handdator

Visa fullständig version : Fråga angående katabolitet/anabolitet

Lallle
2009-03-24, 18:49
Ingen aning om man böjer det så men chansade lite.

Nu är det som så att jag och beckman88 har lite meningsskiljaktigheter när på dagen vi skall träna. Jag vill träna runt 16-17 då man kommer hem lagom till en stor måltid (middag) direkt efter passet. Nackdelen med detta är att det är som mest folk på gymmet vid den tiden, vilket också är anledningen till att beckman88 vill träna vid 13-14. Det jag inte gillar är att jag då efter passet skulle få vänta 2-3 timmar på den gemensamma måltiden (har inte ekonomi att äta "två middagar"), vilket jag tycker känns onödigt katabolt.

Beckman88s förslag är då att jag ska ta lite frukt/macka/nåt annat lätt och sedan vänta på middagen. Vilket jag tycker låter lite sådär.

Hur hade ni löst det? Nån som har en liten studie eller liknande som berör detta känsliga ämne? Är det fasligt katabolt att göra som det senare förslaget eller går det bra? Vad tycker ni?

Popeye
2009-03-24, 19:14
Man kan ju dricka en proteinshake eller tre om man känner för det?
Lär dig laga mat på riktigt så blir det inte så dyrt.
Du bör ju äta minst tre ordentliga mål mat per dag i vilket fall...

King Grub
2009-03-24, 19:25
Katabolism / anabolism. ;)

Ju fortare du kan fylla på med protein och kolhydrat efter träning, desto bättre.

norpx
2009-03-24, 19:48
Träna vid 15 innan den stora massa kommer, ta ditt EAA direkt efter träningen och gå hem och käka någon timma senare.

Toby Asp
2009-03-24, 22:01
Träna 13-14. Ta proteindrink/EAA direkt efter passet. Sen 30-60min senare tar du mjölk och en macka (eller två) med tex keso eller kalkon på.

Lallle
2009-03-24, 23:20
Tack för svaren, nån som har lite utförligare?

Commando1980
2009-03-24, 23:28
Ingen aning om man böjer det så men chansade lite.

Nu är det som så att jag och beckman88 har lite meningsskiljaktigheter när på dagen vi skall träna. Jag vill träna runt 16-17 då man kommer hem lagom till en stor måltid (middag) direkt efter passet. Nackdelen med detta är att det är som mest folk på gymmet vid den tiden, vilket också är anledningen till att beckman88 vill träna vid 13-14. Det jag inte gillar är att jag då efter passet skulle få vänta 2-3 timmar på den gemensamma måltiden (har inte ekonomi att äta "två middagar"), vilket jag tycker känns onödigt katabolt.

Beckman88s förslag är då att jag ska ta lite frukt/macka/nåt annat lätt och sedan vänta på middagen. Vilket jag tycker låter lite sådär.

Hur hade ni löst det? Nån som har en liten studie eller liknande som berör detta känsliga ämne? Är det fasligt katabolt att göra som det senare förslaget eller går det bra? Vad tycker ni?

träna när du vill men se till att få i dig protein+kolhydrater direkt efter passet.

Scratch89
2009-03-24, 23:32
Tack för svaren, nån som har lite utförligare?

Du har fått bra svar. Det är ingen raketforskning du sysslar med.

Lallle
2009-03-24, 23:39
Du har fått bra svar. Det är ingen raketforskning du sysslar med.

När jag går in i en seriös träningsperiod tycker jag om (eller är snarare lite manisk) att göra saker och ting korrekt och så anabolt/optimalt som möjligt.

Jag är redan medveten om att det är viktigt att ha i sig protein/kolhydrater så fort som möjligt, det är därför situationen har uppkommit. Vad jag egentligen ville höra är väl nån expert här som säger att det är ingen märkvärdig skillnad om jag väntar lite med maten så länge jag får i mig en gainer efter passet eller att det är helt åt helvete och att jag måste köra på första alternativet, lite mer raka svar.

Scratch89
2009-03-24, 23:46
När jag går in i en seriös träningsperiod tycker jag om (eller är snarare lite manisk) att göra saker och ting korrekt och så anabolt/optimalt som möjligt.

Jag är redan medveten om att det är viktigt att ha i sig protein/kolhydrater så fort som möjligt, det är därför situationen har uppkommit. Vad jag egentligen ville höra är väl nån expert här som säger att det är ingen märkvärdig skillnad om jag väntar lite med maten så länge jag får i mig en gainer efter passet eller att det är helt åt helvete och att jag måste köra på första alternativet, lite mer raka svar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3564116&postcount=3

Rakare än sådär kan det inte bli.

Lallle
2009-03-24, 23:52
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3564116&postcount=3

Rakare än sådär kan det inte bli.

Mm, och det visste jag redan. Hade mer hoppats på ett förslag på vad jag ska göra, vilket jag fick från andra, men såvitt jag förstår så oxideras protein till kolhydrater om man enbart tillför protein efter träning.

Scratch89
2009-03-25, 00:00
Mm, och det visste jag redan. Hade mer hoppats på ett förslag på vad jag ska göra, vilket jag fick från andra, men såvitt jag förstår så oxideras protein till kolhydrater om man enbart tillför protein efter träning.

Majoriteten av proteinet kommer alltid att oxidera till kolhydrat, och det är helt normalt. Protein+kolhydrat i en gainer, eller ett par mackor, direkt efter träningen, och ditt problem är löst.

Commando1980
2009-03-25, 00:16

du har fått väldigt raka svar. ät direkt efter gympasset.

20-25g protein + kolhydrater (40-80g bör räcka gott och väl i de flesta fallen).

Sniggel
2009-03-25, 11:32
Majoriteten av proteinet kommer alltid att oxidera till kolhydrat, och det är helt normalt. Protein+kolhydrat i en gainer, eller ett par mackor, direkt efter träningen, och ditt problem är löst.

Skulle vilja ändra det till:

Protein+kolhydrat i en gainer efter passet.
Väl hemma -> ett par mackor plus mjölk/oboy. Ät dig så pass mätt att du orkar med middagen senare.

Tror inte enbart en gainer kommer upprätthålla anabolism speciellt länge. Enbart ett par mackor låter också lite fjuttigt, beror ju förstås hur tjocka skivorna är och hur mycket pålägg man har men...