handdator

Visa fullständig version : En Fråga

Hummer
2009-03-24, 22:37
En kompis till mig har gymat i nästan i 2år. Enligt han så kan man bara öka 2kg muskler mer år.

Är det sant ?

14K
2009-03-24, 23:47
Första "året"/"åren" så går man upp en stadig massa muskler om man är HELT otränad, sen tar det längre o längre tid och gå upp i muskler.

ceejay
2009-03-24, 23:49
Jadu, till viss del antar jag.... Så mycket som spelar in.

CVN
2009-03-25, 00:03
Skulle snarare säga att det är olika person till person, finns vissa som kan gå upp mer i muskelmassa om man håller den rätta kosten/träningen. Går inte att säga ett max värde.

Dreas
2009-03-25, 00:09
I Snitt per år så är nog 2kg/år rätt, i början går det snabbare dock. 2kg muskler är ju betydligt mer i kroppsvikt, så du inte tror att det rör sig om endast kroppsvikt.

CVN
2009-03-25, 00:14
I Snitt per år så är nog 2kg/år rätt, i början går det snabbare dock. 2kg muskler är ju betydligt mer i kroppsvikt, så du inte tror att det rör sig om endast kroppsvikt.

Om vi bara tar ett exempel då, vi har Kalle som aldrig har tränat på gym i hela sitt liv. Kalle börjar i Januari med vikten 60 Kg, han bulkar upp sig hela året och landar på vikten 90 Kg i December. Under tiden han bulkade har han styrketränat 6 gånger i veckan.

Då kan han ju omöjligt ha ökat bara 2 Kg i muskelmassa eller?

Dreas
2009-03-25, 00:16
Om vi bara tar ett exempel då, vi har Kalle som aldrig har tränat på gym i hela sitt liv. Kalle börjar i Januari med vikten 60 Kg, han bulkar upp sig hela året och landar på vikten 90 Kg i December. Under tiden han bulkade har han styrketränat 6 gånger i veckan.

Då kan han ju omöjligt ha ökat bara 2 Kg i muskelmassa eller? Jag sa i snitt per år. Menar över en längre period, säg 10år så är nog 2kg muskelmassa/år ett troligt max. Första 1-2åren kan det gå snabbare dock :) Sen beror det ju på gener hur mycket man ökar.

CVN
2009-03-25, 00:21
Jag sa i snitt per år. Menar över en längre period, säg 10år så är nog 2kg muskelmassa/år ett troligt max. Första 1-2åren kan det gå snabbare dock :) Sen beror det ju på gener hur mycket man ökar.

Okej missade det men trådskaparens kompisar antydde att det max går att öka 2 Kg muskelmassa/år vilket jag anser vara fel.

Anton Fräs
2009-03-25, 00:23
Nej det är inte sant.

saab900
2009-03-25, 00:58
En kompis till mig har gymat i nästan i 2år. Enligt han så kan man bara öka 2kg muskler mer år.

Är det sant ?

Ja, det är sant, men endast om man pratar om muskler som i torrvikt muskelprotein. 2 kg rent muskelprotein binder som muskler upp en hel del vätska. 2 kilo muskelprotein motsvarar nästan 10 kilo fettfri kroppsvikt. Det är en del.

Mourten
2009-03-25, 07:07
Oavsett vilka studier ni visar så tror jag inte på dem, jag är övertygad om att en person som tränar rätt å äter bra med bra gener gå upp över 20 kg på 2 år utan direkt mkt fett, dvs mer än 2 kg muskler i torrvikt.
Ive seen it happen

HubC
2009-03-25, 15:21
Anledningen till att ökningarna går snabbare i början har inte att göra med att du lägger på dig mer muskelmassa. Det beror på att nervsystemet inte är med på vad som händer i början. Det tar inte lång tid innan nervsystemet börjar lära sig det du sysslar med i gymmet och därför kommer din styrketräning att gå lättare, varpå den vanbliga uppfattningen att man skulle öka mer i muskelmassa kommer ifrån. 2kg/per år (ren) är rätt mycket men antagligen inte ouppnåligt vid bra förutsättningar i genetik, kosthållning, träning och vila.

Handcuff
2009-03-25, 15:53
Oavsett vilka studier ni visar så tror jag inte på dem, jag är övertygad om att en person som tränar rätt å äter bra med bra gener gå upp över 20 kg på 2 år utan direkt mkt fett, dvs mer än 2 kg muskler i torrvikt.
Ive seen it happen

Ja? Från utgångsläget vad?

Tror du att samma person kan gå upp ytterligare 20kg året efter? Och sen 20kg fettfri massa till nästa år osv? För att sedan efter 5år lagt på sig 100kg " utan direkt mkt fett"?

Nej det tror du kanske inte heller. Genomsnitt är inget svårt.

pellepedal
2009-03-25, 15:54
Är det tredje gången den här veckan som princip samma fråga är uppe?
Har de plockat bort sökknappen?

Handcuff
2009-03-25, 15:57
Är det tredje gången den här veckan som princip samma fråga är uppe?
Har de plockat bort sökknappen?

Sökknappen hade med fördel kunnat vara jättestor och kanske i någon ful färg :D

...
Och handlar det om en tonåring så är det inget konstigt alls att öka massvis i vikt när kroppen går från tunn pojkkropp till vuxen. Även för en som inte tränar.

Efter något år av träning så händer det inte så mycket längre. Men det kan ju vara skönt att inbilla sig att man kommer fortsätta öka som ett monster för alltid.

Mourten
2009-03-25, 16:43
Ja? Från utgångsläget vad?

Tror du att samma person kan gå upp ytterligare 20kg året efter? Och sen 20kg fettfri massa till nästa år osv? För att sedan efter 5år lagt på sig 100kg " utan direkt mkt fett"?

Nej det tror du kanske inte heller. Genomsnitt är inget svårt.

Klart de är fallande, men en utgångsperson på 70 kg 180 cm kan kliva upp till 100-110 kg med bra gener, bra mat träning etc på 4-6 år.
Inte med 3%BF då men runt 10-12%.
Sen säger jag inte att alla gör de men de är YTTERST få som sköter allt i 4-6 år + har bra genetik.

Dreas
2009-03-25, 17:28
Ive seen it happen20kg kroppsvikt på 2år, enligt det jag säger alltså ungefär 4kg ren muskelmassa = om jag fattat det rätt runt 20kg kroppsvikt. Så jag fortsätter att säga att 2kg är ett bra snitt ifall man sköter det snyggt, utan bola.

spoon
2009-03-25, 17:51
2 kilo muskelprotein motsvarar nästan 10 kilo fettfri kroppsvikt. Det är en del.¨

Jag har länge funderat på detta. Stämmer det? 1kg muskelprotein =5kg fettfri vikt. Vad består 1kg fettfri vikt av? Hur många %vatten,muskler ?