Visa fullständig version : Vilken väg ska man ta?
GrkAnton
2009-03-24, 15:42
Hejsan. en vältränad 20 årig kille här med en ganska klen kropp=P
Jag vill öka 10kg muskelmassa sen är jag nöjd, dvs väga 83kg men vara deffad.
Ska jag 1- Äta upp mig massa kcal o fet o skit samtidigt som jag gymmar och SEDAN deffa?
Eller ska jag äta proteinrikt och normalt med kolisar och gå upp sakta men säkert i nästan enbart muskler?
Måste man ligga på kcal + för att gå upp i muskelstvikt?
Har du läst http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/ ?
Ja, du måste ligga på kcal +.
Hur mkt bestämmer din viktuppgång, för mkt ger onödigt mkt fett.
Jag försöker ligga så lite kcal+ som möjligt men fortfarande lägga på mig vikt för att slippa vara en säl off-beach.
Gå upp i lagom takt på mestadels nyttig kost. 1 kg i månaden är rätt lagom om du är relativt ny (tränat 1 år eller 2) men ger ändå stora förändringar på ett år och du slipper lägga på dig onödigt mycket fett, vilket gör en deff lättare och snabbare så att du kan börja bygga igen efter kort tid.
GrkAnton
2009-03-24, 22:27
Sniggel: njä jag har tränat länge.
Är inte ny i området iallfall.
när jag gick i gymnasiet körde jag mycket gym, förutom sista året (inför värnplikten) då vart det mycket kondition/simmning kombinerat med gym, blev svårt att bygga ioch med att jag bl.a. sprang milen 2ggr i veckan. Sedan under tiden i det gröna så va det mycket slit och kondition.
Så det är nu som mina möjligheter är bättre till att bli riktigt biff :)
OK så det gäller att köra jämnt och fint. hmm som jag kört då hittils:) ingen räserfart precis...
För att utveckla tråden lite;
MÅSTE man ligga på kcal + varför? Det ger väll bara överskott med energi som blir fett?:/ OM man äter 2g protein per kropps kg i samband med träning så borde det väll bygga muskler? och muskler väger mer än fett! Någon som kan svara 100% säkert ppå denna fråga?
Sniggel: njä jag har tränat länge.
Är inte ny i området iallfall.
när jag gick i gymnasiet körde jag mycket gym, förutom sista året (inför värnplikten) då vart det mycket kondition/simmning kombinerat med gym, blev svårt att bygga ioch med att jag bl.a. sprang milen 2ggr i veckan. Sedan under tiden i det gröna så va det mycket slit och kondition.
Så det är nu som mina möjligheter är bättre till att bli riktigt biff :)
OK så det gäller att köra jämnt och fint. hmm som jag kört då hittils:) ingen räserfart precis...
För att utveckla tråden lite;
MÅSTE man ligga på kcal + varför? Det ger väll bara överskott med energi som blir fett?:/ OM man äter 2g protein per kropps kg i samband med träning så borde det väll bygga muskler? och muskler väger mer än fett! Någon som kan svara 100% säkert ppå denna fråga?
Muskler kräver kcal+. Absolut sanning.
Om du vill ha ett 100% säkert svar så kolla runt bland andra trådar eller sök, frågan har nog besvarats 10036 ggr.
Men det är klart det kräver kcal+. Muskler är ju lagrade kcal, och för att lagra kräver det ju att du äter mer än du gör av med.
Eddie Vedder
2009-03-25, 06:50
Såhär skrev jag igår när samma fråga ställdes i en annan tråd.
Om du tar en titt på linjen från Tiptons studie (dvs i Grubs post) så ser du att det inte finns något konstant underskott i den bemärkelsen. Perioder under dygnet är ALLTID positiv energibalans om man inte totalsvälter.
Så en tremånadersperiod där dygnets balans är negativ i stort sett varje dag men där du prickar in ett akut energiöverskott med hög andel protein etc vid den mest anabola tidpunkten skulle säkert kunna innebära att du efter denna period ökat i muskelmassa.
Men det är väldigt mycket småpillande för vad som troligtvis blir mycket små resultat.
Det svaret går utan problem att applicera även på din situation. Så nej, längre perioder av större andel kcalöverskott är ingen 100%-igt krav men underlättar. Vill man småpilla extremt mycket, riskera att inte få några resultat alls eller i bästa fall få väldigt små resultat men till väldigt mycket jobb så är det alltså ingen omöjlighet.
Det handlar om akuta överskott vid rätt tidpunkt men en negativ energibalans sett öven en längre tidsperiod.
DU kommer hursomhelst INTE åstadkomma det om du vill öka till så hög vikt som 83kg om nu inte tidsramen är typ 15 år.;) Angående hur du bulkar på ett (enligt mig) bra sätt så har du mitt svar i mikaelj's länk redan. Där har jag skrivit om det.
OM man äter 2g protein per kropps kg i samband med träning så borde det väll bygga muskler? och muskler väger mer än fett! Någon som kan svara 100% säkert ppå denna fråga?
Ja om du har god tillgång på aminosyror (2g/kg exempelvis) och tränar bra så finns det goda möjligheter att på sikt få mer muskler. Mängden muskler du bygger in är dock större ju mer kalorier du får i dig.
Ett underskott på 500 kalorier med ett proteinintag på 2g/kg/dag ger väldigt små chanser att få mer muskler, kan även innebära förlust.
Kaloribalans med protein på 2g/kg/dag kan fungera men byggs muskler in utan att något annat i kroppen påverkas (t ex förlust av fettvävnad) är du inte längre i kaloribalans. Muskler är energi, precis som fettvävnad.
OBS: I praktiken när man försöker ligga på kaloribalans och bygga (och lyckas) går man upp i vikt långsamt och det innebär att man faktiskt ligger på ett överskott, om än litet och svårt att räkna på.
Ett överskott på kalorier på 200-500 kcal med 2g/kg/dag i protein och du har klart bättre förutsättningar att bygga muskelmassa. Det kan komma med en del fett på köpet men förhoppningsvis inte så mycket att det försämrar din form, speciellt inte vid ett lägre kaloriöverskott.
Min erfarenhet och många andras är att i praktiken bör man se till att gå upp i vikt om man vill bygga muskler så snabbt som möjligt. Man får ta att man lägger på sig lite hull (behöver inte vara mycket, magrutorna kanske fortfarande syns efter en bulk). Sen får man deffa bort lite fett senare om man vill förbättra formen (går dock mycket fortare att bli av med fett än att bygga muskler)
GrkAnton
2009-03-25, 11:56
Okay, Tack allihopa. GOTT. Då kommer jag fortsätta min bulk så som jag gör nu. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.