Visa fullständig version : Regelbundna mål och testo
Snakebite
2009-03-22, 23:28
Har det undersökts hur testosteronproduktionen påverkas av regelbundna(typ var 3:e timme) kontra oregelbundna måltider?
Snakebite
2009-03-24, 23:22
Spekulationer och diskussioner är också välkomna :P
Har du någon bekräftat låg produktion eller varför detta intresse?
Har det undersökts hur testosteronproduktionen påverkas av regelbundna(typ var 3:e timme) kontra oregelbundna måltider?Den lilla skillnad du kan göra med kost är obetydlig för muskeluppbyggnaden, syftar på testo alltså. Det räcker inte med 50-100% ökning utan ska vara betydligt mer om jag har fattat rätt?
Anton Fräs
2009-03-25, 01:21
Jag vet faktiskt inte, däremot ska det finns hälsofördelar att äta regelbundet. Alltså det spelar ingen större roll om det är 2 mål eller 10 mål du äter vid ungefär samma tider, sålänge det är regelbunden ätning.
Black Star Abyss
2009-03-25, 02:20
Jag vet faktiskt inte, däremot ska det finns hälsofördelar att äta regelbundet. Alltså det spelar ingen större roll om det är 2 mål eller 10 mål du äter vid ungefär samma tider, sålänge det är regelbunden ätning.
Källa?
För mkt protein sänker testonivåerna har jag läst i nån studie grubben hade. Kanske inte riktigt va du fråga efter men iaf.
Anders The Peak
2009-03-25, 09:15
Bäst testosteronívåer får man vid ett intag 38E% Fett där 15% består av mättat fett och ca 450mg kolesterol.
Jag har också läst det, undrar dock hur många gram/kg den effekten började komma. Jag väger just nu 88-89kg och ligger på 200-220 g protein om dagen vilket blir ungefär 2,4 g/kg om jag inte räknat helt fel. Är det för högt tror ni?
Jag har också läst det, undrar dock hur många gram/kg den effekten började komma. Jag väger just nu 88-89kg och ligger på 200-220 g protein om dagen vilket blir ungefär 2,4 g/kg om jag inte räknat helt fel. Är det för högt tror ni?
Är nog ingen fara, jag äter 300 gram protein ungefär å väger 94, dvs mer än 3g/kg. Har iaf inte märkt något negativt om man nu kan märka de själv, vad vet jag :)
King Grub
2009-03-25, 09:49
Bäst testosteronívåer får man vid ett intag 38E% Fett där 15% består av mättat fett och ca 450mg kolesterol.
Trettioåtta E%! Hur mycket sämre får jag om jag bara äter 37E%? ;)
Nitrometan
2009-03-25, 10:05
Eller om man skulle råka få i sig 39%? :confused:
Eller om man skulle råka få i sig 39%? :confused:
Då jävlar händer det grejer.
Då jävlar händer det grejer.
Pah, vad är det för mesfasoner? 80E% or bust!
Anders The Peak
2009-03-25, 10:29
Äntligen får man lite respons det gillar jag...
Någonstans mellan 35-40E% fett med de andra parametrarna...
Ni som tycker det här rätt roligt bör se över sitt intag av fett om man vill ha en bra utveckling muskeulärt och styrkemässigt.
Äntligen får man lite respons det gillar jag...
Någonstans mellan 35-40E% fett med de andra parametrarna...
Ni som tycker det här rätt roligt bör se över sitt intag av fett om man vill ha en bra utveckling muskeulärt och styrkemässigt.
Ok, jag har inte läst alla dina inlägg, men jag tycker att närhelst du skriver om kost så är det rekommendationer som skulle kunna komma från Dave Palumbo, snarare kostrekommendationer baserade på seriös forskning. Varför? Som sagt, jag har inte läst alla dina inlägg, men jag vet att jag med säkerhet sett dig bli emotsagd av många kunniga - King Grub, Eddie Vedder, Ola Wallengren, William, garanterat nån fler - här vid ett flertal gånger. Var ditt svar om specifika mängder fett och kolesterol ens menat som svar på frågan - regelbundna måltider och testo, inte kalorifördelning och testo - eller ville du bara framföra nån idé som pro bodybuilders och deras gurus håller fast vid?
Anders The Peak
2009-03-25, 13:00
Ok, jag har inte läst alla dina inlägg, men jag tycker att närhelst du skriver om kost så är det rekommendationer som skulle kunna komma från Dave Palumbo, snarare kostrekommendationer baserade på seriös forskning. Varför? Som sagt, jag har inte läst alla dina inlägg, men jag vet att jag med säkerhet sett dig bli emotsagd av många kunniga - King Grub, Eddie Vedder, Ola Wallengren, William, garanterat nån fler - här vid ett flertal gånger. Var ditt svar om specifika mängder fett och kolesterol ens menat som svar på frågan - regelbundna måltider och testo, inte kalorifördelning och testo - eller ville du bara framföra nån idé som pro bodybuilders och deras gurus håller fast vid?
Jag har lagt in refs på det här i en annan tråd som heter fettets betydelse vid muskelbyggning.
De här invändningarna som du referar till handlar inte om de här sakerna utan något helt annat.
Jag utgår från att jag inte kommer att få några som helst invändningar kring den här frågan.
Jag har lagt in refs på det här i en annan tråd som heter fettets betydelse vid muskelbyggning.
De här invändningarna som du referar till handlar inte om de här sakerna utan något helt annat.
Jag utgår från att jag inte kommer att få några som helst invändningar kring den här frågan.
Nej det tror inte jag heller, utöver sådana som Grubs och Nitrometans påpekanden om hur överspecifik du är. Och med tanke på vad man sett dig skriva förut är det inte långsökt att tro att du skulle mena att det är just TRETTIÅTTA PROCENT varken mer eller mindre som krävs för optimal anabolism eller whatever. Det kanske du inte var? Så bra då. Frågan är ju fortfarande varför du poängterade detta i en tråd som handlade om regelbundna måltider och testo, inte kalorifördelning och testo. Du svarade inte ja eller nej på trådskaparens fråga, du poängterade bara att hög andel fett och kolesterol är bäst för testo, eller uppbyggnad eller vad det nu var. Hade du en poäng med konstaterandet? Relaterat till trådskaparens fråga? I såna fall, gör en utläggning?
EDIT: Ja, de här referaten du kanske givit i nån annan tråd, vad sades där, höll folk med dig eller blev det en sån där tråd där alla sade emot dig? Tänker nu på de två trådarna om träning där du blir ägd av forumets samtliga träningskunniga.
Anders The Peak
2009-03-25, 13:12
Nej det tror inte jag heller, utöver sådana som Grubs och Nitrometans påpekanden om hur överspecifik du är. Och med tanke på vad man sett dig skriva förut är det inte långsökt att tro att du skulle mena att det är just TRETTIÅTTA PROCENT varken mer eller mindre som krävs för optimal anabolism eller whatever. Det kanske du inte var? Så bra då. Frågan är ju fortfarande varför du poängterade detta i en tråd som handlade om regelbundna måltider och testo, inte kalorifördelning och testo. Du svarade inte ja eller nej på trådskaparens fråga, du poängterade bara att hög andel fett och kolesterol är bäst för testo, eller uppbyggnad eller vad det nu var. Hade du en poäng med konstaterandet? Relaterat till trådskaparens fråga? I såna fall, gör en utläggning?
EDIT: Ja, de här referaten du kanske givit i nån annan tråd, vad sades där, höll folk med dig eller blev det en sån där tråd där alla sade emot dig? Tänker nu på de två trådarna om träning där du blir ägd av forumets samtliga träningskunniga.
Sim tidigare sagt handlade den tråden om kapacitet i muskulaturen och det handlar inte den här tråden om.
När det gäller exaktheten av angivelsen är det för att reta just sådana som dig och få igång en tråd. Annars kan en sökning kring Jeff Voleks studier inom ämnet vara av värde för dig. Men det är inte hans som studerat testosteronvärdena och mättat fett...
King Grub
2009-03-25, 13:15
Att i seriösa trådar ge medvetet inkorrekta eller överexakta (utan belägg) angivelser, oavsett vad det gäller, i syfte att retas, är inte uppskattat och kommer inte att tolereras hädanefter.
Anders The Peak
2009-03-25, 13:21
Att i seriösa trådar ge medvetet inkorrekta eller överexakta (utan belägg) angivelser, oavsett vad det gäller, i syfte att retas, är inte uppskattat och kommer inte att tolereras hädanefter.
Inkorrekta är de absolut inte, menar bara att jag kunde istället bara sagt att kring 35-40E% Fett med de övriga faktorerna uppfyllda. Då kanske man inte reagerar som man gör...
King Grub
2009-03-25, 13:25
Oavsett; om syftet med ett inlägg är att retas, behöver det inte postas.
Snakebite
2009-03-25, 13:33
Så ja, nu sansar vi oss en smula och försöker gå tillbaka till ämnet. Jag vet, precis som påpekats, att extremt högt proteinintag kan vara negativt för testo och även att att ett stadigt fettintag är viktigt för testosteronproduktionen.
Jag läste runt lite på nätet innan jag postade tråden och där kom jag över ett påstående att regelbundenhet i måltiderna var viktigt för att hålla uppe "ultimata" testonivåer. Det var från en källa lika trovärdig som Anna Skipper, därför postade jag denna tråd för att kanske kunna få klarhet i saken :)
När det gäller exaktheten av angivelsen är det för att reta just sådana som dig och få igång en tråd.
Minsann? Du lyckas, men det är för att du alltid i trådar ska inflika kontroversiella teorier som funkar för, ja, vem vet. Kanske har du hittat på dem själv? Vedertagna teorier behöver man kanske inte referera till varenda gång man nämner dem (fast den gode King Grub gör oftast det ändå!), men du nämner ju inga vedertagna teorier, utan såna teorier och fakta ("fakta") som man hittar i amerikanska e-böcker av stilen "Top 10 Pro Bodybuilder Secrets to Freaky Mass!!" I såna fall vill man nog referera till källor varenda gång man vill framhäva dessa kontroversiella, ej vedertagna teorier.
Vad kan jag säga. "Jag är kritisk mot dig som källa. Du snackar skit."
Anders The Peak
2009-03-25, 14:49
Minsann? Du lyckas, men det är för att du alltid i trådar ska inflika kontroversiella teorier som funkar för, ja, vem vet. Kanske har du hittat på dem själv? Vedertagna teorier behöver man kanske inte referera till varenda gång man nämner dem (fast den gode King Grub gör oftast det ändå!), men du nämner ju inga vedertagna teorier, utan såna teorier och fakta ("fakta") som man hittar i amerikanska e-böcker av stilen "Top 10 Pro Bodybuilder Secrets to Freaky Mass!!" I såna fall vill man nog referera till källor varenda gång man vill framhäva dessa kontroversiella, ej vedertagna teorier.
Vad kan jag säga. "Jag är kritisk mot dig som källa. Du snackar skit."
Jag tycker att den informationen hade stor relevans i ursprungsfrågan.
Om inte du tycker det så har det med dina fördomar...
Freddieboi
2009-03-25, 19:03
Oh shit, kanske dags att tänka om då... Ligger på ca 20-25% fett och runt 30% protein för tillfället. Har väldigt svårt att lägga på mig. Kan detta vara en av anledningarna tro? Självklart handlar det ju om energimängden, men detta kanske är en faktor?
Eddie Vedder
2009-03-25, 19:21
Oh shit, kanske dags att tänka om då... Ligger på ca 20-25% fett och runt 30% protein för tillfället. Har väldigt svårt att lägga på mig. Kan detta vara en av anledningarna tro? Självklart handlar det ju om energimängden, men detta kanske är en faktor?
Vilka kalorimängder pratar vi om? Man kan inte stirra sig blind på energiprocent i alla lägen. Vid höga totalintag av energi kan 20 E% vara jättemycket för individ A jämfört med individ B.
20E% fett för ett "normalt" kcaintag är ganska lågt (kanske för lågt) men är det så att du ligger på 4000 kcal per dag blir det ju plötsligt desto mer.
Snakebite
2009-03-28, 09:03
Ingen vet hur det ligger till med den saken?
BobaFett
2009-03-28, 10:19
Har det undersökts hur testosteronproduktionen påverkas av regelbundna(typ var 3:e timme) kontra oregelbundna måltider?
Kan inte svaret på din fråga men om du vill öka din testosteronproduktion så ska du sola. Sola pungen borde ju vara mest effektivt :D
Egentligen så ska man följa dygnsrytmen, inte titta på TV när det blir mörkt utan lägga sig och sova och se till att man spenderar mycket tid utomhus i dagsljus för att hormonbalansen ska vara bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.