handdator

Visa fullständig version : Bra utlandsresor där det är billigt att leva.

Dav0d
2009-03-23, 18:09
Om vi bortser från lite större biljettpriser, vilka länder har mycket kultur men väldigt billigare levnadsstandard i? Ta gärna i akt valutakurser också.

Anledningen är för att en tjej vill åka till Aten pågrund av kulturen, men jag ska se ifall det finns bättre resemål för henne just nu.

Tack på förhand!

Edit*
Förutom Thailand och Egypten! men liknande resemål skulle vara grymt eftersom de blev uppskattade.

Exdiaq
2009-03-23, 18:15
Vietnam, Kambodja, Kina är vad jag kan komma på sådär bara.

coxie
2009-03-23, 18:28
Indien är rätt trevligt med, men det kanske är för dyrt att ta sig dit/hem?

Pepparkakssmurfen
2009-03-23, 18:54
Valfritt land i sydamerika.

Exhale_
2009-03-23, 18:55
Indien som coxie skrev. Har för mig att det brukar krylla av billiga sista-minuten till Indien på vårkanten.

z_bumbi
2009-03-23, 19:08
Om vi bortser från lite större biljettpriser, vilka länder har mycket kultur men väldigt billigare levnadsstandard i? Ta gärna i akt valutakurser också.

Island

Exdiaq
2009-03-23, 21:46
Valfritt land i sydamerika.

Man kanske ska vara lite petig med vilket land och framförallt vilken del av landet man beger sig till. Sen bör man nog också hålla sig till rätt del av städerna också.

Sao Paulo i Brasilien är inte att rekommendera i alla fall, de har en av världens högsta antal kidnappningar vad jag vet.

L-Sami
2009-03-23, 22:02
Island

Har för mig att Island är ett dyrt land. Har du varit där?

Kryss
2009-03-23, 22:02
Kambodja/vietnam kan jag varmt rekommendera, men det kostar ju o ta sig dit.

stafh
2009-03-23, 22:06
Jordanien, egypten, kambodja, kina, mongoliet, vietnam, bolivia, peru?

z_bumbi
2009-03-23, 22:17
Har för mig att Island är ett dyrt land. Har du varit där?

Finanskrisen har haft en intressant inverkan på växlingskursen så har man möjlighet så ska man passa på. Iofs är det inte en låg levnadstandar så det är inget extremt billigt ställe men om Athen fanns med i planerna var kanske inte målet att leva så billigt som möjligt utan faktiskt hålla sig på en viss standard.

shadowfire
2009-03-23, 22:24
Jordanien, egypten, kambodja, kina, mongoliet, vietnam, bolivia, peru?

Egypten kom jag hem ifrån igår och jag tyckte då rakt inte att det var billigt. Otroligt turistifierat, 80kr för en flaska vatten + en snickers typ... utflykt till konungarnas dal, 1800kr (en dag) mm. Fick käfta med varenda snubbe man skulle handla med för att få ner priserna till svensk nivå.

stafh
2009-03-23, 22:27
Egypten kom jag hem ifrån igår och jag tyckte då rakt inte att det var billigt. Otroligt turistifierat, 80kr för en flaska vatten + en snickers typ... utflykt till konungarnas dal, 1800kr (en dag) mm. Fick käfta med varenda snubbe man skulle handla med för att få ner priserna till svensk nivå.
Shit, det var dyrt. Tar de inträde dit eller? Hur kan det kosta 1800 spänn? *screwy*

Men håller man sig borta från turistfällorna kanske det är billigare.

Hemi
2009-03-23, 22:33
Om vi bortser från lite större biljettpriser...

Då går ju sydamerika m fl ställen fetbort. Annars kunde man ju tom. tänka sig nordamerika då det faktiskt går att leva ganska billigt där. Om vi vänder på det, I Storbritannien betalar man ofta flera gånger för samma sak, Paris och Frankrike är inte direkt billigt heller. Liksom flera ställen i väst, nord, mitten Europa. Ja, vad har vi kvar? "Kultur" i den mån jag förknippar det med till en början, hittar man annars i någon form överallt i den gamla världen + Asien.

ceejay
2009-03-23, 23:21

Fan va trist det där :/

stevebc
2009-03-24, 16:24
Ukraina, södra Ukraina vid svarta havet. Varit mäktiga ryssars favoritturistställe since 1945(tm). Sevastopol tror jag staden heter. Funderar på att dra dit till sommaren. Billigt, starka tyngdlyftare och god dricka :D

stafh
2009-03-24, 16:37
Ukraina, södra Ukraina vid svarta havet. Varit mäktiga ryssars favoritturistställe since 1945(tm). Sevastopol tror jag staden heter. Funderar på att dra dit till sommaren. Billigt, starka tyngdlyftare och god dricka :D

Ukraina verkar najs. Kanske vandra i karpaterna? De ser ut att vara rätt schyssta även i polen, och det är ju nära och bra.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/Waldkarpaten_Bieszczady_1.jpg

Annars finns ju alltid alperna. Jävligt najs på sommaren. Inte jättebilligt att leva precis (österrike, italien eller frankrike borde väl vara billgast), men relativt nära.

MUGEN
2009-03-26, 13:05
Annars finns ju alltid alperna. Jävligt najs på sommaren. Inte jättebilligt att leva precis (österrike, italien eller frankrike borde väl vara billgast), men relativt nära.

Österrike är inte särskilt billigt, framförallt Wien var dyrare än i Sverige när jag var nere förra sommaren. kommer fan inte ihåg hur priserna låg i Italien, av det kan jag dra slutsatsen att det iaf. inte är dyrare än Sverige... det hade jag lagt på minnet.

:thumbup:Österrike när det kommer till vackra landskap

Kurash
2009-03-26, 13:16

Kom precis hem från Frankrike, där är dyrare än någonsin känns det som. Dels är det väl tack vare att euron skjutit i höjden, men det verkar också blivit populärare och därför dyrare. 7,50 Euro för en bärs liksom. 139 Euro för en vanlig billabonghoodie som i sverige ligger runt 900 spänn. Visa orter i Alperna är ju dessutom mer populära på sommaren än vintern, som Chamonix, medan andra är i stort sett helt folktomma, Val Disere.

eva_
2009-03-26, 13:43
centralamerika - costa rica!
billig, god o bra mat. billigt att åka runt om man tar lokalbussarna. hyfsat billigt boende. trevligt folk. "Pura Vida" =)

dared
2009-03-26, 13:58
centralamerika - costa rica!
billig, god o bra mat. billigt att åka runt om man tar lokalbussarna. hyfsat billigt boende. trevligt folk. "Pura Vida" =)

Nu hade jag visseligen trevligt i Costa Rica, men kan lägga till lite saker. Lokalbussarna tar väldigt lång tid trots litet land, väldigt många tiggare, riktigt ful och allmänt otrevlig huvudstad imo.

Skulle jag dit en längre tid skulle jag hyra en schysst bungalow nära stranden och bort från misären. Detta går ju dock göra på fler ställen.

elan
2009-03-26, 14:05
Jag var fyra veckor på Filippinerna i början av året. Billigt som i Thailand fast med mindre turister och därmed mindre turistanpassat. Flyget dit var skapligt billigt, väl på plats går det att ta sig runt superbilligt om man inte har bråttom eller har allt för stort säkerhetstänkande, snabbare och säkrare transportsätt är inte särskilt dyrt det heller. Sedan beror det väl lite på vad man lägger i begreppet kultur, det finns en hel del byggnader och minnesmärken från den spanska kollonialtiden men anledningen att man åker dit är först och främst naturen och folket.

Gillar man Thailand men vill ha mindre folk och mindre turistifierat är detta stället att åka till.

stevebc
2009-03-26, 18:21
Ukraina verkar najs. Kanske vandra i karpaterna? De ser ut att vara rätt schyssta även i polen, och det är ju nära och bra.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/Waldkarpaten_Bieszczady_1.jpg

Annars finns ju alltid alperna. Jävligt najs på sommaren. Inte jättebilligt att leva precis (österrike, italien eller frankrike borde väl vara billgast), men relativt nära.Vackert! Östeuropa verkar vara en riktig pärla på många vis. Om man skulle ta och lära sig ryska nån gång då hade man haft mycket trevligt att upptäcka på den fronten.