Logga in

Visa fullständig version : En egen styrkesport

Erik__
2009-03-23, 23:38
Om det skulle komma till någon ny kraftsport, där man tävlade i singellyft, vilka lyft skulle du då ha med. 3 grenar no more no less.

Jag skulle vilja se typ raw styrkelyft med en stirkt militärpress istället för bänkpressen. Då blir ju lyftvägen lite mer rättvis i vissa fall känns det som.

ceejay
2009-03-23, 23:39
Pistol squat med skivstång ;)
Stångcurl med armbågarna i väggen
Ngn form utav rodd med

Berguven
2009-03-23, 23:51
Fram till 1972 var faktiskt clean and press ett av tävlingsmomenten i tyngdlyftning. Ursprungligen utfördes pressen som en strikt militärpress, men med tiden utvecklades lyften till att mer likna stående bänkpressar vilka godkändes om de utfördes hastigt nog. Svårigheten i att döma om ett lyft var för ostrikt eller ej gjorde dock att pressen slutligen fick plockas bort från programmet. Vid det laget var det faktiskt en del lyftare som pressade mer än vad de stötte.

Berguven
2009-03-23, 23:58
7erVblY7aiU

3nJrYPVJ88M&

bear.flowertwig
2009-03-24, 00:07
Rotatorcuffdrag

Bicepscurl

Smithmaskin - maxvikt från botten till toppen

Rockhard
2009-03-24, 00:38
Snygga kläder, speciellt första killen, ser ut som Borat :p

Pudzianovski
2009-03-24, 00:43
Sit ups. Maxlyft. :hbang:

Berguven
2009-03-24, 00:57
Jag hade gärna sett ytterliggare ett tynglyftningsmoment som går ut på att ta sig under en så tung stång som möjligt, likt ett ryckförsök där man tappar stången bakom ryggen. Jag tror att det hade kunnat bli mycket spännande tävlingar av det.

130kg finsk sisu
2009-03-24, 08:09
Om det skulle komma till någon ny kraftsport, där man tävlade i singellyft, vilka lyft skulle du då ha med. 3 grenar no more no less.

Jag skulle vilja se typ raw styrkelyft med en stirkt militärpress istället för bänkpressen. Då blir ju lyftvägen lite mer rättvis i vissa fall känns det som.

´Jag har inte sett nån som är så bitter över just övningen bänkpress som du.
Men du har väl inte sett nån som försvarar bänken mera än mej så det är väl jämt. ;)

Min styrkesport skulle vara:
Bänkpress med fötterna i luften utan stopp
Sälrodd
Boxböj
Kronlyft med smal fotställning

krellik
2009-03-24, 08:49
Jag är övertygad om att en tävling där man körde:

1. Frivändning till strikt press (det viktigaste är att hålla bakåtlutningen i styr och att knäna inte böjs).

2. Totalt RAW marklyft

3. 1 x strikt chin med maxvikt

..med inga individuella guld utan där det bara är någon form av totalt poängsystem som räknas, skulle generera jävligt kraftfulla atletiska fysiker.
Frivändning till press och marklyft är råstyrka och chinsen gör att man tjänar på att vara någorlunda rippad rimligtvis.

C.E.J.
2009-03-24, 13:08
Jag hade gärna sett ytterliggare ett tynglyftningsmoment som går ut på att ta sig under en så tung stång som möjligt, likt ett ryckförsök där man tappar stången bakom ryggen. Jag tror att det hade kunnat bli mycket spännande tävlingar av det.

Förstår jag rätt nu... Man skulle lyfta upp stången och dyka under den så man hamnar på "andra sidan" om den? Jobbigt om man inte skulle lyckas :D

Diggler
2009-03-24, 13:15
Liggande tricepspress- scottcurl- bänkpress med fötterna uppe och halvsmalt grepp. Må bäste discobyggare vinna.

Piranha
2009-03-24, 13:27
Vi har 2 vedertagna som vi faktiskt tävlat i (internt)

50 kakan (Eleikos Stål kaka) en hand, hålla så länge som möjligt, ja de flesta klarar inte ens lyfta den med en hand.

Fingerkroken, Latshissen långfingret flest plattor vinner.

LindaS
2009-03-24, 16:55
50 kakan (Eleikos Stål kaka) en hand, hålla så länge som möjligt, ja de flesta klarar inte ens lyfta den med en hand.

Lyfta den? *rolleyes*

Berguven
2009-03-24, 17:22
Förstår jag rätt nu... Man skulle lyfta upp stången och dyka under den så man hamnar på "andra sidan" om den? Jobbigt om man inte skulle lyckas :D

Precis så! Visst hade det varit kul att följa en tävling?

C.E.J.
2009-03-24, 17:48
Precis så! Visst hade det varit kul att följa en tävling?

Nah, med tanke på risken att fastna halvvägs och få stången på sig kollar jag nog hellre på nåt liknande fast mer säkert; limbo.

ceejay
2009-03-24, 17:51
Kast med liten gumma?

Piranha
2009-03-24, 20:14
Lyfta den? *rolleyes*

Låt mig förklara, man ställer alltså vikskivan på högkant och lyfter på kanten. (enhandslyft).

LindaS
2009-03-24, 20:22
Låt mig förklara, man ställer alltså vikskivan på högkant och lyfter på kanten. (enhandslyft).Ja? (Jag fattade, det var menat som ett "skämt") Ligger skivan(50kg) platt på golvet så får jag kämpa för att ens få upp den på högkant.

von huff
2009-03-24, 20:27
- drag av stock
-lyftande av säckar till olika plattåer
-plana hantelpressar

L-Sami
2009-03-24, 20:30
Super-Extreme Powerlifting. SEPL.

Delgren 1

1. Man drar upp en stång från marken som marklyft 2. Frivänder den upp till bröstet 3. Frontböjer vikten. 4. Pressar upp vikten över huvudet 5. Sänker ner stången bakom nacken och pressar upp stången bakom nacken 6. Sänker ner stången på axlarna och avslutar med en ass-to-grass knäböj (Man får 10 poäng för varje moment man klarar multiplicerat med vikten man kör med) Om man kör med 100kg så kan man få max 600poäng

Delgren 2

2. Bänkpress med en hand :Virro

Delgren 3

3. Samma som ett men den som klarar av alla dessa moment med den tyngsta vikten snabbast.

De ni, prova! :thumbup::D

Piranha
2009-03-24, 20:32
Ja? (Jag fattade, det var menat som ett "skämt") Ligger skivan(50kg) platt på golvet så får jag kämpa för att ens få upp den på högkant.

Pfffffffffffffff :D

Kan även utföras med 10 kakan "lite".

Piranha
2009-03-24, 20:33
Tandem-marklyft utan klovar.

Kräver styrka, en jämnstark parter och full synkronisering.

krellik
2009-03-24, 20:35
Super-Extreme Powerlifting. SEPL.

Delgren 1

1. Man drar upp en stång från marken som marklyft 2. Frivänder den upp till bröstet 3. Frontböjer vikten. 4. Pressar upp vikten över huvudet 5. Sänker ner stången bakom nacken och pressar upp stången bakom nacken 6. Sänker ner stången på axlarna och avslutar med en ass-to-grass knäböj.

Delgren 2

2. Bänkpress med en hand :Virro

De ni, prova! :thumbup::D

1. En skivstångs komplex alltså.

2. Vilket redskap? Med stång kräver det ju lite balans... Med en hantel är det en rätt rolig variation...

L-Sami
2009-03-24, 20:36
1. En skivstångs komplex alltså.

2. Vilket redskap? Med stång kräver det ju lite balans... Med en hantel är det en rätt rolig variation...

Bänkpress med en bänkpresstång. Det är meningen att det ska inte vara så lätt.

krellik
2009-03-24, 20:41
Bänkpress med en bänkpresstång. Det är meningen att det ska inte vara så lätt.

Haha gött... Har du kört det själv? Intressant och se vad någon riktigt stark skulle kunna sätta i den övningen...

Sen efter din redigering av beskrivningen av första grenen. Den stora frågan är ifall det måste vara en 100% strikt militärpress eller ifall det är valfritt till skiten kommer upp över huvudet.
...Är det strikt militär (fötterna ihop, 0 bakåtlutning eller kroppsrörelse) så skulle det ju i princip lika gärna kunna vara en tävling i att pressa strikt enbart eftersom det garanterat kommer sätta gränserna. Medans är det fritt upp på raka armar så är det mer jämnt var det kommer brista.

petah
2009-03-24, 21:39
Vi har 2 vedertagna som vi faktiskt tävlat i (internt)

Fingerkroken, Latshissen långfingret flest plattor vinner.

been there, done that

kungconny
2009-03-25, 08:01
Awsome bodyweight + weight lifting

Chin m maxvikt
Dip m maxvikt
pushup m maxvikt