handdator

Visa fullständig version : Ska jag deffa eller fortsätta bygga? :S

tankz
2009-03-22, 22:19
Hejsan

har ett stort problem , de är så att jag började träna styrka för 9 månader sen och ökade fort i kroppsvikt men inte så mycket nu.

Började köra så var jag svag, små armar typ 30 cm runt och nu väger jag 86 kg vägde 74 när jag börja på 187 cm.

I början tog jag typ 55 i bänk nu tar jag 87 kg. Och tränar på 4x6 på 125 kg i marklyft, på 90-100 kg i knäböj osv, och armarna stigit till 39 cm i omkrets.

Började träna magen seriöst för typ 1.5 månad sen, körde knappt den innan..

Så jag e fundersam, ska man börja deffa nu eller borde jag lägga på mig mer muskler (och därmed mer fett..) känns som jag lagt på mig för mycket fett kring magen och vill inte spegla mig, vill se magrutor.. Men är inte säker på att jag kommer ha det när jag deffat om jag inte deffar sönder mig då :)

Tänkte bli av med kanske 5-7 kg .. borde jag börja med det nu eller senare?
Ser magrutor översta 2 på båda sidorna om jag drar ner magfett. inte så jätte tydligt, men syns bra när jag har pump o dra ner fettet i bra ljus.

Vill ju inte skämmas i sommar när man slitit så.. Ska slänga upp en bild senare när kameran funkar så kanske jag får tips men detta får räcka tillbörjan.

Jorpa
2009-03-22, 22:23
Är man tillräckligt liten ser man alltid rutorna, egentligen. Deffar du tillräckligt mycket och tillräckligt bra så ska du nog får se magen.

However, tog du 55 i bänk med 30 cms armar? Jäkla starkt ;)

ceejay
2009-03-22, 22:25
Kör ett par veckor till så hinner du deffa till sommaren sen ;)

JohnRick
2009-03-22, 22:40
På vilket sätt kvalificerar sig detta under kategorin "stort problem"?

Black Star Abyss
2009-03-22, 22:43
Kör ett par veckor till så hinner du deffa till sommaren sen ;)

Det är typ två månader kvar till sommaren. För de flesta handlar det nog om att börja deffa i Januari skulle jag säga. :p

ceejay
2009-03-22, 22:46
Det är typ två månader kvar till sommaren. För de flesta handlar det nog om att börja deffa i Januari skulle jag säga. :p

86kg på 187 cm så har han nog inte jättemycket att ta bort, men okej, jag kan hålla med lite ;)

Du kan nog börja nu tom så hinner du skala av dina 5-7kg ;)

Black Star Abyss
2009-03-22, 23:15
86kg på 187 cm så har han nog inte jättemycket att ta bort, men okej, jag kan hålla med lite ;)

Du kan nog börja nu tom så hinner du skala av dina 5-7kg ;)

Tror utan tvivel att han kan gå ner till 75. Beror på hur hård han vill se ut iofs. *flex*

DSBM
2009-03-22, 23:30
På vilket sätt kvalificerar sig detta under kategorin "stort problem"?
Word!

För övrigt kan jag bara säga att klarar du de vikterna i böj och mark som du säger så lär du ju ha en del magmuskler som gömmer sig där under. Bygg lite till, lite extra fokus på mage (speciellt viktade crunches för yttre magmuskulaturen) sen blir det deff till/under sommaren ;)

dream_theater_
2009-03-22, 23:39
Du kan ju också dra ner lite på maten.. Ett kaloriunderskott på ca 500 kcal om dagen gör så att du kan tappa nått kilo i månaden, och du bör inte tappa någon muskelmassa om du fortsätter med tungt styrketräning..

Thewind
2009-03-23, 00:02
Jag vill SÅ quota in en Guido & Luigi-strip nu...

dream_theater_
2009-03-23, 00:08
Jag vill SÅ quota in en Guido & Luigi-strip nu...

vad är det?:)

aelgen
2009-03-23, 07:51
Du kan ju också dra ner lite på maten.. Ett kaloriunderskott på ca 500 kcal om dagen gör så att du kan tappa nått kilo i månaden, och du bör inte tappa någon muskelmassa om du fortsätter med tungt styrketräning..

För det där är inte en deff då eller? :smash:

Den enda som faktiskt kan bedömma är du själv, men tänk på att under en bra deff som minimierar muskelförlust bör du inte gå ner mer än 0.5-1 kg i veckan, så utifrån det får du räkna på hur lång tid du tror att det kan ta. Sen är det ingen exakt vetenskap heller, ena veckan kan du gå ner mer än andra trots att du äter likadant. Men 8 veckor bör ju räcka till att komma ner en 4-5 kg iallfall med rätt välbehålld muskelmassa.
Jag har lite samma problem men jag ska bulka i 4 veckor till för att sedan testa Lyle McDonalds UD 2.0 6 veckor innan sommaren börjar. Får se hur det går :D

Lycka till!

Grelle-
2009-03-23, 18:41
Jag föreslår att du skiter i nån deff.

Kör på till nästa vår och ta en deff då och sikta på att väga de du väger nu ungefär, fast hård.

kungconny
2009-03-23, 22:07
Fortsätt bulka, deff is for pussys! Nejmen som grulle sa, kör på till nästa vår.

tankz
2009-03-23, 22:13
Vet inte om det är nått alternativ att vara på hundbadet i sommar igen, det är rätt omotiverande med fettet redan och det blir ju bara mer och mer om jag fortsätter, vilket kommer resultera i en deff på typ ett halvår vilket inte är så lockande.. så får nog bli liten deff nu o skala av lite, så man får se sina linjer där under.

pectoralis
2009-03-24, 17:14
deff! Hellre liten och hård än stor och mjuk!