Visa fullständig version : Två sjuttonåringars försök till en snyggare kropp!
Hej Kolozzeum!
Jag och en kompis har bestämt oss för att få bort fettet och ta fram musklerna till sommaern, så därför har vi satt ihop en ny livsstil och ett nytt träningsschema.
Vi vet att, för att gå ner i vikt måste man förbruka fler kalorier än man stoppar i sig, och för att vara på rätt spår ska man gå ner runt ett halvt kilo i veckan = 500 kcal underskott per dag.
Grejen är att vi varken har tid, lust eller möjlighet till beräkning av kalorier vi stoppar i oss, så vi kör på att helt bojkotta godis, snacks, läsk - you name it - och istället försöka äta någolunda normal och nyttig mat, samtidigt som vi tränar styrka 3 gånger i veckan, kondition 2 gånger, och vilar 2 gånger.
Vi är båda 17 år och bor hemma.
Generella frågor:
1. Bör vi köra på EAA istället för Gainomax?
2. Behövs ytterligare proteintillskott utöver EAA, förutom det man får i sig genom maten?
3. Behöver vi stoppa i oss kolhydrater direkt efter träning, eller kan man vänta någon timme tills man kommer hem och ska äta?
- - -
Kost
Till frukost:
1 port. Havregrynsgröt
1 ägg
1 glas mjölk
Till lunch:
Det som finns i skolmatsalen
+ Grönsaker
+ Vatten
Mellanmål:
1 knäckebrödsmacka
+ Skinka
+ 1 frukt
+ Vatten
Före träning:
Inget. (ev. EAA)
Efter träning:
(ev. EAA) men just nu kör vi på en gainomax och sen middag när vi kommer hem.
Till middag:
Det som tillagas
+ Keso
+ Grönsaker
+ Vatten
- - -
Träningsschema
Måndag:
Triceps, axlar, bröst
Tisdag:
Konditionspass 1 -> 2x20 minuter på cykel
Onsdag:
Vilodag 1 -> vad borde man stoppa i sig en sån här dag?
Torsdag:
Biceps, mage, rygg
Fredag:
Konditionspass 2 -> 2x20 minuter på cykel
Lördag:
Vilodag 2
Söndag:
Ben
Vi skulle uppskatta om någon med en gnutta ork vill dela med sig av sina kunskaper, och isåfall påpeka eventuella brister i vår kost/träning samt svara på frågorna!
Tack på förhand
S & O
pclillen
2009-03-26, 00:35
Kosten ser bra ut.
EAA före & efter är att föredra, troligen billigare än gainomax oxå, men frågan är om effekten är så märkbar på muskeltillväxt etc? Om ni ska köra med eaa så köp maltodextrin oxå för o få i er kolhydrater oxå. Annars skulle jag dricka 1 liter mjölk bara, lär väl funka lika bra i praktiken.
proteinet ni får i er genom maten är ganska hyfsat, beror på hur mkt kött ni äter under lunchen och middagen, och ja kolhydrater direkt efter träningen är nog att föredra, men äter ni tätt inpå är det inget måste.. (dock mer optimalt).
kalajset
2009-03-26, 00:50
1. Gainomax är tänkt att intas efter träningen. EAA är tänkt att intas före träningen. Får man bara välja en av dessa, och då under förutsättningen att man i slutändan får i sig lika mycket kalorier under den dag i båda fallen, är EAA bäst. Fast här skulle faktiskt kombinationen EAA före, gainomax efter vara så gott som optimal.
2. Det finns inga kosttillskott som är måsten. "EAA" finns i vanlig mat, gäller bara att välja proteinrika livsmedel, (som t ex: ägg, kött, fisk, linser, bönor, mjölkprodukter, etc). 2g protein per kroppskilo är det enda viktiga här, en mycket bra gräns att sträva efter under diet för att undvika muskelförlust. Hur man sedan får i sig dessa proteinmängder spelar i slutändan föga roll förutsatt att man äter en hyggligt god kost näringsmässigt.
3. Vikten av kolhydrater efter ett pass har att göra med hurvida man tänkt träna dom snart efter eller ej. Har man t ex milen på schemat dagen efter ett benpass, är det en mycket god idé att äta sina kolhydrater så snart man kan efter benpasset. Har man ett mer humant schema lär en timme hit eller dit inte spela någon större roll i längen. Lite mer träningsvärk kanske, och lite mindre "tryck" i muskulaturen beroende på dos/tidpunkt av intag etc, men detta är individuellt.
I övrigt ser ert schema helt OK ut, men om ni inte redan gjort det, så läs gärna "deffguiden" för en djupare förståelse kring viktnedgång och deff. Att inte räkna kalorier tycker jag fungerar helt OK även det faktiskt, har aldrig gjort det under någon viktnedgång hittills, och denna nuvarande deff jag är inne i kör jag på sin höjd uppskattningar av kalorimängd, vilket jag tycker fungerar helt OK. Det enda som kan bli lite svårt är proteinintaget, men bara man håller sig till proteinrika livsmedel så lär det fungera utmärkt i de flesta fall ändå, det är jag helt övertygad om. Det rör sig ändå om något halvt kilo-ett kilo i veckan vid optimal viktnedgång, och då behöver man knappt ens känna någon större hunger än vanligt, det är ingen svältkost man måste ge sig på, vilket möjligen kan vara det största felet folk tror gällande deff.
Lycka till!
Ser ut som ni hajjat läget men utan stats på er (vikt längd) ere svårt att bedöma kostintaget. Ev även BF om ni har.
forslund
2009-03-26, 08:31
En positiv sak angående EAA är att det är väldigt kalorisnålt jämfört med Gainomax, vilket gör att ni kan lägga mer kalorier på vanlig mat för mättnad.
Tävla med varandra, upplägget ser mer än bra ut för ett första upplägg, men det gäller också att träna så hårt ni bara kan vid varje pass också, att försöka öka varje gång, att ha motivation, det kan ni hjälpa varandra med.
pclillen
2009-03-26, 13:09
Tävla med varandra, upplägget ser mer än bra ut för ett första upplägg, men det gäller också att träna så hårt ni bara kan vid varje pass också, att försöka öka varje gång, att ha motivation, det kan ni hjälpa varandra med.
Håller med!
Försök att öka varje pass, om det så bara är 2 reps så räcker det. Små ökningar hela tiden blir stora ökningar i framtiden (jämfört med när man började). :)
Ser ut som ni hajjat läget men utan stats på er (vikt längd) ere svårt att bedöma kostintaget. Ev även BF om ni har.
Kroppsspecifikationer
Jag
Längd: ca 186 cm
Vikt: 81 kg
BF: N/A, hur mäter man det?
Min kompis
Längd: ca 172 cm
Vikt: 69 kg
BF: N/A
vicarious
2009-03-26, 22:34
En positiv sak angående EAA är att det är väldigt kalorisnålt jämfört med Gainomax, vilket gör att ni kan lägga mer kalorier på vanlig mat för mättnad.
Jag förstår inte ens hur ni kan jämföra EAA med Gainomax? Det är två helt skilda saker. Man byter inte ut Gainomax mot EAA.
Käka EAA före och efter träning och någon slags gainer efter träning (snabba kolhydrater + vassleprotein).
Gainomax är ju en gainer. Visserligen en dyr sådan.
vicarious
2009-03-27, 00:42
1. Varken EAA eller Gainer är något måste, men det kan förbättra resultaten. Ni kan köra på både EAA och Gainomax om ni vill det eller utan alltihop om ni inte vill lägga ut pengar på det.
Gainomax är väldigt dyrt så jag rekommenderar att köpa något slags Gainer-pulver och blanda själv med vatten eller mjölk. Alternativt kan man göra sin egen gainer-dryck med snabba kolhydrater av något slag + vassleprotein. Bor man hemma kan detta dock vara krångligt att hålla på med.
2. Nej, en proteinrik kost räcker långt. Har man bara tillgång till väldigt proteinfattig kost kan proteinpulvet dock vara ett alternativ, men eftersom ni bor hemma och äter i skolan så är detta ingen riskfaktor.
3. Snabba kolhydrater (såna som finns i t ex Gainomax) rekommenderas direkt efter träning för att snabbt fylla på glykogendepåerna i musklerna. Sen hem och käka en ordentlig måltid helst inom 1-2 timmar efter ni har tränat.
Alone_in_the_dark
2009-03-27, 12:51
Kroppsspecifikationer
Jag
Längd: ca 186 cm
Vikt: 81 kg
BF: N/A, hur mäter man det?
Min kompis
Längd: ca 172 cm
Vikt: 69 kg
BF: N/A
BF mäts med en kaliper eller en elektrisk handhållen mojäng (vilken jag förövrigt inte litar på...)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.