Visa fullständig version : Varför ändrar olivoljan färg?
Black Star Abyss
2009-03-24, 16:57
När jag köper olivolja väljer jag alltid en som är knallgrön. Efter en vecka i skafferiet börjar dock oljan skifta mot en blandning av grönt och gult. Varför? Vad är det som ligger bakom denna förändring?
Jag gissar att oljan har börjat kristallicera och det nu simmar runt små kristaller i oljan. Den är lite dimmig, som en droppe mjölk i ett glas vatten.
Häll upp lite olja i ett glas och värm FÖRSIKTIGT i mikron. Jag gissar att oljan blir som ny.
Den står säkert för kallt. Föreningen Olivoljans vänner vill att du håller oljan svalt eller i rumstemperatur för bästa smak.
Black Star Abyss
2009-03-24, 20:32
Jag gissar att oljan har börjat kristallicera och det nu simmar runt små kristaller i oljan. Den är lite dimmig, som en droppe mjölk i ett glas vatten.
Häll upp lite olja i ett glas och värm FÖRSIKTIGT i mikron. Jag gissar att oljan blir som ny.
Den står säkert för kallt. Föreningen Olivoljans vänner vill att du håller oljan svalt eller i rumstemperatur för bästa smak.
Hmm, det låter som att det kan stämma, iaf delvis. Om man har oljan i kylen blir den grumlig, men det är alltså inte det som hänt nu.
Däremot så blir det fullt av luftbubblor i den när jag häller upp den t.ex. i ett glas. Kanske den står något för kallt ändå, vi har ganska svalt i köket. Ska prova värma den.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.