jag nog investerat i en lite tunnare mössa. Jag ska prova med keps...

Karvig
2009-03-28, 17:29
Springer i Dobsom-ställ med t-shirt i alla temperaturer, på våren och sommaren blir det dock shorts och t-shirt.

+1. Dobsomstället är en riktig höjdare.

Muffin Man
2009-03-28, 20:58
Jag kör också Dobsom (XR). Tycker det är riktigt bra.

Erik__
2009-03-28, 21:05
Jag kör militärens fältskjorta m/90 och långkalsonger, det + ett vindtätt ställ så kan jag kombinera ihop det mesta mellan -15 och +15, men har lagt ner att springa när det är riktigt kallt, halsen min tål det inte.