Visa fullständig version : Körkorts fråga
Ska på kurs idag tsm med min handledare för att börja övningsköra, målet är att ta B körkort.
Har godkänt körtillstånd redan , och efter dagens kurs ska jag ju börja köra med min handledare också.
Det jag kom på och läste lite mer om alldeles nyss var ''intensivutbildning'' ..
Borde jag gått intensivutbildningen istället? Är det någon ide att betala för de också när jag redan kör med en handledare, eller kan man göra både och?
Ålder?
Under 18 så kör med din handledare och sen innan uppkörningen kan du köra några lektioner med en körskola för att se om du har några brister.!
Över 18 så hade jag tagit intensivutbildningen, går fortare än med en handledare och du har större chans att klara uppkörningen!(Ja, det har man!).
Blanda ser jag ingen mening med, någon lektion då och då med körskolan ja, men ska du lägga ut så mycket som en intensivutbildning kostar så är det inte lönt att åka med en handledare..
Ålder?
Under 18 så kör med din handledare och sen innan uppkörningen kan du köra några lektioner med en körskola för att se om du har några brister.!
Över 18 så hade jag tagit intensivutbildningen, går fortare än med en handledare och du har större chans att klara uppkörningen!(Ja, det har man!).
Blanda ser jag ingen mening med, någon lektion då och då med körskolan ja, men ska du lägga ut så mycket som en intensivutbildning kostar så är det inte lönt att åka med en handledare..Jag är 19. Hmm , ska ju på en handledarkurs idag. Får väl gå både och isåfall.
Ok. Jo, jag är också 19, har en handledare men kör med skolan, går mycket fortare, de pushar en hela tiden och enligt de så är det rätt mycket högre chans att klara uppkörningen efter att ha kört med skola än privat.
Pepparkakssmurfen
2009-03-24, 14:41
Jag skulle nöta in massvis med mil tillsammans med en handledare och sedan gå en intensivkurs.
Skulle inte enbart gå en intensivkurs då din körerfarenhet kommer att vara väldigt begränsad sen när du sitter ensam i bilen med körkortet i fickan.
Guybrush
2009-03-24, 15:18
Det är helt idiotiskt att intensivutbildningar i bilkörning existerar. Det är dessa personer som hamnar hos Adam Alsing i "Sveriges värsta bilförare".
Turbonisse
2009-03-24, 15:30
Mitt råd är att övningsköra mkt, ta alla tillfällen som ges att köra.
Jag ger inte mycket för körskolor, när man har tillgång till privatbil.
Det är helt idiotiskt att intensivutbildningar i bilkörning existerar. Det är dessa personer som hamnar hos Adam Alsing i "Sveriges värsta bilförare".
Huh? De måste ändå klara uppkörningen och teoritesterna. Det är nog mer fel på de som godkänner uppkörningen än på intensivkurser.
Jag skulle nöta in massvis med mil tillsammans med en handledare och sedan gå en intensivkurs.
Skulle inte enbart gå en intensivkurs då din körerfarenhet kommer att vara väldigt begränsad sen när du sitter ensam i bilen med körkortet i fickan.
Du kommer inte ha nån körerfarenhet vilket altenativ du än väljer, den kommer när du väl fått kortet.
Guybrush
2009-03-24, 17:19
Huh? De måste ändå klara uppkörningen och teoritesterna. Det är nog mer fel på de som godkänner uppkörningen än på intensivkurser.
Jag anser att det är skillnad på långsam och snabb inlärning. Det blir som i plugget när man lyckades lura till sig några poäng genom att plugga gamla extentor kvällen innan tentan. Man lär för stunden och efter ett par dagar minns man inte ett skit.
spoonchest
2009-03-24, 17:27
Det är just det.
Du pluggar intensivt i 2veckor eller vad det är, precis efter klarar du proven. Väldigt ytligt inlärande.
Jag anser att det är skillnad på långsam och snabb inlärning. Det blir som i plugget när man lyckades lura till sig några poäng genom att plugga gamla extentor kvällen innan tentan. Man lär för stunden och efter ett par dagar minns man inte ett skit.
Det är just det.
Du pluggar intensivt i 2veckor eller vad det är, precis efter klarar du proven. Väldigt ytligt inlärande.
Det går att lära sig på djupet även om man börjar träna på teorin 2 veckor innan. Jag har känner flertalet som gått intensivkurser och som kört i flera år utan incidenter. Är inte det minsta obehagligt att åka med dessa heller då de kan reglerna.
Så nej, det är inte fel på intensivkurserna, det är fel på den som lär sig och den som godkänner denna.
Du kommer inte ha nån körerfarenhet vilket altenativ du än väljer, den kommer när du väl fått kortet.
Precis så.
För övrigt är det nog väldigt olika hur man lär sig bäst. Vissa kanske känner sig tryggare/lugnare när de övningskör med sina föräldrar. För andra är det tvärtom. Jag lärde mig säkert tio gånger mer på körskolan, trots att jag övningskörde säkert tjugo gånger mer med mina föräldrar. Det är ju till stor del beroende på hur pedagogiska handledare man har. Oavsett vilket blir man ingen mästare på att köra bil förrän man får köra några tusen mil på egen hand.
Pepparkakssmurfen
2009-03-24, 18:36
Självklart kommer du att vara en mer erfaren förare om du kör privat under 2 år och hinner köra hundratals mil i både vinterväglag och sommarväglag än om du tar en 2 veckors intensivkurs på sommaren.
Oavsett vad som sägs här så bryr sig de flesta 19åringarna iaf inte om någon erfarenhet! Det är jag säker på, jag bryr mig inte om ni erfarna förare vill känna er trygga på vägen, utan jag vill bara ha mitt körkort så fort som möjligt , oavsett om jag själv vet om att min erfarenhet är väldigt ytlig och att jag egentligen inte kan mer än föra ett fordon framåt och sättet att få det så fort som möjligt är att undvika att köra privat, alla vet om att det tar längre tid.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.