Logga in

Visa fullständig version : Varför ändrar olivoljan färg?

Black Star Abyss
2009-03-24, 16:57
När jag köper olivolja väljer jag alltid en som är knallgrön. Efter en vecka i skafferiet börjar dock oljan skifta mot en blandning av grönt och gult. Varför? Vad är det som ligger bakom denna förändring?

Sverker
2009-03-24, 20:07
Jag gissar att oljan har börjat kristallicera och det nu simmar runt små kristaller i oljan. Den är lite dimmig, som en droppe mjölk i ett glas vatten.

Häll upp lite olja i ett glas och värm FÖRSIKTIGT i mikron. Jag gissar att oljan blir som ny.

Den står säkert för kallt. Föreningen Olivoljans vänner vill att du håller oljan svalt eller i rumstemperatur för bästa smak.

Black Star Abyss
2009-03-24, 20:32
Jag gissar att oljan har börjat kristallicera och det nu simmar runt små kristaller i oljan. Den är lite dimmig, som en droppe mjölk i ett glas vatten.

Häll upp lite olja i ett glas och värm FÖRSIKTIGT i mikron. Jag gissar att oljan blir som ny.

Den står säkert för kallt. Föreningen Olivoljans vänner vill att du håller oljan svalt eller i rumstemperatur för bästa smak.

Hmm, det låter som att det kan stämma, iaf delvis. Om man har oljan i kylen blir den grumlig, men det är alltså inte det som hänt nu.

Däremot så blir det fullt av luftbubblor i den när jag häller upp den t.ex. i ett glas. Kanske den står något för kallt ändå, vi har ganska svalt i köket. Ska prova värma den.