Visa fullständig version : Lite hjälp till en kämpande?
letmetouch
2009-03-23, 19:48
hejsan alla er här på kolozeeum!
är ganska ny här och älskar verkligen att läsa här på forumet:)
men jag har ett par frågor själv nu och behöver lite tips om vad ni tror?
mitt problem är att jag är överviktig och behöver gå ner ytterligare 15 kg som jag precis gjort, men jag tycker det går alldeles för sakta! vet inte riktigt vad jag gör för fel men jag tror inte jag har så högt energi intag?
som idag har jag t ex ätit 1 tallrik med kellogs al bran(bra fiber flingor)med lite mjölk och 1 kokt ägg till frukost, sen lunch i skolan var det sallad och 2 st kalkon schnitzlar med pytte lite sås och vatten för min del, kom hem senare och tog en skål till med al branen, sen träning med joggning och gå 1 timma, sen åt jag en halv banan och ska äta en diet bar sen som innehåller ca 200kcal.
så här kan en vanlig dag se ut och jag tränar boxning 2 dagar i veckan i 1.5 h och resten av veckan antingen går och joggar jag eller styrke tränar jag minst 1h varje gång.
någon som kan ge ytterligare tips om hur jag ska öka förbräningen:confused:
tack för en grymt forum!:thumbup:
mvh letmetouch
letmetouch
2009-03-23, 19:50
Glömde skriva att jag inte äter så mycket kolhydrater och att jag redan läst king grubs deff guide så lite andra tips kanske haha! ;)
Dina flingor är väl fulla av kolhydrater? Dock ser jag inget fel i att äta kolhydrater men hur fort går du ner just nu? Och hur fort vill du gå ner.
Eddie Vedder
2009-03-23, 20:02
"En tallrik All-Bran" låter som du inte har så god uppfattning av hur mycket det ät. All-Bran är rikt på kolhydrater och även en stor andel socker. Även lunchen känns som att du egentligen inte har så stor koll som du tror.
Att höfta med en skål mjölk och All-Bran hit och dit, käka dietbrars m.m. antyder att du nog tror att matintaget är lägre än det i själva verket är faktiskt.
Om du har tillgång till en matvåg så borde du börja väga maten och räkna lite kalorier i några dagar / veckor så du får lite koll på hur mycket energi du egentligen stoppar i dig. Jag har själv börjat väga och räkna ganska nyligen och man blir ganska paff ibland när man ser hur mycket energi det kan vara i dom allra minsta matbitarna.
Precis tidigare användare påpekat tycks du inte ha så bra koll på hur mycket du stoppar i dgi, vilket kan vara en anledning till att du inte går ner, eller inte gå ner så fort som du önskar. Börja med att kolla ditt kaloribehov, sätt dig själv på minus i intag och du kommer gå ner. Sen är det upp till dig att avgöra hur stort ditt underskott skall vara, beroende på hur snabbt du vill gå ner. Men det finns en ganska god vits med att skynda långsamt. Är du väldigt överviktig finns det alltid risker med hängande hud om du går ner för fort. Själv har jag gått ner 20 kilo på två år, vilket har varit rätt segt, men jag är väldigt tacksam över att inte ha hängande hud. Sen kan det ju också bero på bra gener, men sånt är svårt att veta.
letmetouch
2009-03-25, 18:04
tack för alla svaren! jag har gått ner ca 15 kg sen jag började träna ordentligt i november, men jag tycker att lite snabbare kunde det gå. men väga maten och sånt där är inte lätt o göra i skolan om ni förstår. tar en lagom portion med mycket sallad och försöker undvika kolhydraterna. vet inte riktigt mer vad jag ska göra? jag menar 1 tallrik på morgonen med dom dära all branen och 1 lgaom portion i skolan utan kolhydrater och lite mellan mål när jag kommer hem och sen efter en träning kanske 2 kokta ägg kan inte vara så mycket kalorier? och sen förbränner jag en hel del på träningarna? vad är felet med den här maten? :O
letmetouch
2009-03-25, 19:01
måste bara fråga en sak till! funderar på atkins metoden och undrar då om musklerna försvinner? vill verkligen inte detta eftersom jag vill behålla de som finns!
funderar på atkins metoden och undrar då om musklerna försvinner?
Nej!
Om något är ketogen kost muskelbesparande då ett minskat glukosbehov gör att mindre muskelprotein bryts ned och används som glukos.
(inväntar armadan som säger tvärtom)
Eddie Vedder
2009-03-25, 20:14
vad är felet med den här maten? :O
Vem har sagt att det är något fel?
Jag tror bara inte att du har så bra koll på hur mycket du får i dig och feluppskattar en del.
Att testa Atkins kan säkert vara värt ett försök.
letmetouch
2009-03-25, 22:55
okey tack för svaren:)
ska försöka skaffa en våg så jag kan väga lite!
var lite skeptisk mot atkins då jag hört att man förlorar muskler om man inte äter mycket kolisar! men om man nu ska äta 20 g per dag så får man i sig lite endå. tror bara jag kommer må bra av atkins då jag har diabetes och har lite för högt blod socker!
hur är det igentligen med att äta efter träning om man vill gå ner? jag gick precis 1.2 mil och körde lite styrka. åt nu 1 kokt ägg och ska sova snart. finns det något som man kan äta som är "bra" (atkins)
Atkins, det ar bara att ga igenom mathyllorna pa ICA, lasa innehallet pa forpackningen. Soka pa forumet/googla sa far du massor med tips.
Anton Fräs
2009-03-26, 04:28
Jag skulle inte ta till Atkins, fortsätt på din inslagna bana men du kanske kan byta ut vissa av livsmedlen? Exemlpelvis byta all bran mot havregryn, grahamsgröt eller liknande. Då kan du äta mindre kalorier och ändå hålla dig mätt. Potatis är också väldigt mättande, i kombination med broccoli och en köttbit är det en bra måltid. :)
Eddie Vedder
2009-03-26, 06:48
finns det något som man kan äta som är "bra" (atkins)
Har du verkligen sökt?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122794&highlight=atkins
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11474
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124229&highlight=LCHF
Dels finns massa trådar om det och söker du på internet finns ju en uppsjö av hemsidor.
finns det något som man kan äta som är "bra" (atkins)
* http://www.kostdoktorn.se/mat
* http://kolhydrater.ifokus.se
även om det inte går att väga maten i skolan, så kan man alltid lära sig att göra en uppskattning. det handlar bara om att börja göra det på fritiden, så får man ganska snart en uppfattning om hur mycket saker och ting väger och ser ut att väga. att det inte går att väga blir bara ännu en dålig ursäkt.
om du inte orkar/vill/kan väga din mat så börja med att skriva ner allt du äter istället. så länge du inte gör det vet du inte heller om du ligger på ett underskott, och bara för att du gått ner 15 kilo hittils är sättet du nu äter på ingen garant för att du kommer fortsätta gå ner, inte så länge du inte försöker hålla koll på ditt kaloriunderskott. skaffa dig bättre koll och du kan börja fundera mer konkret över varför dina resultat uteblir.
15 kilo på ett halvår är ganska mycket, och kan nog delvis förklaras med att du var väldigt överviktig, eller helt enkelt bara bytte kostvanor, då reagerar kroppen snabbt. visst kan du fortsätta gå ner lika snabbt, men när risken att du förlorar muskler är överhängande borde du kanske fråga dig varför.
letmetouch
2009-03-27, 09:38
kostdoktorn.se är en riktigt bra sida tycker jag! :)
men kan man äta något efter träningarna när jag kommit hem kl 8-9? vet att man inte ska äta så sent men, jag måste äta någon? skulle det funka med något ägg eller ska man ta något annat? lite tips vore sjysssst!
Eddie Vedder
2009-03-27, 13:44
men kan man äta något efter träningarna när jag kommit hem kl 8-9? vet att man inte ska äta så sent men, jag måste äta någon?
Efter träning skall du absolut äta en måltid. Inget som helst fel att äta vid den tiden och bara negativt att skippa måltid efter träning.
letmetouch
2009-03-27, 16:07
okey tack för svaret:)
hur blir det att äta whey-80? varför är det fettförbrännande?
och kan man dricka sånt i så fall i hop med atkins diet?
Eddie Vedder
2009-03-27, 16:24
hur blir det att äta whey-80? varför är det fettförbrännande?
Vassle har positiv inverkan på lipolysen (fettförbränningen) men förväxla inte fettförbränning med energiförbrukning. Det är energiförbrukningen som är det viktiga. Småsaker som påverkar just användandet av fett som energikälla kanske kan ha en liten extra fördel för hur kroppssammansättningen fett/muskler skiljer sig men vi pratar mycket liten skillnad och inget du bör basera valet på alls.
Vassleproteinet måsteräknas in i ditt totala energiintag som all annan mat och energigivande dryck.
och kan man dricka sånt i så fall i hop med atkins diet?
Ja
tack för alla svaren! jag har gått ner ca 15 kg sen jag började träna ordentligt i november, men jag tycker att lite snabbare kunde det gå. men väga maten och sånt där är inte lätt o göra i skolan om ni förstår. tar en lagom portion med mycket sallad och försöker undvika kolhydraterna. vet inte riktigt mer vad jag ska göra? jag menar 1 tallrik på morgonen med dom dära all branen och 1 lgaom portion i skolan utan kolhydrater och lite mellan mål när jag kommer hem och sen efter en träning kanske 2 kokta ägg kan inte vara så mycket kalorier? och sen förbränner jag en hel del på träningarna? vad är felet med den här maten? :O
Du har alltså gått ner 15kg på cirka 16 veckor? Mycket snabbare än så går det inte, med en hållbar långsiktig diet / träning. Jag har gått ner 19 kg på 13 veckor i o f s men det gick väldans fort i början. 2 kg / vecka i en månad ungefär. Nu går jag inte ens ner 1 kg/ vecka fast jag tränar o äter bra..svårare mot slutet!
Även om du lär dig uppskatta mer exakt vad du äter i antal kalorier per dag och hur mycket din träning förbränner så tycker jag att du ska hålla det här tempot. Vill du gå ner fortare = träna mera. Det är farligt och dumdristigt att dra ner för mycket på maten, däremot kan du välja bättre källor.
Skolmaten är i regel helt okej, även om den inte alltid smakar så bra. Vid lunch och middag kan jag för övrigt tips om att äta enligt modellen:
3/6 tallrik sallad/grönt
2/6 protein (kött, fisk, bönor whatever)
1/6 kolhydrater
Jag, som tidigare var ett riktigt djur när det kom till att äta mat i stora portioner, blir väldigt behagligt mätt av det upplägget!
Lycka till!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.