handdator

Visa fullständig version : dom säger överträning..?

henriknewstream
2009-03-24, 15:56
hej där! jag är en kille på 20 år som har gymmat till och från sedan jag var 15, dom senaste 2 åren har jag kört ganska seriöst och under den senare tiden väldigt seriöst.
och jag har nu fått lite problem, om detta är för att jag har jobbat 12h om dagen och där efter gymmat lite små sjuk eller om det är för att jag sovit dåligt vet jag inte men jag har fått en hög vilopuls, känner att hjärtat dunkar igång så fort jag går upp för trappan men det börjar bli lite bättre nu när jag slutat jobba.
så nu när jag är arbetslös så kör jag på lite extra mycket, jag kör två muskelgrupper per pass, 6 dagar i veckan. (hinner nästan gå igenom kroppen två gånger på en vecka.)
4 övn per muskel och 8 reps.
jag har ökat enormt i styrka under den senare tiden, ca 6 kg i alla dom tyngre övningar som bröst, axlar osv.
men eftersom jag har varit lite orolig för mitt hjärta så frågade jag gymägaren för mitt gym (friskis) om detta, och han påstod klart och tydlig att jag tränar allt för mycket och att jag kan ha fått en infektion i kroppen som leder till den lättantändliga pulsen..
hur som helst så ska jag kolla så att jag inte har något fel på min kropp här dom närmaste dagarna.
men vad jag reagerade på är att han var så säker på att jag tränar för mycket.. han menade på att om jag kör en muskelgrupp per pass och endast 3 övn. så kommer jag att öka mycket mer i både volym och styrka.
stämmer detta eller är det för individuellt för att ens spekulera om? jag tycker det låter väldigt lite och jag har svårt att tro på det när jag ökat så mycket under den senaste tiden

JG_81
2009-03-24, 16:07
hej där! jag är en kille på 20 år som har gymmat till och från sedan jag var 15, dom senaste 2 åren har jag kört ganska seriöst och under den senare tiden väldigt seriöst.
och jag har nu fått lite problem, om detta är för att jag har jobbat 12h om dagen och där efter gymmat lite små sjuk eller om det är för att jag sovit dåligt vet jag inte men jag har fått en hög vilopuls, känner att hjärtat dunkar igång så fort jag går upp för trappan men det börjar bli lite bättre nu när jag slutat jobba.
så nu när jag är arbetslös så kör jag på lite extra mycket, jag kör två muskelgrupper per pass, 6 dagar i veckan. (hinner nästan gå igenom kroppen två gånger på en vecka.)
4 övn per muskel och 8 reps.
jag har ökat enormt i styrka under den senare tiden, ca 6 kg i alla dom tyngre övningar som bröst, axlar osv.
men eftersom jag har varit lite orolig för mitt hjärta så frågade jag gymägaren för mitt gym (friskis) om detta, och han påstod klart och tydlig att jag tränar allt för mycket och att jag kan ha fått en infektion i kroppen som leder till den lättantändliga pulsen..
hur som helst så ska jag kolla så att jag inte har något fel på min kropp här dom närmaste dagarna.
men vad jag reagerade på är att han var så säker på att jag tränar för mycket.. han menade på att om jag kör en muskelgrupp per pass och endast 3 övn. så kommer jag att öka mycket mer i både volym och styrka.
stämmer detta eller är det för individuellt för att ens spekulera om? jag tycker det låter väldigt lite och jag har svårt att tro på det när jag ökat så mycket under den senaste tiden

Häromdagen kommenterade jag en annan killes inlägg (han hade hög puls och hjärtrusningar). Tipset till honom var att det kan handla om någon form av stressreaktion, och detsamma gäller väl även dig. Även om du nu inte arbetar lika mycket som tidigare så kan det ta ett tag innan du lyckas varva ned, särskilt om du fortfarande tränar så pass hårt. Slarvar du något med konditionsträningen? Även det skulle kunna vara en förklaring till ditt problem.

henriknewstream
2009-03-24, 16:13
Häromdagen kommenterade jag en annan killes inlägg (han hade hög puls och hjärtrusningar). Tipset till honom var att det kan handla om någon form av stressreaktion, och detsamma gäller väl även dig. Även om du nu inte arbetar lika mycket som tidigare så kan det ta ett tag innan du lyckas varva ned, särskilt om du fortfarande tränar så pass hårt. Slarvar du något med konditionsträningen? Även det skulle kunna vara en förklaring till ditt problem.

ja jag är väldigt slarvig med min kondition faktsikt. den enda gången jag tränar min kondition är faktiskt till och från gymmet, och det är en cykeltur på ca 7 min. sen på jobbet förstås men jag jobbar ju inte längre som sagt..
tänkte börja cykla lite mer efter bulksäsongen är över.

JG_81
2009-03-24, 16:22
ja jag är väldigt slarvig med min kondition faktsikt. den enda gången jag tränar min kondition är faktiskt till och från gymmet, och det är en cykeltur på ca 7 min. sen på jobbet förstås men jag jobbar ju inte längre som sagt..
tänkte börja cykla lite mer efter bulksäsongen är över.

Jag får själv lätt konstig hjärtrytm om jag "missköter" mig. Att slänga in ett eller två kortare konditionspass även under bulk borde inte vara några problem, snarare tvärtom. Det låter det som att du tränar väldigt mycket redan nu så förmodligen får du se över ditt schema lite.

Anton Fräs
2009-03-24, 16:47
Ta det lugnt ett par dagar, låter som du är stressad. 2-3 dagar utan träning kommer inte göra nämnvärd skillnad för dina resultat men kan verkligen få dig tillbaks på banan.

Sniggel
2009-03-24, 17:04
Om du blir starkare tränar du inte fel. Dock om du har förhöjd vilopuls så kan det helt klart vara ett tecken på för mycket stress och bör nog berättiga att ta det lite lugnare. Det går helt klart att göra resultat på mycket mindre träning än den du bedriver, även om du gör bra resultat just nu.
Jag tycker att du bör skära ner på träningen rejält och boka tid för läkarbesök så att du får utrett vad som pågår. Kanske du ska skippa träning helt tills du känner dig bättre.

dream_theater_
2009-03-24, 17:16

Det ligger något i det gymägaren säger, och det som står i inlägget innan mitt. Överbelastar du en muskel ordentligt, så som man ska göra om man vill bygga muskler, så måste du vila muskeln 5-7 dagar innan du tränar den igen.

henriknewstream
2009-03-24, 17:26
jag har läst igenom alla era inlägg, tack så himla mycket för hjälpen! har blivit lite visare och ska nu se till att jag kör igenom kroppen endast en gång per vecka, kan va skönt med lite vila med =)
ska också ta det lite extra lugnt tills jag fått en diagnos på vad det är som gör att min vilopuls är så hög.

Sniggel
2009-03-24, 17:49
Det ligger något i det gymägaren säger, och det som står i inlägget innan mitt. Överbelastar du en muskel ordentligt, så som man ska göra om man vill bygga muskler, så måste du vila muskeln 5-7 dagar innan du tränar den igen.

Mjae det där med vila 5-7 dagar är knappast satt i sten. Det är fler faktorer inblandade som total tid spenderad på gymmet. Hur stort arbete man utfört, hur nära failure man är i genomsnitt, hur mycket volym per muskelgrupp och hur pass "stora" övningar man kör (knäböj eller benspark?), hur mycket man äter och hur mycket sömn man får samt om det är något mentalt som gnager på en, som att vara arbetslös t ex.

Egentligen så kan en muskel återhämta sig på enbart 2 dagar och den behöver inte vara fullt återhämtad för att tränas igen, men kroppen som helhet kan också behöva återhämtning och därför kan förslaget "vila 5-7 dagar mellan muskelgrupperna" ibland vara utmärkt att ge.
Ett förslag om man tränar ofta och mycket är att se till att man får total vila ibland, t ex på helgen.
Så även om man kanske tränar alla muskelgrupper 2 ggr på 5 dagar och att musklerna inte är återhämtade de sista 2 dagarna, men de tränas ändå, kommer de få chansen att återhämtas fullt ut i och med vilan på lördagen och söndagen.
Att träna "ned sig" är en ej ovanlig taktik för att tvinga kroppen att anpassa sig snabbare. Och det gör den också, bara man ger den tillfälle förr eller senare, dock helst ej för sent.

Pjotor
2009-03-24, 18:20
Äter du tillräckligt och allsidigt? Sover och vilar du tillräckligt? Har du regelbundna vanor?

Om du svarar nej på någon av frågorna behöver du göra något åt det. Det stressar kroppen på olika sätt. Framför allt blir du mottagligare för infektioner. Jag är småbarnsförälder och har bitvis kunnat svara nej på åtminstone 2 och 3, och har mått därefter.

Är du igång så mycket som 6 dagar i veckan så är det för mycket annat än i kortare perioder. Ta minst en vilodag till. Gör något som inte har med träning att göra. Det skulle i alla fall jag må bättre av.