Visa fullständig version : Bäst för bröst
Hej! Jag har precis börjat styrketräna. Vad är den bästa övningen för att bygga bra bröstmuskler? Bänkpress eller Hantelpress eller vad är det?
Commando1980
2009-03-25, 17:03
Hej! Jag har precis börjat styrketräna. Vad är den bästa övningen för att bygga bra bröstmuskler? Bänkpress eller Hantelpress eller vad är det?
måste du välja en övning?
kör bänkpress OCH hantelpress.
Rockhard
2009-03-25, 17:10
exakt, varför inte båda?
Därför att en är bäst.
Hantelpress är bäst.
Okej tack så mycket. Ska lägga in både hantelpress och bänkpress på mitt schema då.
Jag kör bänkpress och lutande hantelpress, jag tycker det tar bra
Commando1980
2009-03-25, 17:28
Okej tack så mycket. Ska lägga in både hantelpress och bänkpress på mitt schema då.
:thumbup:
Därför att en är bäst.
Hantelpress är bäst.
Källa?
Rockhard
2009-03-25, 17:57
Källa?
Finns inte källor för allt. Vem är roligast Robert eller Björn Gustavsson?
Jag säger hantelpress är bäst.
Finns inte källor för allt. Vem är roligast Robert eller Björn Gustavsson?
Jag säger hantelpress är bäst.
Okej, det framgick inte att "du" sa det i ditt första inlägg, där skrev du bara att den var bäst.
Källa? Kom igen... Eftersom du får bättre ROM i bottenläget så kommer bröstmusklerna gå jobba en större del av lyftvägen. Jag är övertygad om att hantelpress kommer stressa bröstmuskeln mer. Bänkpress är ett utmärkt sätt att bli starkare i hantelpress.
Det är inte bara ROM:en som avgör, utan också belastningen.
Commando1980
2009-03-25, 18:12
i bänkpress kan du jobba med tyngre vikter och i hantelpress får tuttarna en bättre stretch.
bänkpress ger även generellt sett bättre styrkeökningar i 'pressmusklerna' (bland annat pga av du lättare kan göra småökningar)
Det är inte bara ROM:en som avgör, utan också belastningen.
Det finns ingen anledning att du, efter lite teknikträning, inte skulle kunna använda liknande vikter i både hantelpress och bänkpress.
För att spinna vidare på ditt svar kan jag säga: Det är inte bara belastningen som avgör, utan fördelningen av belastningen.
Är det inte så att bänkpress rekryterar fler motoriska enheter?
pellepedal
2009-03-25, 18:47
Källa? Kom igen... Eftersom du får bättre ROM i bottenläget så kommer bröstmusklerna gå jobba en större del av lyftvägen. Jag är övertygad om att hantelpress kommer stressa bröstmuskeln mer. Bänkpress är ett utmärkt sätt att bli starkare i hantelpress.
Men det är ganska många som inte utnyttjar att man har större ROM.
Det stämmer.
I mitt exempel utgick jag från att personen i fråga klarar av att träna i full ROM, om så inte är fallet så låter bänkpress + lättare hantelpress som ett bra alternativ.
Hantelpress och flyes är favvo övningarna för tuttarna! :P
Steerlinho
2009-03-25, 20:14
Om jag fått välja en hade jag valt bänkpress, visst är det säkert möjligt att gå lite lite längre ner med hantlarna, men det är väl inte särskilt mycket om man tänker efter?
Bänkpress + sne hantelpress pass 1.
Plan hantelpress + sne bänkpress pass 2.
dvs växla varannatpass.
Bänkpress: http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html
Hantelpress: http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBBenchPress.html
Listorna under "Target", "Synergists" och "Dynamic Stabilizers" är identiska. Eftersom övningarna känns olika drar jag slutsatsen att belastningsfördelningen är olika mellan övningarna.
Själv kör jag hantelpress av två skäl. Jag tycker den bättre isolerar bröstmusklerna, åtminstone med den teknik jag använder. Det blir det inte heller så jobbiga följder av att inte riiiiiktigt orka med den sista repetitionen, så jag känner inte att jag behöver någon som passar för att bröstmusklerna ska få stryk.
Som sagt, det är mina skäl. Det finns andra som antagligen talar mer för bänkpress.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.