Visa fullständig version : "Förbränna muskler istället för fett"
Betsson1
2009-03-23, 21:55
Tjena.
Jag har hört olika saker från olika personer. Det här med att jogga innan frukost. Måste man verkligen äta något innan? Om man pallar ta sig ut och springa 5km utan någon frukost så borde det inte vara någon problem.Eller?
Är detta skit snack? Nu tar vi det här en gång för alla!
King Grub
2009-03-23, 21:57
Nej, du måste inte äta innan. Fastande aktivitet innebär större nedbrytning än aktivitet efter födointag (större nedbrytning av fettmassa också), men det skall inte behöva innebära att dygnsbalansen påverkas negativt. Och nedbrutet muskelprotein innebär inte heller per automatik mindre muskelmassa; majoriteten av det nedbrutna muskelproteinet återanvänds och bildar nytt muskelprotein.
Betsson1
2009-03-23, 21:59
Nej, du måste inte äta innan. Fastande aktivitet innebär större nedbrytning än aktivitet efter födointag (större nedbrytning av fettmassa också), men det skall inte behöva innebära att dygnsbalansen påverkas negativt. Och nedbrutet muskelprotein innebär inte heller per automatik mindre muskelmassa; majoriteten av det nedbrutna muskelproteinet återanvänds och bildar nytt muskelprotein.
När "dom" säger att man förbränner muskler istället för fett, vad vill "dom" komma fram till?
King Grub
2009-03-23, 22:00
Fråga dom.
Fastande träning innebär definitivt inte att man förbränner muskler i stället för fett. Tvärtom är fettförbränningen betydligt högre under aktiviteten i fastande stadie.
Betsson1
2009-03-23, 22:05
Fråga dom.
Fastande träning innebär definitivt inte att man förbränner muskler i stället för fett. Tvärtom är fettförbränningen betydligt högre under aktiviteten i fastande stadie.
Ok, tack för informationen. Får jag bara fråga. Hur och när brukar du ha dina cardio pass när du deffar? Om jag har läst rätt så körde John Stone HIIT varje morgon kl 8 innan frukost.
King Grub
2009-03-23, 22:07
Jag deffar inte. Jag är alltid i form.
Jag tränar före frukost, men det gör jag alltid och har inget med önskan om fettförbränning att göra.
Det spelar ingen roll för fettförlusten om man tränar före eller efter frukost, eller om man tränar "cardio" överhuvudtaget - det går lika bra att bara äta mindre.
Betsson1
2009-03-23, 22:13
Jag tränar före frukost, men det gör jag alltid och har inget med önskan om fettförbränning att göra.
Det spelar ingen roll för fettförlusten om man tränar före eller efter frukost, eller om man tränar "cardio" överhuvudtaget - det går lika bra att bara äta mindre.
Jo, det har du rätt i. Men jag väljer och göra lite av varje. :)
Samma här, jag hatar och jogga på kvällen och dessutom blir det aldrig av. På morgonen kl 6:00 har jag inte planerat något direkt.
Ville bara veta om man förbränner muskler istället för fett. Hur konstigt det än låter så trodde jag på det, kan bero på att man har hört det flera gånger.
Nu blev jag motiverad och la på larmet :) Tack King Grub, lycka till med att alltid vara i form!
Jag går promenader innan frukost, imorn ska jag för första gången testa på ett spinning pass kommer bara skicka i mig en hård knäckemacka o eaa innan..
Återkommer med hur det gick imorn fm ;)
Jag överlevde, kändes väldigt bra på fastande mage. Kommer jag köra oftare kul att variera med promenader. Särskilt i det här landet..BRR..
MissTiger
2009-03-24, 14:03
Gör du det på fastande mage då..eller får du i dig ngt innan träningen? Kör cardio eller styrka?
kalajset
2009-03-24, 19:10
Gör du det på fastande mage då..eller får du i dig ngt innan träningen? Kör cardio eller styrka?
Om jag får ta mig friheten att uveckla litet:
Det spelar som sagt ingen praktisk ur en "fettförbränningssynvinkel" vilken tid på dygnet man kör vare sig cardio eller styrketräning. (Teoretiskt kan däremot ren styrketräning vara att föredra senare på dagen, men inte ur synvinkeln fettförbränning). Allt gällande tidpunkt på dagen och fettförbränning tenderar att jämna ut sig i slutändan.
Ang. fasta- Kör man sina pass på morgonen/förmiddagen, (förutsatt att man går upp någon eller några timmar före passet m ao), och äter frukost före kan det t om ha negativ påverkan på passet som sådant eftersom magen är full av mat den inte har hunnit ta till vara på, vilket kan tendera i illamående och en allmänt "tung" känsla i kroppen. (Man hinner inte tillgodogöra sig nämnvärd energi från en normalt sammansatt frukost på någon timme). Tvärtom mot vad många tror, har kroppen utan tvekan fortfarande ämnen från sista måltiden kvällen före att ta vara på/annan energi lagrad i kroppen, och det är denna man huvudsakligen använder vid morgonpasset i sig, och inte frukosten man åt en timme tidigare.
Vill man däremot undvika att träna i "fasteläge" efter en natt, och få i sig energi kroppen faktiskt kan använda sig av direkt, är det EAA och/eller snabba kolhydrater som gäller. T ex 10g EAA, samt 50g maltodextrin är en vettig dos före de flesta aktiviteter före frukost. Efter passet, vad det än må varit, är det däremot av yttersta vikt att få i sig energi, gärna så fort man hinner. Då duger allt egentligen, så där kan man istället med fördel lägga en helt normal frukost, istället för före passet om man morgontränar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.