handdator

Visa fullständig version : Träning = Viktminskning

trettontusen
2009-03-23, 00:41
Imorgon (måndag) blir det en vecka sedan jag började träna - varje dag. Skaffade kort på Simhallen och numera är jag där varje dag för att endast minska i vikt. Såhär har min vecka sett ut:

Måndag - simning
Tisdag - träning (40min på motionscykel utan sadel)
Onsdag - träning (40min på motionscykel utan sadel)
Torsdag - träning (40min på motionscykel utan sadel)
Fredag - träning (30min på motionscykel med sadel)
Lördag - simning + träning (40min på motionscykel utan sadel)
Söndag - träning (30min på motionscykel utan sadel)

- Två måltider per dag med mellanmål (äpple, apelsin, grönt...)

Mitt kort går ut i juni vilket betyder att jag har drygt två månader (åtta veckor) att komma ner. Mitt BMI ligger på övervikt och jag borde komma ner minst 8kg. Någon som har någonting att tillägga eller förslag att komma med vill jag gärna höra!

Det ovan, kommer det ge mig en rejäl viktminskning eller hur fungerar det? Hittills har jag inte stött på någon alls träningsverk, vilket jag anser vara ett plus. Och... just det, jag använder brustabletter som ökar förbränning och minskar sötsug om det betyder nåt. Hör av er! Tack!

Nelli
2009-03-23, 01:10
Det hela handlar om kalori in - kalori ut for att du ska ga ner i vikt. DVS at mindre an du forbrukar.
Styrke traning ar att foredra, hjalper dig att behalla muskler nar du ligger pa kalori -.
Las deff - en guide (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) for mer tips

mikaelj
2009-03-23, 06:17
Träningen gör grammen, kosten gör kilona... Även om det troligtvis är nyttigt (och kul!) att röra på sig.

Heppez
2009-03-23, 07:53
Kalori in / Kalori Ut. Det är det enda som är riktigt effektivit. För att gå ner i vikt måste du äta mindre. Träna är ju självklart nyttigt och roligt men det är på maten du kommer kamma hem storvinsten.

Lycka till!

Guddi
2009-03-23, 15:42
Även om det troligtvis är nyttigt (och kul!) att röra på sig.Troligen?? :) behöver du mer bevis och studier för att övertygas eller ;)

mikaelj
2009-03-23, 15:57
Troligen?? :) behöver du mer bevis och studier för att övertygas eller ;)

*suck*

Fel sorts träning motverkar syftet. Därav "troligen"

-- mikaelj, precis tillbaka från femte träningspasset på sju dagar...

trettontusen
2009-03-25, 01:04
Så, ni menar att jag ska fortsätta som jag gör fast äta mindre? Någon som har någon bra beräkning på hur en vecka (el. två) med endast sallad och grönt lär se ut om veckan ser ungefär detsamma ut?

Och kommer jag ner i kg om jag fortsätter som jag gör?

Eddie Vedder
2009-03-25, 05:49
Och kommer jag ner i kg om jag fortsätter som jag gör?

Vad "en sallad" är kan ju variera i all oändlighet från en fettdrypande proteinbomb (typ kycklingsallad med ägg, majonnäs, baconbitar, oliver och osttärningar) men även bli rena svältkosten.

Väljer du en sallad som nästan bara är grönsaker och lever på under en vecka lär du gå ner mycket i vikt ja. Du lär tappa fett och även ge kroppen sämsta möjliga förutsättningar att bibehålla muskelmassa.

Flexipop
2009-03-25, 13:15
Fortsätt som du gör och ät mindre om du inte går ner i vikt. Varför inte bara läsa deffguiden som det redan har länkats till? Det är en bra början.

Kappy
2009-03-25, 17:29
vad är det för brustabletter som "ökar förbränning och minskar sötsug" ?

Betsson1
2009-03-25, 19:27
Måste bara låna tråden, tyckte att det vore onödigt och skapa en ny tråd då jag ändå ska fråga en enkel fråga.

Hur många Kalorier förbränner man på 1 Mil när man löper/går.

mikaelj
2009-03-25, 19:32
Hur många Kalorier förbränner man på 1 Mil när man löper/går.

Det beror på hur töjbart snöret är.

r3mpuh
2009-03-25, 19:51
måste bara låna tråden, tyckte att det vore onödigt och skapa en ny tråd då jag ändå ska fråga en enkel fråga.

Hur många kalorier förbränner man på 1 mil när man löper/går.

42.

Eddie Vedder
2009-03-25, 20:17
Det beror på hur töjbart snöret är.

42.

Har ni bara skit att skriva så skriv inget.

Att ta distans i antal km multiplicerat med ens kroppsvikt är ett väldigt vanligt sätt att uppskatta energiförbrukning vid löpning.

Så tar trådskaparen sin vikt x 10 kan alltså han/hon få fram en helt okej siffra.

Betsson1
2009-03-25, 21:01
Har ni bara skit att skriva så skriv inget.

Att ta distans i antal km multiplicerat med ens kroppsvikt är ett väldigt vanligt sätt att uppskatta energiförbrukning vid löpning.

Så tar trådskaparen sin vikt x 10 kan alltså han/hon få fram en helt okej siffra.

Tack så mycket, Eddie Vedder. Lärde mig något väldigt viktigt nu!

Dreas
2009-03-25, 21:19
Så, ni menar att jag ska fortsätta som jag gör fast äta mindre? Någon som har någon bra beräkning på hur en vecka (el. två) med endast sallad och grönt lär se ut om veckan ser ungefär detsamma ut?

Och kommer jag ner i kg om jag fortsätter som jag gör?Jag tycker du ska läsa guiden som Nelli länkade till, ät inte för lite och obalanserat bara :)

Följer du guiden så kommer det med största sannolikhet att gå bra.

trettontusen
2009-03-26, 22:36
Är det verkligen så att jag inte får resultat på två veckor, eller när kommer det? =(