Visa fullständig version : Ökar i vikter och reps men inte i kroppsvikt?
Hejsan alla.
Jag har den senaste 2-3 månaderna stått rätt stilla på 88-89 kg, det går upp och ner mellan dem ena veckan går jag ner 0.4 kg nästa upp lite o så håller det på så och har gjort i 2-3 månader.
Men under denna tid har jag ökat bra i reps och vikter, bl.a ökat från 80 kg i bänk till 90 kg, osv osv.
Så hur kan det vara så? Har jag fått muskler och blivit av med fett?
Är övertygad om att det inte har med tekniken att göra, för har kört likadant hela tiden och likadant i maskiner har jag ökat.
Hur kan de komma sig? tack
började du träna för 2-3 månader sen?
kalajset
2009-03-22, 15:13
Det är ingen omöjlighet att uppleva en ökning i styrka trots energibalans. (Eller t om vid viktnedgång). Jag själv har ökat i ett flertal övningar sedan jag började deffa, och inte heller där tror jag tekniken är den begränsade faktorn. Så enkla saker som att lära sig pressa sig själv mer, lite extra vila, eller t om viss näringstiming kan spela in.
Dessutom ligger kroppen aldrig helt och hållet still i vikt, vilket innebär att man vid upplevd energibalans visst kan ha byggt en del muskler, och dessutom förlorat anselig mängd kroppsfett, "samtidigt" sett ur ett längre perspektiv. Bygga muskler vid viktnedgång "på detta sätt" må inte vara så lätt, men vid energibalans ser jag inga större hinder att det sker, särskilt inte om man är hyffsat ny i gymmet.
Tror det har lite att göra med att nerverna blir bättre på att skicka signaler fram/tillbaka. Att de blir mer optimerade för att utföra denna typ av arbete. (Om du nu bara har tränat 2-3 månader)
BobaFett
2009-03-24, 21:56
Du har byggt muskler och bränt fett, grattis :thumbup:
martikainen
2009-03-25, 07:33
Så enkla saker som att lära sig pressa sig själv mer, lite extra vila, eller t om viss näringstiming kan spela in.
Jag tror på Kalajsen här (Om det är så att du inte började träna för 2-3månader sen, för i så fall är det 99% bättre teknik som gör det)
Under min senaste deff satte jag mer personbästa än jag nånsin gjort, allting hade med att jag förändrade min attityd och lärde mig att alltid köra slut på musklerna totalt.
Så teknik/lärt känna dina gränser är mina 50cents
DerClown
2009-06-04, 13:09
Inte behöv man väl gå upp i vikt för att öka i styrka?
För att öka i muskelmassa bör man gå upp i vikt.
Jag har ökat i muskelmassa + styrka under 2-3 månader (och det är så länge som jag har tränat totalt), men jag ligger fortfarande på samma vikt. Känns skumt.
Jag låg också still en väldigt lång tid på 81 kg. Men jag började äta mer och nu väger jag 84.7.
Har tränat på gym i ett halvår ungefär. Låg på samma vikt i fyra månader ungefär. Jag känner igen mig i din beskrivning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.